همه چیز درباره هاوینگ بیت کوین

کاهش ارزش بیت کوین تا کجا ادامه پیدا می کند؟!


Admin Irantop جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳

اگر اهل دنیای رمزارزها باشید، حتما طی یکی دو ماه اخیر بارها واژه هاوینگ به گوش و چشمتان خورده است. خیلی از فعالان بازار رمزارز دایره بزرگی دور تاریخ ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ کشیده بودند تا یادشان نرود قرار است چه اتفاق مهمی در این روز بیافتد. اما این هاوینگ بیت کوین چیست؟ آیا اولین باری است که اتفاق می افتد؟ چه تأثیری روی قیمت بیت کوین می گذارد؟ در این مقاله ایران تاپ فایو به این سؤالات پاسخ می دهیم.

 

۱. هاوینگ بیت کوین چیست؟

قضیه چندان پیچیده نیست! وقتی استخراج کننده ها یا همان ماینرها بلاکی جدید از شبکه بیت کوین را پردازش می کنند، مقداری از این رمزارز را به عنوان پاداش می گیرند. این اتفاق تقریبا هر ۱۰ دقیقه یک بار رخ می دهد. این بیت کوین هایی که پاداش استخراج کننده ها هستند، اولین بیت کوین هایی هستند که در بلاک موردنظر تولید می شوند. به این ترتیب، استخراج کننده ها هم زمان با پردازش تراکنش ها (یعنی انتقال و تأییدشان) در شبکه، بیت کوین های جدیدی هم تولید می کنند.
حالا هاوینگ کجای این فرایند است؟ هاوینگ (halving) بیت کوین وضعیتی است که در آن پاداش استخراج کننده ها نصف می شود و این نصف شدن هر ۲۱۰هزار بلاک و تقریبا هر ۴ سال یک بار اتفاق می افتد. چون مقدار بیت کوین محدود است و با گذشت زمان مدام کاهش می یابد. ضمن آنکه با ورود بیت کوین کمتر به بازار در هر دوره، تورم هم کاهش خواهد یافت. پس هاوینگ تأثیری قابل توجه روی ارزش بیت کوین و فعالیت های مرتبط با استخراج آن دارد.

 

۲. تابه حال هاوینگ بیت کوین چندبار اتفاق افتاده است؟

گفتیم هاوینگ هر چهار سال یک بار اتفاق می افتد، پس با احتساب هاوینگ اخیر، این نصف شدن پاداش ها تا امروز چهار بار رخ داده است:

  • اولین هاوینگ در سال ۲۰۱۲ بود. در آن سال پاداش بلاک از ۵۰ بیت کوین به ۲۵ بیت کوین کاهش پیدا کرد.
  • دومین هاوینگ سال ۲۰۱۶ اتفاق افتاد، و پاداش بلاک از ۲۵ به ۱۲٫۵ بیت کوین کاهش یافت.
  • سومین هاوینگ سال ۲۰۲۰ بود. پاداش بلاک از ۱۲٫۵ به ۶٫۲۵ بیت کوین تبدبل شد.
  • چهارمین هاوینگ هم امسال (۱۹ آوریل ۲۰۲۴) اتفاق افتاد، و پاداش بلاک از ۶٫۲۵ به ۳٫۱۲۵ رسید.

با این روند فشار فروش روی قیمت بیت کوین های تازه وارد به بازار نصف خواهد شد. با توجه به افزایش علاقه سرمایه گذارهای عمده شرکتی به دنیای رمزارزها و پذیرش روزافزون آن، یعنی کاهش عرضه و افزایش تقاضا، قیمت بیت کوین به سمت رکوردهای جدید حرکت خواهد کرد.

