پنج مخترع ایرانی عصر حاضر


Admin Irantop پنج‌شنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳

مخترع کسی است که چیز تازه‌ای می‌سازد یا راه تازه‌ای برای به‌ کارگیری روش‌های قدیمی پیدا می‌کند. شکی نیست که مخترعین در پیشرفت مستمر جامعه¬ی امروز ما بسیار موثر بوده¬اند. بسیاری از آنچه که ما امروز از آنها بهره مند هستیم، حاصل اختراعات کسانی است که زندگی خود را وقف این کار کرده اند و بدون حضور آنها، زندگی امروز ما بسیار سخت تر از حد تصور می شده است. از بین تمامی مخترعینی که خدمتی به جامعه بشری ارائه نموده¬اند، تعداد مخترعین ایرانی هم کم نیستند. حتی می¬توان گفت تعداد این مخترعین آنقدر زیاد است که مرور فعالیت تمامی آنها در یک مقاله امکان¬پذیر نخواهد بود. در این مقاله به بررسی عملکرد پنج مخترع ایرانی و اختراعات آنها خواهیم پرداخت. اختراعاتی که بی شک در زندگی امروز ما، تأثیرات زیادی را به جای گذاشته اند.

1. پرفسور علی جوان
علی جوان متولد ۵ دی ۱۳۰۵ تهران درگذشته ۲۲ شهریور ۱۳۹۵ فیزیکدان و مخترع ایرانی بود که نخستین لیزر گازی هلیوم_نئون جهان، ساخته ی وی می‌باشد. او استاد بازنشسته دانشکده فیزیک دانشگاه ام‌آی‌تی و ساکن ایالات متحده آمریکا بود.

علی جوان در دسامبر ۱۹۶۰ نخستین لیزر گازی جهان را اختراع کرد که ترکیبی از دو گاز هلیوم و نئون بوده و به همین خاطر با نام لیزر هلیوم-نئون نامیده می‌شود. این لیزراز نوع لیزرهای بی خطر محسوب می¬گردد. رنگ آن سرخ است و در آزمایشگاه‌ها برای بررسی پدیده‌هایی مانند تداخل امواج و آزمایش دو شکاف یانگ کاربرد دارد.

2. مهرناز گلچين‌فر 
مهرناز گلچین فر مخترع جوان ایرانی است. اختراعات وی در حوزه حفاظت از محیط زیست و انرژی‌های پاک هستند. وی در زمینه محیط¬زیست و انرژی های نو به انجام فعالیت های پژوهشی می پردازد. مهرناز گلچین فر فارغ التحصیل رشته شيمي دانشگاه آزاد كرج است، وی با اختراع دستگاه نيروگاه توليد كننده بدون آلودگي براي محيط زيست، موفق به كسب جايزه ‌برترين مخترع بین¬المللی شد.
او در بين 400 مخترع از 30 كشور جهان، مقام برترين مخترع زن جهان را كسب كرد و در نخستین دوره از مسابقات بین‌المللی اختراعات زنان جهان در سال ۲۰۰۸ در سئول، عنوان برترین مخترع و جایزه ویژه هیئت داوران را از آن خود کرد. مهرناز گلچین فر در کارنامه علمی خود افتخارات فراوانی را از آن خود کرد که در زمره آنها می توان به ثبت چندین اختراع در حوزه محیط¬زیست و انرژی های نو و فناوری نانو، رتبه اول نهمین جشنواره خوارزمی، مدال طلای مسابقه محیط زیست زنان مخترع جهان در کره جنوبی، کسب مدال طلای اختراعات در کشور سوئیس، مدال طلای اختراعات مالزی، جوان برگزیده استان تهران و دانشجوی پژوهشگر نمونه در دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج اشاره داشت.
 
3. پروفسور ریحانه سریری
ریحانه سریری (زاده ۱۳۳۲ در مشهد)، زیست‌شناس و استاد تمام بیوشیمی ایرانی و برنده ی دو جایزه از انجمن سلطنتی شیمی بریتانیا است. او تا آبان‌ماه سال ۱۳۹۳، مدیر گروه زیست‌شناسی دانشگاه گیلان بوده و در حال حاضر، استاد تمام این گروه و عضو انجمن بیوشیمی ایران می‌باشد و همچنین با دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان و دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان همکاری‌های علمی، پژوهشی و آموزشی متعددی دارد.
اواخر سال ۹۲ و اوایل سال ۲۰۱۴، وی در زمینه افزایش وضوح تصویربرداری مولکولی جهت تشخیص سریع سرطان سینه با استفاده از نانو میله‌های طلا، با همکاری دکتر مجتبی صلوتی و دکتر زهرا حیدری، مطالعات مهمی انجام داده و موفق به ساخت یک نانوداروی جدید به عنوان یک عامل کنتراستزای هدفمند جهت تصویربرداری از بافت سرطانی شده‌ است.

