۵ فکت جذاب از دنیای ایموجی‌ها

معنای واقعی پشت ایموجی‌ها چیست؟


Admin Irantop پنج‌شنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳

تصور کنید دنیای مجازی بدون اموجی‌ها چقدر بی‌روح می‌شد! با اینکه زبان‌های مختلف میلیون‌ها کلمه برای توصیف حالت‌ها و احساسات مختلف دارند، اما گاهی هیچ چیز به اندازه اموجی برای نشان دادن وضعیت کاربرد ندارد. اموجی‌ها آنقدر مهم شده‌اند که وقتی یکی از آن‌ها را می‌بینیم، حس آن‌ها را دریافت می‌کنیم. به‌عنوان مثال وقتی دوستتان چند اموجی خنده (😂😂😂😂) برای شما ارسال می‌کند، احتمالا در ذهنتان دوستتان را در حال خندیدن تصور می‌کنید و خودتان هم می‌خندید. اموجی‌ها خیلی متنوع هستند، تاجایی که شاید به بعضی از آن‌ها در کیبورد دقت نکرده باشید. در این مقاله به سراغ دنیای جذاب این شکلک‌ها می‌رویم و کمی بیشتر درباره آن‌ها می‌خوانیم. جالب است بدانید که ایموجی با واژه «پندارنگاره» به فارسی برگردانده شده است، اما اکثر افراد تصور می‌کنند نام فارسی آن «شکلک» است. از آنجایی که این معادل کمی سخت به نظر می‌رسد، ما نیز در این مقاله از فارسی آسان استفاده می‌کنیم و واژه‌های اموجی، ایموجی و شکلک را به کار می‌بریم.


۵ حقیقت جذاب درباره ایموجی‌ها
استفاده از اموجی‌ها خیلی بامزه است. بعضی از افراد از اموجی‌های خیلی متنوعی برای نشان دادن احساسات مختلف استفاده می‌کنند. بعضی از افراد یک اموجی خاص مثل امضا برای خودشان دارند. بعضی از افراد هم اصلا بدون اموجی چت نمی‌کنند و در هر پیامشان چند شکلک مختلف وجود دارد. ایموجی‌ها آنقدر برای کاربرهای مجازی جذاب هستند که ۱۷ ژوییه را به‌عنوان روز جهانی ایموجی‌ها نام‌گذاری کرده‌اند. بیایید قدمی در این دنیای جذاب بگذاریم و کمی بیشتر درباره آن‌ها بدانیم.


۱. پرکاربردترین ایموجی‌های دنیا
اموجی‌ها در سراسر دنیا یک شکل هستند، اما جالب است بدانید که مردم کشورهای مختلف با توجه به فرهنگشان به شیوه‌های گوناگونی از آن‌ها استفاده می‌کنند. حتی پرکاربردترین اموجی‌ها در مناطق مختلف دنیا باهم فرق دارد. اسکار پرکاربردترین اموجی‌های دنیا تعلق می‌گیرد به خنده از ته دلی که اشک از چشم‌های آن جاری است (😂) و قلب قرمز (❤️). شاید کاربرد گسترده این دو اموجی نشانی از علاقه مردم سراسر دنیا به دو احساس والای «شادی» و «عشق» باشد. 
بعضی از اموجی‌ها در بعضی از کشورها کاربرد گسترده‌ای دارند، اما در بعضی دیگر معنای متفاوتی را منتقل می‌کنند و زیاد استفاده نمی‌شوند. یکی از مشهورترین ایموجی‌ها با این ویژگی، علامت شست رو به بالاست (👍). این شکلک در بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکا به معنای دوست داشتن، تشویق و تأیید است اما در بعضی از کشورهای آسیایی معنای خوبی ندارد و زیاد هم استفاده نمی‌شود. البته کاربرد جهانی شکلک 👍 باعث شده که دیدگاه منفی مردم‌های آسیا نسبت به آن از بین برود و نسل جوان از آن با همان معنای تأیید و علاقمندی به یک موضوع استفاده کنند.


۲. اولین ایموجی‌های خلق‌شده
اگر از کاربردهای قدیمی موبایل و کامپیوترهای شخصی باشید، احتمالا با ایموجی‌هایی مثل :) به معنای لبخند یا ؛) به معنای چشمک آشنا هستید. این شکلک‌ها اولین ایموجی‌هایی بودند که خلق آن‌ها به دهه ۹۰ میلادی برمی‌گردد. به مرور زمان پلتفرم‌هایی مثل یاهو مسنجر و فیس‌بوک محبوب شد و شکلک‌ها فرم گرافیکی پیدا کردند. این پلتفرم‌ها اولین محل ملاقات ما با دوست‌های کوچولوی زرد رنگمان بودند. 
در بعضی از پلتفرم‌ها، شکلک‌های متحرک وجود داشت؛ اما هنوز هیچ ایموجی در کیبورد مورد استفاده قرار نمی‌گرفت. کاربرها از هر ایموجی فقط می‌توانستند در یک پلتفرم خاص استفاده کنند؛ به‌عنوان مثال کاربرهای فیس بوک نمی‌توانستند از شکلک‌هایشان در پیام‌های متنی موبایل استفاده کنند و باید به سراغ همان نسخه‌های ابتدایی که با پرانتز و ویرگول ساخته می‌شد، می‌رفتند.


