پنج غذای ایرانی مناسب فصل پاییز

در لیست غذاهای ایرانی، کدام غذاها برای فصل پاییز توصیه شده‌اند؟


Admin Irantop جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳

از دید طب سنتی هر فصل مزاج خاص خود را دارد و بهتر اسـت با تغییر فصل نوع غذاها و سبک زندگی کمی تغییر کند. در دو زمان از سال تغییرات آب و هوا خیلی زیاد است. فواصل میان آخر تابستان و اول پاییز که هوای گرم به هوای سرد تبدیل می‌شود و آخر زمستان و اول بهار که هوای سرد به هوای گرم تبدیل می‌شود که بیشترین مشکلات و بیماری‌های جسمی و روحی مانند آلرژی‌ها، برخی از مشکلات روحی و روانی، مشکلات گوارشی، مفصلی، تنفسی و ... در این زمان‌ها رخ می‌دهد. مزاج فصل پاییز سرد و خشک اسـت، زیرا حرارت هوا کم می شود اما میزان رطوبت هوا بـه اندازه زمستان زیاد نیست. در ادامه پنج غذای ایرانی کـه مناسب فصل پاییز هستند را به شـما معرفی می‌کنیم.

1. انار پلو

انار یکی از میوه‌های بسیار مفید و خوشمزه‌ایست که از گذشته تا به امروز در انواع شیرینی، دسر، پلو و ... مورد استفاده قرار گرفته است. میوه انار از نظر تغذیه‌ای حاوی مقدار زیادی ویتامین C، فیبر، منیزیم و پتاسیم است که برای حفظ سلامت قلب و عروق، کاهش التهاب‌ها، بهبود گوارش و افزایش انرژی بدن بسیار مفید می‌باشد. انار پلو از جمله غذاهای مخصوص شب یلدا است که همانطور که از نام آن پیداست ماده اصلی جهت تهیه این غذا انار می‌باشد. این پلوی خوشمزه به دو روش قزوینی و شیرازی قابل تهیه است. معمولاً جهت تهیه این غذا از گوشت مرغ استفاده می‌گردد که کاملاً سلیقه‌ایست و در صورت دلخواه می‌توان از گوشت گوسفندی وگوشت چرخ‌کرده استفاده کرد. دستور پخت این غذا بسیار ساده و راحت است. اگر تابحال طعم این غذای خوشمزه را نچشیده‌اید و از طبخ غذاهای تکراری خسته شده‌اید پیشنهاد می‌کنیم حتماً با این روش این غذا را تهیه و از طعم آن نهایت لذت را ببرید. برای آشنایی با دستور این غذای خوشمزه کافیست روی این لینک کلیک کنید.

2. خورش بامیه

خورش بامیه یکی از خورشت‌های بسیار خوشمزه ایرانیست که اصالتاً متعلق به جنوب کشور و استان خوزستان است. اما به دلیل طعم خوش این غذا و خواص زیاد بامیه در اکثر نقاط کشور، این خورشت تهیه می‌گردد. بامیه یکی از سبزیجات فصل گرم و منبعی غنی از ویتامین‌ها، مواد معدنی، ترکیبات آنتی‌اکسیدانی و فیبر است. معمولاً بامیه در فصول گرم سال یافته می‌شود اما میتوان آن را در فریزر نگهداری و در دیگر فصل‌ها نیز استفاده کرد. معمولاً بامیه روش پخت مختلفی دارد، میتوان با اضافه کردن لپه آن را بصورت قیمه تهیه کرد و یا با اضافه کردن ادویه‌های تند دستور پخت عربی آن را با گوشت گوسفندی یا مرغ اجرا کرد. روش پخت کلی این غذا بسیار شبیه به خورشت بادمجان است و به جای بادمجان در این دستور پخت از بامیه استفاده می‌شود. جهت آشنایی با دستور این غذای خوشمزه کافیست روی این لینک کلیک کنید.

