مسیر مناسب سرمایه گذاری کدام است؟ بازار فارکس یا رمزارز؟

مقاله ای برای پاسخگویی به تمامی سوالات شما در زمینه ترید کردن!


Admin Irantop جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳

این روزها همه جا صحبت از ترید کردن است! یا در اطراف خود افرادی را می بینیم که به این کار مشغولند و یا در شبکه های اجتماعی پست های مرتبط با این موضوع را مشاهده می کنیم. ترید کردن نیاز به آموزش عمیق و طولانی مدت دارد و اگر با این بازار غریبه باشید، ممکن است متحمل ضررهای مالی فراوانی شوید! ترید هم مانند هر شغل دیگری اگر با علم، تجربه، پیگیری و دلسرد نشدن انجام شود، می تواند به مرور زمان به منبع درآمد خوبی بدل گردد. اما نمی توان انتظار داشت صرفاً از طریق ترید، یک شبه میلیاردر شد! این مطلب برای شمایی طراحی شده است، که تصمیم گرفته اید پا در این راه بگذارید و از ریسک کردن نمی ترسید! 
اگر برای رشد دارایی هایتان در دنیای پویای مالی، خود را بر سر یک دوراهی می بینید: معاملات فارکس یا معاملات رمز ارزی؟ در مقاله امروز ایران تاپ فایو قرار است به تفصیل درباره مزایا و معایب فعالیت در هر کدام از این بازارها صحبت کنیم، بنابراین با ما همراه باشید. 
درک معاملات فارکس و کریپتو


بیاید در ابتدا با هم بینیم معاملات فارکس چه هستند؟
بازار Forex، در اصل کوتاه شده Foreign Exchange  است. ترجمه لفظی این کلمه به فارسی می شود بازار خارجی! در بازار فارکس شما ارز کشورهای گوناگون را با در مقیاس جهانی خرید و فروش می کنید. قطعاً برایتان جالب است بدانید بازار فارکس بزرگ ترین بازار مالی جهان محسوب می شود!
 

ویژگی های کلیدی معاملات فارکس

  • نقدینگی: بازار فارکس از نقدینگی بی نظیری برخوردار است که به معامله گران امکان اجرای معاملات کارآمد و با سرعت بالا را می دهد، بنابراین حتی اگر حتی حجم تراکنش  شما بسیار بزرگ هم باشد، نگرانی از بابت پر نشدن سفارش ندارید!
  • بازار 24/5: بر خلاف بازارهای سهام سنتی، فارکس ۲۴ ساعت در روز و پنج روز در هفته فعال است. روزهای شنبه و یکشنبه که تعطیلات آخر هفته در بازارهای بین المللی هستند، را فراموش نکنید!
  • اهرم معاملاتی یا leverage : معاملات فارکس، فرصت افزایش بازدهی احتمالی را از طریق اهرم معاملاتی فراهم می کند، که به معامله گران امکان انجام معاملات بزرگتر با مقدار سرمایه نسبتاً کمتر را می دهد.

 

مزایای معاملات فارکس

  • تنوع: معاملات فارکس به سرمایه گذاران امکان تنوع در پرتفوی خود را از طریق جمع آوری رده گسترده ای از انواع جفت ارزها را فراهم می کند، بنابراین ریسک شما، بین دارایی های مختلف پخش می شود.
  • دسترسی: با ظهور پلتفرم های معاملات آنلاین و خدمات کارگزاری، تعداد افراد حقیقی که به معاملات فارکس وارد می شوند، افزایش یافته است و محدودیت های ورودی کمتر شده اند.
  • نوسانات بازار: طبیعت پویای بازار فارکس فرصت های فراوانی برای تولید سود فراهم می کند. باید در نظر داشته باشید مسائل گوناگونی روی قیمت ارزها تاثیر می گذارد از جمله رویدادهای ژئوپولیتیکی، شاخص های اقتصادی و احساسات مردم عادی! 

حالا که تا حدی با بازار فارکس آشنا شدید، زمان آن است که به سراغ معرفی بازار کریپتو برویم تا در انتها بتوانیم بهتر تصمیم بگیریم، کدام مسیر برای سرمایه گذاری ما مناسب تر است.

