پنج خوراک لبنانی که در سفر به خاورمیانه باید امتحان کرد!

از امتحان کردن این خوراکهای لبنانی پشیمان نمی‌شوید!


Admin Irantop جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳

آشپزی لبنانی ترکیبی شگفت‌انگیز از طعم‌هاست که تحت تأثیر فرهنگ‌ اعراب در قرنهای متمادی شکل گرفته است. تصور کنید تجربه‌ای برای سفر کردن به قلب خاورمیانه پیدا کرده‌اید، حالا زمان آن است کاوشی داشته باشید در تاریخچه غنی گنج‌های آشپزی، حقیقتا حیف است که سفری به یکی از عجیب ترین مناطق آسیا داشته باشید و غذاهای این منطقه را امتحان نکنید. به همین سبب امروز به سراغ معرفی پنج غذای لبنانی رفته‌ایم که باید در حین سفر به خاورمیانه آنها را امتحان کنید وگرنه پشیمان خواهید شد. پس آماده شوید تا با هم به سرزمین مزه‌ها و رنگ‌ها سفر کنیم.


1. حمص - کلاسیک خامه‌ای

تجربه‌ سفر به لبنان کامل نمی‌شود مگر اینکه حداقل یک بار این پیش غذای کلاسیک را امتحان کرده باشید! از قضا حمص که این روزها در سراسر جهان طرفداران بسیاری یافته است، یک ترکیب خامه‌‎ای شکل از موادی همچون نخود، ارده، آب لیمو و سیر است که هم می‌توان به تنهایی از طعم آن لذت برد و هم با نان پیتا گرم آن را چشید. حمص نمایانگری کامل از سادگی و اصالت لبنانی است. اگر هوس کردید این پیش غذای عالی را در خانه آماده کنید، شاید نیازی به یک راهنمای آشپزی داشته باشید، پیشنهاد می‌کنیم سری بزنید به این لینک که دستور تهیه حمص به کلاسیک ترین شکل لبنانی را نمایش می‌دهد. 

 

حتی اگر سفری به کشورهای عربی ندارید، باز هم بد نیست در مهمانی بعدی میز خود را با مزه‌های لبنانی رنگارنگ کنید.

 

2. تبوله - سالاد سبز تازه
تبوله، اغلب بعنوان "پادشاه سالادها" شناخته می‌شود، این سالاد مخلوطی جذاب از جعفری خرد شده، گوجه فرنگی، نعناع، پیاز و بلغور گندم با روغن زیتون و آبلیمو است. طعم تازه و مواد ارگانیک، که حس تازگی را در شما ایجاد می‌کند، تبوله را  به بخشی ضروری از آشپزی لبنانی تبدیل کرده است. 
تبوله می‌تواند بهترین انتخاب برای شمایی باشد که به دنبال میل کردن سالادی هستید که هم فیبر مناسب داشته باشد و هم حس گرسنگی را در شما از بین ببرد. یادتان نرود تمامی غذاهای لبنانی نیاز به ادویه بیش از حد معمول دارند، بنابراین اگر خودتان دست به کار شدید که این سالاد خوش طعم را درست کنید در مصرف سماق، روغن زیتون بکر و زعتر(ترکیبی از سبزیجات خشک همانند آویشن وحشی و کنجد بوداده) دست و دلباز باشید تا طعم تبوله به لبنانی ترین حالت ممکن نزدیک باشد! 

 

از طریق این لینک میتوانید به یکی از دستورهای تهیه اصلی تبوله دسترسی داشته باشید. اما حالا که تا حدی با طعم مزه‌های لبنانی آشنا شده‌اید، احتمالا وقت آن رسیده که به سراغ معرفی غذاهای اصلی برویم که عطر و بوی آنها هوش از سر هرکسی می‌پراند. 

 

3. شیش طاووق - غذایی که حسابی سرحالتان می‌آورد!
شیش طاووق غذایی است که از کنار خیابان‌های شلوغ لبنان تا درون لوکس ترین مهمانی ها جای خود را باز کرده است. علت این امر را در طعم تیز و تند اما دلچسب این خوراک قدیمی باید جستجو کرد. اما شیش طاووق دقیقا چیست؟ مهم ترین نقش را در پخت این غذا ادویه زعتر و سیر بازی میکند که با ماست چکیده مخلوط شده و مرغ ها درون این ماده چند ساعتی مزه دار می شوند. 
مرغ ها گریل می‌شوند و می‌توانند در کنار برنج یا نان گرم پیتا که به سبک لبنانی پخته شده است، سرو شوند. فرقی ندارد محلی باشید یا به دنبال پنج غذای لبنانی در خاورمیانه باشید، در هر صورت نباید به هیچ عنوان این طعم بی نظیر را از دست بدهید. 
اگر حسابی دلتان آب شد و نتوانستید تا سفر به خاورمیانه منتظر باشید که این طعم را امتحان کنید، پس حتما سری به این لینک بزنید، تا شام امشبتان شش طاووق باشد! 

