پر مخاطب ترین پادکست های ایرانی در سال 1402

پادکست هایی که بیشترین توجه را در سال 1402 به خود جلب کردند


Admin Irantop جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳

پادکست ها، بدون اغراق دریچه ای به دنیای نوین یادگیری و سرگرمی محسوب می شوند. دنیای شلوغ و پر رفت و آمد امروز، ممکن است فرصت کافی برای رسیدگی به علایقمان و حتی کسب علم را از ما دریغ کند. در چنین شرایطی میتوانیم از تمامی زمان های به اصطلاح سوخته برای آرام شدن، یاد گرفتن و حتی صرفا سرگرم شدن به شکل مفید و مثبتی استفاده کنیم. محتوای پادکست ها معمولاً توسط فرد یا افراد متخصص تولید می شوند. این افراد با بهره گیری از تجربیات، دانش و دیدگاه هایشان با بیانی شیوا اما خودمانی در قلب و روح شنونده تاثیر می گذارند و برای مدتی، اغلب حدود یک ساعت، او را با خود همراه می کنند. آیا در ترافیک قرار دارید؟ می توانید یک پادکست را گوش کنید. در حال انجام کارهای مرتبط با خانه هستید؟ پادکست مورد علاقه تان را پخش کنید و به همراه آن کار کنید. نباید از یاد ببریم این امکان بسیار ارزشمند به ما اجازه می دهد زمان خالی  را با محتوای مفید و لذت بخش پر کنیم و همواره بیاموزیم.

در این مقاله از ایران تاپ فایو با هم بررسی می کنیم که کدام پادکست ها در سال 1402بیشترین شنونده ها را داشته اند و این پادکست ها توسط چه فرد یا افرادی تولید شده اند. در هر بخش به لینک این پادکست ها در برنامه کست باکس دسترسی خواهید داشت، بنابراین تا انتها با ما همراه شوید.

 

1. پلی لیست 
پلی لیست ساخته ذهن و قریحه یک جوان خوش ذوق است که این روزها بیشتر از 33 میلیون بار شنیده شده است. همانطور که از نام پادکست مشخص است، هر اپیزود متشکل از چند موزیک است که یا سبک مشترکی دارند و یا سازنده و خواننده مشترکی دارند. پرشنونده ترین اپیزود پلی لیست در سال 1402"دور آتیش" نام دارد. موزیک هایی مخصوص جمع شدن اطراف آتش و لذت بردن از تماشای رقص شعله ها، که در قالب یک پادکست یک ساعته به شما ارائه می شود. میتوانید این پادکست زیبا را از طریق این لینک گوش دهید.

2. رخ
پادکست رخ تا کنون بیش از 27 میلیون بار شنیده شده است. این پادکست به بررسی دقیق زندگی افرادی می پردازد که در ایران یا جهان، قصه ساز شده اند. سه گانه داستان زندگی پابلو اسکوبار، پولدارترین و معروف ترین قاچاقچی جهان، شاید یکی از جذاب ترین پادکست هایی بود که در سال گذشته منتشر شد و طبیعی است در دسته پرشنونده ترین نیز قرار بگیرد. از طریق این لینک به این پادکست جذاب دسترسی داشته باشید. 


3. طبقه 16 
طبقه شانزده یکی از جالب ترین پادکست هایی است که می توانید شنیدنش را به خود هدیه دهید. میزبان این پادکست سهیل افلاکی، پایه گذار استارتاپ تحویل غذای ریحون، است که این روزها در کانادا سکونت دارد. وی در هر قسمت به سراغ یکی از افراد مهم و معروف در بیزنس می رود. نسخه تصویری این پادکست را می توانید در یوتیوب پیدا کنید. 
پرشنونده ترین قسمت این پادکست در سال 1402 گفتگوی سهیل با یکی از کارکنان ایرانی توییتر است که شایان صالحی نام دارد. شاهین در این پادکست از دغدغه های کار مستقیم با ایلان ماسک و تغییرات نام توییتر به ایکس سخن گفته است. از طریق این لینک به این پادکست دسترسی خواهید داشت.

