پنج ایرانی فعال در توسعه بازار رمزارز cryptocurrency


Admin Irantop جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳

امروزه در سراسر جهان رمز ارزها  بعنوان یکی از دارایی‌های دیجیتال بسیار محبوب شده‌اند. احتمالا در اطراف شما نیز افرادی وجود دارند که در این زمینه فعال هستند و شما را به ورود به  این بازار ترغیب می‌کنند. چنانچه با رمز ارزها آشنایی ندارید و چیزی درباره نقش ایرانی‌ها در این زمینه نمی دانید، در این مقاله با ما همراه باشید. 
 ایران با جامعه‌ای فعال در حوزه فناوری، از انقلاب ارزهای رمزنگاری  شده عقب نمانده است. تیم ایران تاپ فایو در این مقاله به بررسی نقش چشمگیر پنج ایرانی در زمینه توسعه بازار رمز ارزها می‌پردازد. افرادی که در این لیست نام آنها آورده شده است، با داشتن ایده‌های خلاق، تخصص فنی بالا و روحیه کارآفرینی، نه تنها سبب بالا رفتن نام ایران در این حوزه شده‌اند، بلکه به اکوسیستم جهانی رمز ارز نیز کمک کرده اند. اما پیش از اینکه به معرفی این افراد بپردازیم، لازم است کمی بیشتر درباره کریپتو کارنسی، رمز ارز یا به طور دقیقتر ارزهای رمزنگاری شده بدانیم. 

هر چیزی که امروزه درباره رمز ارز می‌دانیم مرهون whitepaper ای است که ارگانی به نام ساتوشی ناکاموتو در سال 2008 منتشر کردند و سبب شد جهان اقتصاد برای همیشه دستخوش تغییرات جالبی شوند! همانطور که اشاره کردیم ما هیچ اطلاعات دقیقی تا لحظه نگارش این مطلب درباره ساتوشی ناکاموتو نداریم، این گروه یا فرد تقریبا ناشناس از سال 2010  است که عملا ناپدید شده و خبرنامه‌ای از خود منتشر نکرده است. اما بیت کوین که ساخته دست این فرد یا گروه بود به حیات خود ادامه داده است و از ژانویه 2009 به شکل ویژه شروع به فعالیت کرده است. در سالهای بعدی ارزهای دیگری که ارزش ثابتی داشتند به این شبکه افزوده شدند. از جمله این ارزها می‌توان به: اتریوم، تتر، لایت کوین و … اشاره کرد. 
امروزه دسترسی به اطلاعات و شبکه ساخت رمز ارزها از همیشه آسان تر شده است و این امر اتفاق نمی‌افتاد اگر تلاش‌های بی وقفه توسعه دهندگان بلاک چین وجود نداشت. بلاک چین دنیای بسیار گسترده‌ای دارد که در مقاله دیگری به بررسی آن خواهیم پرداخت. در ادامه این مقاله پنج ایرانی فعال در گسترش شبکه بلاکچین را با هم بررسی خواهیم کرد


۱. امیر تاکی
امیر تاکی اولین توسعه دهنده بیت کوین است. وی به عنوان یک شخصیت تأثیرگذار در دنیای ارزهای رمزنگاری، به خاطر سهمش در توسعه بیت کوین و فناوری‌های غیرمتمرکز شناخته می‌شود. تاکی در توسعه "دارک والت"، یک کیف پول بیت کوین منبع‌باز با تمرکز بر حفظ حریم خصوصی و ناشناسی، نقش کلیدی داشت. علاوه بر این، او همراه با دیگران مؤسس حرکت "پلی‌تکنیک‌های خودمختار" است که به ارتقاء فناوری غیرمتمرکز و ارائه منابع آموزشی برای قدرت‌بخشی افراد می‌پردازد. دفاع تاکی از آزادی و تعهد او نسبت به اصول منبع‌باز، او را به یک شخصیت برجسته در جامعه ایرانی ارزهای رمزنگاری شده تبدیل کرده است.
به تازگی انجمن میهن بلاکچین مصاحبه ای با امیر تاکی داشته است که از طریق این لینک می توانید به آن دسترسی داشته باشید. شاید برای آن دسته از افرادی که به تازگی قدم در مسیر بلاک‌چین و بیت کوین گذاشته‌اند، مصاحبه‌هایی این چنینی سبب افزایش امید و روشن شدن مسیرشان گردد.