 

۳. هاوینگ چه تأثیری روی قیمت بیت کوین می گذارد؟

بیت کوین از نظر تاریخی تمایل به عملکرد بسیار خوب بعد از هاوینگ دارد. برای درک بهتر تأثیر هاوینگ بر قیمت بیت کوین، بیایید نگاهی به هاوینگ های قبلی بیندازیم. ابتدا هاوینگ سال ۲۰۲۰ را مرور می کنیم:
سال ۲۰۲۰، قیمت بیت کوین فقط چند روز قبل از هاوینگ حدود ۲۰درصد کاهش یافت، چیزی شبیه اتفاقی که امسال هم افتاد. بعد از هاوینگ بیت کوین وارد مرحله تثبیت شد و حدود ۳ماهی را در این وضعیت گذراند تا روند صعودی اش را از سر بگیرد. اما در همین دوره، آلت کوین ها روزهای پرجنب وجوشی را پشت سر گذاشتند.
بازار آلت کوین ها در آن دوره عملکرد بسیار خوبی داشت، در حالی که بیت کوین روی خط نسبتاً صافی حرکت می کرد، اتفاقی که همیشه از دوره پساهاوینگ انتظار می رود.
اما سال ۲۰۱۶ هاوینگ بیت کوین وضعیتی متفاوت داشت. البته همان طور که در سال ۲۰۲۰ و همین سال جاری هم دیدیم، بیت کوین چند روزی قبل از هاوینگ کاهش قیمت داشت، اتفاقی که روند طبیعی بازار رمزارزهاست.
اما ماجرای اصلی هاوینگ ۲۰۱۶ حدود ۲۰ روز بعد از آن شروع شد. بیت کوین ۲۰روزی را در وضعیت ثبات قیمتی به سر برد، که ناگهان سقوط آزادش شروع شد! بعد از این سقوط قیمتی، بیت کوین حدود ۳ماهی دوباره به حالت تثبیت درآمد، و بعد از آن صعود سرسام آورش را شروع کرد.
خلاصه اینکه اگرچه هاوینگ رویدادی صعودی برای بیت کوین دانسته می شود، اما از منظر تاریخی هرگز باعث افزایش فوری قیمت آن نشده است، حتی اگر نشانه هایش را در بازار ببینیم. بیت کوین بعد از هاوینگ به طور معمول دوره ثباتی را با کمترین نوسان قیمتی می گذراند، و بعد از مدتی، روند افزایشی به خود می گیرد.
پس اگر پیش از هاوینگ ۲۰۲۴ کلی رمزارز خریده اید، به امید اینکه بعد از هاوینگ قیمت ها چند برابر شوند، ولی الان با افت قیمتی فعلی پورتفولیویتان را ازدست رفته می بینید، نگران نباشید! روند صعودی بیت کوین دیر یا زود از سر گرفته خواهد شد و بالاخره فصل رشد آلت کوین ها هم می رسد. تا آن زمان، تنها کاری که از دست تان برمی آید، صبر و البته خواندن بلاگ ایران تاپ۵ است!

 

۴. آیا هاوینگ بیت کوین، روی قیمت آلت کوین ها هم تأثیر می گذارد؟

هاوینگ بیت کوین تأثیر مستقیمی روی آلت کوین ها و قیمت آن ها ندارد، اما مسئله اینجاست که حرکت قیمتی بیت کوین روی سایر رمزارزها تأثیر می گذارد. برای درک بهتر این مسئله به این نکته ها توجه کنید:

  • تسلط بر بازار: بیت کوین با ارزش ترین و معتبرترین رمزارز دنیاست. بنابراین وقتی قیمت آن در جهت صعودی یا نزولی تغییری قابل توجه داشته باشد، بقیه رمزارزها هم واکنش نشان می دهند.
  • جفت های معاملاتی: بسیاری از آلت کوین ها با بیت کوین جفت معاملاتی تشکیل می دهند. بنابراین ارزش آن ها هم با بیت کوین اندازه گیری می شود. اگر قیمت بیت کوین بالا برود، بیت کوین کمتری برای خرید همان مقدار آلت کوین نیاز است و در واقع قیمت آلت کوین برحسب دلار افزایش پیدا می کند. برعکس این رابطه هم صادق است، یعنی اگر قیمت بیت کوین کاهش پیدا کند، قیمت رمزارزهای دیگر هم کم می شود.
  • ریسک سرمایه گذاری: بیت کوین را امن ترین دارایی در دنیای رمزارزها می دانند. بنابراین وقتی بازار وارد دوره رکود می شود، چه بسا سرمایه گذاران دارایی هایشان را از بازار آلت کوین ها خارج کنند و بیت کوین بخرند. پس باز هم قیمت آلت کوین ها کاهش پیدا می کند.

