۳۵ نکته کوتاه و مهم در سفرهای تابستانی

نکاتی برای یک مسافرت لذتبخش حتی در روزهای گرم


Admin Irantop پنج‌شنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳

در تابستان اکثر خانواده‌ها برنامه‌ای برای یک یا چند بار سفر می‌چینند. برخی سفرهای کوتاه‌مدت می‌روند و آخر هفته‌ها را در منطقه‌ای خنک سپری می‌کنند و برخی دیگر برای سفرهای طولانی‌تر برنامه‌ریزی می‌کنند. برای یک سفر تابستانی دلچسب باید نکاتی را رعایت کنید تا از گرمای هوا در امان بمانید و در طول سفر با مشکل مواجه نشوید. در این مقاله ۳۵ نکته برای سفرهای تابستانی را ارائه می‌دهیم. با مطالعه این نکات متوجه می‌شوید در تابستان چه مقاصدی را برای سفر انتخاب کنید، چه غذاها و نوشیدنی‌هایی بخورید، چه لباس‌هایی بپوشید و چطور از خودتان در طول سفر مراقبت کنید. 


۸ نکته مهم در انتخاب مقصد سفر تابستانی
اولین گام سفر تابستانی انتخاب مقصد و محل اقامت است. قبل از حرکت هتل یا اقامتگاه مورد نظرتان را رزرو نمایید تا مجبور نباشید در روزهای گرم به دنبال جای خالی برای اقامت بگردید. ۸ نکته‌ای که برای انتخاب مقصد و اقامتگاه تابستانی باید بدانید را در ادامه ارائه می‌دهیم:
1.    مقصدهای خنک را انتخاب کنید. برای سفر داخلی، استان‌های شمال و شمال غرب کشور در تابستان آب‌وهوای خوبی دارند. برای سفرهای خارجی هم کشورهای آسیای شرقی مثل تایلند و کشورهای اروپایی خوش آب‌وهوا هستند.
2.    برای سفرهای طولانی می‌توانید مقصدهای دورتر را انتخاب کنید، اما برای سفرهای کوتاه مقصدهای نزدیک را انتخاب کنید تا زمان زیادی در مسیر نباشید.
3.    پیش از سفر بررسی کنید که در مقصد بیماری خاصی شایع نشده باشد.
4.    در انتخاب مقصد به تفریحاتی که می‌خواهید تجربه کنید، توجه داشته باشید. مثلا اگر به‌دنبال تفریحات آبی هستید، باید شهرهای ساحلی را انتخاب کنید.
5.    مسیر سفر و شهرهایی که در مسیر وجود دارد را بررسی کنید. اگر قرار است در مسیر اقامت داشته باشید، مشخص کنید چه زمانی و در چه شهری متوقف می‌شوید و اقامتگاه خود را رزرو کنید.
6.    وضعیت جاده‌ها و آب‌وهوا را در زمان سفر خود بررسی کنید. در تعطیلات معمولا جاده‌ها شلوغ می‌شود و باید برای مدتی که در ترافیک احتمالی می‌مانید نیز برنامه‌ریزی کنید.
7.    مطمئن شوید اقامتگاهی که رزرو می‌کنید، سیستم سرمایشی دارد. هتل‌ها معمولا امکانات لازم را در اختیار مسافران قرار می‌دهند، اما اگر قصد اقامت در مجموعه‌های بومگردی یا واحدهای شخصی را دارید، باید حتما قبل از سفر این نکته را بررسی کنید.
8.    اگر مقصدهای کم‌جمعیت و بکر را برای سفر انتخاب کرده‌اید، حتما به همراه گروه و لیدر حرفه‌ای  بروید. 


