بهترین روش‌های حفظ ارزش پول در ایران

چگونه در دوران تورم ارزش پول خود را حفظ کنیم؟


Admin Irantop جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳


کاهش ارزش پول و قدرت خرید، یکی از جدی‌ترین عوارض تورم است. مردم ایران در سال‌های اخیر بارها و بارها تجربه کرده‌اند که طی مدتی کوتاه، ارزش دارایی‌ها و قدرت خریدشان به نصف کاهش پیدا کرده است. به همین دلیل آن‌ها به دنبال روش‌هایی برای حفظ ارزش پول می‌گردند تا در شرایط تورمی از کاهش قدرت خریدشان پیشگیری کنند. ارزش پول یعنی مردم برای خرید هر دارایی باید چه مقدار پول بپردازند و به صورت مستقیم با قدرت خرید مردم ارتباط دارد. ارزش پول هم در مقیاس داخلی و هم در مقیاس بین‌المللی قابل ارزیابی است و ارزیابی‌هایی که در سال‌های اخیر درباره ریال ایران وجود دارد، نشان می‌دهد ارزش پول کشور را تاحد زیادی کاهش داده است. این مقاله با هدف معرفی روش‌های حفظ ارزش پول نوشته شده است، پس بیایید به سراغ بحث اصلی برویم و ۶ استراتژی مناسب برای حفظ ارزش پول و قدرت خرید را به شما معرفی کنید.

۱. خرید طلا 
از زمانی که انسان با فلزهای گرانبها و تجارت آشنا شد، طلا به عنوان روشی برای پیشگیری از افت ارزش دارایی‌ها در شرایط تورمی مورد استفاده قرار گرفت. خرید طلا علاوه بر حفظ ارزش پول شما، مزیت‌هایی به همراه دارد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

  • طلا یک دارایی فیزیکی است که می‌توانید آن را نزد خودتان نگه دارید.
  • نقدشوندگی طلا ساده است و به محض اینکه به پول نیاز داشته باشید، می‌توانید این دارایی را بفروشید.
  • هزینه‌های جانبی سرمایه‌گذاری روی طلا مناسب‌تر از سایر روش‌های حفظ ارزش پول است. این هزینه‌ها با خرید طلای دست دوم یا سکه، کم‌تر هم می‌شود؛ زیرا نیازی به پرداخت اجرت نخواهید داشت.
  • طلا استهلاک ندارد و حتی اگر بخواهید بعد از چند سال آن را بفروشید، همچنان ارزشمند است.


بعضی از سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند به جای خرید طلای فیزیکی، اوراق بهادار یا سهام‌هایی که به پشتوانه طلا ایجاد شده‌اند را خریداری کنند تا از ریسک‌های نگهداری طلا (سرقت یا گم شدن) در امان بمانند. 

۲. خرید سهام، اوراق بهادار یا ارزهای دیجیتال
بسیاری از ایرانی‌ها در سال‌های اخیر برای حفظ ارزش دارایی‌ها یا سودآوری وارد بازارهای مالی شده‌اند. برای فعالیت در این بازارها یا باید خودتان مهارت خرید و فروش سهام را داشته باشید یا باید سرمایه‌تان را به افراد متخصص در این زمینه بسپارید. برای استفاده از روش دوم، باید با تریدرهای متخصصی که سبدگردانی می‌کنند، همکاری داشته باشید و بخشی از سودتان را به عنوان دستمزد به تریدر بپردازید.

فعالیت در بازار بورس داخلی بخاطر تأثیری که این بازار از تورم، تصمیمات سیاسی و شرایط اقتصادی می‌پذیرد، ریسک بالایی به همراه دارد. به همین دلیل بسیاری از تریدرها ترجیح می‌دهند در بازارهای بین‌المللی مانند فارکس یا ارزهای دیجیتال فعالیت داشته باشند. 
به طور کلی، حفظ ارزش پول با ترید ریسک بیشتری نسبت به سایر روش‌ها دارد، اما اگر با دانش و استراتژی درست انجام شود، در کنار حفظ ارزش شما، برایتان درآمدزایی هم می‌کند. نداشتن استهلاک و نقدشوندگی سریع از دیگر مزیت‌های حفظ ارزش پول در ایران با خرید سهام است.

