محبوب ترین چای های سرد و طرز تهیه آن ها

لذت تابستان را با نوشیدن چای سرد چندین برابر کنید!


Admin Irantop پنج‌شنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳

چای سرد این روزها یک نوشیدنی پرطرفدار، مخصوصاً در روزهای گرم تابستان محسوب می‌شود. علت محبوبیت این نوشیدنی به این خاطر است که به راحتی تهیه می‌شود و می‌توان آن را برای یک جمعیت بزرگ سرو کرد. از طرفی چای سرد می‌تواند منبع خوبی برای هیدراتاسیون، حس شادابی و همچنین دریافت کافئین باشد و یک گزینه سالم‌تر در مقایسه با سایر نوشیدنی‌های کافئین دار است. بعلاوه، درست کردن آن آسان و در بی‌نهایت طعم مختلف موجود است و می‌تواند  هر نوع ذائقه ای را پوشش دهد. چای سرد را می‌توان با انواع چای سیاه، سبز یا سفید و یا سایر دمنوشهای گیاهی مناسب تهیه کرد.  این نوشیدنی در اواخر دهه 1980 محبوبیت گسترده‌ای پیدا کرد و در حال حاضر نیز بسیاری از انواع چای، از جمله چای سبز، به صورت کنسرو یا بطری در فروشگاه‌ها دسترس هستند و به فروش می‌رسند. اما انواع چای سرد را میتوان به صورت خانگی نیز تهیه نمود. اما اگر می‌خواهید از نوشیدن چای سرد لذت ببرید، باید حتما آن را به روش اصولی تهیه کنید. در این مقاله از ایران تاپ فایو محبوب‌ترین انواع چای سرد و طرز تهیه آنها را برای شما آماده کرده ایم. 

1. چای سرد آناناس
مواد لازم:
4 لیوان آب
7 چای کیسه‌ای
2 قاشق غذاخوری شکر
1 پیمانه آب آناناس شیرین نشده
1/3 پیمانه آب لیمو
در صورت تمایل تکه های آناناس، برش های لیمو و برگ های تازه نعناع

 

طرز تهیه:
در یک قابلمه بزرگ، آب را به جوش بیاورید؛ سپس از روی حرارت بردارید و چای کیسه‌ای را اضافه کنید؛ پنج دقیقه صبر کنید و چای کیسه‌ای را دور بریزید. شکر را اضافه کنید و هم بزنید تا حل شود. سپس مواد را به پارچ منتقل کنید تا کمی‌خنک شود و در مرحله بعد آب لیموی تازه و آب آناناس را با آن مخلوط کنید. در صورت تمایل تکه های آناناس، برش های لیمو و برگ‌های تازه نعناع را به آن اضافه کنید.

2. چای سرد نعناع 
مواد لازم:
4 لیوان آب
برگهای تازه نعناع 
8 عدد چای سبز کیسه‌ای
شکر 2/3 پیمانه
3 پیمانه تکه های یخ

 

طرز تهیه:
در یک قابلمه بزرگ، آب را به جوش بیاورید؛ از روی حرارت بردارید برگ نعناع و چای کیسه‌ای را به آن  اضافه کرده و به ترکیب 3-5 دقیقه فرصت دهید و هر از گاهی هم بزنید. نعنا و چای کیسه‌ای را دور بریزید. شکر را هم بزنید. سپس یخ را به ترکیب اضافه کنید.

3. چای سرد عسل و مرکبات
مواد لازم:
4 عدد چای کیسه‌ای
2 پیمانه آب جوش
3 عدد پرتقال متوسط
2 عدد لیمو ترش
2 پیمانه آب پرتقال
1/4 پیمانه آب لیمو
3 قاشق غذاخوری عسل
زنجبیل تازه 
تکه های یخ

 

طرز تهیه:
کیسه های چای را در قوری قرار دهید؛ آب جوش اضافه کنید و به مدت 3 دقیقه دم کنید؛ چای کیسه‌ای را دور بریزید چای را در پارچ بریزید. آب پرتقال، آب لیمو و عسل و همچنین زنجبیل را با هم مخلوط کنید و به چای اضافه کنید. روی آن را بپوشانید و به مدت 6 ساعت یا یک شب در یخچال قرار دهید. پرتقال و لیمو را به صورت ورقه ای برش زده  و بگذارید تا یخ بزنند. درست قبل از سرو برش های میوه های یخ زده و یخ را به ترکیب چای اضافه نموده و میل کنید.

