۷ گجتی که نوادگانِ ما در سال ۲۰۵۴ از آن استفاده می‌کنند

نسل آینده گجت ها چگونه خواهد بود؟


Admin Irantop پنج‌شنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳

پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها هیچوقت فکر نمی‌کردند نوه‌هایشان بتوانند با یک دستگاه کوچک با افراد دیگری از نقاط دیگر دنیا ارتباط داشته باشند. آن‌ها حتی نمی‌توانستند تصور کنند که بتوانند فردی که یک دیوار آن‌طرف‌تر است را ببینند، چه رسد به اینکه به‌صورت تصویری با شخصی در کشور دیگر تماس تصویری بگیرند! اما امروزه ما همه این تکنولوژی‌ها را در اختیار داریم، با هوش مصنوعی صحبت می‌کنیم، دوست‌هایی از سراسر جهان داریم و فارغ از مرز و فاصله باهم ارتباط برقرار می‌کنیم. خبرهایی که از آینده می‌رسد، نشان می‌دهد تغییرات هنوز هم به پایان نرسیده است. ما هم مثل پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌هایمان هیچ درکی از زندگی آینده‌ی نوه‌هایمان نداریم و نمی‌توانیم تصور کنیم آن‌ها در آینده چه کارهایی انجام می‌دهند و از چه تجهیزاتی استفاده می‌کنند. این مقاله از ایران تاپ ۵، داستان‌هایی از آینده را برای شما روایت می‌کند. در این مقاله توضیح می‌دهیم نسل‌های آینده از چه گجت‌هایی استفاده خواهند کرد و هرکدام از آن‌ها چه ویژگی‌هایی خواهند داشت.

 
۷ گجتی که نسل‌های آینده بدون آن‌ها نمی‌توانند زندگی کنند!
احتمالا نسل‌های آینده دیگر سروکاری با گوشی‌های هوشمند و لپ‌تاپ ندارند. گجت‌های آینده کوچک‌تر و با قابلیت‌های بیشتر طراحی می‌شوند تا زندگی انسان را ساده‌تر و سالم‌تر کنند. در حال حاضر بسیاری از گجت‌های نسل آینده در حال توسعه هستند و شرکت‌های بزرگی چون تسلا، مایکروسافت، گوگل و اپل روی آن‌ها کار می‌کنند. البته بخشی از قابلیت‌هایی که برای این گجت‌ها مطرح می‌شود، زاییده تخیل انسان‌های امروز است و شاید هیچوقت واقعی نشود! در هر حال در این مقاله ۷ گجت نسل آینده را معرفی می‌کنیم که اطلاعات ارائه‌شده درباره آن‌ها بر اساس داده‌های موجود و ایده‌های دانشمندان به‌دست آمده است.

 
۱. دستیار مجازی جیبی
این گجت‌ها جایگزین تلفن همراه هوشمندی هستند که امروز از آن استفاده می‌کنیم. آن‌ها ابزاری کوچک و جیبی هستند که به هوش مصنوعی تجهیز شده‌اند و می‌توانند برای صاحب خود شخصی‌سازی شوند. این گجت‌ها عادت‌های فرد را می‌شناسند؛ به‌عنوان مثال می‌دانند چه ساعتی از خواب بیدار می‌شود. پس دستور آماده‌سازی قهوه را به قهوه‌ساز مجهز به اینترنت اشیاء می‌دهند تا وقتی فرد بیدار می‌شود، قهوه آماده باشد! 
انسان‌ها برای کار با این دستیارهای هوشمند دیگر نیازی ندارند به صفحه نمایش خیره شوند یا چیزی را تایپ کنند. اگر هم نیاز به این کار داشته باشند، دیگر خبری از صفحه‌ نمایش‌های شیشه‌ای نیست. این گجت‌ها صفحه‌ نمایش‌هایی شفاف و منعطف دارند که تا می‌شود و در جیب قرار می‌گیرد. دستیارهای جیبی انسان‌های نسل آینده همیشگی هستند، نیازی به تعویض ندارند و مشکلات ناشی از مصرف مواد اولیه برای تولید دستگاه فیزیکی و بازیافت دستگاه‌های از رده خارج را حل می‌کنند.