۳. خرید ارزهای خارجی
ایران جزو کشورهایی است که بالاترین نرخ تورم را تجربه می‌کند و پول آن در حال تبدیل شدن به یکی از بی‌ارزش‌ترین واحدهای مالی در جهان است. واحدهای مالی سایر کشورها این مشکل را ندارند و نرخ تورم در آن‌ها نیز متعادل است. در نتیجه با گذشت زمان، ارزش پولشان حفظ می‌شود و قدرت خرید مردم کاهش پیدا نمی‌کند.
 از بین نرفتن ارزش پول واحدهای مالی خارجی یعنی این ارزها، دارایی مناسبی برای حفظ ارزش سرمایه در ایران به شمار می‌روند. البته در ایران قیمت ارز هم دستوری است و احتمال اینکه سرمایه‌گذاری‌هایتان در کوتاه مدت سودآور نباشد یا حتی باعث افت ارزش دارایی‌هایتان شود، وجود دارد.
خرید دلار در ایران بیشتر از سایر ارزها رایج است. خرید دلار در کنار حفظ ارزش دارایی‌ها و قدرت خرید شما، مزیت‌هایی چون نقدشوندگی بالا و عدم استهلاک به همراه دارد. البته از آنجایی که سرمایه در گردش را از بازار خارج می‌کند، مانع مهمی برای اقتصاد مولد محسوب می‌شود. اگر تخصصی در سرمایه‌گذاری در کسب و کار یا بازار بورس دارید، توصیه می‌کنیم که به جای خرید ارز، به فکر سرمایه‌گذاری مولد باشید.

۴. خرید مسکن و زمین
ملک و زمین هم راهکاری برای حفظ ارزش پول هستند و هم می‌توانند از طریق اجاره، برای شما درآمد غیرفعال داشته باشند. در سال‌های اخیر قیمت مسکن به اندازه نرخ تورم و حتی بیشتر از آن رشد کرده و دارندگان املاک در حفظ ارزش دارایی‌هایشان عملکرد موفقی داشته‌اند. 

برای استفاده از این روش حفظ ارزش پول در ایران، باید سرمایه کافی در اختیار داشته باشید. زیرا هم قیمت ملک و زمین بالاست و هم باید هزینه‌های جانبی مانند نقل و انتقالات و بنگاه پرداخت شود. البته در اغلب موارد، سود حاصل از رشد قیمت ملک و درآمد حاصل از اجاره، هزینه‌ای که برای خرید صرف می‌کنید را جبران خواهد کرد.
حفظ ارزش پول با مسکن و زمین دو نقطه ضعف مهم دیگر هم دارد. نقطه ضعف اول استهلاک است. وقتی ملک را در اختیار مستأجر قرار می‌دهید، به مرور زمان استهلاک پیدا می‌کند و حتی ممکن است به بازسازی نیاز داشته باشد. نقطه ضعف دوم هم نقدشوندگی پایین ملک است؛ اگر قصد فروش داشته باشید، باید حداقل چند هفته به دنبال مشتری بگردید تا بتوانید ملک مورد نظرتان را با قیمت مناسب بفروشید. اگر هم به پول فوری نیاز داشته باشید، احتمالا مجبور به فروش ملک زیر قیمت بازار خواهید شد.

۵. خرید خودرو
در تمام کشورهای جهان، خودرو یک کالای مصرفی است، اما افزایش شدید قیمت خودرو در ایران، این محصول را به یک سرمایه برای مردم تبدیل کرده است. قیمت خودرو در اغلب روزهای سال در حال افزایش است، گاهی اوقات روند ثابت دارد و در موارد نادر هم کاهش پیدا می‌کند. روند کاهشی بیشتر در خودروهای وارداتی دیده می‌شود.

