مشاغلی که هوش مصنوعی هرگز جایگزین آنها نخواهد شد!

12 شغلی که هیچ رباتی هرگز نخواهد توانست بخوبی انسان از عهده آنها برآید !


Admin Irantop پنج‌شنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳

هوش مصنوعی (AI) اینجاست و قرار است که بماند. خیلی سخت نیست که خودمان را به جای صاحبان کارخانه‌های بزرگ بگذاریم و ببینیم که چگونه آنها ترجیح می‌دهند دستگاهی گران‌قیمت بخرند که می‌تواند 7 روز هفته را 24 ساعته  بدون درخواست افزایش حقوق کار کند. هوش مصنوعی با هدف کاهش بار کارهای تکراری و کسل کننده‌ای که معمولاً انسان ها با آنها خیلی خوب نیستند و رایانه ها در آنها برتری دارند، وارد بسیاری از حرفه‌ها شده است. ما در بحبوحه یک انقلاب کاری هستیم، بسیاری از مشاغل در آینده ای نزدیک با ماشین آلات و ربات ها جایگزین خواهند شد. ولی این تمام ماجرا نیست. برخی از مشاغل هستند که تقریباً غیرممکن است که هوش مصنوعی بتواند در سال های آینده جایگزین آنها شود. در این مقاله از ایران تاپ فایو به بررسی این مشاغل خواهیم پرداخت.


1. معلمان
یادگیری جنبه مهمی‌در زندگی ماست، تا آنجا که به طور متوسط بین 15 تا 20 سال از سال های اول زندگی خود را صرف این کار می‌کنیم. آموزش مرحله‌ای کلیدی در زندگی ما است و بسیاری از جنبه‌های مختلف شخصیت ما را شکل می‌دهد. معلمان در انتقال ارزش های محوری و مفاهیم اساسی مسئولیتی حیاتی دارند.

معلمان اغلب یک مرجع مهم برای بسیاری از ما هستند و بیشتر مسیر زندگی تحصیلی ما بر اساس این است که چگونه یک معلم خاص در سال های قبل برای ما الهام بخش بوده است. به همه این دلایل، تقریبا غیرممکن است که در آینده تجربه تدریس کاملاً دیجیتالی داشته باشیم.

 

2. وکلا و قضات
این مشاغل مهارت مذاکره، تعیین استراتژی و تجزیه و تحلیلِ موردیِ بالایی را نیاز دارند. انجام بسیاری از موارد بر اساس تجربه شخصی و دانش هر متخصص در این حوزه امکان‌پذیر است تا یک وکیل بتواند در سیستم‌های پیچیده حقوقی پیمایش کرده و در دفاع از موکل خود در دادگاه استدلال کند. از طرف دیگر در مورد بررسی جنبه های مختلف محاکمه و تصمیم‌گیری نهایی یک قاضی هم، این مورد مشابه است. 

پس میتوان گفت قضاوت و وکالت از انواع حرفه‌هایی نیستند که حتی قانونمندترین رایانه‌ ها هم بتوانند آنها را انجام دهند. به علاوه، چه کسی واقعاً احساس راحتی می‌کند، اگر یک ربات به نمایندگی از وی در دادگاه حضور داشته باشد؟!


3. مدیران یک مجموعه 
مدیریت تیم ها در داخل یک سازمان نوعی از رهبری است و این مهارت مجموعه ای از رفتارها نیست که بتوان آن را در یک کد نوشت و به صورت خطی آنرا پردازش کرد. مدیر فردی است که مسئول به اشتراک گذاشتن ماموریت و ارزش شرکت برای تیم است. 

خیلی بعید است که سرمایه‌گذاران در شرکتی که توسط روبات‌ها یا الگوریتم‌ها مدیریت می‌شود احساس راحتی کنند، مگر اینکه، به نقطه ای برسیم که در آینده سرمایه گذاران روباتی داشته باشیم.

