7 نکته که قبل از خرید ماشین دست دوم باید بدانید!

به هنگام خرید ماشین های دست دوم به کدام موارد فنی باید بیشتر توجه کرد؟!


Admin Irantop جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳

آیا به فکر خرید ماشین دست دوم هستید؟! این فکر می تواند گزینه ای عالی برای کسانی باشد که به دنبال سرمایه گذاری روی یک خودروی جدید نیستند و قصد خرید خودرو با یک بودجه مقرون به صرفه را دارند. این روزها تمایل به خرید خودروهای کارکرده و دست دوم بین خریداران بعلت توقف واردات خودرو در کشورمان بسیار زیاد شده است. اما خرید خودرو دست دوم چالش های زیادی دارد که در صورت عدم آگاهی و شناخت کامل، ممکن است خریدار دچار ضرر و زیان زیادی شود، در این مقاله از ایران تاپ فایو همراه ما باشید تا با مهم ترین نکات فنی که در خرید خودروی دست دوم باید حواسمان به آنها باشد، آشنا شویم تا بتوانیم جلوی ضرر و زیانهای احتمالی را بگیریم.

1. بررسی مشکلات فنی خودرو
با دقت موتور خودرو و قسمت های برقی خودرو مانند چراغ ها، راهنما، بوق، آب پاش و… را بررسی کنید. وجود نشانه هایی مثل روغن کاری جدید یا لحیم و گاهی اوقات تمیزی غیر عادی زیر درپوش موتور می تواند نشان دهنده دستکاری و تعمیر موتور باشد. به صدای موتور هم دقت کنید. متاسفانه برخی از فروشندگان داخل موتور و جعبه دنده خودرو روغن غلیظ می ریزند تا صداهای ناهنجار موتور به گوش نرسد. برای شناسایی این مورد، خودرو را روشن کرده و بگذارید مدتی به صورت درجا کار کند.

2. بررسی عملکرد سیستم ترمز
عملکرد سیستم ترمز، سیستم تعلیق و فرمان پذیری خودرو را حتما تست کنید. ترمزها را حتما امتحان کنید و اگر مجبور شدید، ترمزها را تا آخر بگیرید، درصورتی که خودرو عملکرد ناهماهنگی داشت احتمالا در سیستم ترمزها ضعف وجود دارد. علاوه بر این در محیطی امن و در سراشیبی، ترمز دستی خودرو را به سمت جلو و هم رو به عقب تست کنید و مطمئن شوید که صدای جیغ مانند یا غیرطبیعی در هنگام ترمز کردن به گوش نمیرسد. به تمام قسمت های خودرو به صورت عمودی فشار زیادی وارد کنید؛ در حالت طبیعی باید ماشین به شکل اولیه خویش بازگردد، اما اگر ماشین شروع به لرزیدن کرد نشانگر آن است که سیستم تعلیق اتومبیل نیاز به تعمیر دارد.