 

معاملات رمز ارز
رمز ارزها بر روی شبکه های غیر متمرکز با استفاده از فناوری بلاکچین عمل می کنند. در بازار کریپتو شما ارز رایج کشور خودتان را از طریق صرافی ها وارد کیف پول های مجازی کرده و سپس می تواندی به خرید و فروش انواع ارزهای دیجیتال از جمله بیت کوین، اتریوم، پنیکیک سواپ، په په و … بپردازید. 
حجم معاملات بازار کریپتو روز به روز افزایش پیدا می کند، اما نباید از یاد برد این بازار به تازگی در میان مردم محبوب شده است و طبیعتاً به اندازه بازار فارکس حجم معاملات و عمق بازار ندارد. این موضوع را میتوان اساسی ترین تفاوت این دو بازار دانست!

 

ویژگی های کلیدی معاملات رمز ارزی

  • غیرمتمرکز بودن: رمز ارزها به صورت مستقل از مراکزی شبیه به بانک عمل می کنند، بنابراین کاربران کنترل بیشتری بر تراکنش های مالی خود دارند و همچنین حریم خصوصی افراد بدون نظارت مالکیت یا حکومت رعایت می شود. 
  • نوسانات: بازار رمز ارزها با تغییرات قابل توجه قیمت همراه است که به معامله گران امکان کسب بازدهی سریع و قابل توجه را می دهد، با این حال، این نوسانات همانطور که سود بالا به همراه دارند، ضرر انبوه هم می توانند به همراه بیاورند. 
  • نوآوری: فضای کریپتو یعنی نوآوری! روزی نیست که شما خبر ورود پروژه  جدیدی را نشنوید! هر هفته دارایی های دیجیتالی جدیدی به بازار افزوده می شوند، که این امر فرصت های سرمایه گذاری متنوعی را فراهم می کنند.

 

مزایای معاملات کریپتو

  • پتانسیل بازدهی بالا: صعود شتابان رمز ارزها بازدهی قابل توجهی را برای برخی از کاربران قدیمی این بازار فراهم کرده است. اگر با دقت تحلیل های فاندامنتال را دنبال کنید، این رشدها ممکن است نصیب شما هم بشود!
  • دسترسی جهانی: معاملات رمزارزی برای هر کسی با اتصال اینترنتی و کیف پول دیجیتال قابل دسترسی است، این امر امکان مشارکت افراد در سراسر جهان بدون محدودیت جغرافیایی را فراهم می کند.
  • بازار 24/7: بازارهای رمزارزی ۲۴ ساعت در روز و هفت روز در هفته فعال هستند، که به معامله گران اجازه می دهد تا بدون نگرانی از تعطیلی، به تحولات بازار در زمان واکنش نشان دهند.

کدام بازار برای فعالیت من مناسب تر است؟
برای پاسخ دادن به این سوال باید عوامل گوناگونی را در نظر داشته باشید. در نظر داشته باشید، هر فعالیت اقتصادی باید به گونه ای صورت بگیرد که شما را در معرض به خطر انداختن هرینه روزمره زندگی تان قرار ندهد. بنابراین با سرمایه ای وارد بازار شوید که از دست دادنش، شما را در آستانه ورشکستگی قرار ندهد!

  • معاملات فارکس پایداری و نقدینگی را فراهم می کنند. بنابراین برای سرمایه گذارانی که به دنبال بازدهی قابل پیش بینی و  ریسک پایین تر هستند، مناسب است. با این حال، پتانسیل سودآوری کمتری نسبت به کریپتو خواهند داشت. چرا که نوسانات محدودتری را تجربه می کنند!
  • معاملات رمزارزی، از طرف دیگر، ریسک بالاتری را دارد اما همچنین پتانسیل بازدهی بالاتری را نیز فراهم می کند. این موضوع برای سرمایه گذارانی جذاب است که با نوسانات، مدیریت هیجان و مدیریت ریسک آشنا هستند و حفظ آگاهی در مورد جدیدترین تحولات فضای رمزارزی برایشان جذاب است. 

در نهایت، تصمیم بین معاملات فارکس و رمزارزی بستگی به ترجیحات شخصی، اهداف سرمایه گذاری و توقعات شما از بازار دارد. برخی سرمایه گذاران ممکن است تصمیم بگیرند با تخصیص منابع خود به هر دو بازار، پرتفوی خود را تنوع بخشند، در حالی که دیگران ممکن است بر اساس تخصص و نگرش بازار خود را به یکی از آنها متمرکز کنند. بنابراین، تصمیم بین معاملات فارکس و رمزارزی باید با دقت و با توجه به شرایط و هدف های شخصی گرفته شود. 

