پنج کتاب‌فروشی در ایران که می‌توانند گوشه دنج شما باشند

معرفی جذاب‌ترین و متفاوت‌ترین کتاب فروشی‌های ایران


Admin Irantop جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳

گاهی ورود به دنیای جادویی کلمات می‌تواند مرهمی بر زخمهای روحتان باشد! همینطور که در پیچ و خم اشعار زیبا و داستانهای خواندنی قدم برمی‌دارید تا از راز و رمزشان پرده بردارید، می‌توانید مکانهایی آرام و دنج را برای رهایی روحتان از رنجها بیابید و برای لحظاتی در میان رویاهایتان زندگی کنید. همیشه کتابهایی هستند که می توانند بهترین همدم و هم نشین شما باشند و منتظرند تا توسط شما خوانده شوند. اما این کتب خاص و ناشناخته را از کجا می‌توانیم پیدا کنیم؟ به احتمال زیاد در کتاب‌فروشی هایی که ممکن است زندگی شما را با پیشنهاد دادن چند جلد کتاب، برای همیشه تغییر دهند. 
به همین منظور در مقاله امروز ایران تاپ فایو به سراغ معرفی پنج کتاب‌فروشی متفاوت رفته‌ایم. این کتاب فروشی‌ها اغلب قدمتی بیش از چند دهه دارند، پس با ما همراه باشید که این کتاب فروشی‌های متفاوت و دیدنی را به شما معرفی نماییم. پس قلم و کاغذتان را بردارید تا آدرس آنها را یادداشت کنید. 
 

5 کتاب فروشی ایرانی غیر قابل باور!

 

1. باغ کتاب تهران: جایی که سنت با مدرنیته ملاقات می‌کند
نخستین نام لیست را با یکی از مدرن‌ترین سازه‌های پایتخت شروع کرده ایم، باغ کتاب تهران که در نزدیکی میدان ونک و اتوبان حقانی واقع شده است، با فضایی بسیار بزرگ و چندين ساختمان متفاوت، میزبان عاشقان کتاب خواهد بود. این فضا با داشتن فضایی به خصوص برای ماشین‌های سیار غذا  carfood و همچنین باغ هنر، مقصد مناسبی برای گذران یک آخرهفته دل انگیز و پر از ماجراجویی است. 
باغ کتاب برای شما و کودکانتان کتابهای بسیار جذابی را ارائه خواهد کرد. باغ کتاب فقط در بخش بزرگسالان باغ کتاب بیش از 80 هزار عنوان کتاب متنوع در اختیار عاشقان ادبیات قرار می‌دهد.  از طریق این لینک می‌توانید اطلاعات بیشتری درباره باغ کتاب تهران به دست آورید. 
در نظر داشته باشید که باغ کتاب به کتابخانه ملی ایران نیز دسترسی دارد و چنانچه که کارت دانشجویی و یا مدرک کارشناسی ارشد به همراه داشته باشید، می‌توانید در این مجموعه ثبت نام کنید و کارت عضویت دریافت کنید تا با فراغ بال به بزرگترین منبع آکادمیک و ادبی ایران دسترسی داشته باشید. 
آدرس دقیق مجموعه باغ کتاب:
 میدان ونک، بزرگراه حقانی، مسیر غرب به شرق، بعد از تقاطع بزرگراه شهید مدرس، خروجی کتابخانه ملی، باغ کتاب ‏تهران
2. کتاب‌فروشی مشعل - قدیمی ترین مرجع فروش کتاب در استان اصفهان 
امروزه بیش از یک سده از افتتاح کتابفروشی مشعل که در زمان حاکمیت پهلوی اول ایجاد شد، می‌گذرد. این کتاب فروشی که اکنون توسط تنها وارث خانواده اداره می‌شود، زمانی پاتوق فرهنگی افراد تاثیرگذاری بسیاری مانند هوشنگ گلشیری، بهرام بیضایی و … بوده است. اسکندر چراغی پور در دهه 20 شمسی این مکان را افتتاح کرد و اکنون دخترش آمیتیس چراغی پور، چراغ آن را روشن نگه‌داشته است.
این مغازه زمانی وظیفه چاپ مجلاتی مانند "جنگ اصفهان" را بر دوش داشته است و حتما متعجب می‌شوید اگر بدانید پایه گذار این مجموعه، چاپ مجله را بدون هیچ گونه چشم‌داشت مالی انجام می‌داده است. 
آدرس: اصفهان، چهارراه باغ، بین میدان امام حسین و آمادگاه
3. کتاب فروشی باستان در خراسان، محل زندگی مردی که ادبیات پارسی را زنده نگاه داشت
مگر می شود در این لیست به شهر مردی که ادبیات پارسی را زنده نگهداشت یعنی حکیم ابوالقاسم فردوسی سر نزنیم؟!  
قطعا برای همه ما قابل درک است که صحنه ادبی مشهد به ارتباط عمیق مذهبی و تاریخی عمیق آن برگردانده می‌شود. اینجا کتابفروشی‌ها، دروازه‌هایی به سوی فرهنگ و تاریخ فارسی و ارتباط آن با جهان هستند. یکی از قدیمی‌ترین این کتاب‌فروشی‌ها، مغازه باستان است که بیش از یک قرن قدمت دارد. مرحوم حاج عباسعلی پاسبان موسس کتابفروشی باستان سالهای زیادی است که جهان را به مقصد دنیای باقی ترک گفته اما نوادگان او چراغ این کتابفروشی قدیمی و معتبر را روشن نگه داشته‌اند. 
جالب است بدانید فردی که در حال حاضر گردانندگی این محیط را برعهده دارد، معتقد است چراغ این مغازه را نه فروش کتاب، بلکه فروش لوازم التحریر روشن نگاه داشته است. پس اگر گذرتان به پاساژ سراب در محله مرکزی مشهد رسید، سر زدن به این مغازه را از یاد نبرید. 
آدرس: مشهد،سراب،خیابان امام خمینی،خیابان امام خمینی چهاردهم

