بهترین روتین مراقبتی پوست در فصل تابستان

محصولاتی که از آفتاب سوختگی نجات‌تان می‌د‌هند!


Admin Irantop پنج‌شنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳

چشم بهم زدیم و فصل تابستان هم از راه رسید. تابستان فصل نعمتهای بیکران است و هوای گرم فرصت لذت بردن از فعالیت‌های خارج از خانه را فراهم می‌کند، اما افزایش گرما و رطوبت نیز می‌تواند به پوست شما آسیب برساند. قرار گرفتن در معرض آفتاب، تعریق و دمای بالا می‌تواند منجر به مشکلات پوستی مانند آفتاب‌سوختگی، کم‌آبی، آکنه و پیری زودرس شود.
برای حفظ پوستی سالم و درخشان در طول ماه‌های تابستان، ضروری است که روتین مراقبت از پوست خود را رعایت کنید و محصولات به خصوصی را به کار ببرید. در این مقاله از ایران تاپ فایو، شش محصول ضروری برای نگهداری از پوست شما در این تابستان داغ را لیست کرده‌ایم تا به شما کمک کند، از آفتاب سوختگی دور بمانید. 

 

1. کرم ضد آفتاب با  spfمناسب
پایه و اساس روتین مراقبت از پوست در تابستان، یک کرم ضد آفتاب با کیفیت بالا است. اشعه ماوراء بنفش (UV) از خورشید عامل اصلی پیری زودرس، آفتاب‌سوختگی و افزایش خطر سرطان پوست است. یک کرم ضد آفتاب با spf بالا از پوست شما در برابر اشعه‌های UVA و UVB که مسئول انواع مختلف آسیب‌های پوستی هستند، محافظت می‌کند.

اطمینان حاصل کنید که کرم ضد آفتاب شما دارای فاکتور محافظت از خورشید (SPF) حداقل 30 باشد. این سطح از محافظت حدود 97٪ از اشعه‌های UVB را مسدود می‌کند و اگر قصد دارید شنا کنید یا در طول روز عرق می‌کنید، فرمول مقاوم در برابر آب را انتخاب کنید. کرم ضد آفتاب را 15 دقیقه قبل از قرار گرفتن در معرض آفتاب به میزان کافی روی پوست خود بمالید و هر دو ساعت یکبار یا بیشتر در صورت شنا یا تعریق مجدداً استفاده کنید. نقاطی که اغلب فراموش می‌شوند مانند گوش‌ها، گردن و بالای پاها را نیز فراموش نکنید.

 

2. مرطوب کننده سبک

در حالی که ممکن است به نظر برسد در تابستان پوستتان بیشتر چرب می‌شود و نیاز به مرطوب کننده ندارید، اما عدم استفاده از مرطوب کننده می‌تواند مشکلات پوستی شما را تشدید کند. هوای گرم می‌تواند پوست شما را خشک کند و منجر به افزایش تولید چربی برای جبران کمبود رطوبت شود. یک مرطوب کننده سبک به حفظ تعادل پوست کمک می‌کند و پوست شما را بدون احساس چربی مرطوب نگه می‌دارد.

فرمولی را انتخاب کنید که منافذ را مسدود نکند. به دنبال عناصری مانند اسید هیالورونیک، گلیسرین و آلوئه‌ورا باشید که بدون سنگینی رطوبت را فراهم می‌کنند. فرمول‌های مبتنی بر آب را انتخاب کنید. این‌ دسته محصولات معمولاً سبک‌تر بوده و برای استفاده در تابستان مناسب‌تر محسوب می‌شوند. مرطوب کننده خود را پس از پاکسازی با میسلارواتر و تونر، هم صبح و هم شب استفاده کنید. اگر پوست چربی دارید، ممکن است مرطوب کننده مبتنی بر ژل را ترجیح دهید، در حالی که پوست‌های نرمال تا خشک ممکن است بهتر باشد از لوسیون سبک بهره‌مند شوند. در این مورد نیز با پزشک متخصص پوست و مو مشورت کنید.

 

3. سرم آنتی‌اکسیدان

سرم‌های آنتی‌اکسیدان، از مهم ترین محصولات برای روتین مراقبت از پوست شما در تابستان هستند. این سرم‌ها به مقابله با رادیکال‌های آزاد تولید شده توسط اشعه UV، آلودگی و سایر عوامل استرس‌زای محیطی کمک می‌کنند. این رادیکال‌های آزاد می‌توانند منجر به پیری زودرس، هایپرپیگمانتاسیون (لکه دار شدن پوست) و کدری پوست شوند.
یک سرم آنتی اکسیدان خوب باید دارای ویتامین C باشد و پوست را روشن کرده و کلاژن سازی کند. حاوی ویتامین E بوده، تا محافظت در برابر آسیب UV را افزایش دهد. و اسید فرولیک داشته باشد تا ویتامین‌های C و E را تثبیت و اثر آن‌ها را تقویت می‌کند. چند قطره از سرم آنتی‌اکسیدان را صبح روی پوست تمیز و خشک قبل از مرطوب کننده و کرم ضد آفتاب بمالید. با این کار یک لایه محافظ اضافی در برابر آسیب‌های محیطی در طول روز فراهم می‌کنید.

4. اسکراب یا لایه‌بردار شیمیایی

لایه‌برداری کلید حفظ درخشندگی پوست است، به‌ویژه در تابستان که سلول‌های مرده پوست به دلیل افزایش تعریق و تولید چربی سریع‌تر جمع می‌شوند. لایه‌برداری منظم به باز کردن منافذ، جلوگیری از جوش‌ها و افزایش نفوذ سایر محصولات مراقبت از پوست کمک می‌کند. اسکراب‌های ملایم و غیر ساینده با ذرات ریز انتخاب کنید تا از تحریک جلوگیری کنید. به دنبال محصولات حاوی اسیدهای آلفا هیدروکسی (AHA) مانند گلیکولیک یا لاکتیک اسید، یا اسیدهای بتا هیدروکسی (BHA) مانند سالیسیلیک اسید باشید.

