۵ ورزش مناسب برای خانم‌های بالای ۴۰ سال

راز زندگی شاد و سالم در دوران میانسالی


Admin Irantop پنج‌شنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳

عضلات عصای دست پیری هستند، نه بچه‌ها! عضلات بدن انسان با افزایش سن تحلیل می‌روند و ضعیف می‌شوند. ضعف عضلات به معنای ناتوانی در انجام کارهای شخصی و ابتلا به بسیاری از بیماری‌های جسمانی است. از آنجایی که سلامت روان، ارتباط مستقیم با سلامت جسم دارد ضعف عضلات حتی ممکن است باعث بیماری‌هایی مثل افسردگی یا اضطراب شدید شود. خوشبختانه یک راهکار ساده برای پیشگیری از ضعیف شدن عضلات در سنین بالاتر وجود دارد: ورزش! 
قوای جسمانی خانم‌ها به دلایلی مثل فیزیک بدن و مسائلی مثل بارداری، شیردهی و کارهای سنگین خانه، زودتر از آقایان تحلیل می‌رود. به همین دلیل باید از جوانی ورزش را شروع کنند تا در میانسالی و پیری عضلات قدرتمند داشته باشند و سالم زندگی کنند. در این مقاله بهترین ورزش‌ها برای خانم‌های بالای ۴۰ سال را نام می‌بریم و درباره آن‌ها توضیح می‌دهیم.


۵ ورزش مناسب برای خانم‌های بالای ۴۰ سال
خانم‌های ۴۰ ساله هنوز قوای جوانی را دارند و می‌توانند با انرژی زیاد ورزش کنند. بعضی از خانم‌ها در این سن ورزشکارهای حرفه‌ای هستند و رشته‌های تخصصی را دنبال می‌کنند، اما این مقاله برای خانم‌هایی نوشته شده است که در سن ۴۰ سالگی و بالاتر، می‌خواهند ورزش را شروع کنند. در این حالت، ورزش‌های سبک، استقامتی و با ریتم آرام بهترین انتخاب به شمار می‌آیند. در ادامه لیستی از این ورزش‌ها را ارائه می‌دهیم.

 
۱. یوگا
یوگا یکی از محبوب‌ترین ورزش‌های دنیاست که هم برای جسم و هم روح انسان فواید بسیاری دارد. در یوگا شما با ریتم مشخصی تنفس می‌کنید، تمرکز خود را به بدن و لحظه حال می‌آورید و حرکاتی برای تقویت عضلات و بهبود تعادل بدن انجام می‌دهید.
در ادامه به لیست مهم‌ترین فواید یوگا اشاره می‌کنیم:

  • تقویت قدرت عضلات
  • کاهش استرس
  • بهبود تمرکز
  • تقویت رحم و تخمدان، بهبود ریتم قاعدگی و کاهش عوارض دوره یائسگی
  • بهبود افسردگی
  • پیشگیری از پوکی استخوان
  • بهبود وضعیت سلامت قلب و عروق و سیستم تنفسی

نکته جذاب درباره یوگا این است که سطوح مختلف و تنوع بسیاری در حرکات دارد. به همین دلیل شما کار خود را با حرکات ساده شروع می‌کنید، به مرور زمان بدنتان انعطاف بیشتری پیدا می‌کند و می‌توانید حرکات پیچیده‌تر و پیشرفته را اجرا کنید. در نهایت به‌جایی می‌رسید که توانایی اجرای تعادلی‌ترین حرکات را خواهید داشت و این توانایی ارتباط چندانی به سن و سال شما ندارد!


۲. پیاده‌روی
پیاده‌روی ساده‌ترین ورزشی است که می‌توانید برای بعد از ۴۰ سالگی شروع کنید. خوشبختانه در شهرهای مختلف پارک‌هایی برای پیاده‌روی وجود دارد و گروه‌هایی هستند که به‌صورت جمعی این ورزش را انجام می‌دهند. فواید پیاده‌روی برای خانم‌های بالای ۴۰ سال زمانی بیشتر می‌شود که این کار را به همراه دوستانشان انجام دهند و در حین پیاده‌روی معاشرت هم داشته باشند. فواید جسمی و روحی پیاده‌روی در فضاهایی مثل پارک که نور خورشید، درخت و گل و گیاه وجود دارد، دوچندان می‌شود.
پیاده‌روی ورزشی است که تمام بخش‌های بدن را درگیر می‌کند و سطح کلی سلامت را افزایش می‌دهد. در ادامه به چند فایده معجزه‌آمیز این ورزش اشاره می‌کنیم:

  • حفظ و ارتقای سلامت روان
  • کاهش وزن
  • ارتقای سطح سلامت قلب و عروق
  • کاهش استرس
  • بهبود وضعیت خواب
  • درمان و پیشگیری از واریس
  • بهبود درد مفاصل
  • تقویت عضلات
  • کاهش احتمال ابتلا به پوکی استخوان

پیاده‌روی ورزش سبکی است که اکثر خانم‌های بالای ۴۰ سال توانایی انجام آن را دارند. البته افرادی که می‌خواهند سنگین‌تر ورزش کنند و اثرات بهتری ببینند، باید مسیر پیاده‌روی خود را با سرعت بالا طی کنند یا حتی به آرامی بدوند.