3. بررسی عملکرد اگزوز و رادیاتور 
به دود اگزور توجه کنید؛ موتور را روشن کنید و بگذارید تا 5 دقیقه روشن باشد اگر دود خارج شده از اگزور سیاه بود یعنی کاربراتور به درستی کار نمی کند، اما اگر دود آبی بود یعنی کاربراتور ایراد اساسی دارد و نیازمند تعمیر است. رادیاتور را بررسی کنید تا آب از جایی درز نکند، چون در این صورت نیازمند تعویض است. برای اطمینان از خراب نبودن رینگ پیستون، میله اندازه گیری روغن را بررسی کنید؛ وجود خال های مایل به خاکستری رنگ یا قطرات آب روی میله اندازه گیری روغن نشان می دهد که رینگ پیستون خراب است.
4. لاستیک ها را بررسی کنید 
لاستیک کهنه ایمنی خودرو را به خطر می اندازد. از طرفی به هیچ عنوان نمی توان برای لاستیک تاریخ انقضا تعیین کرد، زیرا عوامل متعددی مانند حرارت، نحوه نگهداری در انبار و شرایط استفاده می توانند به شدت در کاهش عمر لاستیک تاثیرگذار باشند. همین که لاستیک ها را به صورت چشمی چک کنید و همچنان دارای آج باشد کافی است. حتما لاستیک زاپاس را هم چک کنید.
5. تست رانندگی انجام دهید
اگرچه ممکن است واضح به نظر برسد، اما بسیار مهم است که قبل از تصمیم گیری نهایی برای خرید، پشت فرمان وسیله نقلیه برای آزمایش رانندگی با آن بنشینید. وقتی وارد ماشین می شوید، چند سوال از خود بپرسید:
رانندگی چه حسی دارد؟
چقدر احساس امنیت می کنید؟
آیا به نظر می رسد خودرو دارای نقاط ضعفی است که خطر ایمنی ایجاد کند؟
پدال گاز و پدال ترمز چقدر حساس هستند؟
آیا صدای غیرعادی می شنوید؟
آیا هنگام شتاب گیری یا ترمز گرفتن یا رانندگی با سرعت بالا، ماشین می لرزد؟!
به طور کلی، اگر چیزی درست به نظر نمی رسد، احتمالاً درست نیست. بوی خودرو نیز عامل مهمی است که باید در نظر گرفته شود. نشت آب یا آسیب آب می تواند باعث بوی کپک زدگی شود. به این نکته نیز دقت کنید بوی دود سیگار به سختی از بین می رود. در نهایت، راحتی تجربه رانندگی شما هنگام تصمیم گیری برای خرید بسیار مهم است. بررسی کنید که سیستم های صوتی از جمله رادیو، بلوتوث و پخش کننده سی دی کار می کنند. سواری راحت به عملکرد صحیح بخاری و سیستم های تهویه مطبوع نیز بستگی دارد. امکانات رفاهی را بررسی کنید، تا مطمئن شوید از خرید خود راضی هستید.
6. به بیمه خودرو دقت کنید
خرید اتومبیل بدون بیمه یکی از چند اشتباه در هنگام خرید خودرو دست دوم است. داشتن بیمه خودرو ضامن جبران خسارت شماست. اگر با خودروی دیگری تصادف کنید و بیمه فعال نداشته باشید، متحمل خسارت مالی فراوانی خواهید شد. 
یکی دیگر از معایب نداشتن بیمه شخص ثالث خودرو متحمل شدن هزینه اضافی برای بیمه کردن ماشین خریداری شده توسط شماست؛ در صورتی که خرید بیمه با فروشنده است و خریدار الزامی برای آن ندارد. در نتیجه در هنگام خرید خودرو، داشتن انواع بیمه خودرو مثل بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه را در اولویت قرار دهید.
 

7. در نهایت قیمت خودرو را بر اساس ارزش واقعی آن تعیین کنید  
وقتی همه موارد راهنمای خرید خودرو دست دوم را انجام دادید کافی است قیمت خودرو را بر اساس ارزش واقعی آن تعیین کنید تا قدرت چانه زنی داشته باشید. آیا می دانید که هر قطعه رنگ روی بدنه خودرو به چه میزان باعث افت قیمت آن می شود؟ آیا می دانید عدم عملکرد صحیح هر یک از آپشن های خودروهای لوکس چه تاثیری بر قیمت آن دارد؟ همانطور که مشخص است برآورد قیمت خودرو تخصصی است که از عهده هر کسی بر نمی آید و بهتر است تا در این مورد نیز از نظر کارشناسان بهره بگیرید.


سخن پایانی:
با توجه به افزایش قیمت خودرو در بازارهای داخلی، این روزها خرید و فروش خودروهای دست دوم رونق بیشتری پیدا کرده است. اما این کار بدون توجه به نکاتی که می باید در هنگام خرید خودرو دست دوم رعایت کرد، نه تنها موجب راحتی افراد نخواهد شد، بلکه می تواند سبب بروز مشکلاتی و حتی متضرر شدن آن ها شود. خرید ماشین کارکرده نیازمند توجه به نکات بسیاری است. در این مقاله از ایران تاپ فایو به بررسی برخی از این نکات مهم پرداختیم. آیا شما تا کنون تجربه خرید خودروی دست دوم را داشته اید؟! خوشحال میشویم تا در قسمت نظرات تجربیات خود را بازگو نمایید.
سپاسگزاریم که تا پایان این مقاله همراه ما بودید، دعوت می کنیم تا با دنبال کردن ایران تاپ فایو در شبکه های اجتماعی از جمله اینستاگرام و تلگرام، از خواندن آخرین مطالب ما بهره مند شوید و اطلاعات خود را در رابطه با مواردی همچون لایف استایل، ورزش، گردشگری، هنر و آشپزی و… افزایش دهید.
 



شما هم عضو خبرنامه ما شوید

،با ثبت ایمیل خود در خبرنامه ایران تاپ فایو از آخرین مطالب، به محض انتشار مطلع شوید

برای گپ زدن با کاربران، ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید


ایران تاپ فایو را در رسانه های اجتماعی !دنبال کنید

مطالب ما را در رسانه های اجتماعی نیز می توانید !دنبال کنید