۱۲ نکته کلیدی تغذیه در سفر تابستانی
تغذیه نقش مهمی در پیشگیری از بیماری‌ها و گرمازدگی تابستانی دارد. در سفر امکانات آشپزی به اندازه خانه نیست و به همین خاطر بسیاری از افراد به غذاهای ساده‌تر بسنده می‌کنند. بعضی از افراد هم در رستوران‌ها غذا می‌خورند. اگر جزو دسته دوم هستید، حتما در انتخاب رستوران دقت داشته باشید تا بخاطر غذا مسموم نشوید.
در ادامه به ۱۲ نکته مهم برای تغذیه در سفرهای تابستانی اشاره می‌کنیم:
1.    به اندازه کافی مایعات مصرف کنید. بهتر است به‌جای نوشابه و نوشیدنی‌های گازدار، آبمیوه‌های طبیعی بخرید یا خودتان شربت درست کنید. هرچقدر تحرک بیشتری داشته باشید، به آب بیشتری نیاز خواهید داشت.
2.    بهتر است در طول سفر فقط آب معدنی مصرف کنید یا از شیر آبی استفاده کنید که مطمئن هستید آب لوله‌کشی شهری دارد.
3.    حتما از شهر مبدأ میان‌وعده و تنقلات به همراه داشته باشید تا در طول مسیر با مشکل مواجه نشوید. مغزیجات، میوه‌ خشک و تنقلات خانگی که نیاز به یخچال ندارند بهترین انتخاب برای سفر هستند.
4.    خوراکی‌های حاوی ویتامین C را در رژیم خود قرار دهید. این ویتامین سیستم ایمنی شما را تقویت می‌کند.
5.    به همراه غذا سالاد و سبزیجات مصرف کنید. 
6.    مصرف میوه را فراموش نکنید. لیمو ترش یکی از بهترین میوه‌ها برای سفر است که می‌توانید در شربت و سالاد آن را مصرف کنید.
7.    گرمای هوا غذاها را فاسد می‌کند، به همین دلیل بهتر است از خانه غذای آماده نبرید. 
8.    اگر رستوران معتبری در شهر مقصد نمی‌شناسید یا زمان کافی برای پیدا کردن رستوران و آشپزی ندارید، غذاهای کنسروی چاره‌ساز هستند. 
9.    تا حد امکان از مصرف غذاهای خیابانی خودداری کنید. اگر به روستا می‌روید و قصد مصرف لبنیات محلی دارید، حتما از مغازه معتبر تهیه کنید. مصرف لبنیات خانگی ممکن است عامل مسمومیت و بیماری باشد.
10.    حتما چند خوراکی شور و شیرین مثل شکلات، کشمش، خرما و پفک در ماشین داشته باشید تا در صورت افت فشار یا قند به‌خاطر گرمای هوا آن‌ها را بخورید. 
11.    شستشوی دست‌ها و حفظ بهداشت شخصی را در سفر جدی بگیرید؛ به‌خصوص قبل از غذا دست‌هایتان را با مایع صابون بشویید.
12.    بعد از خوردن غذا در طبیعت، تمام پسماندها را جمع کنید و چیزی جا نگذارید. حتی زباله‌های طبیعی مانند پوست میوه را هم رها نکنید.


۵ نکته اصلی استایل در سفر تابستانی
بخش مهمی از راحتی و پیشگیری از گرمازدگی در سفر به لباس‌هایی که می‌پوشید برمی‌گردد. لباس‌های سفر تابستانی باید آزاد، راحت و خنک باشد. در سفر راحتی استایل از زیبایی آن اهمیت بیشتری دارد! در ادامه ۵ نکته مهم برای استایل مناسب در سفر تابستانی را توضیح می‌دهیم: 
1.    چند دست لباس به همراه داشته باشید تا اگر امکانات شستشوی لباس نبود، با مشکل مواجه نشوید.
2.    فقط لباس‌های دارای الیاف طبیعی بپوشید تا از عرق‌سوز شدن بدن پیشگیری کنید. لباس‌های نخی، کتان و پنبه‌ای بهترین انتخاب برای سفر تابستانی هستند.
3.    لباس‌های رنگ روشن انتخاب کنید تا گرما را جذب نکند. البته بعضی از رنگ‌ها مثل فسفری شب‌رنگ جذب‌کننده حشرات هستند. رنگ‌های پاستلی و خنثی بهترین انتخاب برای سفر تابستانی به شمار می‌آیند. 
4.    در بعضی از شهرها، شب‌های تابستانی دما کاهش پیدا می‌کند و ممکن است به یک لایه لباس گرم نیاز داشته باشید. پس حداقل یک ژاکت به همراه ببرید.
5.    سعی کنید فقط به اندازه یک چمدان سایز کابین لباس بردارید تا سبک سفر کنید. با وکیوم کردن لباس‌ها حجم آن‌ها را کم کنید تا بتوانید در یک چمدان لباس‌های بیشتری جای دهید.