 

4. سیاستمداران
یکی از بزرگترین تفاوت‌ها در ویژگی‌های ما انسان‌ها با ماشین‌ها یا هوش مصنوعی این است که ما واقعاً در ارائه راه‌حل‌های خلاقانه برای شرایط پیش‌بینی‌نشده بسیار خوب هستیم و از مهمترین ویژگی سیاستمداران هم  این نکته است که در شرایط پیش بینی نشده می‌توانند بهترین تصمیمات را اخذ کنند. در سالهای اخیر با پاندمی‌که اتفاق افتاد، شاهد این موضوع بودیم. 
آیا شما واقعاً به رباتی رای می‌دهید که نماینده اکثریت بزرگ انسان ها و نیازهای آنها باشد؟ احتمالاً نه، بنابراین سیاستمداران، چه خوب و چه بد، احتمالاً جایگزین نخواهند داشت.


5. مدیران منابع انسانی
مدیران منابع انسانی انواع مختلفی از وظایف بسیار مهم را در داخل سازمان پوشش می‌دهند. استخدام متخصصان جدید تنها بخشی از اختیارات آنهاست. آنها همچنین مسئول حفظ انگیزه کارکنان، تشخیص زودهنگام علائم نارضایتی و مدیریت آنها در صورت امکان هستند.

هوش مصنوعی اخیراً با کمک نرم افزارها در فیلترکردن تعداد زیادی از متقاضیان برای مشاغل خالی، در فرآیندهای منابع انسانی ورود کرده است. با این حال، همیشه نامزدی که روی کاغذ ایده‌آل به نظر می‌رسد، بهترین گزینه برای استخدام نیست. مهارتهایی که برای این کار لازم است بسیار بیشتر از آن است که بتوان آنها را روی یک  ماشین برنامه ریزی کرد. پس استخدام‌کنندگان و مسئولین منابع انسانی می‌توانند آسوده‌خاطر باشند، زیرا که هوش مصنوعی جای آنها را نمی‌گیرد.


6. خوانندگان
با اینکه هوش مصنوعی قادر است تا جای نوازندگان را یک گروه موسیقی یا کنسرت بگیرد. اما طرفداران بخاطر ارتباطی که با خوانندگان مورد علاقه خود دارند، احساسات و لحنی که هنرمند مورد علاقه آنها در آهنگ قرار می‌دهد را دوست دارند. هوش مصنوعی هیچ احساسی ندارد، بنابراین بسیار محتمل است که یک عملکرد وحشتناک یکنواخت باشد.

شما همچنین می‌توانید موسیقی و اشعار تولید شده توسط هوش مصنوعی را پیدا کنید، اما اجرای خوانندگان محبوب ما با یک ماشین بصورت کامل امکان پذیر نخواهد بود، زیرا این اجراها فاقد احساسات انسانی هستند.

 

7. روانشناسان و روانپزشکان
سلامت روان موضوع بسیار حساسی است. وقتی صحبت از حمایت از افراد برای موفقیت در زندگی در تمامی‌جنبه‌های آن می‌شود، احساسات انسانی ضروری است.
برای کمک به یک انسان در مورد مسایل روحی و خلقی، ابتدا باید یک تجربه انسانی داشته باشید، بنابراین مهم نیست که سیستم‌های نرم افزاری چقدر پیچیده می‌شوند، حتی در 50 سال آینده هم، بعید است که این مشاغل با رباتها جایگزین شوند.

 
8. مبلغان دینی و مشاغل معنوی
ممکن است واقعاً مذهبی نباشید و به چیزی اعتقاد راسخ نداشته باشید، اما معنویت یک جنبه اساسی تجربه بشری تلقی می‌شود و قرن هاست که چنین بوده است.کشیشان، روحانیون و دیگر شخصیت‌های روحانی نقش مهمی ‌در جوامع ما ایفا کرده‌اند و به میلیون‌ها نسل قبل از اینکه سیستم‌های آموزشی به شکل امروزی توسعه یافته یابند، آموزش داده‌اند.
معنویت یک رابطه انسانی و صمیمی ‌است که تقریباً دشوار است اگر در آینده احتمال دهیم که ربات ها یا هوش مصنوعی وارد این جنبه از زندگی ما شوند. ایمان، همدلی، شفقت و عاطفه چیزی نیست که هرگز به دست شخصیت های معنوی غیر انسانی بسپاریم.

 
9. جراحان
مطمئناً، با پیشرفت تکنولوژی امروزه ما قادر به تشخیص و تشخیص بیماری ها در هر گزارش پزشکی هستیم. میکرو رباتیک ها همچنین دقت جراحان را هنگام انجام عمل افزایش می‌دهد و روش های کمتر تهاجمی ‌را امکان پذیر می‌کنند. اما جراح بودن مستلزم توانایی برقراری ارتباط با بیمار در سطوح مختلف مختلف و در عین حال در نظر گرفتن تعداد زیادی از فاکتورهای تحت بررسی است.

