ژاپنی‌ها این گونه موفق ترند! نکاتی در باب آداب کاری در آسیا

چگونه با آسیایی‌ها در جلسات کاری رفتار کنید تا موفقیت بیشتری در کسب و کار خود داشته باشید!


Admin Irantop پنج‌شنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳

طی چهار دهه گذشته، آسیا باعث رشد اقتصادی جهانی شده است. در نتیجه، برای موفقیت در اقتصاد جهانی باید از نظر فرهنگی با همتایان تجاری آسیایی خود هماهنگ باشید. تنها در این صورت است که می توانید روابط تجاری موفق و پایدار ایجاد کنید. روابط تجاری آسیایی خود را به شانس یا سرنوشت نسپارید. در این مقاله از ایران تاپ فایو به سراغ نکاتی رفته‌ایم که به کسب و کار شما در آسیا کمک خواهند کرد. امیدواریم با توجه به این هشت مفهوم و نکته برای کمک به بهبود آداب تجارت خود استفاده کنید تا بتوانید با آسیایی‌ها ارتباط کاری بهتری را داشته باشید.


1. فرد یا گروه مقابلتان در جلسات بصورت فردی تصمیم گیری می‌کنند یا گروهی! 
در فرهنگ‌های فردگرا وکشورهایی مانند کانادا، بریتانیا و ایالات متحده، مردم هنگام تصمیم‌گیری و معامله، بصورت فردی عمل می کنند. برعکس، مردم در فرهنگ های جمع‌گرا مانند کشورهای شرق آسیا، تصمیم‌گیری گروهی را در جلسات و مذاکرات ترجیح می دهند. در مورد کشورهایی مثل چین و سنگاپور، در برخی مواقع از تصمیم گیری بدون مشارکت گروه اجتناب می کنند. پس اینکه بدانید که در جلسات کاری کل گروه را مخاطب در نظر بگیرید یا فردی خاص را از اهمیت ویژه برخوردار است. بنابراین بهتر است در هنگام مذاکرات کاری خود نسبت به فرهنگ تصمیم‌گیری طرف مقابلتان شناخت کافی بدست آورید.
2. تاثیر سلسله مراتب قدرت را نادیده نگیرید!
در برخی فرهنگ‌ها ویژگی‌هایی مانند طبقه، سن، جنسیت و تحصیلات عالی مهم‌تر از موفقیت در نظر گرفته می‌شوند. اما در آسیا، بسیاری از کشورها قدرت را مشارکتی می دانند. حتی در برخی موارد مقامات بالاتر فقط می توانند از اختیارات خود برای راهنمایی و نه اجبار کردن افراد در به دست آوردن اجماع در تصمیمات استفاده کنند. برای مثال در ژاپن، شرکت ها سلسله مراتبی هستند. با این حال، تصمیم‌گیری، حتی در شرکت‌های بزرگ، فرآیندی از پایین به بالا بوده و ایجاد اجماع طی مراحل مختلف انجام می‌شود.
3. مردم چگونه به قوانین نگاه می کنند!
در کشورهای غربی معمولاً ، قوانین مکتوب وجود دارند. قراردادها روابط را تعیین می‌کنند. اما در بیشتر فرهنگ‌های آسیایی، جایی که مردم جهان را به‌صورت کلی‌نگر هستند، چنین نیست. بعنوان مثال در چین، قراردادهای تجاری ممکن است صرفاً به عنوان دستورالعمل در نظر گرفته شوند. یک تاجر در چین ممکن است از امتناع شما از مذاکره مجدد در مورد قیمت یا قرارداد شگفت زده شود.
4. مردم چگونه به زمان نگاه می کنند!
در فرهنگ های غربی، زمان به صورت خطی یا متوالی در نظر گرفته می شود و مردم در یک زمان تنها یک کار را انجام می دهند. در فرهنگ های آسیایی، مردم معمولاً چند کار را بصورت همزمان انجام می دهند. در نتیجه، وقفه ها طبیعی هستند، دستور کارها غیرقابل اجرا هستند، و برنامه ها مدام در حال تغییر هستند. بعنوان نمونه در تایوان، کارمندان به طور متوسط سالانه 2200 ساعت کار می کنند که 20 درصد بیشتر از ایالات متحده است. برخی از شرکت‌های تایوانی به کارگران اجازه «زمان چرت زدن» در ظهر را می دهند.
5. آیا افراد به طور مستقیم یا غیر مستقیم ارتباط برقرار می کنند!
در کشورهای غربی مردم ارتباط مستقیم دارند و بر کلمات خود تأکید دارند. در جلسات کاری، از شرکت کنندگان انتظار می رود که سراغ اصل مطلب بروند و ادامه دهند. در فرهنگ های آسیایی ارتباط غیرمستقیم است. کلمات را فقط می توان در چارچوب زبان بدن و حالات چهره گوینده فهمید. بعنوان مثال وقتی تاجران سنگاپور عبارت"به نظر من " بکار می‌برند، در واقع دستور قاطعانه ای را ارائه می دهند.

