هفت مهارت نرمی که باید در سال ۱۴۰۳ یاد بگیرید

مهارت های ارتباطی و انسانی لازم برای پیشبرد اهداف


Admin Irantop جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳

امروزه، در کنار مهارت های فنی و تخصصی، مهارت های نرم  که ممکن است شما آن ها را با نام مهارت های رفتاری نیز بشناسید،  به یکی از مهم ترین عوامل موفقیت در هر حوزه ای تبدیل شده اند. بنابراین، آموزش و یادگیری مهارت های نرم، به شکل قابل توجهی لازم و ضروری محسوب می شوند. 
در زمان تحصیل در مدرسه و دانشگاه تا حد زیادی به مهارت های سخت ما مانند استفاده از کامپیوتر، ادبیات، ریاضی و سایر مهارت هایی که برای انجام کار و کسب درآمد به آن ها نیاز داریم، پرداخته می شود. اما کمتر می بینیم در مورد مسائل رفتاری و یا مهارتهای ارتباطی صحبت شود، مواردی که برای پیشرفت در کارهایمان بدون شک به آن ها نیازمندیم. به همین منظور، تیم ایران تاپ فایو، در این مقاله به بررسی ۷ مهارت نرمی که بایستی برای رسیدن به موفقیت در سال جدید آنها را یاد بگیریم، می پردازد.

1. همدلی
همدلی به زبان ساده یعنی، توانایی قرار گرفتن در جایگاه دیگران و درک احساسات و نیازهای آن ها، همدلی عنصری الزامی برای هرگونه رابطه انسانی محسوب می شود. اما اگر می خواهید در محیط کار خود، پیشرفت قابل توجهی داشته باشید باید همدلی را سرلوحه کار خود قرار دهید.
همدلی و احترام به دیدگاه ها و نظرات همکاران می تواند ارتباطات شما را بهبود بخشد و ارتباطات کاری را چند پله بالاتر ببرد. به همین منظور لازم است در ابتدا شنونده خوبی باشید. یادتان باشد صحبت های دیگران را بشنوید که متوجه شوید نه که فقط بخواهید پاسخشان را بدهید!

 

2. برقراری روابط موثر

مهارت در ارتباطات شفاهی و نوشتاری می تواند تفاوت مثبتی در محیط کاری ایجاد کند. توانایی انتقال ایده ها و نظرات خود با روش های متفاوت و همچنین شنیدن و درک دیگران از اهمیت بسیاری برخوردار است.  منظور از ارتباطات نوشتاری، توانایی برقراری ارتباطات رسمی است که اغلب از طریق ایمیل در جریان است. شما باید بدانید به چه شکل می توانید به بهترین نحو با رییس و همکاران خود صحبت های رسمی داشته باشید و در عین حال در مورد مسائل غیرکاری بتواندی با آن ها تبادل نظر کنید. 
روابط عمومی خوب و بالا، یکی از کلیدهای موفقیت تمام افراد مشهور و ثروتمند در جهان است. سعی کنید در سال جدید تمرین کنید تا بتوانید خود را به بهترین شکل ممکن پرزنت کنید. همیشه در جیب یا کیف پولتان تعدادی کارت ویزیت شخصی داشته باشید و مطمئن باشید خوش صحبتی شما یعنی  توانایی صحبت کردن به صورت روان و موثر، در نهایت موجب برنده شدنتان خواهد شد. 
به زبان بدن خود نیز توجه ویژه ای داشته باشید. بدن ما بسیاری از احساساتی که خودمان نمی خواهیم درباره شان صحبت کنیم را لو میدهد!

3. توانایی رهبری کردن
شاید رهبری در ذهن شما تنها به معنای هدایت افراد تیم باشد و اگر در جایگاه سازمانی پایینتری قرار داشته باشید، احتمالاً احساس نیازی به یادگیری رهبری و اصول مدیریتی نکنید. اما یادتان نرود توانایی الهام بخشیدن به افراد نیز نوعی رهبری محسوب می شود. رهبری در محیط کاری نه تنها شامل داشتن موقعیت مدیریتی است بلکه شامل توانایی الهام بخشیدن و هدایت کردن تیم ها نیز می شود. یک رهبر موفق با تشویق افراد تیم خود به دست یابی به هدف های مشترک، روابط مثبتی برقرار می کند.
از همین امروز، توانایی مدیریت و حل و فصل اختلافاتی که ممکن است در تیم ها پیش بیاید را تمرین کنید. مدیریت یک ویژگی اکتسابی است و تنها با تمرین کردن، یک رهبر درجه یک و یک مدیر قابل خواهید شد. پس پیشنهاد می کنیم در هر جایگاهی که قرار دارید، از همین امروز به مطالعه اصول مدیریتی و یادگیری رهبری بپردازید.


4. تطبیق پذیری
انعطاف پذیر بودن در دنیای پر از اتفاق امروز شما را از بسیاری از افراد راکد، پیش خواهد انداخت! توانایی سازگاری و انطباق با محیط ها و شرایط متغیر یکی از ویژگی های مهم در جهان کاری است. افرادی که قابلیت سازگاری بالایی دارند، می توانند در مقابل چالش ها و تغییرات با اعتماد به نفس عمل کنند.
انعطاف پذیری و هماهنگ شدن با شرایط موجود، شاید یکی از جذاب ترین ویژگی های هر فردی باشد. چنین افرادی به جای شکایت کردن از شرایط پیش رو، به فکر کنار آمدن با رود جاری زندگی هستند و همین امر باعث می شود نسبت به دیگران سریعتر پیشرفت کنند. 