4. کامران رحمتی شادباد
کامران رحمتی شادباد، یکی از نخبگان علمی کشور به شمار می‌رود که با طرح "نانو آسفالت ضد ترک و خودترمیم‌گر" در جریان نمایشگاه و مسابقات بین المللی اختراعات و نوآوری¬های مالزی (ITEX 2012) از طرف فدراسیون جهانی مخترعین به عنوان برترین مخترع سال 2012 جهان انتخاب شده است.
وی دارای 12 عنوان اختراع ثبت شده، چاپ بیش از 30 مقاله در مجلات معتبر داخلی و خارجی و سخنرانی در مجامع و کنفرانس های علمی، دبیر علمی نمایشگاه ایده¬ها و اختراعات کلانشهر تبریز، عضو کمیته علمی و مسئول پانل¬های علمی وکارگاه¬های تخصصی کنفرانس¬های بین المللی مقاوم سازی لرزه ای کشور، کسب مدال طلای مسابقات اختراعات آلمان 2012، مدال طلا و نقره 2011 کره جنوبی، مدال طلای 2012 مالزی، مدال طلای 2013 آلمان، دیپلم افتخار فدراسیون جهانی مخترعین، دیپلم افتخار فدراسیون اختراعات آسیا، جایزه ویژه وزارت علوم کشور تایوان و نشان افتخار وزارت علوم و تحقیقات روسیه می باشد.

5. داود بهشتی زاده
داود بهشتی زاده با ساخت پانل دیواری و بلوک فوق سبک بتنی دیواری پر مقاومت و عایق، موفق به کسب مدال طلا و جایزه ویژه بهترین اختراع فنی مهندسی فدراسیون بین المللی مخترعین IFIA در سال ۲۰۲۱ شد. این بلوک‌های فوق سبک بتنی در ابعاد ۸۰ سانتیمتر طول و ۴۰ سانتیمتر عرض به ضخامت های ۱۰ ، ۱۲ و ۱۵ سانتیمتر تولید می¬شوند و هر کدام از این بلوک¬ها معادل ۴ عدد بلوک نرمال و متعارف موجود در بازار هست با این تفاوت که ۴ عدد بلوک سبک پوکه¬ای؛ وزنی معادل ۳۸ کیلو تا ۴۱ کیلو دارند در حالیکه این بلوک اختراع شده وزنش ۱۶ کیلو می¬باشد و دارای پارامترهای متعدد مقاومتی می باشد.
از دیگر عناوین کسب شده توسط این مخترع ایرانی، رتبه اول مسابقات جهانی اختراعات پنسیلوانیای آمریکا، مدال طلای مسابقات جهانی اختراعات تورنتو کانادا، برنده جایزه گرند پریکس و کاپ مسابقات جهانی اختراعات آمریکا-مجارستان–آلمان است. وی مخترع بیش از 40 اختراع تخصصی ثبت شده و رسمی است.

سخن پایانی
خلاقیت یکی از ویژگی های مهم انسانها است که همیشه در زندگی بشر نقش داشته و تمدن بشریت را تحت تاثیر خود قرار داده است. ابداعات و اختراعات در زندگی بشر نقش بسیار مهمی داشته و باعث توانا شدن بشر و برطرف شدن نیازهای او شده¬اند. این ابداعات و اختراعات روز به روز گسترش می یابند و همه جنبه¬های مختلف تمدن انسان¬ها را در بر می¬گیرند و بر توسعه علمی و فناوری و توسعه صنعتی و اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی تاثیر می¬گذارند. اختراعات در تمامی کشورهای جهان صورت می¬گیرند و کشورهای مختلف جهان به این موضوع توجه بسیار خاصی دارند و رشد و توسعه و حمایت از مخترعان را از اولیت¬های مهم کشور خود می دانند. در این مقاله درباره پنج نفر از مخترعین ایرانی در قرن حاضر سخن گفتیم و بر اختراعاتشان مروری داشتیم. امیدواریم که با حمایت از نبوغ جوانان ایران، راه برای ابداع و نوآوریشان بیش از پیش هموار گردد.
 


شما هم عضو خبرنامه ما شوید

،با ثبت ایمیل خود در خبرنامه ایران تاپ فایو از آخرین مطالب، به محض انتشار مطلع شوید

برای گپ زدن با کاربران، ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید


ایران تاپ فایو را در رسانه های اجتماعی !دنبال کنید

مطالب ما را در رسانه های اجتماعی نیز می توانید !دنبال کنید