۵ کارمند ایرانی ناسا


Admin Irantop شنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۳

خاطرتان هست در بچگی از همه ما میپرسیدند، میخواهید چه کاره بشوید؟! پاسخ اکثر ما شغل های کلیشه ای مانند مهندسی یا پزشکی و خلبانی بود. گاهی در پاسخ برخی از بچه های کلاس میشنیدم که میگفتند دوست دارند فضانورد شوند. این آرزو برای خیلی ها به عنوان یک رویای دور باقی ماند، اما برخی از افراد پرتلاش بالاخره موفق شدند به رویای کودکی خود دست یابند و به فضانوردی نزدیک شوند یا حداقل در سازمانی استخدام شوند که بزرگترین فضانوردان را تربیت کرده و به اعماق فضا ارسال می کند. آنها لبه های جهان را کشف می کنند و وجود حیات در دیگر سیارات را بررسی می کنند. درنهایت هر علمی؛ چه زمینی و چه فضایی در خدمت بشر است و تلاش می کند زندگی را برای نسل های بعدی به مراتب راحت تر کند.

معرفی ایرانیان فعال در یکی از شناخته شده ترین سازمان های آمریکا 
این مقدمه ای بود بر مطلبی که امروز قرار است باهم بخوانیم. مطلبی درباره ایرانیانی که باعث افتخار هموطنان هستند. هموطنانی که با قرارگیری در یکی از معروف ترین و خوشنام ترین سازمان های خارج از کشور، در قلب آمریکا خوش درخشیدند و امروزه حتی صرف شنیدن نام آنها باعث خرسندی ما می شود. در این مقاله به بررسی 5 کارمند ایرانی ناسا پرداخته ایم. قابل ذکر است که تعداد ایرانیان فعال در بخش های مخلف ناسا به شکل رسمی در دست نیست، اما برآوردهای ما نمایانگر آن است که این تعداد کم نیستند. در این مقاله سعی شده تا معروف ترین این افراد معرفی شوند. اما پیش از اینکه به خواندن ادامه مقاله بپردازیم، لازم است به پیشینه ناسا، نیم نگاهی داشته باشیم. این سازمان عظیم چند ملیتی که تقریباً در تمامی ایالت های آمریکا یک آزمایشگاه دارد، به چه منظوری ساخته شد؟ با ما در ادامه همراه باشید تا به این سوال پاسخ دهیم. 

پیشینه سازمان ملی هوانوردی آمریکا (NASA)
اداره کل ملی هوانوردی و فضا در سال 1958 پایه گذاری شد و چندین ماه بعد از افتتاح به شکل رسمی به فعالیت پرداخت. این سازمان مستقل، در حوزه‌های برنامهٔ فضایی کشور آمریکا فعالیت می کند و مسئولیت برنامه‌ریزی و تحقیقات هوافضا را نیز بر عهده دارد.
برخلاف آنچه که فکر می کنید، ناسا فعالیت هایی بسیار گسترده تر از هوافضا را عهده دار است و اگر بدانید ابتدای فعالیت این سازمان با شروع به کاوش در عمق آب دریاها و اقیانوس ها بوده، حتما تعجب خواهید کرد. گفته می شود دو برابر ثروتی که در حال حاضر روی کره زمین وجود دارد، زیر دریاها قرار گرفته است. علاوه بر این، اکوسیستم فوق العاده متنوع و جالبی از حیوانات در زیر آب مشغول زندگی هستند که بررسی نحوه تولیدمثل و زندگی آنان نیز می تواند دریچه های جدیدی از رازهای حیات را به روی ما بگشاید. 
این روزها و در آستانه ورود به سال 2023 میلادی غیرممکن است هوس کنید سری به اخبار روز بزنید و چیزی از ناسا یا دیگر آژانس های فضایی نشنوید. دولت آمریکا هرساله بودجه عظیمی برای این سازمان تعیین می کند تا انسان بیشتر از همیشه بتواند در عمق سیاه فضا پیش برود و دستاوردهای علمی خود را به رخ بکشد. شما چطور؟ شما از کودکی آرزوی رفتن به فضا را نداشته اید؟
حال که تا حدی با ساختار سازمانی ناسا آشنا شدیم، بپردازیم به ایرانیان فعالی که در این سازمان دستاوردهای بزرگی از خود به جا گذاشته اند. قابل ذکر است که از تعداد کارکنان ایرانی الاصل ناسا، عدد دقیقی در دست نیست. اما پژوهش ها به ما ثابت کرده که این عدد از میزان تصورمان بسیار بزرگ تر است.
 