 
۳. ورزش‌های آبی
ورزش در آب بخاطر فشار کم‌تری که به مفاصل وارد می‌کند، یکی از ورزش‌های مناسب برای میانسالی است. حتی پیاده‌روی ساده در آب هم مزیت‌های بسیاری برای تقویت عضلات و مفاصل و بهبود وضعیت قلب و عروق به همراه دارد. افرادی که محدودیت‌های حرکتی یا بیماری‌های عضلانی و استخوانی دارند، با آب درمانی می‌توانند به بهبود بیماری خود و پیشگیری از شدت گرفتن آن کمک کنند.
شنا و ایروبیک در آب دو ورزش مناسب برای خانم‌های بالای ۴۰ سال هستند که هم برای شروع تحرک جسمانی مناسبند و هم برای تقویت عضلات. ایروبیک و فیتنس در آب، حرکاتی قدرتی و استقامتی هستند که در آب انجام می‌شوند؛ انجام این حرکات در آب فشار کم‌تری به بدن وارد می‌کند، اما اثر بیشتری در تقویت عضلات دارد.


۴. پیلاتس
پیلاتس از دیگر ورزش‌هایی است که با تمرکز بر تقویت عضلات انجام می‌شود. در پیلاتس عضلات مرکزی بدن شامل کمر، پاها، لگن و شکم تقویت می‌شود. حرکات در این ورزش ریتم آرامی دارند و استقامتی هستند و تعادل و انعطاف بدن را بهبود می‌دهند. این ورزش همچنین با تمرکز و ذهن آگاهی انجام می‌شود و به کاهش استرس و افزایش تمرکز هم کمک می‌کند. 
یکی از ورزش‌های مشابه پیلاتس که انرژی بیشتری دارد، ایروبیک است. ایروبیک معمولا با آهنگ انجام می‌شود، حرکات ریتم تندتری دارند و سیستم تنفسی و قلب و عروق را تقویت می‌کنند. ایروبیک برای خانم‌هایی که مشکل و درد جسمانی خاصی ندارند و به دنبال کاهش وزن هستند، انتخاب مناسب‌تری به شمار می‌آید.

 
۵. حرکات اصلاحی
حرکات اصلاحی برای خانم‌هایی مناسب است که از مشکلاتی مثل دیسک کمر، گرفتگی سیاتیک، آرتروز و مواردی از این قبیل رنج می‌برند. این ورزش‌ها باید تحت نظر متخصص حرکات اصلاحی انجام شود. متخصص بر اساس مشکلات مراجع، حرکات و تمرین‌های مناسب را به او می‌دهد و تمرکز اصلی او روی برطرف کردن مشکل اصلی بیمار است. با انجام این حرکات در بلند مدت، مشکلات جسمانی خانم‌ها اصلاح می‌شود، عضلات آن‌ها قوی‌تر می‌شود و می‌توانند کارهای خود را بدون درد و راحت‌تر انجام دهند. 


سخن پایانی
هرچقدر بیشتر به تغذیه سالم و ورزش اهمیت بدهید، در دوران پیری کم‌تر به سراغ بیمارستان و دارو خواهید رفت. وقتی جسم سالمی دارید، می‌توانید از دوران بازنشستگی خود بیشترین لذت را ببرید. می‌توانید با دوستان و عزیزانتان سفر بروید، مهمانی برگزار کنید، با بچه‌ها و نوه‌ها وقت بگذرانید و بدون اینکه درد و ناتوانی عضلات آزارتان دهد، از زندگی لذت ببرید. پس اگر هنوز ورزش را شروع نکرده‌اید، در هر سنی که هستید، از همین الان شروع کنید. برای شروع نیازی نیست حتما باشگاه بروید یا در کلاس‌های ورزشی ثبت نام کنید؛ شروع ورزش به اندازه انجام تمرین‌ و نرمش در خانه یا پیاده‌روی به تنهایی یا با دوستان و خانواده ساده است. 
 



شما هم عضو خبرنامه ما شوید

،با ثبت ایمیل خود در خبرنامه ایران تاپ فایو از آخرین مطالب، به محض انتشار مطلع شوید

برای گپ زدن با کاربران، ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید


ایران تاپ فایو را در رسانه های اجتماعی !دنبال کنید

مطالب ما را در رسانه های اجتماعی نیز می توانید !دنبال کنید