5. مدیریت زمان

زمان ما روی کره زمین محدود است و متاسفانه یا خوشبختانه هر شبانه روز بیشتر از 24 ساعت برای رسیدگی به امور جاری زندگی فرصت ندارد. بنابراین با برنامه ریزی درست، به راحتی می توان از این فرصت طلایی و محدود بیشترین بهره را برد. همچنین در نظر داشته باشید که مدیریت زمان یکی از مهارت های حیاتی در محیط کاری است. توانایی برنامه ریزی و تخصیص وقت می تواند به بهبود کارایی و افزایش بهره وری کمک کند.
برای مدیریت زمان کافی است تعیین اهداف، ترتیب بندی اولویت ها و سازماندهی را سرلوحه کار خود قرار دهید. به این معنی که با شناسایی و تعیین اهمیت و ضرورت وظایف مختلف، به نحوی فعالیت ها و وظیفه ها را تنظیم کنید که بتوانید از زمان در دسترس استفاده بهینه نمائید.

 

6. توانایی حل مسئله، تجزیه و تحلیل با حوصله

حل مسائل یکی از مهارت های اساسی در هر محیط کاری است. توانایی تجزیه و تحلیل مسائل، شناسایی عوامل موثر و پیدا کردن راه حل های کارآمد می تواند به کارآیی شما در برطرف کردن مشکلات کمک کند.
شاید رویکرد Think out of box به گوشتان خورده باشد. در این رویکرد شما با به کارگیری عنصر خلاقیت که درون تک تک ما وجود دارد، از روش های انجام همیشگی کار فاصله گرفته و اصطلاحا خارج از جعبه فکر میکنید تا به روشی نوین برای حل مسئله دست یابید. 
با تشویق همکاران و افراد هم تیمی خود، برگزاری جلسات طوفان فکری و قرارهای صبحانه های کاری، خلاق ترین و نوآورترین ورژن افراد را کشف کنید و در راستای پیشرفت خودتان و گروه خود از این نوآوری کمال بهره را ببرید! 

7. شبکه سازی، به معنای ساخت روابط پرمعنا و حرفه ای
شبکه سازی یکی از عوامل اساسی موفقیت در جهان کاری است. برقراری ارتباطات مفید با همکاران، مدیران، و افراد مختلف صنعت می تواند به دستیابی به فرصت های جدید و پشتیبانی در مسیر حرکت به سمت موفقیت کمک کند.
برای این مهم کافی است در سمینارها و ایونت هایی که در شهر شما برگزار می شود سر بزنید. اکانت لینکدین فعالی داشته باشید و از برقراری ارتباط با سایر همکاران خود هراس نداشته باشید! 
در نظر داشته باشید، این ارتباطات یکی از طلایی ترین کلیدهای پیشرفت هر شخصی در هر سنی محسوب می شوند. مگان مارکل شانس ازدواج با پرنس انگلستان را به این دلیل دریافت کرد که یک دوست مشترک بین آن ها وجود داشت! بنابراین از هر ارتباط جدید استقبال کنید، داشتن دایره ای از افرادی با آرزوها و اهداف مشترک، منجر به پیشرفت شما خواهد شد.


سخن پایانی:

در ابتدای سال 1403 قرار داریم و همگی پر از انگیزه و انرژی  هستیم. به همین سبب تصمیم گرفتیم که یک برنامه ریزی جامع داشته باشیم و روش هایی که می تواند منجر به پیشرفتمان شود را از نظر بگذرانیم. یکی از همین روش ها، افزایش مهارت های نرم است. در مقاله امروز، هفت موردی که از نظر ما مهم ترین مهارت های نرم هستند، را مرور کردیم. در نظر داشته باشید که یادگیری و توسعه مهارت های نرم می توانند به شما کمک کند تا به بهترین نسخه از خودتان تبدیل شوید و فرصت های بیشتری در محیط کاری به دست آورید. با تمرین و تلاش مداوم، می توانید این مهارت ها را تقویت نموده و به موفقیت های بیشتری دست پیدا کنید.
سپاسگزاریم که تا پایان این مقاله همراه ما بودید، دعوت می‌کنیم تا با دنبال کردن ایران تاپ فایو در شبکه‌های اجتماعی از جمله اینستاگرام و تلگرام، از خواندن آخرین مطالب ما بهره مند شوید و اطلاعات خود را در رابطه با مواردی از جمله لایف استایل، ورزش، گردشگری، آشپزی و… افزایش دهید.



شما هم عضو خبرنامه ما شوید

،با ثبت ایمیل خود در خبرنامه ایران تاپ فایو از آخرین مطالب، به محض انتشار مطلع شوید

برای گپ زدن با کاربران، ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید


ایران تاپ فایو را در رسانه های اجتماعی !دنبال کنید

مطالب ما را در رسانه های اجتماعی نیز می توانید !دنبال کنید