پنج نژاد محبوب سگ در ایران

نژادهایی از سگ‌های خانگی که بین ایرانیها محبوب هستند را بیشتر بشناسیم


Admin Irantop جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳

نمی‌توان از جایگاه ویژه سگ ها در قلب انسان‌ها در سراسر جهان به سادگی عبور کرد. کمتر کسی میتواند بگوید این موجودات چهار دست و پای پشمالوی و مهربان را دوست ندارد؟ فرقی ندارد برای نگهبانی به دنبال یک مامور وظیفه شناس بگردیم، یا بخواهیم بخشی از تنهایی کودکانمان را جبران کنیم و یا اینکه فقط برای عبور از افسردگی به سراغ این موجودات مهربان و دوست داشتنی برویم، باز هم ناامید نخواهیم شد. 
وقتی درباره سگ‌ها صحبت می‌کنم، از هر نژاد و با هر سایزی که باشند، دوستشان داریم.  در شبکه های اجتماعی عکسهایشان را لایک می‌کنیم و برای دوستانمان می‌فرستیم. بسیارند کسانی که سگها را به عنوان حیوانات خانگی نگه می‌دارند، به آنها عشق می‌ورزند و حتی جای کودکی که ندارند را با سگها پر می‌کنند. برخی هم از آن‌ها به عنوان سگ‌های نگهبان در ویلاها و خانه‌های کم رفت و آمد تر استفاده می‌کنند. با توجه به استقبال عمومی از این موجودات دوست داشتنی در مقاله امروز ایران تاپ فایو به معرفی پنج نژاد  از سگها می پردازیم که در ایران محبوب هستند. آماده‌اید تا چند نژاد باهوش و زیبا و بازیگوش را با هم بررسی کنیم؟!

5. نژادهای ایرانی الاصل مثل سرابی و خراسانی 

این بار از پنجمین نام لیست شروع می‌کنیم. نژادهای ایرانی سگهایی غول پیکر و با ابهت هستند. هوش زیادی دارند و آماده یادگیری هر دستوری از سمت مربی یا مستر خود می‌باشند. شاید باورش سخت باشد اما  یک سگ خراسانی بالغ و نر، میتواند تا حدود 88 کیلوگرم وزن داشته باشد! 
سگ‌های نژاد خراسان اغلب سفید یا سفید و خاکستری هستند. البته لک‌های بزرگی روی بدن این حیوانات وجود دارد که اغلب این موجودات غول پیکر را ترسناک تر نشان می‌دهند! زمان بسیاری است که این نژاد سگ‌ها بین ایرانیان حضور داشته ‌اند، شواهد تاریخی از حضور آنها در دوره سلجوقیان خبر می‌دهد. این نژاد بهترین گزینه برای نگهبانی هستند و اغلب 12 سال عمر می‌کنند. 
نژاد دیگری که از قدیم در ایران حضور داشته و یکی از بهترین انتخاب‌ها برای نگهبانی هستند، نژاد سرابی نام دارد. زمانیکه نژاد سرابی را انتخاب می‌کنید، باید بدانید که با یک موجود 90 کیلوگرمی طرف هستید که به خاطر قدرت جسمانی و قدرت و شجاعت خودش شهرت دارد. این نژاد اغلب رنگ روشنی مثل سفید یا کرم دارد. برای تربیت کردن نژاد سرابی حتما به یاری یک مربی نیازمند خواهید بود. با سرپرستی این نژاد خیال شما از بابت نگهبانی راحت خواهد بود.

 

4. نژاد شیتزو 

شیتزوها کوچولوهای بازیگوشی هستند که اغلب ریزش موی کمی دارند و به خاطر دوستی و ارتباط خوبی که با بچه ها دارند به عنوان سگ خانواده، انتخاب خیلی مناسبی هستند. پس اگر به دنبال یک همراه جدید برای خانواده می‌گردید که به راحتی آموزش ببیند و به روزهای شما رنگ زیباتری ببخشند، شیتزوها انتخاب مناسبی هستند. 
شیتزوها نهایتا 8 کیلوگرم وزن خواهند داشت و انواع گوناگونی از آنها در بازار موجود است. شیتزو تریر به طور مثال گونه ای است که از جفت گیری نژاد شیتزو و نژاد تریر به وجود می‌آید. سگ‎‌های شیتزو تریر موهای فرفری دارند و اغلب جثه بزرگتری نسبت به شیتزوهای سوپر فلت پیدا می‌کنند. 
جالب است بدانید واژه شیتزو به معنای شیر کوچک است. اما این نژاد در عمل هیچ شباهتی به شیر ندارند. اگر از این دوست جدیدتان به خوبی نگهداری کنید و فضای مناسبی برای زندگی او فراهم کنید، حدود 18 سال عمر خواهد کرد. یادتان باشد سگ های کوچک، اغلب وابستگی بیشتری به صاحبان خود پیدا می‌کنند. پس به مدت طولانی آنها را تنها نگذارید. 

