پنج شت کوین با رشد قیمت غیرقابل انتظار

شوخی هایی که به سرمایه های بزرگ تبدیل شدند!


Admin Irantop جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳

بازار ارزهای دیجیتال از آن بازارهایی مالی است که بسیاری از افراد تصور می کردند دوامی ندارد و بعد از مدتی شکست می خورد؛ اما کم کم به یکی از بزرگ ترین بازارهای مالی دنیا تبدیل شد و اکنون ارزشی برابر با ۲.۵ تریلیون دلار دارد. در میان انواع ارزهای دیجیتال، رشد قیمت شت کوین ها از همه عجیب تر بود. شت کوین ها گروهی از ارزهای دیجیتال هستند که بی ارزشند یا ارزش بسیار کمی دارند. آن ها معمولا بدون هدف خاصی راه اندازی می شوند و برای شوخی هستند. مثلا دوج کوین که به عنوان اولین شت کوین بازار شناخته می شود، تنها برای شوخی و الگوبرداری از روی میم مشهور سگ شیبا راه اندازی شد؛ اما بعد از مدتی توییت های ایلان ماسک و وایرال شدن این شت کوین ارزش آن را چند صد برابر کرد و در لیست ۱۰ ارز دیجیتال ارزشمند دنیا قرار گرفت! 
بعضی از شت کوین ها بخاطر حمایت جامعه کاربران آن ها یا حمایت سلبریتی ها از آن ها، رشد قیمت غیرقابل انتظاری را تجربه کردند. ما در این مقاله پنج شت کوینی که چنین رشدی داشتند را نام می بریم و وضعیت قیمت آن ها در سال ۲۰۲۴ را نیز توضیح می دهیم. شت کوین ها بارها و بارها رشد قیمت بسیار خوبی داشته اند و بسیاری از افراد را یک شبه ثروتمند کرده اند؛ اما تشخیص اینکه کدام شت کوین قرار است رشد نجومی قیمت داشته باشد و چه زمانی رشد قیمت آن آغاز می شود، کار چندان ساده ای نیست. زیرا رشد قیمت شت کوین ها قاعده و قانون خاصی ندارد و فقط بر اساس احتمال است! در ادامه پنج شت کوینی که بیشترین رشد قیمت را ثبت کرده اند، نام می بریم.


۱. دوج کوین (Dogecoin)
دوج کوین اولین شت کوین بازار بود که توسعه دهندگان آن برای بی ارزش نشان دادن بیت کوین آن را راه اندازی کردند! آن ها در سال ۲۰۱۳ با استفاده از کدهای متن باز بیت کوین، یک ارز دیجیتال جدید راه اندازی کردند و میم سگ شیبایی که در آن زمان وایرال بود را به عنوان لوگوی آن در نظر گرفتند و نامش را دوج  کوین گذاشتند. 
دوج کوین تا چندین سال ارزش خاصی نداشت و قیمت آن در بهترین حالت به نزدیکی ۰.۰۰۰۴ دلار می رسید؛ اما ناگهان پای ایلان ماسک به داستان اولین شت کوین بازار ارزهای دیجیتال باز شد. ایلان ماسک این ارز دیجیتال را خرید و در فضای مجازی راجع به آن صحبت کرد؛ تا جایی که بسیاری از مردم تصور می کردند ایلان ماسک یکی از بنیان گذاران دوج کوین است. نتیجه این شد که قیمت دوج کوین از اوایل سال ۲۰۲۱ رشد کرد و قیمت آن تا نیمه های سال با رشد بیش از ۱۰۰۰ درصد به ۰.۶ دلار رسید. دوج کوین در سال ۲۰۲۴ هم به عنوان یکی از شت کوین های آینده دار شناخته می شود.


۲. شیبا اینو (SHIBA Inu)
بعد از اینکه دوج کوین موفق شد، شت کوین های بسیاری وارد بازار شدند. بسیاری از آن ها از نماد سگ شیبا به عنوان لوگو استفاده می کردند تا بتوانند به موفقیتی مشابه دوج کوین دست پیدا کنند، اما همه آن ها نتوانستند به این هدف برسند. شیبا اینو یکی از ارزهای دیجیتالی بود که با الگوبرداری از دوج کوین راه اندازی شد و توسعه دهندگان آن ادعا کردند که قرار است با شیبا اینو، دوج کوین را از میدان به در کنند. البته قیمت شیبا اینو تاکنون حتی به دوج کوین نزدیک هم نشده است.
شیبا اینو با نام قاتل دوج کوین شهرت پیدا کرد و قیمت آن در کم تر از یک سال بعد از توسعه، از ۰ به ۰.۰۰۰۷ دلار رسید. سرمایه افرادی که در این ارز دیجیتال سرمایه گذاری کرده بودند،  چیزی حدود ۴۶ هزار درصد افزایش پیدا کرد! 
البته شیبا اینو امروزه در تلاش است که از مفهوم شت کوین فاصله بگیرد. توسعه دهندگان این پروژه برنامه هایی مانند راه اندازی بلاک چین اختصاصی، Dappهای اختصاصی و بستری برای خرید و فروش توکن های غیرمثلی (NFT) دارند. آن ها در تلاشند به جامعه سرمایه گذاران نشان دهند که شیبا اینو چیزی بیشتر از یک شت کوین است و به صورت هدفمند توسعه پیدا کرده است. 