4. چای سرد آلبالو و لیمو
مواد لازم:
8 لیوان آب
6 عدد چای کیسه‌ای
شکر 1/4 پیمانه
آب لیمو ترش به میزان لازم
1 پیمانه آب آلبالو
تکه های یخ
برش های لیمو و آلبالوی بدون هسته

 

طرز تهیه:
آب را به جوش بیاورید. از روی حرارت بردارید و چای کیسه‌ای را اضافه کنید؛ حدود 10 دقیقه اجازه دهید و بعد چای کیسه‌ای را دور بریزید. شکر را هم بزنید تا حل شود؛ بگذارید کمی‌خنک شود و به پارچ منتقل کرده  و صبر کنید تا کاملا خنک شود. کنسانتره لیموترش و آب آلبالو را به چای اضافه کنید. درآخر بهمراه یخ، تکه های لیموترش و آلبالوی یخ زده سرو کنید.

5. چای سرد لیموناد
مواد لازم:
3 لیتر آب
9 چای کیسه‌ای
شکر 3/4 تا 1-1/4 پیمانه
آب لیمو ترش به میزان لازم
برش های لیمو، اختیاری

 

طرز تهیه:
آب را به جوش بیاورید. از روی حرارت بردارید؛ چای کیسه‌ای را اضافه کنید روی آن را بپوشانید و به مدت 5 دقیقه دم کنید. چای کیسه‌ای را دور بریزید و شکر و آب لیمو را هم زده و به مواد اضافه کنید. سپس  روی آن را بپوشانید و در یخچال بگذارید. در انتها یخ را اضافه نمود و در صورت تمایل با برش های لیمو تزیین کنید.
سخن پایانی:
دم کردن چای و نوشیدن آن به صورت گرم بسیار لذت بخش است. اما امروزه بسیاری از مردم سنت شکنی کرده و به نوشیدن چای سرد علاقه‌مند شده اند. در مقایسه با چای داغ، چای دم کرده سرد حاوی کافئین پایین است اما ویتامین C بالایی دارد. چای دم کرده سرد همچنین دارای طعم شیرین‌تر و ملایم‌تری است. این نوشیدنی برای فصل تابستان مناسب است و شما می‌توانید بدون نگرانی آن را جایگزین آب سرد کنید. مطالعات انجام شده نشان داده است که استفاده از چای دم کرده سرد برای کاهش کلسترول مفید است و همچنین محتوای پیچیده ویتامین B موجود در این نوشیدنی، برای افزایش متابولیسم بدن مفید است. افزایش متابولیسم می‌تواند به افزایش سوخت و ساز بدن و به کاهش وزن کمک کند. اما در مصرف این نوشیدنی پرخاصیت هم باید محتاط بود، چرا که کافئین موجود در چای باعث افزایش انرژی شده و افراد زیادی علاقه زیادی به نوشیدن چای سرد دارند اما مصرف زیاد چای سرد می‌تواند عوارض جانبی منفی به همراه داشته باشد که شامل کم خوابی، تحریک پذیری، ناراحتی معده، سردرد، ریفلاکس اسید معده و عدم توانایی در تمرکز می‌باشد. با توجه به تمامی‌موارد ذکر شده تهیه یک چای سرد خانگی در تابستان خالی از لطف نیست و ما در این مقاله از ایران تاپ فایو شما را با طرز تهیه محبوبترین انواع چای سرد آشنا کردیم.
از شما سپاسگزاریم که تا پایان این مقاله همراه ما بودید،  دعوت می‌کنیم تا با دنبال کردن ایران تاپ فایو در شبکه های اجتماعی از جمله اینستاگرام و تلگرام، از خواندن آخرین مطالب ما بهره مند شوید و اطلاعات خود را در رابطه با مواردی همچون لایف استایل، ورزش، گردشگری، آشپزی و… افزایش دهید.



شما هم عضو خبرنامه ما شوید

،با ثبت ایمیل خود در خبرنامه ایران تاپ فایو از آخرین مطالب، به محض انتشار مطلع شوید

برای گپ زدن با کاربران، ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید


ایران تاپ فایو را در رسانه های اجتماعی !دنبال کنید

مطالب ما را در رسانه های اجتماعی نیز می توانید !دنبال کنید