4. بی پلاس 
بی پلاس یک پادکست بسیار شناخته شده و قدیمی است که به شکل خلاصه کتاب های غیر داستانی را مورد بررسی قرار می دهد تا اصل حرف نویسنده را در اپیزودهای زیر دو ساعت به مخاطب ارائه دهد. قطعا شنیدن این پادکست به اطلاعات عمومی شما اضافه خواهد کرد و همچنین یاری می دهد در مورد موضوعات تاریخی و روانشناختی کنجکاو باقی بمانید. 
بی پلاس پس از جنبش زن زندگی آزادی به مدت حدود یک سال اپیزود جدیدی منتشر نکرد و به شکل جایگزین فعالیتش را در یوتیوب شروع کرد. اپیزود دالان باریک آزادی پرشنونده ترین اپیزود این پادکست در سال 1402 بوده است.

 

5. جا فکری
در توضیحات این پادکست آمده: "جایی برای فکر کردن…" این پادکست توسط امیرعلی ق ساخته شده و در طی فعالیت خود توانسته تعداد بسیار زیادی مخاطب برای خودش جذب کند. وی در هر اپیزود با دعوت از آدم های تأثیرگذار زندگی اش، برای مخاطبانش محتوا تولید می کند. 
یکی از پر شنونده ترین اپیزودهای این پادکست که بیش از 5 هزار لایک گرفته، اپیزودی است به نام "چرا نمی رسیم" امیرعلی در این بخش با درمانگر خودش صحبت کرده و قطعا حرفی که از دل برآید لاجرم بر دل نشیند!

6. دیالوگ باکس 
دیالوگ باکس پایه گذار سبک نوینی در پادکست بود. این پادکست با کنار هم گذاشتن اشعار معروف شاعران معاصر با صدای خودشان در کنار تکه هایی از فیلم و موسیقی های ناب و نایاب، بهترین انتخاب برای زمانیست که در ترافیک گرفتار شده اید یا آخرشب ها نیاز به شنیدن یک صدای آرام بخش دارید و یا زمانیکه صرفا می خواهید به بخش هنری وجودتان رسیدگی کنید! 
پرشنونده ترین اپیزود سال 1402 دیالوگ باکس متعلق است به عنوان "آدم ها، خاطرات و موسیقی قسمت 13" با داشتن بیش از 1200 لایک در پلتفرم کست باکس. دیالوگ باسک بیش از شش میلیون نفر شنونده دارد و حسابی می تواند احساسات شما را دستخوش تغییر کند. 
اپیزود مذکور در اردیبهشت 1402 منتشر شده است و ترکیبی از خاطرات آدمهای معمولی مثل من و شما با موسیقی های دلنشین دارد.

 

7. رادیو راه 
احتمالا این قسمت از رادیو راه که قصد معرفی آن را داریم، پر لایک ترین اپیزود فارسی سال 1402 باشد! با بیش از 7500 لایک، اپیزود خارق العاده پیرمرد و دریا که با بیان شیوا و زیبای مجتبی شکوری به گوش دوست داران می رسد را میتوان یکی از مهم ترین اتفاقات دنیای پادکست فارسی در سال 1402 دانست. 
همانطور که احتمالا حدس بزنید، این اپیزود برگرفته از کتابی با همین نام است. کتاب پیرمرد و دریا نوشته ارنست همینگوی رمان کوتاهی است که فرصت زیادی برای یادگیری جنبه های مختلف شناخت خود، شکست ناپذیر بودن در عین لطیف بودن و تاب آوری را آموزش می دهد. 
این اپیزود را به آن  دسته از عزیزان خود توصیه کنید که یا عزیزی از دست داده اند یا در غمی عمیق گرفتار شده اند.