۲. تراشه‌های مغزی
این یکی از پیشرفته‌ترین گجت‌هایی است که احتمالا در آینده مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ زیرا به‌صورت مستقیم با مغز انسان ارتباط دارد. این تراشه‌ها قابلیت خواندن و ارسال سیگنال‌ها را دارد و از این طریق با نورون‌های مغز ارتباط برقرار می‌کند. احتمالا می‌توانید تصور کنید که این تراشه‌های مغزی چه قابلیت‌های جالب و عجیبی دارند! 
اولین کاربرد تراشه‌های مغزی، بهبود بیماری‌های مربوط به سیستم‌ عصبی و مغز است. یکی از جذاب‌ترین قابلیت‌های این تراشه‌ها این است که محدودیت‌های افراد دارای معلولیت ذهنی را از بین می‌برند. به‌عنوان مثال با قرار دادن این تراشه در مغز یک انسان مبتلا به پارکینسون می‌توان با او ارتباط برقرار کرد و متوجه خواسته‌هایش شد.
این تراشه‌ها برای انسان‌های سالم هم کاربرد دارند. آن‌ها به کمک این تراشه‌ها می‌توانند ارتباط ذهنی (تله پاتی) برقرار کنند. حتی می‌توانند ذهن خود را به شبکه جهانی متصل کنند و در همان لحظه‌ای که به چیزی می‌اندیشند، اطلاعات مورد نیاز درباره آن را دریافت کنند. توانایی کنترل دستگاه‌ها، از بین بردن محدودیت‌های حافظه و بهبود عملکرد شناختی مغز از دیگر قابلیت‌های این تراشه‌ها هستند.


۳. لنز هوشمند
لنزهای هوشمند یکی از عجیب‌ترین گجت‌هایی هستند که احتمالا در آینده مورد استفاده قرار می‌گیرند. این گجت‌ها به تکنولوژی‌هایی از جمله میکروالکترونیک، واقعیت افزوده و حسگرهای پیشرفته مجهز هستند. آن‌ها هم به سایر گجت‌های هوشمند متصل می‌شوند و هم خودشان قابلیت‌های مختلفی دارند. با این لنزها احتمالا دیگر کسی از مشکل ضعیف بودن چشم‌ها رنج نمی‌برد! 
لنزهای هوشمند همچنین می‌توانند بیماری‌های مختلف را مانیتور کنند و وضعیت جسمانی فرد را به او اطلاع دهند. میزان فشار و رطوبت چشم و میزان گلوکز خون فاکتورهایی هستند که لنزهای هوشمند قابلیت اندازه‌گیری آن‌ها را دارند. آن‌ها می‌توانند در صورت بروز خطر، اطلاعات را برای پزشک ارسال کنند و درباره وضعیت بیمار به او هشدار بدهند.
نسل‌های آینده به کمک لنزهای هوشمند می‌توانند دنیا را آنطور که می‌خواهند ببینند و از تکنولوژی واقعیت افزوده استفاده کنند. آن‌ها همچنین می‌توانند با حرکات چشم، دستگاه‌ها را کنترل کنند و کارهایی مثل ضبط و اشتراک تصویر و ویدیو انجام دهند.


۴. گجت‌های ناجی
تکنولوژی آینده به انسان و طبیعت برای زندگی بهتر کمک می‌کند. در فیلم‌های آینده به نظر می‌رسد انسان‌ها به‌صورت کامل طبیعت را نابود می‌کنند، جنگل‌ها را از بین می‌برند و رودخانه‌ها را خشک می‌کنند. اما به نظر می‌رسد با توسعه گجت‌ها و ربات‌ها، انسان‌ها و طبیعت در آینده زندگی سالم‌تری را تجربه خواهند کرد. 
بعضی از گجت‌ها برای افزایش سطح سلامتی انسان امروز توسعه پیدا می‌کنند. مثلا انسان‌ها می‌توانند از ماسک‌های هوشمندی استفاده کنند که آلودگی هوا را فیلتر می‌کند و توانایی پیشگیری از ورود ویروس به سیستم تنفسی را دارد. به‌عنوان مثالی دیگر، انسان‌ها می‌توانند با گجت‌هایی، ریزمغذی‌های موادی که می‌خورند را ارزیابی کنند تا مطمئن شوند هیچ ماده مصنوعی و مضری در آن‌ وجود ندارد. گجت‌ها همچنین در تشخیص، پیشگیری و درمان بیماری‌ها بسیار کاربردی خواهند بود. به نظر می‌رسد نوه‌های ما هیچوقت بیمار نمی‌شوند یا می‌توانند بیماری را در مراحل اولیه تشخیص دهند و درمان کنند.
خبر خوب اینکه گجت‌ها به طبیعت هم کمک می‌کنند. به‌عنوان مثال ربات‌ها می‌توانند آتش‌هایی که به جان جنگل‌ها می‌افتد را از همان شعله‌های کوچک اولیه تشخیص دهند و خاموش کنند. ربات‌های ناجی نیز می‌توانند موجودات اسیر در آتش را نجات دهند و به آن‌ها برای ادامه زندگی کمک کنند. به نظر می‌رسد علاوه بر انسان‌ها، سایر موجودات نیز در آینده به گجت‌ها و تکنولوژی‌های پیشرفته وابسته خواهند شد!