 

2. علیرضا سلطانی 
علیرضا سلطانی یک مهندس نرم‌افزار است که به خاطر کارهایش در زمینه کریپتو کارنسی و فناوری بلاک‌چین شناخته می‌شود. وی همراه با همکارانش، بنیانگذار صرافی ارزهای رمزنگاری زِب‌پی و شرکت بلاک چین بلاک‌وی‌سی است. 
کافی است یک بار نام بلاک چین Block VC را در اینترنت جستجو کنید تا احساس غرور در شما شکوفا شود! اینکه فردی با اصالت ایرانی توانسته تا چنین زنجیره موفقی بسازد، می‌تواند الهام بخش افراد بسیاری باشد. سلطانی را می‌توان از افرادی دانست که سبب شد کریپتو کارنسی تا این حد در ایران طرفدار پیدا کند. اگرچه دولت ایران در مورد رمز ارزها تا حدی حساس است و حتی محدودیت‌های قانونی خاصی نیز در این زمینه اعمال کرده ست، اما با وجود پشتیبانی و حضور چنین افرادی می‌توان به آینده روشن‌تر اطمینان داشت. 

3. آرش اسکندری
آرش اسکندری را می‌توان یک کارآفرین الهام بخش دانست که با همراهی جمعی از افراد باهوش و توانمند در زمینه بلاک چین موفق به تاسیس صرافی رمز ارز" بیت لند نیویورک" شده‌اند. این شرکت در حال حاضر بر ترویج رمز ارزها تمرکز دارد و همچنین با تلاش برای توسعه پایدار سعی می کند تا جای ممکن آسیب های ناشی از ماین کردن بیت کوین که برق زیادی مصرف می‌کند، را پوشش دهد.

 

4. احسان عباسی
احسان عباسی یکی از نخستین کسانی است که سعی کرد از بلاک چین برای ارائه خدمات مالی به فقیران و آسیب‌دیدگان استفاده کند. این مهندس نرم افزار که طرفدار استفاده از بیت کوین و سایر رمز ارزها برای امور خیریه است، نشان داد که تنها پیش‌برد علم مهم نیست، بلکه مهم‌ترین نکته استفاده از آن علم در جهت رفاه همه اقشار جامعه است 

 

5. ضیا صدر 
حال که داریم در زمینه بیت کوین و دنیای پیچیده کریپتو کارنسی حرف میزنیم. حیف است اگر نامی از ضیا صدر نبریم. این جوان باهوش و با پشتکار همواره سعی کرده است به عنوان فعال و توسعه دهنده بلاک چین، جامعه ایران را در جریان اتفاقاتی که در این جهان می‌افتد، قرار دهد. 
شما از طریق این لینک می‌توانید به پادکست ضیا صدر که با نام لانه‌ی خرگوش در کست باکس منتشر می‌شود، دسترسی داشته باشید. و همچنین می‌توانید از طریق این لینک به یوتیوب او که همیشه فعال است، نگاهی بیاندازید و آنچه را که نیاز است یاد بگیرید.

نام‌هایی که با هم بررسی کردیم فقط چند نفر از ایرانیانی هستند که در توسعه رمز ارزها در جهان فعالیت داشته‌اند. جامعه کریپتو کارنسی ایران با داشتن بیش از 12 میلیون نفر یوزر فعال، حقیقتا فضایی پرانرژی و رشد کننده است و احتمالاً در سال‌های آینده شاهد نوآوری‌های بیشتر توسعه‌دهندگان ایرانی خواهیم بود. همانطور در بالا ذکر کردیم جامعه رمز ارز ایران با چالش‌هایی مانند تنظیمات دولتی، تحریم‌های اقتصادی و کمبود دسترسی به بازارهای مالی بین‌المللی مواجه است. به طور مثال صرافی بایننس که در حال حاضر معروف‌ترین صرافی رمز ارز دنیا محسوب می‌شود، ورود و استفاده ایرانیان را ممنوع اعلام کرده است. اما امید داریم در آینده و با تلاش های فعالان این حوزه موفق شویم، این مشکلات را بهبود ببخشیم.

 

سخن پایانی:
جهان رمز ارز به‌سرعت تغییر می‌کند و ایرانیان در تحول آن نقش مهمی ایفا کرده‌اند. با هم پنج ایرانی تاثیرگذار در توسعه رمز ارز را از نظر گذراندیم. شما چه افراد دیگری را می‌شناسید که نامشان در این لیست خالی است؟ شما درباره بیت کوین و دنیای ترید کردن تا چه اندازه اطلاعات دارید؟ خوشحال می‌شویم خواننده نظرات شما در بخش کامنت باشیم. ممنونیم از اینکه تا پایان این مقاله همراه ما بودید. 



شما هم عضو خبرنامه ما شوید

،با ثبت ایمیل خود در خبرنامه ایران تاپ فایو از آخرین مطالب، به محض انتشار مطلع شوید

برای گپ زدن با کاربران، ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید


ایران تاپ فایو را در رسانه های اجتماعی !دنبال کنید

مطالب ما را در رسانه های اجتماعی نیز می توانید !دنبال کنید