 

نکاتی برای انتخاب بازار مناسب شما

  • قدرت تحمل ریسک یا شاخص ریسک پذیری: سطح تحمل ریسک هر فرد ممکن است متفاوت باشد. آیا شما تمایل دارید به نوسانات قوی و ریسک بالا در بازار رمزارزی روی بیاورید، یا ترجیح می دهید با ریسک کمتر و بازدهی پایدارتر در بازار فارکس سرمایه گذاری کنید؟
  • اهداف سرمایه گذاری: آیا هدف شما کسب سود سریع و بازدهی بالا است، یا آیا برای شما مهمتر است که سرمایه گذاری پایدار و بازدهی مطمئن داشته باشید؟
  • تحصیلات و تجربه: آیا شما دارای دانش و تجربه لازم برای معاملات در هر یک از بازارها هستید؟ آیا به موارد مربوط به اقتصاد جهانی و بازارهای پویا آگاه هستید؟ آیا از فناوری و توسعه های جدید در زمینه رمزارزها آگاهی کامل دارید؟
  • تنظیمات قانونی و قوانین مالی محل زندگی شما : قوانین و مقررات مربوط به هر بازار ممکن است در هر کشور یا منطقه متفاوت باشد. اطمینان حاصل کنید که با تمامی مقررات مربوط به معاملات در بازاری که تصمیم به شرکت در آن دارید آشنا هستید و آن را رعایت می کنید.
  • زمان کافی برای تحلیل: با توجه به زمانی که می توانید به تحلیل بازار اختصاص دهید، بازار فارکس و یا رمزارزی می تواند بهترین گزینه برای شما باشد. به عنوان مثال، برای معامله در بازار فارکس، ممکن است نیاز به پیگیری رویدادها و اطلاعات اقتصادی در طول روز داشته باشید، در حالی که معاملات رمزارزی ممکن است نیاز به تحلیل فنی بیشتر داشته باشند.
  • مقدار سرمایه مورد نیاز: برای شروع به معامله در هر یک از بازارها، نیاز به مقدار متفاوتی از سرمایه دارید. معمولاً معاملات فارکس به سرمایه کمتری نیاز دارند، در حالی که برای شروع به معاملات رمزارزی ممکن است نیاز به سرمایه بیشتری داشته باشید.

در نظر داشته باشید که موفقیت در هر بازاری نیازمند آمادگی روحی، دانش فنی، تجربه و استراتژی مناسب است. همچنین، پیشنهاد می کنیم هرگز با عجله و بدون آموزش کافی در هیچ بازاری فعالیت نکنید. برای موفقیت در هر بازار، مطالعه و یادگیری مداوم یک رکن اساسی برای پیشرفت است. 

سخن پایانی:
در مقاله امروز با هم بررسی کردیم در بازارهای فارکس و رمز ارز دقیقاً چه نوع تبادلاتی اتفاق می افتد، ویژگی های کلیدی و مزایا و معایب هر کدام را از نظر گذراندیم تا راهنمای کاملی برای شما عزیزان باشد. بدون شک، هر دو بازار ارزشمندی دارند و اگر با دقت و تحقیقات کافی به آنها نزدیک شوید، می توانید به عنوان یک سرمایه گذار موفق در هر یک از آنها عمل کنید.
این نکته را فراموش نکنید که هر کدام از این بازارها دارای شرایط خاص خود هستند و تصمیم نهایی برای سرمایه گذاری باید با توجه به تجربه شخصی شما گرفته شود. به همین دلیل، ممکن است بهتر باشد تا پیش از هرگونه سرمایه گذاری، تحقیقات کافی انجام داده و نیازها و اهداف خود را مشخص کنید و پیش از انتخاب اطمینان حاصل کنید که اهداف، تجربه و تحمل ریسک خود را به خوبی در نظر گرفته اید. با تحقیقات دقیق و مشورت با مشاوران مالی متخصص، می توانید تصمیمی که با شرایط شخصی و مالی شما سازگاری دارد را بگیرید.
سپاسگزاریم که تا پایان این مقاله با ما همراه بودید، از شما می خواهیم تا با دنبال کردن ایران تاپ فایو در شبکه‌های اجتماعی از جمله اینستاگرام و تلگرام از خواندن آخرین مطالب ما بهره مند شوید و اطلاعات خود را در رابطه با مواردی از جمله لایف استایل، ورزش، گردشگری، آشپزی و… افزایش دهید.
 



شما هم عضو خبرنامه ما شوید

،با ثبت ایمیل خود در خبرنامه ایران تاپ فایو از آخرین مطالب، به محض انتشار مطلع شوید

برای گپ زدن با کاربران، ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید


ایران تاپ فایو را در رسانه های اجتماعی !دنبال کنید

مطالب ما را در رسانه های اجتماعی نیز می توانید !دنبال کنید