۱۰ تکنیک مدیریت پول در زندگی روزمره

چگونه با مدیریت درست هزینه های خود، بتوانید درآخر هر ماه پس انداز داشته باشید!


Admin Irantop جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳

مدیریت دخل و خرج وجه تمایز بین گروهی است که نه تنها مخارجشان را می پردازند بلکه مقداری هم پس انداز می کنند با گروهی که آخر هر ماه حتی برای هزینه های ضروریشان هم پول ندارند. مدیریت پول به میزان درآمد شما ارتباطی ندارد و آگاهی از آن برای تمام افراد و خانواده ها ضروری است. شما تا وقتی نتوانید درآمد و مخارج ماهانه تان را مدیریت کنید، حتی با افزایش درآمد نیز پول کم می آورید، چون هزینه هایتان هم به دنبال زیاد شدن درآمد رشد می کند. مدیریت دخل و خرج به این معنی نیست که خودتان را در تنگنا قرار دهید، از نیازهای ضروریتان چشم پوشی کنید و همه درآمدتان را به پس انداز اختصاص دهید! مدیریت پول به این معنی است که درآمدتان را به گونه ای تقسیم کنید که هم برای تأمین هزینه نیازها پول داشته باشید، هم برای پس انداز و هم برای خرید آنچه که دوست دارید. به عبارتی مدیریت دخل و خرج فیلتری است که به شما کمک می کند درست خرج کنید. در این مقاله ۱۰ تکنیک ساده برای مدیریت پول در زندگی روزمره به شما آموزش می دهیم.


۱. آمار ریز مخارج خود را داشته باشید.
بعضی از افراد اصلا نمی دانند حقوقشان چطور تمام می شود! آن ها هفته اول ماه را شاهانه زندگی می کنند و بعد از آن سه هفته را با مشقت به پایان می رسانند! پیش از هرچیز باید بدانید پول هایتان کجا می روند. برای این کار می توانید از اپلیکیشن های مدیریت مالی و حسابداری شخصی استفاده کنید یا حتی می توانید یک فایل اکسل ساده بسازید و در آن تمام مخارجتان را ثبت کنید.

 
۲. برای هر ماه بودجه ای منطقی اختصاص دهید
برای هزینه های هر ماه بودجه مشخصی داشته باشید و متناسب با همان بودجه خرج کنید. بودجه شما باید منطقی و متناسب با زندگی روزمره تان باشد؛ مثلا وقتی عادت دارید هفته ای دو بار بیرون غذا بخورید، نمی توانید هیچ بودجه ای برای غذای بیرون اختصاص ندهید. فراموش نکنید که اگر بیش از حد به خودتان سخت بگیرید، تعهدتان را زیر پا می گذارید و برنامه تان به هم می ریزد. پس بودجه ای منطقی بچینید و بیش از حد صرفه جویی نکنید.
در بودجه بندی بررسی کنید که کجاها می توانید هزینه ها را کاهش دهید. به عنوان مثال شاید بتوانید گاهی اوقات به جای بیرون رفتن، در خانه آشپزی کنید و هزینه هایتان را کاهش دهید. همین صرفه جویی های کوچک به مدیریت دخل و خرج شما کمک می کند. اگر بودجه بندی ماهانه برایتان سخت است، می توانید این کار را برای یک هفته یا حتی روزانه انجام دهید.


۳. پس انداز داشته باشید، حتی اگر ناچیز است
مادربزرگ های قدیمی همیشه در یک بقچه یا گوشه یک گنجه مقداری پس انداز داشتند تا برای روز مبادا از آن استفاده کنند. مادربزرگ هایی که هوش مالی بالاتری داشتند، به جای پول نقد، مقداری طلا کنار می گذاشتند! شما باید برای روز مبادا مقداری پس انداز داشته باشید. بخشی از حقوقتان را برای پس انداز کنار بگذارید و تحت هیچ شرایطی به آن دست نزنید.


۴. هزینه های ضروری را به موقع پرداخت کنید
به محض اینکه حقوقتان را دریافت کردید، هزینه های ضروری را بپردازید. قبض ها، اقساط و بدهی ها اولین هزینه هایی هستند که در طول هر ماه باید پرداخت شوند؛ زیرا معمولا دیرکرد می خورند و هزینه هایتان را افزایش می دهند. شما حتی می توانید برای مدیریت دخل و خرج از اپلیکیشن های پرداخت استفاده کنید تا قبض ها و اقساط را به صورت خودکار از حسابتان برداشت کنند.

 
۵. هزینه های غیرضروری را حذف کنید
بعضی از هزینه ها واقعا ضرورتی ندارند و فقط از سر عادت صرف میشوند. هزینه ای که برای آهنگ پیشواز موبایل یا اشتراک مجله ای که نمی خوانید، پرداخت می کنید، اضافه هستند. این اشتراک ها هر ماه بدون دلیل تمدید می شوند و مبلغی هرچند ناچیز از جیب شما برمی دارند. فراموش نکنید که در مدیریت دخل و خرج حتی کوچک ترین مبلغ ها هم زیر ذره بین قرار می گیرند و مدیریت می شوند.