3. خورش به آلو
یکی از خورشت‌های بسیار خوشمزه و فصلی ایرانی خورش به است که معمولاً در فصل پائیز تهیه می‌شود. معمولاً افرادی که علاقه‌مند به این خورش هستند در دیگر فصول نیز با استفاده از به‌های فریز شده این خورشت را تهیه می‌کنند. وجود به در این خورشت باعث عطر فوق العاده‌ای خواهد شد. وجود به در این خورشت علاوه بر افزایش عطر و طعم، خواص غذا را نیز بالا برده و باعث سلامت دستگاه گوارش، سم زدایی کبد و ... می‌شود. خورشت به را میتوان با گوشت قرمز، مرغ و بوقلمون تهیه نمود. همچنین میتوانید آن را بصورت کاملاً گیاهی تهیه نمایید و گوشت را از مواد اولیه حذف کنید. این غذا اصالتاً متعلق به استان یزد است و معمولاً بصورت ملس تهیه می‌گردد. در ادامه می‌توانید با آموزش مرحله به مرحله خورشت به آلو در این لینک آشنا شوید.


4. خورش کدو حلوایی
خورش کدو حلوایی یکی از غذاهای خوشمزه پاییزی است که سرشار از مواد مغذی و شفابخش است مصرف کدو حلوایی برای کسانی که می‌خواهند وزن خود را کنترل ‌کنند، مناسب است. شما می توانید به دلخواه از مرغ یا گوشت برای تهیه این خورشت خوشمزه و مفید استفاده کنید. کدو حلوایی را می‌ توانید در تهیه‌ سالاد، سوپ، خورشت، انواع نان، کیک و شیرینی استفاده کنید. از خواص خوب کدو حلوایی می توان به پیشگیری از سرما خوردگی، سرشار بودن از فیبر، کالری کم، کاهش حملات آسم، تقویت سیستم ایمنی بدن و جلوگیری از زخم معده اشاره نمود. شما می توانید از طریق این لینک با طرز تهیه این خورش خوشمزه آشنا شوید.


5. خورش گل کلم
یکی از خورش‌های بسیار پرخاصیت و خوشمزه ایرانی خورش گل کلم است. این غذا جزو غذاهای فصلی محسوب می‌شود که در فصل پاییز تهیه می‌گردد. وجود گل کلم در مواد اولیه باعث شده تا این غذا سرشار از آنتی اکسیدان، ویتامین و مواد معدنی باشد. دو روش کلی برای پخت این غذای خوشمزه استفاده می‌شود، در روش اول از نعنا و جعفری با چاشنی آبغوره استفاده می‌گردد و در روش دوم هم از از رب گوجه فرنگی بعنوان طعم دهنده استفاده می‌شود. این غذای خوشمزه را معمولاً با گوشت قرمز گوسفندی تهیه می‌کنند اما میتوان از مرغ و یا بوقلمون نیز برای تهیه آن استفاده نمود و یا اینکه  آن را بصورت کاملاً گیاهی تهیه کرد. از طریق این لینک میتوانید با دستور تهیه این غذای محبوب آشنا شوید.


سخن پایانی:

برای ایرانیان غذا صرفا یک وعده‌ی خوراکی نیست بلکه بیشتر یک فرهنگ است. غذای ایرانی بسیار متنوع و معمولا سالم و سرشار از مواد مغذی است. این غذاها بقدری متنوع هستند که ایرانیها برای هر فصل غذاهای مخصوص به خود را دارند. در طب سنتی ایرانی بر اساس سردی و گرمی فصول از گذشته پیشنهادات غذایی مختلف برای هر فصل سال مطرح بوده است. در این مقاله از ایران تاپ فایو به معرفی پنج غذای ایرانی مناسب فصل پاییز پرداختیم. شما فکر می‌کنید جای کدام غذای ایرانی در این لیست خالی است؟ انتخاب شما کدام یکی از این غذاها برای روزهای پاییزیتان است؟ خوشحال می‌شویم تا خواننده نظرات شما در بخش کامنتها باشیم.
سپاسگزاریم که تا پایان این مقاله با ما همراه بودید، با دنبال کردن ایران تاپ فایو در شبکه‌های اجتماعی از جمله اینستاگرام و تلگرام از خواندن آخرین مطالب ما بهره مند شوید و اطلاعات خود را در رابطه با مواردی از جمله لایف استایل، ورزش، گردشگری، آشپزی و … افزایش دهید.
 



شما هم عضو خبرنامه ما شوید

،با ثبت ایمیل خود در خبرنامه ایران تاپ فایو از آخرین مطالب، به محض انتشار مطلع شوید

برای گپ زدن با کاربران، ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید


ایران تاپ فایو را در رسانه های اجتماعی !دنبال کنید

مطالب ما را در رسانه های اجتماعی نیز می توانید !دنبال کنید