راههای حفاظت از محیط زیست در هنگام طبیعتگردی

وقتی در طبیعت قدم می‌گذاریم، به چه نکاتی باید توجه کرد؟


Admin Irantop جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳

حفاظت از طبیعت تنها درباره نجات درختان یا حیوانات نیست، ما باید در مورد اکوسیستم پایدار و متعادل تلاش کنیم. هر عنصری در طبیعت، خواه یک رودخانه خروشان باشد و خواه یک گونه خاص از زنبور عسل، نقش مهمی در شبکه پیچیده حیات طبیعی ایفا می کند. با حفظ طبیعت، ما تضمین می کنیم که این تعادل ظریف بدون برهم خوردگی باقی بماند و به زندگی با همه تنوع اش اجازه جریان یافتن خواهیم داد. هیچ زمانی بهتر از اکنون برای شروع یک سبک زندگی سازگارتر با محیط زیست وجود ندارد. پارک های محلی، مناطق حفاظت شده طبیعی و مسیرهای پیاده گردی فرصتی برای ورزش سالم و گذراندن مدتی با طبیعت را فراهم می کنند. مطالعات نشان می دهد که گذراندن وقت در خارج از منزل می تواند نوعی از درمان باشد و حتی می تواند به کاهش علائم استرس، افسردگی و اضطراب کمک کند. اما زمانی که به دل طبیعت قدم میگذارید. بسیار مهم است که مراقب باشید این اکوسیستم شکننده را حفظ کنید و به آن آسیب نرسانید تا همه بتوانند برای سال های آینده از مناظر طبیعی لذت ببرند. ما در این مقاله از ایران تاپ فایو به سراغ روشهایی رفته ایم که رد پای انسان را هنگامی که به طبیعت وارد می شود را به حداقل برساند. تمرین این روش های آسان می تواند تاثیر زیادی را بر حفظ محیط زیست داشته باشد.

1. زباله ها و یا مواد غذایی را پشت سر رها نکنید
وقتی به جنگل، کوه یا دریا می روید، طبیعی است که مقداری غذا و آب همراه خود داشته باشید. وقتی تمام روز در حال پیاده روی هستید، می توانید اشتهای زیادی پیدا کنید. با این حال، پشت سر گذاشتن زباله هایی مانند بسته بندی مواد غذایی یا بطری های پلاستیکی، تأثیری بسیار مخرب بر محیط زیست خواهد داشت. بسته بندی های مواد غذایی که حاوی تکه های کمی از غذا است می تواند حیوانات منطقه را بسوی خود جذب کند که ممکن است از خوردن این مواد غذایی، بیمار شوند. همچنین بطری های آب نیز می توانند محیط زیست را خراب کرده و برای حیوانات خطرآفرین باشند. اطمینان حاصل کنید که هنگام بازگشت، تمام زباله هایی که آورده اید را با خود ببرید و به یاد داشته باشید که بهتر است به جای بطری پلاستیکی از یک بطری آب قابل استفاده مجدد استفاده کنید.

2. کمپوست تولید کنید
تولید کمپوست کاری است که تأثیر مثبت بسیار زیادی بر حفاظت از محیط زیست می گذارد، اما خیلی کم به آن پرداخته شده است. هنگامی که به جنگل می روید محلی را برای دفن زباله های تر و ته مانده ی مواد غذایی آماده کنید و اجازه دهید این زباله ها با خاک مخلوط شوند تا پس از مدتی پوسیده شده و تبدیل به کمپوست شوند. با تولید کمپوست علاوه بر حذف مقدار زیادی زباله از چرخه ی تولید زباله، خاک غنی شده رایگان را برای استفاده در اختیار طبیعت قرار می دهید. 