۳. معنای واقعی پشت ایموجی‌های پرکاربرد
یکی از جذابیت‌های ایموجی‌ها این است که با هیچ حرف و سخنی همراه نیستند. بعضی از آن‌ها معنی واضحی به دنبال دارند، اما بعضی دیگر می‌توانند معناهای مختلفی داشته باشند و هرکسی از آن‌ها بر اساس نظر خودش استفاده می‌کند. در جدول پایین یک سری از پرکاربردترین شکلک‌ها را ارائه می‌دهیم و معنای آن‌ها را نیز در مقابل هرکدام می‌نویسیم.
۴. ایموجی‌هایی که تا امروز اشتباه استفاده می‌کردیم
بعضی از اموجی‌ها معنای دیگری دارند و ما به معنای اشتباه از آن‌ها استفاده می‌کنیم. البته بعضی وقت‌ها هم شایعه‌هایی درباره معنی شکلک‌ها منتشر می‌شود. به‌عنوان مثال زمانی در شبکه‌های اجتماعی پستی منتشر شده بود که ایموجی 🙏🏻 به معنای «بزن قدش!» است و ما به اشتباه از آن برای قدردانی و دعا استفاده می‌کنیم. اما معنای اصلی این ایموجی که از فرهنگ ژاپنی آمده، همان قدردانی است و حالت «ناماسته» نام دارد.
در ادام به تعدادی از ایموجی‌هایی که ممکن است واقعا اشتباه از آن‌ها استفاده کنید و معنای متفاوتی در پس آن‌ها وجود داشته باشد، اشاره می‌کنیم:

  • 🙇: این مرد نه در حال انجام حرکات کششی است و نه فکر کردن؛ او به شیوه‌ای ژاپنی تعظیم کرده است.
  • 😪 این ایموجی ناراحت نیست و گریه نمی‌کند. او فقط خواب‌آلود است!
  • 🙈: بسیاری از افراد از این شکلک برای خجالت کشیدن یا نشان دادن اینکه اتفاق غیرمنتظره‌ای افتاده (چیزی مثل اوه یا اوپس) استفاده می‌کنند. اما در واقع این اموجی یکی از سه‌گانه 🙈، 🙉 و 🙊 است. این اموجی‌ها سمبل سه میمون خردمند ژاپنی هستند که ضرب‌المثل «بد نگو، بد نبین و بد نشنو» را نشان می‌دهند. 
  • 😤: بسیاری از افراد از این شکلک برای نشان دادن خشم و عصبی بودن استفاده می‌کنند، اما معنای اصلی آن نفس راحتی است که بعد از یک پیروزی سخت می‌کشد.
  • 😫: این اموجی نشانه خستگی است، اما بعضی از افراد به اشتباه تصور می‌کنند در حال آه کشیدن است و حس ناراحتی و ناامیدی را انتقال می‌دهد.
  • 💨: این شکلک به معنای باد نیست و حرکت سریع یک ماشین یا یک فرد را نشان می‌دهد.


۵. انواع ایموجی‌ها در دستگاه‌های مختلف
شما این روزها در هر دستگاهی می‌توانید از ایموجی استفاده کنید. همه کیبوردها فرم‌های مختلف شکلک را دارند و با تعویض کیبورد می‌توانید طراحی گرافیکی شکلک‌های موبایلتان را عوض کنید. 
اگر استفاده از ایموجی‌ها در کامپیوتر برایتان سخت است، در ادامه ۳ راه حل به شما ارائه می‌دهیم:

  • راه اول استفاده از کیبورد اموجی ویندوز است. برای فعال کردن این آپشن کلید Win را به همراه کلید کاف یا ; فشار دهید. 
  • نام اموجی مورد نظرتان را در نوار جستجوی گوگل وارد کنید. سایت‌های مختلفی به شما نمایش داده می‌شود که از این ایموجی استفاده کرده‌اند و می‌توانید آن را کپی کنید.
  • یکی از پلتفرم‌های دارای ایموجی مثل تلگرام یا واتساپ را نصب کنید. در حین چت به راحتی می‌توانید روی شکلک مورد نظرتان کلیک کنید تا به پیامتان اضافه شود. همچنین می‌توانید ایموجی‌ها را کپی کنید و در بخش‌های دیگر Paste کنید.


سخن پایانی
راستی آیا می‌دانستید انیمیشنی هم درباره اموجی‌ها ساخته شده است؟ در این انیمیشن اموجی بی‌حوصله دوست دارد حس‌های دیگری هم داشته باشد و برای این کار تلاش می‌کند. اگر از دنیای ایموجی‌ها لذت می‌برید، تماشای این انیمیشن را به شما توصیه می‌کنیم. این دوست‌های کوچولوی زرد رنگ به یک ابزار کاربردی برای ابراز احساسات ما تبدیل شده‌اند و هرروز بدون اینکه بدانیم، بارها از میان آن‌ها یکی را انتخاب می‌کنیم و برای دیگران می‌فرستیم. این بار در حین چت کردن، کمی بیشتر به ایموجی‌هایی که استفاده می‌کنید، دقت کنید. هرکدام از آن‌ها چه معنایی برای شما دارند؟ از کدام یک بیشتر استفاده می‌کنید؟ آیا می‌توانید بدون ایموجی هم احساسات خود را با واژه‌ها به طرف مقابل نشان دهید؟ 
 



شما هم عضو خبرنامه ما شوید

،با ثبت ایمیل خود در خبرنامه ایران تاپ فایو از آخرین مطالب، به محض انتشار مطلع شوید

برای گپ زدن با کاربران، ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید


ایران تاپ فایو را در رسانه های اجتماعی !دنبال کنید

مطالب ما را در رسانه های اجتماعی نیز می توانید !دنبال کنید