  •  پرفسور فیروز (مایکل) نادری
غیر ممکن است به علم فضا و نجوم علاقه داشته باشید یا به شکل جدی پیگیر این رویدادهای علمی بوده باشید و نام پرفسور فیروز نادری را نشنیده باشید. فیروز نادری این روزها بیشتر از همیشه در فضاهای مجازی مانند توییتر و اینستاگرام فعالیت می کند و در تلاش است تا بتواند بیشتر از قبل به طرفداران خود نزدیک شود. او با استفاده از نفوذ اجتماعی - سیاسی خود در مسائل جهانی و ایران، در تلاش است تا در رویدادهای جاری دخالت مثبت داشته و توجه جهانیان را به سوی چنین مسائلی بکشاند.
در صدر این لیست باید به نام دکتر فیروز نادری اشاره کرد؛ چرا که وی بیش از 35 سال سابقه فعالیت مدیریتی در این سازمان دارد و این روزها به لطف شبکه های اجتماعی همچون اینستاگرام با جوانان علاقه مند و مستعد ایرانی ارتباط برقرار کرده و به سبب پاسخگویی به سوالات فضایی، گاه و بیگاه لایوهایی برگزار برگزار می کند. داستان زندگی این فرد که از 14 سالگی از ایران خارج شد، بسیار جالب و خواندنی است. از این داستان می توان نکته های فراوانی آموخت. 
  • دکتر کامک عبادی

دکتر عبادی که البته زمان زیادی هم از دریافت مدرک دکترای او نمی گذرد، خواهر زاده پرفسور نادری است. وی در برنامه ارسال فضاپیمای آرتمیس به ماه و همچنین پرتاب تلسکوپ جیمز وب به اعماق فضا فعالیت داشته است. به عنوان یکی از متخصصین این رشته، او را می توانید از طریق شبکه های اجتماعی دنبال کنید تا درباره چنین ماموریت هایی، اطلاعات جالبی به دست آورید.
اخیراً و پس از ارسال تلسکوپ جیمز وب به فضا، دکتر عبادی و پرفسور نادری با هم لایو مشترکی در اینستاگرام برگزار کردند تا پاسخگوی سوالات ایرانیان علاقه مند درباره این تلسکوپ باشند. امید داریم چنین برنامه هایی در آینده نه چندان دور باز هم ادامه دار باشد.  

دکتر کامک عبادی در آزمایشگاه پیش رانش جت فعال است

  • دکتر بابک فردوسی

بابک فردوسی از آن دسته افرادی است که اگر در خیابان یا دانشگاه یا هر مکان دیگری با او رو به رو شوید، تشخیص اینکه وی دانشمند و از فعالان ناسا است، از طریق ظاهر او تقریباً غیر ممکن است. اما همانطور که از قدیم گفته اند، هیچ کتابی را نباید از جلد آن فضاوت کرد. دکتر فردوسی که ظاهری پانک و شبیه به خواننده های راک دارد، برای پیش برد پروژه های فضایی، یکی از بزرگترین افتخارات ایرانیان در سطح جهان به شمار می رود. 
بابک فردوسی در شبکه های اجتماعی همچون توییتر و لینکدین فعال است. این مهندس ایرانی الاصل، از جمله ایرانیانی است که در ناسا و در حوزه سیستم ها فعالیت می کند. 