با همه این ها، مسلماً همه رمزارزها واکنشی یکسان نشان نمی دهند. آلت کوین هایی که پایه قدرتمندی دارند، مانند اتریوم، بایننس، سولانا یا دوج کوین، ممکن است به اندازه رمزارزهایی با ارزش بازار کمتر، افزایش یا کاهش قیمت نداشته باشند.
پس تغییرات قیمتی بیت کوین می تواند تأثیری قابل توجه روی سایر رمزارزها داشته باشد. اما مقدار و شدت این تغییر به سایر شرایط بازار و البته آن آلت کوین به خصوص بستگی دارد و برای هر رمزارزی متفاوت است.

 

۵. هاوینگ چه تأثیری روی آینده بیت کوین می گذارد؟
هاوینگ بیت کوین با کاهش ایجاد بلاک های جدید، این ظرفیت را دارد که تأثیری فراوان روی آینده این پادشاه رمزارزها، و به تبع آن سایر رمزارزها و فعالیت های بلاک چینی بگذارد.
با کاهش پاداش ها به خاطر بلاک های کمتر، درآمد استخراج کننده ها هم کاهش پیدا می کند. این امر به ادغام هایی در این صنعت نوظهور منجر می شود و ماینرهای کوچک تر برای رقابت در این عرصه با مشکل مواجه می شوند. البته با توجه به وجود کارمزد تراکنش ها به عنوان منبع درآمد، احتمالا درآمد ماینرهای بزرگ با گذشت زمان افزایش هم خواهد یافت.
تأثیر بعدی هاوینگ روی امنیت شبکه است. واقعیت این است که امنیت بلندمدت شبکه بیت کوین به انگیزه اقتصادی استخراج کننده ها بستگی دارد. اگر کارمزد تراکنش ها برای تشویق به ماینینگ بیت کوین کافی باشد، امنیت شبکه هم قدرتمند باقی می ماند. اما اگر هزینه ها با میزان استخراج هماهنگ نباشند، چالشی بزرگ پیش روی فعالان این صنعت شکل می گیرد.
مهم تر از همه این ها، مسئله ذخیره ارزش است. عرضه محدود و ظرفیت افزایش قیمت بیت کوین می توانند موقعیت این ابر رمز ارز را به عنوان یک ذخیره ارزش، مانند طلا و نقره، تقویت کنند. اصلا بعضی سرمایه گذاران بیت کوین را پوششی در برابر تورم ارزهای سنتی می دانند. به همین خاطر بعضی شرکت های سرمایه گذاری بزرگ دنیا بخشی از سرمایه شان را به خرید این رمزارز اختصاص داده اند.


سخن پایانی:
در حال حاضر هزینه های تراکنش و محدودیت های مقیاس پذیری مانع از استفاده گسترده بیت کوین به عنوان وسیله مبادله برای خریدهای روزمره هستند، اما این رویکرد در آینده ای نزدیک تغییر خواهد کرد. اینجاست که هاوینگ بیت کوین، با درنظرگرفتن مقدار محدود این رمزارز، می تواند جذابیت آن را به عنوان ذخیره ارزش تقویت کند، که آن هم به نوبه خود به پذیرش گسترده تری در بلندمدت منجر می شود. نظر شما چیست؟ آیا تجربه ای در مورد خرید یا فروش بیت کوین در دوره های هاوینگ داشته اید؟ تجربیات خود را در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید.
چنانچه به بازار رمز ارز علاقه مندید، پیشنهاد می کنیم تا سایر مقاله های ما در مورد شت کوین ها، فعالان بازار رمز ارز در ایران و بهترین صرافی هایی ایرانی رمز ارز مطالعه نمایید. از شما سپاسگزاریم که تا پایان این مقاله همراه ما بودید، دعوت می کنیم تا با دنبال کردن ایران تاپ فایو در شبکه های اجتماعی از جمله اینستاگرام و تلگرام، از خواندن آخرین مطالب ما بهره مند شوید و اطلاعات خود را در رابطه با مواردی همچون لایف استایل، ورزش، گردشگری، آشپزی و… افزایش دهید.
 



شما هم عضو خبرنامه ما شوید

،با ثبت ایمیل خود در خبرنامه ایران تاپ فایو از آخرین مطالب، به محض انتشار مطلع شوید

برای گپ زدن با کاربران، ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید


ایران تاپ فایو را در رسانه های اجتماعی !دنبال کنید

مطالب ما را در رسانه های اجتماعی نیز می توانید !دنبال کنید