۱۰ نکته ضروری در سفر تابستانی با خودرو
اکثر خانواده‌ها برای سفر نوروزی از خودروی شخصی استفاده می‌کنند. وقتی با خودرو سفر می‌کنید، در شهر مقصد راحت‌تر هستید و می‌توانید به هرکجا که می‌خواهید بروید، اما چالش‌هایی مثل احتمال خرابی و طولانی شدن سفر هم وجود دارد. در ادامه نکاتی که در سفر با خودرو باید رعایت کنید را توضیح می‌دهیم:
1.    خودروی مناسب انتخاب کنید. اگر مقصد سفر شما راه‌های صعب‌العبور دارد، به ماشین‌های مقاوم و آفرود نیاز دارید. سفر با خودروهای سواری به مناطق صعب‌العبور ریسک بالایی دارد.
2.    قبل از سفر ماشین را به مکانیکی ببرید تا چکاپ کامل انجام دهد.
3.    روغن موتور را تعویض کنید و اگر به تازگی این کار را انجام داده‌اید، آن را دوباره چک کنید.
4.    وضعیت ترمزهای ماشین را مورد بررسی قرار دهید.
5.    مطمئن شوید مخزن‌های مایعات خودرو و سوخت آن پر هستند.
6.    در حین سفر وضعیت پمپ بنزین‌ها را چک کنید، مرتب سوختگیری کنید و اجازه ندهید باک ماشین خالی بماند.
7.    در تابستان، آسفالت جاده‌ها بسیار داغ است و به لاستیک‌ها آسیب می‌رساند. وجود ایراد هرچند جزئی در لاستیک‌ها ممکن است حوادث جبران‌ناپذیری به دنبال داشته باشد. پس مطمئن شوید آج لاستیک‌های ماشین سالم است و هیچ‌گونه ترک و پنچری در آن‌ها وجود ندارد. همچنین سلامت لاستیک زاپاس ماشین را چک کنید.
8.    مطمئن شوید کولر خودرو سالم است. 
9.    برای کاهش اثر تابش خورشید، روی شیشه‌های ماشین برچسب دودی بزنید یا از سایه‌بان، پرده و آفتا‌ب‌گیر استفاده کنید.
10.    اگر همیشه اهل سفر هستید، تعبیه یک یخچال مسافرتی در خودرو به کارتان می‌آید.


در سفر تابستانی به چه تجهیزاتی نیاز داریم؟
تا این بخش از مقاله متوجه نکات مهم برای سفرهای تابستانی شدید و می‌دانید چطور باید سفر کنید که با مشکل مواجه نشوید. برای هر سفری، سعی کنید تا حد امکان سبک‌بار باشید و فقط تجهیزات ضروری را بردارید. مواد مصرفی یا بعضی از تجهیزات را از مقصد بخرید تا هم به اقتصاد شهر مقصد کمک کرده باشید هم نیازی نباشد بار زیادی همراه خود ببرید.
در ادامه لیست تجهیزات ضروری برای سفر تابستانی را ارائه می‌دهیم:

  • کرم ضد آفتاب، کلاه آفتاب‌گیر و عینک آفتابی؛
  • تجهیزات تمیزکننده مثل دستمال مرطوب، اسپری الکل و صابون؛
  • کفش تابستانی، کفش اسپرت و دمپایی؛
  • داروهای ضروری مثل قرص مسکن، قرص ضد حساسیت، اسپری یا پماد دافع حشرات و قرص ضد تهوع؛
  • جعبه کمک‌های اولیه و کپسول اطفا حریق؛
  • کیسه زباله؛
  • کیسه خواب و چادر مسافرتی؛
  • پاوربانک و شارژر؛
  • لپ‌تاپ، تبلت و دوربین عکاسی؛
  • ملافه؛
  • پاسپورت، شناسنامه، کارت ملی و دفترچه بیمه؛
  • وسایل اصلاح و آرایش.

 

سخن پایانی
در این مقاله نکات مهمی که باید برای سفر تابستانی در نظر بگیرید را مورد بررسی قرار دادیم. با انتخاب مقصد خنک، تغذیه صحیح و مصرف زیاد مایعات و سبزیجات، پوشیدن لباس خنک و چک کردن سلامت خودرو می‌توانید از چالش‌ها و مشکلات احتمالی در سفر پیشگیری کنید و از روزهای گرم تابستانی در شهرهای خنک ایران و دنیا لذت ببرید.
سپاسگزاریم که تا پایان این مقاله همراه ما بودید، دعوت می کنیم تا با دنبال کردن ایران تاپ فایو در شبکه های اجتماعی از جمله اینستاگرام و تلگرام، از خواندن آخرین مطالب ما بهره مند شوید و اطلاعات خود را در رابطه با مواردی همچون لایف استایل، ورزش، گردشگری، آشپزی و… افزایش دهید.
 



شما هم عضو خبرنامه ما شوید

،با ثبت ایمیل خود در خبرنامه ایران تاپ فایو از آخرین مطالب، به محض انتشار مطلع شوید

برای گپ زدن با کاربران، ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید


ایران تاپ فایو را در رسانه های اجتماعی !دنبال کنید

مطالب ما را در رسانه های اجتماعی نیز می توانید !دنبال کنید