تجربه، دانش و مهارت های به دست آمده در طول سال ها عواملی هستند که باید در چند دقیقه در طول یک عمل جراحی فشرده شوند. حضور انسان برای تصمیم گیری های حیاتی همیشه حضور خواهد داشت. بنابراین اگر مادرتان همچنان اصرار دارد که شما پزشکی بخوانید، این بار ممکن است بخواهید به حرف او گوش دهید.

 

10. ورزشکاران حرفه ای
درست است که مبارزات ربات‌ها برای مدت کوتاهی محبوب بوده‌اند، اما جذابیت ذاتی بسیاری دارد، وقتی می‌بینید یک ورزشکار رکورد جهانی را ارتقاء می‌دهد و گریه‌های رضایت و غرور فرو می‌ریزد. این چیزی است که اساساً انسانی است و انجام دادن آن برای یک ربات انسان‌نما امری غیرممکن است.

11.    تحلیلگران سیستمهای کامپیوتری
مهم نیست چقدر خودکار می‌شویم، همیشه نیاز به حضور انسانی وجود خواهد داشت که بتواند کارهای تعمیر و نگهداری، به روز رسانی، بهبود، تصحیح و راه اندازی سیستم های نرم افزاری و سخت افزاری پیچیده ای را که اغلب به هماهنگی بین بیش از یک متخصص نیاز دارد، انجام دهد. در واقع یکی از اصول اصلی هوش مصنوعی این است که ما هرگز نباید اجازه دهیم ماشین ها یکدیگر را برنامه ریزی کنند.

12. هنرمندان 
بسیار سخت است فکر کنیم که هوش مصنوعی بتواند ماهیت چیزی را که یک کتاب، یک نمایشنامه و یا یک مجسمه را می‌سازد، درک کند و یا یک نقاشی بسیار جادویی برای لذت بردن را خلق نماید. هنر ماهیتی بسیار نوآورانه دارد. پس چگونه می‌توانیم الگویی را کدنویسی کنیم که برخلاف همه قوانین موجود باشد؟!

بنابراین حتی اگر هوش مصنوعی از نظر فنی توانایی خلق آثار هنری را داشته باشد. هرگز نخواهد توانست جادوی واقعی هنر در خلق آثار هنری را به آن اضافه نماید.

 

سخن پایانی:
هوش مصنوعی و فناوری را نباید صرفاً به عنوان یک دشمن در نظر گرفت. همانطورکه ماشین لباسشویی و ظرفشویی عمدتاً برای صرفه جویی در وقت شما وجود دارند، هوش مصنوعی نیز به ما این امکان را می‌دهد که روی بخش هایی از شغل خود تمرکز کنیم که می‌توانیم بیشترین ارزش را در آنها بیافزاییم، خلاق‌تر باشیم و بیشتر وقت خود را آزاد کنیم. در مورد فعالیت حرفه ای خود چه فکر می‌کنید؟ آیا احتمال دارد در 20-30 سال آینده ناپدید شوند؟ آیا حرفه دیگری را برای انجام دادن مد نظر قرار داده‌اید؟! نظر شما در مورد هوش مصنوعی و از بین رفتن برخی از مشاغل چیست؟!
سپاسگزاریم که تا پایان این مقاله نیز همراه ما بودید. دعوت می‌کنیم تا با دنبال کردن ایران تاپ فایو در شبکه های اجتماعی از جمله اینستاگرام و تلگرام، از خواندن آخرین مطالب ما بهره مند شوید و اطلاعات خود را در رابطه با مواردی همچون لایف استایل، ورزش، گردشگری، آشپزی و… افزایش دهید
 



شما هم عضو خبرنامه ما شوید

،با ثبت ایمیل خود در خبرنامه ایران تاپ فایو از آخرین مطالب، به محض انتشار مطلع شوید

برای گپ زدن با کاربران، ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید


ایران تاپ فایو را در رسانه های اجتماعی !دنبال کنید

مطالب ما را در رسانه های اجتماعی نیز می توانید !دنبال کنید