مهم‌ترین نقطه قوت خرید خودرو این است که در بلند مدت افزایش قیمت پیدا می‌کند و ارزش پولتان حفظ می‌شود، اما حتما می‌دانید که ماشین خرج دارد و در گذر زمان هم استهلاک پیدا می‌کند. همچنین به اندازه دارایی‌هایی مثل ارز، طلا یا سهام نقدشونده نیست و اگر قصد فروش داشته باشید، باید مدتی بگردید تا مشتری مناسبی پیدا کنید. این موارد دلایلی هستند که باعث می‌شود بعضی از کارشناسان با سرمایه‌گذاری روی خودرو و حفظ ارزش پول با خرید این دارایی مخالفت کنند.

۶. سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه
آخرین روش برای حفظ ارزش پول در ایران این است که دارایی‌هایتان را به صندوق‌های سرمایه‌گذاری بسپارید. این صندوق‌ها با استراتژی‌های مختلف کار می‌کنند؛ بعضی از آن‌ها سود ثابت ماهانه به مشتریان ارائه می‌دهند و بعضی دیگر مشتریان را در سود و ضرر دارایی‌هایی که روی آن‌ها سرمایه‌گذاری شده، دخیل می‌کنند. 
به بیان ساده می‌توان گفت این صندوق‌ها امکان سرمایه‌گذاری غیرمستقیم روی دارایی‌هایی که در ۵ مورد قبلی نام بردیم را فراهم می‌کنند. در این صندوق‌ها، تریدرها و سرمایه‌گذاران حرفه‌ای فعالیت می‌کنند که استراتژی معاملاتی می‌چینند و پولی که از مشتریان گرفته‌اند را روی دارایی‌هایی مثل فلزات گرانبها، نفت، ارز، ملک یا سهام سرمایه‌گذاری می‌کنند. در نهایت هم با توجه به قراردادی که با مشتریان دارند، سود ثابت یا متغیر را به آن‌ها می‌پردازند و سهم خودشان را نیز برمی‌دارند. 

کار کردن با صندوق‌های سرمایه‌گذاری جزو ایمن‌ترین روش‌های حفظ ارزش پول در ایران است. تنها کاری که باید انجام دهید این است که یک صندوق معتبر پیدا کنید، دارایی‌هایتان را به آن بسپارید و ماهانه یا چند ماه یکبار، سود بگیرید. با استفاده از این صندوق‌ها، نه نیازی به صرف زمان برای تحلیل بازار خواهید داشت و نه لازم است دانشی درباره بازار سرمایه به دست آورید. 

سخن پایانی 
در این مقاله بهترین روش‌های حفظ ارزش پول در ایران را توضیح دادیم. به طور کلی هر دارایی که همزمان با تورم، رشد داشته باشد، می‌تواند ارزش پول شما را حفظ کند. بعضی از افراد با فعالیت‌های تجاری مرتبط با کسب و کارشان و سرمایه‌گذاری روی محصولات تخصصی، ارزش دارایی‌هایشان را حفظ می‌کنند و بعضی دیگر از روش‌های متداولی که در این مقاله نام بردیم، بهره می‌برند. تفاوتی ندارد از چه روشی برای حفظ ارزش پول استفاده می‌کنید، مهم این است که سرمایه‌گذاری انجام دهید تا حتی با وجود تورم هم قدرت خرید خود را حفظ کرده باشید. اگر استراتژی متفاوتی برای حفظ ارزش دارایی‌های خود دارید که از آن به نتیجه رسیده‌اید، آن را در بخش کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید. 



شما هم عضو خبرنامه ما شوید

،با ثبت ایمیل خود در خبرنامه ایران تاپ فایو از آخرین مطالب، به محض انتشار مطلع شوید

برای گپ زدن با کاربران، ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید


ایران تاپ فایو را در رسانه های اجتماعی !دنبال کنید

مطالب ما را در رسانه های اجتماعی نیز می توانید !دنبال کنید