3. آب را تمیز نگه دارید
گاهی اوقات وقتی در حال طبیعت گردی هستید عرق می کنید و می خواهید کمی خود را تمیز کنید، به خصوص اگر در یک پیاده روی چند روزه هستید. اگر قصد دارید ظروف یا خودتان را بشویید، مطمئن شوید که آبی پیدا را می کنید که تنها منبع آبی در اختیار حیوانات برای نوشیدن نیست، سپس از آن استفاده کنید و وقتی برای شستشو می روید، مطمئن شوید که در نزدیکی دریاچه، نهر یا رودخانه ای که حیوانات محلی از آن به عنوان آب آشامیدنی خود استفاده می کنند، نباشید. اگر مطمئن نیستید پس حداقل به اندازه 400 قدم با منبع آب آشامیدنی حیوانات فاصله بگیرید، چرا که شما می توانید آب آنها را با صابون یا محصولات پاک کننده آلوده کنید و این مساله می تواند آنها را بیمار کند. در هنگام طبیعت گردی بهترین کار این است که از دستمال مرطوب بچه استفاده کنید و هنگام خروج از طبیعت دستمال ها را با خود ببرید. ولی اگر مجبورید برای شست و شو از آب استفاده کنید، از آب آشامیدنی قابل شرب منطقه دوری کنید.
4. در مسیرهای مشخص شده حرکت نمایید
گاهی اوقات ممکن است بخواهید برای حرکت کردن به یک نقطه خاص از طبیعت مانند دریاچه یا رودخانه از میانبر استفاده کنید، اما همیشه باید در مسیرهایی که از قبل مسیر عبور بوده اند، حرکت نمایید. وقتی از مسیر خارج می شوید ممکن است به درختان و گیاهان آسیب بزنید یا زیستگاه حیواناتی را که در آن منطقه زندگی می کنند از بین ببرید. برای برخی از پوشش های گیاهی شکننده تر، تنها تعداد کمی قدم لازم است تا برای همیشه آسیب ببینند. علاوه بر این، با خارج شدن از مسیر، باعث فرسایش خاک خواهید شد، چرا که گونه های مختلف گیاهان زمین را کنار هم نگه می دارند. شما در خانه آنها مهمان هستید و بهترین راه برای اطمینان از اینکه مزاحم آنها نمی شوید یا خانه آنها را خراب نمی کنید این است که در مسیرهایی بمانید که برای کوهنوردان مشخص شده است.
5. مراقب گونه های مهاجم گیاهان و حشرات باشید
رایج ترین راهی که گونه های مهاجم می توانند به یک محیط جدید سفر کنند، زمانی است که انسان به طور غیرعمدی آنها را جابجا می کند. گونه مهاجم به گونه ای گفته می شود که از گذشته در یک منطقه حضور نداشته است و با دخل و تصرف انسان به منطقه ای معرفی و به دنبال آن، سبب بر هم خوردن نظم طبیعی زیستگاه و ایجاد خسارت های اقتصادی و محیط زیستی می شوند. گونه های مهاجم می توانند مانع رشد و زایش گونه های بومی و در نتیجه حذف آن ها شوند. برای جلوگیری از این حرکت، مطمئن شوید که وسایلتان بعد از هر پیاده روی تمیز شده است. تنها کافی است چند دانه از بذر گیاهان مهاجم در ته چکمه یا در انتهای تیرک های چادر وجود داشته باشد تا گونه ای غیر بومی را به محیط جدید معرفی کند. هیزم راه دیگری است که حشرات مهاجم می توانند حرکت کنند. اگر قصد راه اندازی کمپینگ دارید، مطمئن شوید که هیزم شما محلی است تا احتمال وجود حشرات مهاجم را از بین ببرید. گونه های مهاجم حشرات و گیاهان می توانند مخرب ترین تأثیر را بر محیط زیست داشته باشند.
6. نکات مربوط به برپا کردن آتش را رعایت نمایید
مکان مناسب آتش کمپ را پیدا کنید، عاقلانه انتخاب کنید، ترجیحاً در یک منطقه خشک با فضای کافی آتش روشن کنید. این مساله تضمین می کند که می توان آتش را بدون خطر برای پوشش گیاهی اطراف مهار کرد. به حیات وحش و پوشش گیاهی احترام بگذارید و از برپا کردن آتش در مناطقی که می تواند به حیات وحش آسیب برساند یا به پوشش گیاهی شکننده آسیب برساند، خودداری کنید. مراقب اکوسیستم های محلی باشید و مکانی را انتخاب کنید که اخلال در محیط طبیعی را به حداقل برساند. شاخه های افتاده و چوب خشک های که در نزدیکی محل کمپینگ شما هستند را برای هیزم جمع آوری کنید. از قطع درختان زنده یا آسیب رساندن به پوشش گیاهی زنده خودداری کنید. با استفاده از هیزم خشک و پایدار، اثرات زیست محیطی را به حداقل می رسانید و تعادل طبیعی اکوسیستم را حفظ می کنید. قبل از ترک محل کمپینگ یا رفتن به رختخواب، آتش را کاملاً خاموش کنید. آب را روی آتش بریزید و مطمئن شوید که همه خاکسترها و زغال سنگ را پاک کنید. خاکستر را هم بزنید تا از خاموش شدن کامل اطمینان حاصل کنید و این کار را تا زمانی که آتش سرد شود تکرار کنید. در نهایت، بقایای آتش را با خاک یا شن دفن کنید تا اطمینان حاصل شود که هیچ آتش فعالی باقی نمی ماند. این مرحله به جلوگیری از آتش سوزی های تصادفی کمک می کند و هیچ اثری از آتش کمپ باقی نمی گذارد.
سخن پایانی:
پیاده روی و کمپینگ فعالیت های سرگرم کننده و سالمی هستند که ما را به طبیعت زیبا و بکر متصل می کنند. اما در هنگام طبیعت گردی بایستی نکاتی را مد نظر قرار دهید تا حق مهمان بودن در این زیبایی ها را ادا کنید و با محافظت از منابع طبیعی به ساکنان آن و بازدیدکنندگان نسلهای بعدی کمک کنید. در این مقاله از ایران تاپ فایو چندین روش حفظ طبیعت در حین لذت بردن از آن را مرور نمودیم. البته باید این مساله را بعنوان نکته آخر این  را هم مد نظر قرار بدهیم که هیچ وقت چیزی جز عکس و خاطره را از  طبیعت بر ندارید و سنگها یا گیاهان را به عنوان یادگاری از دل طبیعت جدا نکنید. با حذف اقلام طبیعی می تواند زیستگاه طبیعی و اکوسیستم را مختل کند. 
سپاسگزاریم که تا پایان این مقاله همراه ما بودید، از شما دعوت می کنیم تا با دنبال کردن ایران تاپ فایو در شبکه های اجتماعی از جمله اینستاگرام و تلگرام، از خواندن آخرین مطالب ما بهره مند شوید و اطلاعات خود را در رابطه با مواردی همچون لایف استایل، ورزش، گردشگری، آشپزی و… افزایش دهید.
 



شما هم عضو خبرنامه ما شوید

،با ثبت ایمیل خود در خبرنامه ایران تاپ فایو از آخرین مطالب، به محض انتشار مطلع شوید

برای گپ زدن با کاربران، ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید


ایران تاپ فایو را در رسانه های اجتماعی !دنبال کنید

مطالب ما را در رسانه های اجتماعی نیز می توانید !دنبال کنید