5 ماده غذایی که باعث می‌شوند گرمای تابستان را تاب بیاورید!

چگونه با تغذیه اصولی از کم آبی بدنمان در فصل تابستان جلوگیری کنیم؟


Admin Irantop پنج‌شنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳

کم‌آبی بدن می‌تواند راحت‌تر از چیزی که تصور می‌کنید شروع شود! علائم هشدار دهنده اولیه می‌توانند خشکی دهان و خستگی باشند. اگرچه ممکن است هیچ دلیلی برای نگرانی وجود نداشته باشد، اما مهم است که از اثرات خطرناک‌تر مثل گرمازدگی، نارسایی کلیه و حتی تشنج جلوگیری کنید.
طبق تحقیقات انجام شده به طور متوسط، بیشتر آب بدن از طریق نوشیدنی هایی که می‌نوشیم، تامین می‌شود. و فقط حدود 20 درصد دیگر آن از طریق غذاهایی است که می‌خوریم. بنابراین، چرا از غذاهای تازه ای که در اختیار داریم و محتوی آب بالایی هستند، استفاده نکنیم؟! در این مقاله از ایران تاپ فایو به بررسی برخی از این مواد غذایی که به تامین آب بدنمان کمک می‌کنند، می‌پردازیم.

 

1. کدو سبز پخته – محتوی 95 درصد آب 

"کدو سبز" با نام علمی‌Cucurbita pepo از جمله سبزیجاتی است که خواص متعددی برای سلامتی انسان دارد. کدو خورشتی که با نام کدو سبز و کدو مسمایی نیز شناخته می‌شود، از صیفی‌جات تابستانی است و شکلی دراز و کشیده و تقریباً شبیه به خیار دارد، طول آن حتی تا یک متر هم قابل رشد است اما اغلب در اندازه‌های کوچک‌تر برداشت می‌شود، رنگ پوست آن سبز روشن و گاهی سبز تیره است و از هم‌خانواده‌های کدوهایی مانند کدو حلوایی و کدو تنبل است.

هر یک فنجان کدو سبز حاوی 17 کالری انرژی، یک گرم پروتئین، سه گرم کربوهیدرات، فیبر و ویتامین‌هایی مانند ویتامین آ، منگنز، ویتامین سی، پتاسیم، منیزیم، ویتامین کا، فولات، مس، فسفر، ویتامین‌ ب6 و برخی دیگر از انواع ویتامین‌های گروه "ب" است.
فواید: بهبود بینایی و تقویت سیستم ایمنی
غذای پیشنهادی: پاستای کدو سبز

 

2.    هندوانه - محتوی 92 درصد آب
هندوانه یک میوه مغذی و خوشمزه است که اگرچه دارای پروتئین و آهن نیست؛ اما سایر ارزش غذایی آن را نباید نادیده گرفت. ارزش هندوانه تنها به گوشت آن محدود نمی‌شود و حتی دانه‌های آن نیز دارای آهن، منیزیم، روی و چربی‌های سالم هستند.

یک فنجان هندوانه (حدود 150 گرم) تقریباً 46 کالری دارد. بنابراین مصرف هندوانه می‌تواند به کاهش مصرف کالری و افزایش احساس سیری کمک کند. همچنین، هندوانه دارای فیبر قابل حل است که می‌تواند به کاهش جذب چربی و کاهش سطح قند خون کمک کند.
فواید: آنتی اکسیدان، به ترمیم عضلات کمک می‌کند و فشار خون را کاهش می‌دهد.
غذای پیشنهادی: سالاد هندوانه 

 

3. اسفناج خام - محتوی91-93درصد آب
اسفناج خام علاوه بر مواد مغذی بالا، حاوی مقداری کلسیم، ریبوفلاوین، ویتامین ب ۶ و ویتامین ای است. میزان بعضی از این مواد مغذی در اسفناج پخته بیشتر است. به‌طور مثال اسفناج پخته بیشتر از اسفناج خام فیبر و پروتئین دارد و میزان بعضی از ویتامین‌ها و مواد معدنی مثل ویتامین آ و ویتامین کا در آن بیشتر است‌.