بابک فردوسی از مهندسین ایرانی ناسا است

  • یاسمین مقبلی

نمیتوان از زنان موفق ایرانی در جهان نام برد و نام زنده یاد مریم میرزا خانی در ذهن و زبان هایمان تکرار نشود. اما جایگاه چهارم این لیست تعلق به بانویی دارد که گرچه به شکل عجیبی به علم فیزیک و ریاضی تسلط دارد، اما علم و دانش و جوانی خود را به نحوی انتخاب کرده که لبه های تکنولوژی را به چالش می کشد و ما را با سوالات پایه ای رو به رو می سازد. 
از جمله این بانوان می توان به یاسمین مقبلی اشاره کرد. یاسمین مقبلی که داوطلب سفر به مریخ و مادر دو کودک است. به عنوان یک فرد با اصالت ایرانی در ناسا مشغول به فعالیت است. او تا به حال بارها ابراز شادمانی کرده که توانسته توجه ایرانیان سراسر دنیا را به موفقیت خود جلب کند و سبب ایجاد انگیزه در نسل های آینده شود تا همچون او فعالیت نمایند. 
تلسکوپ جیمز وب که به تازگی به فضا پرتاب شده را می توان یکی از بزرگترین دستاوردهای فرا زمینی بشر دانست. باعث افتخار ماست که در این تیم عظیم و زحمتکش، دو بانوی ایرانی حضور داشتند. دکتر کامک عبادی که خواهرزاده پرفسور نادری است و خانم ایرینه شیوایی که هر دو نفر دارای دکترا در زمینه مهندسی هوا فضا یا اخترفیزیک هستند.

یاسمین مقبلی از کارمندان ناسا 

  • بهرخ خوش نویس

جالب است بدانید افرادی که در ناسا کار می کنند، لازم نیست حتماً در این سازمان مستقر باشند بلکه میتوانند از اقصی نقاط جهان و به شکل دورکاری با این مجموعه همکاری داشته باشند. از جمله این افراد میتوان به دکتر بهرخ خوش نویس اشاره کرد که در زمینه ساخت پلنت هایی برای ماه با ناسا همکاری داشته است.

 
سخن آخر
دلایل زیادی برای مهاجرت یک فرد وجود دارد. بخش بزرگی از نسل جوان به دنبال مهاجرت هستند و هرکدام به قصدی چمدان بسته و به سمت گوشه ای از دنیا می روند. برخی در سنین پایین تر و با خانواده و برخی نیز برای تحصیل در دانشگاه مهاجرت می کنند. بنا بر شرایط فعلی، تعداد مهاجرین ایرانی در کشورهایی اروپایی یا ایالات متحده آمریکا بسیار زیاد است و ما خوشحالیم در میان مهاجرین ایرانی افرادی حضور دارند که به عنوان هموطن موجب افتخار ما هستند. 
در این مقاله به بررسی نام 5 نفر از این لیست پرداختیم. اگر در سنین پایین تر خواننده این مطلب هستید، به شما امید و انگیزه ای برای ادامه خواهند داد و اگر در سنین بالاتر خواننده ما هستید، بیش از همیشه به هموطنان توانمند خود افتخار کنید. 
شما نام های دیگری را میشناسید که در سازمان های فضایی مانند ناسا در حال فعالیت باشند؟ اگر اینطور است با ما در میان بگذارید. منتظر خواندن نظرات شما عزیزان هستیم. 



شما هم عضو خبرنامه ما شوید

،با ثبت ایمیل خود در خبرنامه ایران تاپ فایو از آخرین مطالب، به محض انتشار مطلع شوید

برای گپ زدن با کاربران، ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید


ایران تاپ فایو را در رسانه های اجتماعی !دنبال کنید

مطالب ما را در رسانه های اجتماعی نیز می توانید !دنبال کنید