۵. هدفون‌های هوشمند
احتمالا برای شما هم پیش آمده است که لاله گو‌ش‌هایتان بخاطر پوشیدن هدفون درد بگیرد یا وقتی دراز کشیده‌اید، بخاطر استفاده از هدفون اذیت شوید. نوه‌های شما این مشکل را نخواهند داشت! هدفون‌های نسل آینده کاملا متناسب با ساختار گوش هر فرد و با تکنولوژی پرینت سه‌بعدی ساخته می‌شوند. به همین دلیل گوش را اذیت نمی‌کنند و فرد حتی فراموش می‌کند که هدفون در گوش گذاشته است!
این هدفون‌ها ویژگی‌های جالب دیگری هم دارند که در ادامه به تعدادی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • صدایی که تولید می‌کنند، شبیه به صدایی است که در دنیای واقعی می‌شنوید. به همین دلیل وقتی به آهنگ مورد علاقه‌تان گوش می‌کنید، انگار در کنسرت حضور دارید و خواننده آن را به‌صورت زنده برای شما می‌خواند.
  • باتری این هدفون‌ها بسیار قوی هستند و به کمک حرکت و انرژی بدن شما شارژ می‌شوند.
  • این هدفون‌ها یک دستیار هوشمند هم هستند و می‌توانند کارهایی مثل ترجمه همزمان به زبان‌های مختلف، برقراری تماس با دیگران و اجرای برنامه‌ها را انجام دهند. آن‌ها دستیار صوتی شما هستند و با توجه به دستوری که به آن‌ها می‌دهید، کار خواهند کرد.


۶. ماشین‌های خودران
متأسفانه نسل‌های آینده هیچوقت لذت رانندگی در جاده‌های شمال و گوش کردن به آهنگ مورد علاقه‌شان را تجربه نمی‌کنند! بسیاری از انسان‌های نسل آینده احتمالا هیچوقت رانندگی را یاد نمی‌گیرند و حتی یک‌بار هم ماشین را از حالت رانندگی خودکار خارج نمی‌کنند. ماشین‌های خودران، نسل آینده خودروهای امروزی هستند که احتمال تصادف را به صفر می‌رسانند، می‌توانند ایمن‌تر و سریع‌تر رانندگی کنند و هنگام رانندگی خطایی انجام نمی‌دهند. یکی از ویژگی‌های جذاب خودروهای خودران آینده این است که نیازی به جای پارک ندارند! آن‌ها مسافر را به مقصد می‌رسانند و می‌روند و امکان احضار آن‌ها از راه دور وجود دارد.
ماشین‌های خودران ویژگی‌های دیگری هم دارند. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌ها این است که سوخت‌های سازگار با طبیعت می‌سوزانند؛ هیدروژن یکی از بهترین گزینه‌هایی است که برای سوخت این نوع خودروها در نظر گرفته می‌شود. احتمالا شیشه جلوی این خودروها به تکنولوژی‌هایی مثل واقعیت افزوده یا واقعیت مجازی مجهز است تا مسافر بتواند اطلاعاتی که می‌خواهد را درباره محیط اطراف به دست آورد. 


سخن پایانی
بعضی از گجت‌هایی که نسل‌های آینده از آن‌ها استفاده می‌کنند، به وسایلی مثل گوشی موبایل امروزی شباهت دارند و به‌صورت دستی مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما بعضی از گجت‌ها با جراحی‌های جزئی در بدن انسان کار گذاشته می‌شوند تا خدمات مورد نیاز را به او ارائه دهند. نوه‌های ما به کمک این گجت‌ها به ابر انسان‌هایی تبدیل می‌شوند که محدودیت‌های جسمانی انسان امروز را ندارند. به نظر شما این قابلیت‌ها و قدرت‌ها چه تغییراتی در تفکر و باورهای انسان‌ها ایجاد می‌کند؟ نسل‌های آینده چه دغدغه‌هایی دارند و به چه رویاهایی فکر می‌کنند؟ در کامنت‌ها درباره تصورهایی که درباره آینده دارید، با ما صحبت کنید تا به این بحث جذاب ادامه دهیم. 
 



شما هم عضو خبرنامه ما شوید

،با ثبت ایمیل خود در خبرنامه ایران تاپ فایو از آخرین مطالب، به محض انتشار مطلع شوید

برای گپ زدن با کاربران، ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید


ایران تاپ فایو را در رسانه های اجتماعی !دنبال کنید

مطالب ما را در رسانه های اجتماعی نیز می توانید !دنبال کنید