 

8. رادیو نیست 
رادیو نیست بیانگر داستان مکان هایی است که جزو خاطره جمعی ایرانی ها و علی الخصوص تهرانی ها هستند اما امروزه بنا به هر دلیلی دیگر فعالیت ندارند، کاربری خودشان را از دست داده اند، متروک شده اند و یا تبدیل به مکان دیگری شده اند. رادیو نیست متشکل از مستندات تاریخی و مصاحبه با مهمان هایی است که هرکدام با آن منطقه خاطره خاصی دارند. 
اپیزود پرشنونده این پادکست در سال 1402 اپیزود زیبای گراند هتل است که به بررسی داستان لاله زار و سرنوشت این هتل معروف می پردازد. 

9. پادکست جعبه 
اگر از طرفداران قدیمی تلویزیون باشید، غیر ممکن است نام منصور ضابطیان را نشنیده باشید. برنامه رادیو هفت و قصه های امیرعلی که در دهه 80 حسابی پرطرفدار بودند، دستخوش تغییراتی شدند و سپس برای همیشه ملغی گشتند. اما ذهن خلاق ضابطیان، در کنار تیم سازنده قوی محتواهای او سبب شد از پا ننشیند و شروع به ضبط پادکست جعبه کرد. 
 امروزه پادکست جعبه نزدیک به 30 اپیزود دارد و به نظر می آید محبوب ترین اپیزود سال 1402 جعبه، اپیزود هزار و یک شب با بیش از 650 لایک است. این پادکست به طور متوسط یک میلیون و سیصد هزار نفر شنونده دارد.
در توضیحات جعبه نوشته شده: "درِ اين جعبه را كه باز كنيد چيزهايى از ادبيات و فرهنگ و هنر پيدا خواهيد كرد... شايد هم چيزهايى بيشتر... "


10. هلی تاک 
هدفگذاری با وجود عدم قطعیت اسم اپیزودی از پادکست هلی تاک است که در سال 1402 بیشترین تعداد لایک را به خود اختصاص داده است. البته تعداد اپیزودهای هلی تاک به طرز قابل توجهی کاهش پیدا کرده و در سال گذشته تنها 3 اپیزود از آن منتشر شده است. اما این موضوع روی کیفیت پادکست تاثیر نگذاشته است. 
هلی تاک دغدغه های ذهنی شما را پاسخ خواهد داد و با زبانی ساده همراهتان میشود. شاید همین موضوع سبب شده بیش از 6 میلیون شنونده داشته باشد. 

سخن پایانی:
نبایستی پادکست ها را تنها به عنوان سرگرمی نگاه کرد. این دریچه های نوین علم آموزی، کمک میکنند تا دنیای اطرافمان را بهتر بشناسیم. در مقاله ای امروز ایران تاپ فایو با هم با ده اپیزود پرشنونده پادکست در سال 1402 آَشنا شدیم. امید داریم گوش دادن به این پادکست ها، حال و هوای شما را عوض کند و بر اطلاعات شما بیفزاید.

از شما سپاسگزاریم که تا پایان این مقاله همراه ما بودید، دعوت می کنیم تا با دنبال کردن ایران تاپ فایو در شبکه های اجتماعی از جمله اینستاگرام و تلگرام، از خواندن آخرین مطالب ما بهره مند شوید و اطلاعات خود را در رابطه با مواردی همچون هنر، ورزش، گردشگری، آشپزی یا سبک زندگی و… افزایش دهید.
 



شما هم عضو خبرنامه ما شوید

،با ثبت ایمیل خود در خبرنامه ایران تاپ فایو از آخرین مطالب، به محض انتشار مطلع شوید

برای گپ زدن با کاربران، ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید


ایران تاپ فایو را در رسانه های اجتماعی !دنبال کنید

مطالب ما را در رسانه های اجتماعی نیز می توانید !دنبال کنید