ارزش غذایی یک فنجان (تقریبا ۳۰ گرم) اسفناج خام به شرح زیر است:
کالری: ۶.۹
کربوهیدرات: ۱.۱ گرم
پروتئین: ۰.۹ گرم
چربی: ۰.۱ گرم
فیبر غذایی: ۰.۷ گرم
ویتامین کا: ۱۴۵ میکروگرم (۱۸۱ درصد از نیاز روزانه‌ی بدن)
فولات: ۵۸.۲ میکروگرم (۱۵ درصد از نیاز روزانه‌ی بدن)
ویتامین ث: ۸.۴ میلی‌گرم (۱۴ درصد از نیاز روزانه‌ی بدن)
منگنز: ۰.۳ میلی‌گرم (۱۳ درصد از نیاز روزانه‌ی بدن)
منیزیم: ۲۳.۷ میلی‌گرم (۶ درصد از نیاز روزانه‌ی بدن)
آهن: ۰.۸ میلی‌گرم (۵ درصد از نیاز روزانه‌ی بدن)
مزایا: بهبود سلامت روده، هضم و منظم بودن، و همچنین بهبود حفظ فشار خون
غذای پیشنهادی: سالاد اسفناج ایتالیایی

 

4. هلو - محتوی 89 درصد آب
هلو دارای خواص بسیاری برای سلامت بدن است، از جمله خواص این میوه می‌توان به درمان کلسترول بالا، اضافه وزن، سرطان، بیماری های دستگاه عصبی انسان اشاره کرد.
این میوه باعث سلامت پوست و تقویت سیستم عصبی شما شده و استخوان‌ها و دندان‌های شما را محکم‌تر می‌سازد. این میوه دارای آنتی اکسیدان‌های مختلف است که در دوران حاملگی بسیار مفید است و دارای خواص ضدپیری و سم زدایی بدن است.

یک فنجان هلو با وزن ۱۵۴ گرم حاوی:
۶۰ کالری
۱/۴ گرم پروتئین
۰/۴ گرم چربی
۱۶/۷ گرم کربوهیدرات
۱۳ گرم شکر
۲/۳ گرم فیبر
۹ میلی گرم کلسیم
۰/۴ میلی گرم آهن
۰/۴ میلی گرم منیزیم
۳۱ میلی گرم فسفر
۲۹۳ میلی گرم پتاسیم است.
همچنین منبع خوبی از ویتامین های A ، E ، K ، C در میان سایر مواد مغذی است.
فواید: بهبود هضم، سلامت سیستم ایمنی و کاهش التهابات در بدن
غذای پیشنهادی: سالاد هلو با مرغ کبابی

 

5. ماست - محتوی 88 درصد آب 

مواد مغذی اصلی آن پروتئین، پروبیوتیک ها؛ کلسیم و فسفر است. مطالعات نشان می‌دهد که ماست (با کشت فعال یا زنده) یکی از بهترین منابع پروبیوتیک ها یا باکتری هایی است که سلامت روده را بهبود می‌بخشد.

در یک فنجان ماست شیر کامل تقریباً 149 کالری وجود دارد. البته در صورتی که ماست دارای میوه یا مواد اضافی باشد یا از شیر دیگری تهیه شده باشد، شمارش کالری در نهایت متفاوت خواهد بود.
فواید: بهبود سلامت روده، سلامت استخوان و فشار خون
غذای پیشنهادی: بستنی ماست یخ زده

 

سخن پایانی:
حتی اگر همه این غذاهای آبرسان را بخوریم، باز هم نوشیدن آب مهم است، اگر طرفدار آب نیستید، راه‌های جالبی برای طعم دادن به آن وجود دارد (از نوشیدنی‌های حاوی شکر اجتناب کنید). شما می‌توانید تقریبا هر میوه تازه را برش دهید یا له کنید و سپس سبزیهای معطر مانند نعناع یا ریحان به آب اضافه کنید. توصیه  می‌کنیم در فصل گرما همیشه یک نوشیدنی در دسترس داشته باشید و چه در خانه می‌مانید یا بیرون از خانه هستید، نوشیدن را فراموش نکنید. 
سپاسگزاریم که تا پایان این مقاله نیز همراه ما بودید. دعوت می‌کنیم تا با دنبال کردن ایران تاپ فایو در شبکه های اجتماعی از جمله اینستاگرام و تلگرام، از خواندن آخرین مطالب ما بهره مند شوید و اطلاعات خود را در رابطه با مواردی همچون لایف استایل، ورزش، گردشگری، آشپزی و… افزایش دهید.
 



شما هم عضو خبرنامه ما شوید

،با ثبت ایمیل خود در خبرنامه ایران تاپ فایو از آخرین مطالب، به محض انتشار مطلع شوید

برای گپ زدن با کاربران، ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید


ایران تاپ فایو را در رسانه های اجتماعی !دنبال کنید

مطالب ما را در رسانه های اجتماعی نیز می توانید !دنبال کنید