۶. به جای وام و قرض، پول جمع کنید
وقتی می خواهید چیزی بخرید، دو راه دارید:

  • پول آن را قرض بگیرید یا وام دریافت کنید.
  • پول آن را جمع کنید و بعداً بخرید.

گاهی اوقات روش اول جواب می دهد و گاهی اوقات روش دوم. پیش از خرید خوب فکر کنید و درست تصمیم بگیرید. یادتان باشد اگر وام یا قرض بگیرید، احتمالا مجبور می شوید سود بپردازید و هزینه ای بیشتر از قیمت واقعی محصولی که خریداری کرده اید، برای آن پرداخت خواهید کرد. پرداخت چنین هزینه هایی برای خانه یا ماشین که قیمت روبه رشد دارند، منطقی به نظر می رسد. 
از طرف دیگر، اگر به مرور زمان پول جمع کنید، می توانید با پولتان سرمایه گذاری کنید یا دارایی هایی مثل طلا بخرید که احتمالا به مرور زمان ارزششان بالاتر می رود. بنابراین پولتان برای شما کار می کند و در نهایت می توانید وسیله مورد نظرتان را بخرید. پس به مزایا و معایب هر روش فکر کنید و سپس روش درست برای تأمین هزینه  وسیله مورد نیازتان را انتخاب کنید. 


۷. یک استراتژی سرمایه گذاری داشته باشید
سرمایه گذاری فقط برای ثروتمندها و سرمایه گذاران نیست. این روزها تمام افراد باید بخشی از دارایی هایشان را سرمایه گذاری کنند. برای سرمایه گذاری هم می توانید خودتان این کار را یاد بگیرید و هم می توانید از صندوق های سرمایه گذاری یا افراد سبدگردان کمک بگیرید. سرمایه گذاری مبحث بسیار گسترده ای است که به تحقیق و بررسی زیادی نیاز دارد. شاید لازم باشد چند ماه درباره انتخاب روش سرمایه گذاری متناسب با درآمدتان تحقیق کنید. مهم نیست چقدر زمان می برد، حتماً این کار را انجام دهید و یک استراتژی مناسب بچینید.


۸. از فروشگاه های اقتصادی خرید کنید
بعضی از هایپرمارکت ها و فروشگاه ها محصولات مختلف را با تخفیف ارائه می دهند. حتی این تخفیف های جزئی هم در مدیریت دخل و خرج به شما کمک می کند. اگر به صورت دوره ای خرید می کنید، حتما به فروشگاهی بروید که محصولات مختلف را موجود دارد و تخفیف می دهد.


۹. برای مخارج خود هدف گذاری کنید 
تاجایی که می شود،  هدفمند خرج کنید. بدانید که در طول هر ماه چه چیزهایی باید بخرید و هرکدام چقدر هزینه دارند. سپس ارزیابی کنید که آیا می توانید با درآمد همان ماه به اهدافتان برسید یا باید پول بیشتری جمع کنید. بعد از هدف گذاری آن ها را اولویت بندی کنید و سپس با توجه به بودجه بندی که انجام داده اید، برای رسیدن به هرکدام از آن ها برنامه بچینید. در ادامه قانونی را توضیح می دهیم که به شما در هدف گذاری صحیح مالی کمک می کنند.

 
۱۰. از قانون ۵۰، ۲۰، ۳۰ استفاده کنید

این قانون می گوید حقوق خود را به سه بخش تقسیم کنید. این سه بخش عبارتند از:

  • ۵۰ درصد از حقوق را به نیازها و هزینه های ضروری اختصاص دهید. هزینه هایی مانند خورد وخوراک، قبض ها، اجارهريال هزینه باشگاه و هزینه رفت وآمد ضروری هستند.
  • ۳۰ درصد از حقوق را برای خواسته هایتان خرج کنید. خرید لباس ، تفریحات خاص یا خرید وسایل جدیدی که نیاز فوری به آن ها ندارید، جزو خواسته ها محسوب می شوند.
  • ۲۰ درصد از حقوق را برای سرمایه گذاری یا پس انداز کنار بگذارید. 

 

سخن پایانی:
در این مقاله ۱۰ روش ساده برای مدیریت دخل و خرج را آموزش دادیم. اگر بدانید پولتان را برای چه کاربردهایی صرف می کنید، هزینه های غیرضروری را حذف کنید و بخشی از پولتان را به پس انداز و سرمایه گذاری اختصاص دهید، هم در طول ماه پول کم نمی آورید و هم پشتوانه ای برای آینده خود می سازید. مدیریت دخل و خرج به شما کمک می کند در کنار پرداخت هزینه های جاری، به جمع کردن پول برای تأمین خواسته ها یا خرید اموال بزرگ تر مثل ماشین یا خانه هم فکر کنید. این کار را با گام های کوچک شروع کنید و به مرور زمان روی تمام ورودی ها و خروجی های مالی خود یک فیلتر دقیق اعمال کنید.
 



شما هم عضو خبرنامه ما شوید

،با ثبت ایمیل خود در خبرنامه ایران تاپ فایو از آخرین مطالب، به محض انتشار مطلع شوید

برای گپ زدن با کاربران، ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید


ایران تاپ فایو را در رسانه های اجتماعی !دنبال کنید

مطالب ما را در رسانه های اجتماعی نیز می توانید !دنبال کنید