6. نسبت به سمت و رتبه افراد در سازمان شناخت پیدا کرده و متناسب با آن رفتار کنید!
به گفته میشل گلفاند، استاد روانشناسی دانشگاه مریلند، در فرهنگ های شرقی هنجارهای اجتماعی نقش پر‌رنگی دارند، این فرهنگها تحمل کمی برای رفتارهای ناسازگارانه نشان می دهند. اما در فرهنگ های غربی، روابط غیر رسمی و هنجارشکنانه تا حدود زیادی پذیرفته می‌شود. بعنوان مثال در کره جنوبی، جایی که سلسله مراتب ارزش زیادی دارد توجه به سمت ، رتبه و وضعیت یک همتای کره ای در مذاکرات تجاری مهم است.

 

7. مردم واقعاً چه مقدار از روز کاری را صرف کار می کنند!
محققان دریافته‌اند که کارمندان ایالات متحده 80 درصد از زمان محل کار خود را صرف کارهای مربوط به کار و 20 درصد را صرف فعالیت های اجتماعی می کنند. در کشورهای آسیایی، از جمله هند و مالزی، این شکاف 50/50 بود که بر اهمیت روابط در فرهنگ‌های جمع‌گرا تأکید می‌کرد. بعنوان نمونه در مالزی، از مهمانان تجاری انتظار می رود که فرهنگ این کشور را شناخته و به آن احترام بگذارند و هنگام جشن گرفتن، غذا خوردن یا معاشرت با این فرهنگ سازگار باشند.

8. شکاف جنسیتی در محل کار را بشناسید!
آخرین شاخصی که بایستی مد نظر قرار داد، به سنجش میزان موفقیت زنان در محیط کار باز می گردد. این شاخص به مولفه‌های بی شماری که بر وضعیت اقتصادی زنان تأثیر می گذارد، مانند حمایت از کارآفرینی و دستمزد برابر باز  می گردد، 128 کشور  در این رتبه بندی قرار گرفته‌اند که استرالیا و نروژ در بالا و یمن در پایین  این رتبه بندی هستند. بعنوان نمونه در فرهنگ فیلیپینی در تجارت، زنان با مردان برابر در نظر گرفته می شوند. فیلیپین در رتبه دهی برتر در شاخص شکاف جنسیتی جهانی مجمع جهانی اقتصاد قرار دارد تا جاییکه حتی بالاتر از ایالات متحده در رتبه بیستم قرار دارد.
سخن پایانی:
یک فیلسوف چینی در پاسخ به این سوال که چرا شرق و غرب اینقدر متفاوت فکر می کنند، پاسخ داد: «چون شما ارسطو داشتید و ما کنفوسیوس». این اشتباه بزگی است که تصور کنیم شیوه های غربی در مورد تفکر و رفتار، جهانی هستند. مدیران شرکت‌ها با آگاهی از فرهنگها و با ایجاد اعتماد و ملزم بودن به احترام، می توانند روابط تجاری پایدار در آسیا ایجاد کنند. ما در این مقاله از ایران تاپ فایو در مورد 8 نکته کاربردی که بایستی در هنگام کسب و کار با آسیایی‌ها مد نظر قرار دهید، صحبت کردیم.
سپاسگزاریم که تا پایان این مقاله همراه ما بودید، دعوت می کنیم تا با دنبال کردن ایران تاپ فایو در شبکه های اجتماعی از جمله اینستاگرام و تلگرام، از خواندن آخرین مطالب ما بهره مند شوید و اطلاعات خود را در رابطه با مواردی همچون لایف استایل، ورزش، گردشگری، آشپزی و… افزایش دهید.
 



شما هم عضو خبرنامه ما شوید

،با ثبت ایمیل خود در خبرنامه ایران تاپ فایو از آخرین مطالب، به محض انتشار مطلع شوید

برای گپ زدن با کاربران، ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید


ایران تاپ فایو را در رسانه های اجتماعی !دنبال کنید

مطالب ما را در رسانه های اجتماعی نیز می توانید !دنبال کنید