4. کتاب فروشی صد و بیست ساله معرفت در استان فارس، شیراز

شیخ محمد تقی معرفت زمانی که در سال 1282 هجری شمسی مغازه کوچک معرفت را راه اندازی کرد شاید هرگز فکر نمی‌کرد تا این کتاب فروشی تا یک قرن بعد خودش دوام بیاورد. برای درک قدمت این مجموعه کافی است به این فکر کنید که زمانی در این مجموعه شب نامه‌های مشروطه خواهان چاپ می‌شده است! 
تحقیقات ما حاکی از آن است که شیخ محمد تقی معرفت با چاپ و ترجمه قرآن کریم به فارسی، اولین فردی بود که قرآن چاپی را به شیراز آورد. بازدید از این کتاب فروشی را در سفر بعدی تان برنامه ریزی کنید. چرا که این مغازه تاریخی هنوز در خیابان طالقانی شیراز، چند قدم مانده به حمام وکیل مشغول فعالیت است.


5. کوچک‌ترین کتاب فروشی تهران- کتابخانه دیواری قورخانه  
کافی است در گوگل سرچ کنید: "کتابخانه عمودی تهران" تا با تصاویر زیادی از کوچک‌ترین کتابخانه تهران مواجه شوید. بیش از 60 سال از ایجاد کردن این مکان می‌گذرد. در دهه 40 که پایه گذار این مکان، آن را ایجاد کرد. این کتابفروشی به دیوار ایستگاه مترو امام خمینی(ره) چسبیده که روزگاری دیوار قورخانه (کارخانه اسلحه‌سازی) بوده است. این کتاب فروشی حدود ۱۵۰۰ جلد کتاب با موضوعات ادبیات، تاریخ، فلسفه، رمان و مذهبی دارد که بیشتر آنها دست‌دوم هستند.
کم بودن درآمد، قرارگیری در معرض گرما، سرما، باد و باران از مشکلاتی است که این کتاب فروشی این روزها با آنها دست به گریبان است. محمدعلی اباذری پایه گذار این مکان بوده است و گرچه اکنون از دنیا رفته اما پسرش با عشق به کار پدری، مسیر وی را ادامه می‌دهد. 
سخن پایانی:
غرق شدن در دنیای ادبیات جز از طریق دروازه‌هایی همچون کتابخانه و کتاب‌فروشی امکان پذیر نیست. چه به دنبال فرهنگ باشید چه تاریخ و هنر و ادبیات مدرن، به هر شکل در پنج کتاب‌فروشی‌ای درجه یکی که معرفی کردیم هر عنوان کتابی را پیدا خواهید کرد. اما یادتان باشد این مکان‌ها به تنهایی خود یک موزه زنده هستند.
پس با حضور در این کتاب فروشی‌هایی قدیمی، کمک کنید شمع اقتصاد آنها روشن بماند و بتوانند حیات خود را ادامه دهند. گم شدن در عناوین این کتاب‌ها، باعث می‌شود بتوانید خودتان و دنیای اطرافتان را بهتر کشف کنید. 
راستی در محل زندگی شما چه کتابفروشی ای وجود دارد که نامش در این لیست خالیست؟ ما در ایران تاپ فایو همواراه در تلاشیم تا خاص‌ترین اتفاقات و مکان‌ها را به شما همراهان همیشگی خود معرفی کنیم تا به زندگی شما رنگ و بوی تازه‌ای دهیم. 
ممنونیم که تا پایان این مقاله با ما همراه بودید، با دنبال کردن ایران تاپ فایو در شبکه‌های اجتماعی از جمله اینستاگرام و تلگرام از خواندن آخرین مطالب ما بهره مند شوید و اطلاعات خود را در رابطه با مواردی از  جمله لایف استایل، ورزش، گردشگری، آشپزی و … افزایش دهید.
 



شما هم عضو خبرنامه ما شوید

،با ثبت ایمیل خود در خبرنامه ایران تاپ فایو از آخرین مطالب، به محض انتشار مطلع شوید

برای گپ زدن با کاربران، ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید


ایران تاپ فایو را در رسانه های اجتماعی !دنبال کنید

مطالب ما را در رسانه های اجتماعی نیز می توانید !دنبال کنید