3. نژاد پامرانین 

پامرانین جزو سگ‌های مینیاتوری و زیباست که وزن بسیار کمی دارد و تماماً ساخته دست انسان است. این بدان معناست که سالها پیش اساسا چنین نژادی وجود نداشت. درباره محبوبیت آنها در میان ایرانیان و خصوصا پایتخت نشینان همین کافی است که فکر کنیم حتما در اطرافیان ما حداقل یک نفر پیدا می‌شود که این نژاد را به سرپرستی گرفته باشد و یا به دنبال انجام چنین کاری باشد!
این سگ‌های زیبا و کوچک، به دلیل ضعیف بودن ساختار استخوان بندی بدنشان ممکن است با کوچکترین حرکت اضافه‌ای دچار مشکلات لگنی شوند. پس اگر قرار است این دوست جدید و پشمالو را به خانه بیاورید، حساسیت لازم را به خرج دهید و اجازه ندهید دائم روی تخت یا مبل بپرد. 
نژاد پامرانین بسیار زیبا و دلفریب به نظر می‌آید اما مانند هر سگ دیگری نیاز دارد آموزش‌های لازم را ببیند. با توجه به قیمت تقریبا بالای اپن نژاد، امکان دزدیده شدنش بسیار بالاست. پس جوری او را پرورش دهید که زیاد رابطه خوبی با غریبه‌ها برقرار نکند!


2. نژاد هاسکی 

هاسکی سگ سرماست اما هاسکی‌هایی که در ایران متولد شده‌اند، با آب و هوای خشک و گرم این کشور بیشتر سازگاری دارند. اما در هر صورت ما پیشنهاد نمی‌کنیم که این سگ محبوب را به سرپرستی بگیرید، البته اگر توانستید در مقابل چشمان زیبای آبی رنگ این موجودات جذاب و با ابهت دوام بیاورید! 
هاسکی‌ها سگ‌های بسیار باهوش و زیبایی هستند که از قضا علاقه عجیبی به آواز خواندن هم دارند! شما با داشتن این نژاد دیگر نیاز به رادیو نخواهید داشت، چرا که دوست پشمالو و مهربانتان علاقه دارد به جای واق زدن، اصوات جالبی از خود در بیاورد که باعث خنده و تعجب شما می‌شود. از یک سگ هاسکی نر در حالت بالغ خود می‌توان انتظار 27 کیلوگرم وزن را داشت. 
البته این نژاد هم گونه‌های متفاوتی دارد از هاسکی قطب جنوب تا هاسکی‌هایی که ترکیب چند نژاد هستند و کاملا رنگ سفید دارند. اما نکته جالب درباره تمامی هاسکی‌ها، رنگ دریایی چشمان آنهاست. 


1. نژاد پودل 

پودل نه تنها در ایران بلکه در کل جهان یکی از محبوب ترین نژادها محسوب می‌شود. اگر زمان کافی برای بازی کردن و پیاده روی با دوست جدیدتان دارید و دوست دارید همواره در حال یاد دادن فرمان های مختلف به سگ بازیگوش خود باشید، قطعا باید به سراغ نژاد پودل بروید. 
همچنین این نژاد عاشق آب بازی و شنا کردن است. پس برای تابستان‌ها، یک استخر بادی کوچک برایش تهیه کنید تا دنیا را به او هدیه داده باشید! پودل‌ها حتی برای افرادی که به سگ‌ها حساسیت دارند نیز مناسب هستند. چرا که ریزش موی کمی دارند اما در نظر داشته باشید که این نژاد به شانه کشی و مراقبت مداوم نیاز دارد تا موهای فرفری و قشنگش درهم تنیده نشوند. 


سخن پایانی

در ایران، شاید نگهداری سگ، از لحاظ عرفی کار چندان پذیرفته شده‌ای نباشد، اما هیچ عاملی باعث نمی‌شود عاشقان سگ از نگهداری این حیوانات وفادار و نجیب به عنوان همراه جدیدشان در زندگی خودداری کنند. در مقاله امروز ایران تاپ فایو به سراغ معرفی پنج نژاد محبوب سگ میان ایرانیان رفتیم و متوجه شدیم چه برای نگهبانی و چه برای همراهی با فرزندانمان اگر به دنبال یک حیوان خانگی می گردیم، بهترین انتخاب برای ما سگ ها هستند. 
نژادهایی که در این مطلب با هم بررسی کردیم، نماد وفاداری، محافظت و دوستی هستند و غیرممکن است مهر آنها به دل شما ننشیند. شما فکر می‌کنید جای نام کدام نژاد در این لیست خالی است؟ انتخاب شما کدام یکی از گونه‌های سگ است؟ خوشحال می‌شویم خواننده نظرات شما در بخش کامنتها باشیم. 
ممنونیم که تا پایان این مقاله با ما همراه بودید، با دنبال کردن ایران تاپ فایو در شبکه‌های اجتماعی از جمله اینستاگرام و تلگرام از خواندن آخرین مطالب ما بهره مند شوید و اطلاعات خود را در رابطه با مواردی از  جمله لایف استایل، ورزش، گردشگری، آشپزی و … افزایش دهید. 
 



شما هم عضو خبرنامه ما شوید

،با ثبت ایمیل خود در خبرنامه ایران تاپ فایو از آخرین مطالب، به محض انتشار مطلع شوید

برای گپ زدن با کاربران، ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید


ایران تاپ فایو را در رسانه های اجتماعی !دنبال کنید

مطالب ما را در رسانه های اجتماعی نیز می توانید !دنبال کنید