۳. پپه (PEPE)
پپه یک کارتون است که میم های آن در چند سال اخیر شهرت پیدا کرده؛ پس اینکه شت کوینی با این میم راه اندازی شود، منطقی به نظر می رسد. از قضا پپه شخصیت محبوبی بوده و شت کوین آن رشد قابل توجهی را تجربه کرده است. پپه برای اولین بار در آوریل ۲۰۲۳ با قیمت 0.00000002 دلار عرضه شد؛ چیزی نزدیک به صفر! چند ماه بعد قیمت این ارز دیجیتال به ۰.۰۰۰۰۰۳ دلار رسید؛ اما در سال ۲۰۲۴ رکورد رشد قیمت جدیدی را ثبت کرد و با قیمت نزدیک به ۰.۰۰۰۰۱ دلار هم خرید و فروش شد. این ارز دیجیتال رکورهایی مثل رشد ۱۰۴ درصدی در ۸ روز و رشد ۳۰۰ درصدی از ابتدای سال ۲۰۲۴ را در کارنامه خود دارد. 


۴. فلوکی اینو (Floki Inu)
فلوکی اینو در ابتدا یک شت کوین بود که با الگوبرداری از سگ محبوب ایلان ماسک ساخته شد، اما کم کم توسعه پیدا کرد و به یک پروژه  web 3تبدیل شد. این ارز دیجیتال در اواسط سال ۲۰۲۱ با قیمت ۰.۰۰۰۰۰۳ دلار عرضه شد، اما بعد از سه ماه به قیمت ۰.۰۰۰۲۷ دلار رسید. قیمت این ارز دیجیتال برای مدتی کاهش پیدا کرد و روند ثابت داشت، اما با رشد دوباره این بازار در سال ۲۰۲۴ روند صعودی پیدا کرد و اکنون به عنوان یکی از بهترین شت کوین ها برای سرمایه گذاری به شمار می رود. البته فلوکی اینو الان شت کوین نیست و پروژه ای هدفمند است که برنامه اهایی در زمینه های گوناگون مانند متاورس، دیفای و NFT دارد. پس در آینده احتمال اینکه بخاطر پتانسیل های واقعی خود رشد قیمت داشته باشد، وجود دارد.

 
۵. بونک (Bonk)
 این ارز دیجیتال در ژانویه ۲۰۲۱ راه اندازی شد. اولین قیمت این ارز دیجیتال 0.00000001 دلار بود و در سال ۲۰۲۴ قیمت آن به 0.00002 دلار رسید. این یعنی ارز دیجیتال بونک چیزی حدود ۲۰ هزار درصد افزایش قیمت داشته است و یکی از رکوردداران لیست شت کوین ها محسوب می شود. بونک اولین میم کوینی است که با لوگوی سگ بر بستر بلاک چین سولانا توسعه پیدا کرده است و شاید به همین خاطر رشد قیمت خوبی را تجربه کرده است.
یکی از علت های محبوبیت بونک، کمپین تبلیغاتی موفق آن است. توسعه دهندگان این ارز دیجیتال در پلتفرم تیک تاک تبلیغات گسترده ای انجام دادند و بونک را به عنوان «میم کوینی برای روشن فکرها» معرفی کردند. این ارز دیجیتال همچنین مکانیزم توکن سوزی منحصربفردی دارد که از ایجاد تورم در آن جلوگیری می کند. بنابراین بسیاری از فعالان بازار ارزهای دیجیتال آن را به عنوان یک شت کوین آینده دار می شناسند و روی آن سرمایه گذاری می کنند. به دنبال افزایش سرمایه گذاری ها، قیمت بونک هرروز بیشتر از قبل رشد خواهد کرد.


سخن پایانی:
بازار ارزهای دیجیتال پر از عجایب است. بعضی از شت کوین ها به یکباره رشد قیمت شدیدی داشته اند و سرمایه گذارانشان را یک شبه میلیونر کرده اند و بعضی دیگر هم کلاهبرداری بوده اند و دارایی های سرمایه گذاران را دزدیده اند! فعالان بازار ارزهای دیجیتال می دانند شت کوین ها و میم کوین ها پتانسیل رشد دارند، اما با احتیاط زیادی روی آن ها سرمایه گذاری می کنند. در بازار شت کوین ها، سقوط و هیچ شدن پروژه هم به اندازه رشد نجومی قیمت محتمل است! 
بسیار سپاسگزاریم که تا پایان این مقاله همراه ما بودید، از شما دعوت می کنیم تا با دنبال کردن ایران تاپ فایو در شبکه های اجتماعی از جمله اینستاگرام و تلگرام، از خواندن آخرین مطالب ما بهره مند شوید و اطلاعات خود را در رابطه با مواردی همچون لایف استایل، ورزش، گردشگری، آشپزی و… افزایش دهید.
 



شما هم عضو خبرنامه ما شوید

،با ثبت ایمیل خود در خبرنامه ایران تاپ فایو از آخرین مطالب، به محض انتشار مطلع شوید

برای گپ زدن با کاربران، ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید


ایران تاپ فایو را در رسانه های اجتماعی !دنبال کنید

مطالب ما را در رسانه های اجتماعی نیز می توانید !دنبال کنید