بسته به نوع پوست خود 1-3 بار در هفته لایه‌برداری کنید. پوست حساس ممکن است نیاز به لایه‌برداری کمتر داشته باشد، در حالی که پوست چرب یا مختلط ممکن است به تکرار بیشتری نیاز داشته باشد. یادتان باشد همیشه پس از لایه‌برداری از مرطوب کننده برای مرطوب کردن پوست استفاده کنید.

 

5. اسپری مرطوب کننده

اسپری مرطوب کننده محصولی چندکاره است که می‌تواند پوست شما را در طول روز تازه و مرطوب نگه دارد. این محصول به ویژه در ماه‌های گرم تابستان که پوست شما می‌تواند به سرعت به دلیل تابش آفتاب و یا حتی تهویه مطبوع مثل کولر خشک شود، مفید است. اسپری مرطوب کننده همچنین می‌تواند به رفرش شدن آرایش کمک کند و اثر خنک کنندگی داشته باشد. یک اسپری مرطوب کننده خوب باید حاوی آلوئه‌ورا، گلاب و هیالورانیک اسید باشد. آلوئه‌ورا  پوست را آرام و مرطوب می‌کند، گلاب پوست را آرام و تازه می‌کند و رایحه‌ای ملایم و دلپذیر ارائه می‌دهد و هیالورونیک اسید رطوبت را جذب و در پوست نگه می‌دارد.

هر زمان که پوستتان احساس خشکی یا سفتی کرد، این اسپری مرطوب کننده را روی صورت اسپری کنید. یک بطری کوچک در کیف خود نگه دارید تا در هر زمان بتوانید پوست خود را تازه کنید. 

 

6. محصولات مراقبت بعد از آفتاب

با وجود تلاش‌های ما و تمام مراقبت‌هایمان، گاهی اوقات با پوست آفتاب‌سوخته یا تحریک شده مواجه می‌شویم. یک محصول موثر مراقبت بعد از آفتاب می‌تواند پوست را آرام، ترمیم و مرطوب کند، فرایند بهبود را تسریع کرده و ناراحتی را کاهش دهد.  این محصول بهتر است حاوی ژل آلوئه‌ورا، کالاندولاو همچنین ویتامین E باشد. آلوئه‌ورا به خاطر خواص آرام‌بخش و درمانی شناخته شده است. کالاندول التهاب را کاهش می‌دهد و بهبود را ترویج می‌کند و ویتامین E به ترمیم پوست و جلوگیری از پوسته‌پوسته شدن کمک می‌کند.

مقدار زیادی از محصول مراقبت بعد از آفتاب را به مناطق آسیب دیده بمالید. سپس سعی کنید تا جای ممکن از قرارگیری در معرض نور خورشید مستقیم دوری کنید. این فرآیند را چندین بار تکرار کنید و از نوشیدن آب و سایر نوشیدنی های خنک نیز غافل نشوید تا بدنتان دچار گرمازدگی نشود.


سخن پایانی:
فصل گرما، آفتاب گرفتن، تعطیلات و مسافرت میتواند بسیار شیرین باشد. اما در حین لذت بردن از این ایام، باید حواسمان به گرانبهاترین لباسمان یعنی پوستمان باشد. در این مقاله از ایران تاپ فایو، 6 محصولی را از نظر گذراندیم که به ما کمک می‌کند روتین پوستی متناسب با فصل داشته باشیم تا کمتر در معرض سوختگی و پیری ناشی از آفتاب قرار گیریم.
علاوه بر افزودن این محصولات به روتین مراقبت از پوست خود، نکات زیر را نیز برای حفظ سلامت و درخشش پوست در طول تابستان در نظر بگیرید:
در طول روز مقدار زیادی آب بنوشید تا پوستتان از درون مرطوب بماند.
لباس محافظ بپوشید: کلاه، عینک آفتابی و لباس‌های سبک و آستین بلند می‌توانند محافظت اضافی در برابر اشعه‌های مضر خورشید ارائه دهند
از میوه ها و سبزیجات تازه تغذیه نمایید: این دسته از خوراکی‌ها حجم زیادی آب درون خود نگه میدارند و بنابراین به شما کمک می‌کنند آب کمتری را در طول گرما و تعریق از دست دهید. 
دوش آب ولرم بگیرید: با این کار به تنظیم دمای پوست خود کمک میکنید. آب خیلی داغ یا خیلی سرد توصیه نمیشود.

سپاسگزاریم که تا پایان این مقاله همراه ما بودید، دعوت می کنیم تا با دنبال کردن ایران تاپ فایو در شبکه های اجتماعی از جمله اینستاگرام و تلگرام، از خواندن آخرین مطالب ما بهره مند شوید و اطلاعات خود را در رابطه با مواردی همچون لایف استایل، ورزش، گردشگری، آشپزی و… افزایش دهید.
 



شما هم عضو خبرنامه ما شوید

،با ثبت ایمیل خود در خبرنامه ایران تاپ فایو از آخرین مطالب، به محض انتشار مطلع شوید

برای گپ زدن با کاربران، ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید


ایران تاپ فایو را در رسانه های اجتماعی !دنبال کنید

مطالب ما را در رسانه های اجتماعی نیز می توانید !دنبال کنید