 

4. کبه - کوفته، اما نه به آن شکلی که می‌شناسید!

کبه با دست شکل می‌گیرد و به همین دلیل به اشکال مختلفی وجود دارد، اما معروفترین نسخه آن نسخه‌ای به شکل توپ فوتبال است. این ترکیب از گوشت چرخ‌کرده (معمولاً گوشت گاو یا گوسفند)، بلغور گندم یا برنج، پیاز و ادویه‌های خوشبویی مثل زعتر و سماق و زردچوبه است. با افزودن مقداری گردو یا زرشک می‌توانید این طعم دلچسب را بهتر از قبل کنید! 
مواد درونی کبه با هم مخلوط می‌شوند و درنهایت داخل بلغور گندم یا برنج قرار می‌گیرند و در روغن داغ غوطه ور می‌شوند تا حسابی طلایی و ترد شوند. 
کبه غذایی دم دستی است که یادآور سادگی اما زیبایی شب های لبنان است. این غذای ساده می‌تواند یکی از بهترین مزه‌ها برای پذیرایی از دوستانتان باشد، به این لینک سر بزنید تا با طرز پخت کبه آشنا شوید. 

 

5. باقلوا - همخوانی شیرین برای پایان دادن به سفر خوش طعم لبنانی

شما جزو آن دسته از افراد هستید که معتقدید حتما باید بعد غذا دسر خورد یا جزو آن دست که اصولا غذا می‌خورند تا به دسر برسند! در هر صورت فرقی ندارد چرا که با گذر از خیابان های لبنان بوی شیرین شکر و کره و پسته به مشام شما می رسد و دیگر مقاومت کردن در برابر کنافه و باقلوای لبنانی عملا غیر ممکن می‌شود! باقلوا از آن دسته خوراکی هاست که به هیچ عنوان در طی سفر به خاورمیانه نباید آن را از دست بدهید. 
لایه‌های نازک خمیری که میان آن ها با پسته و گاهاً پنیر مخصوص پر شده است و یک لایه شهد شیرین زعفرانی آن را در خود غرق می کند، بهترین انتخاب برای پایان دادن به سفر مزه های لبنانی است. یادتان نرود در کنار باقلوا قهوه یا چای میل کنید، تا لذت این دسر خوش طعم هزاران برابر شود. 
اگر آماتور باشید احتمالا درست کردن باقلوای عربی در خانه اندکی کار زمان بر و سختی به نظر می‌آید. نگران نباشید ما لینکی را پیدا کرده ایم که به شما آسان ترین دستور پخت باقلوا را آموزش می‌دهد. اما یادتان نرود خوردن این دسر خوش طعم در شب های بیروت طعم دیگری دارد!

 

سخن پایانی

سفر به خاورمیانه بیشتر از یک تجربه ماجراجویانه، یک تجربه حسی است و این تجربه کامل نمی‌شود مگر اینکه کاوشی در آشپزی لبنانی داشته باشید. غذاهایی که از آنها نام بردیم همگی در کشورهای عربی خاورمیانه قابل پیدا کردن هستند. پس چنانچه در این منطقه جغرافیایی قرار دارید به هیچ عنوان پنج جواهر آشپزی لبنانی را از دست ندهید. ممنونیم که تا پایان این مقاله با ما همراه بودید. اگر باز هم به دنبال تجربه‌های این چنینی هستید پس حتما با ایران تاپ فایو همراه باشید.



شما هم عضو خبرنامه ما شوید

،با ثبت ایمیل خود در خبرنامه ایران تاپ فایو از آخرین مطالب، به محض انتشار مطلع شوید

برای گپ زدن با کاربران، ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید


ایران تاپ فایو را در رسانه های اجتماعی !دنبال کنید

مطالب ما را در رسانه های اجتماعی نیز می توانید !دنبال کنید