پنج غار شگفت انگیز و اسرار آمیز ایران

غارهایی در ایران که بایدزیبایی آنها را به تماشا نشست!


Admin Irantop جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳

غارها پنجره‌های زمین هستند و اغلب زیبایی و شگفتی فوق العاده‌ای را در خود پنهان دارند. این شکاف‌ها و حفره‌ها که در دل زمین یا در کوه‌ها ایجاد شده‌اند، در درون خود زیبایی حیرت انگیزی را به معرض تماشا میگذارند، آنگونه که گویی با قدم گزاردن در آنها به قطعه‌ای دنج از بهشت موعود دعوت می‌شوید. در غارهای طبیعی میتوان سابقه تمدن ها و فرهنگ های باستانی را کند وکاو کرد. غارها هرکدام به گونه ای منحصربه‌فرد هستند، از اندازه و ساختارشان، تا صخره‌ ای یا کریستالی بودنشان و یا گونه هایی از حیوانات یا حشراتی که در آنها زندگی می‌کنند، مشابه برخی از آنها را در هیچ کجای زمین نمی‌توان یافت. در این مقاله از ایران تاپ فایو پنج مورد از زیباترین غارهای ایران را برای معرفی به شما در نظر گرفته ایم، غارهایی هایی که هر کدام با زیبایی مسحور کننده خود شما را در آغوش مهربان مادر زمین قرار می‌دهد. جایی که می توان سوکت، آرامش و نور را جستجو کرد.

1. غار آبی قوری قلعه
غار قوری قلعه یکی از بی‌نظیرترین جاذبه های گردشگری طبیعی سرزمین ماست. این غار زیبا بزرگترین غار آبی آسیا و یکی از جذاب‌ترین غارهای شگفت‌انگیز ایرانی است. دامنه کوه‌های شاهو، بستر پیدایش این غار آبی زیباست. شاهو، یکی از کوه‌های اطراف شهرستان روانسر از توابع استان کرمانشاه است که همه ساله میزبان مسافران و گردشگران زیادی است. غار قوری قلعه در منطقه اورامانات واقع شده است و مردم محلی آن به زبان اورامی صحبت می‌کنند. غار قوری قلعه، میلیون‌ها سال قدمت دارد. تولد این غار به ۶۵ میلیون سال پیش و دوره دوم زمین‌شناسی، یعنی دوره مزوزوئیک، برمی‌گردد. سال ۱۳۵۵ گروهی از زمین‌شناسان انگلیسی این غار را کشف کردند و مطالعات زمین‌شناختی روی این غار شروع شد.
از زمان کشف این غار تا کنون، چندین دوره کاوش در غار توسط غارنوردان صورت گرفته است که هربار این افراد تا عمق چندکیلومتری غار را پیش رفته‌اند. مهم‌ترین کاوش در غار قوری قلعه در سال ۱۳۶۶ انجام گرفت که طی آن حدود ۳۰ کیلومتر از غار کشف شد.

2. غار آهکی کتله خور
کتله‌خور به ‌لحاظ وسعت و تنوع قندیل‌ها یکی از غارهای منحصربه‌فرد جهان است. غار کتله خور یکی از زیباترین غارهای آهکی جهان است و از نظر قدمت، وسعت، تعداد طبقات و تنوع در تشكیل قندیل‌ها، از غارهای منحصربه‌فرد دنیا محسوب می‌شود. این غار قبل از سال ۱۳۰۰ کشف و ۳۰ سال بعد توسط سید اسدالله جمالی به ثبت رسید. مهم‌ترین و گسترده‌ترین بازدید از کتله خور که باعث شد بیشتر شناخته شود، به سال ۱۳۶۵ برمی‌گردد که تیمی متشکل از غارنوردان زبده، غار را کنکاش و نادیده‌های بسیاری را کشف کردند. در بعضی از مناطق غربی ایران، به کوه‌های کم ارتفاع «کتله» می‌گویند و احتمالا وجه تسمیه غار نیز همین باشد که در یکی از این کوه‌ها قرار گرفته است و خورشید از پشت آن طلوع می‌کند و به‌جای «کتله خورشید» به آن «کتله خور» می‌گویند. مردمان محلی به این غار «کتل کوتول» می‌گویند. 
زمان شکل‌گیری غار کتله خور به دوران سوم زمین‌شناسی و حدود ۳۰ میلیون سال پیش بر می‌گردد. آب‌های زیرزمینی در سنگ‌های آهکی کوه ساقیزلو نفوذ کرده‌اند و به‌آرامی، آهک‌های درون سنگ‌ها و صخره‌ها را شسته‌اند و حفره‌هایی ایجاد کرده‌اند و غار کتله خور با شکل امروزی آن پدید آمده است. اگرچه این غار در حال حاضر بیشتر شکلی خاکی دارد؛ اما در مراحل اولیه تشکیل خود غاری آبی بوده ‌است. تشکیل طبقات متعدد این غار باعث شده‌ است که آب به طبقات زیرین نفوذ کند و کتله خور به غاری خشک تبدیل شود. هنوز در بخش‌هایی از غار، رودی جریان دارد که حاصل جریان آب‌های فرورو و شکل‌دهنده غار است.

3. غار نمکدان قشم
گنبد نمکی و غار نمکدان قشم در استان هرمزگان واقع شده است. نمک هایی که از این غار استخراج می شود یکی از بهترین نوع‌های نمک است و برای مصارف پزشکی بسیار به کار می رود. در این روز های سرد سال، سفر به قشم و بازدید از غار نمکی بهترین تصمیم است. غار نمک در فاصله ۹۰ کیلومتری از شهر قشم قرار گرفته است و در بخش انتهایی جنوب غربی جزیره کوه گنبدی که به شکل 237 متر از سطح دریا فاصله دارد نیز واقع است.
بهتر است بدانید که غار نمک قشم عمری ۵۰۰ میلیون ساله دارد و کارشناسان شکل‌گیری آن‌ را متعلق به قبل از دوره کامبرین (یکی از دوره‌های زمین‌شناسی از دوران دیرینه‌زیستی) می‌ دانند. لایه‌ های نمکی چند رنگی که در غار تشکیل شده، هر کدام ده‌ها هزار سال قدمت دارد، به همین دلیل بهتر است به هیچ‌کدام از قندیل‌ های نمکی دست نزنیم و هوس نکنیم تکه‌ای از آن را برای خودمان برداریم. نکته جالب در مورد غار نمک قشم اینکه ما با نمک معمولی سر و کار نداریم. این نمک‌ ها خاصیت درمانی دارند. می‌ گویند نفس کشیدن در هوای غار، حساسیت و آسم را تسکین می‌دهد. غار نمکی در سال ۱۹۹۸ (۱۳۷۷) با همکاری بین زمین‌شناسان اهل جمهوری چک و دانشگاه شیراز کشف شد. تا پیش از کشف این غار، غاری در فلسطین به‌عنوان طولانی‌ترین غار نمکی جهان شناخته می‌شد. این جابه‌جایی رکورد و ثبت غار نمکدان قشم به‌عنوان طولانی‌ترین غار نمکی جهان، علت اصلی شهرت جهانی آن بود.

4. غار کافر قلعه 
یکی از مناطق دیدنی و البته تاریخی شهرستان شیروان غار کافر قلعه است. این غار در 5 کیلومتری جنوب باختری روستای گلیان و در ارتفاع 50 متری دره وسیعی که به روستای برزلی ختم می شود، واقع شده است. کافر قلعه یک غار مسکونى بوده که در زمان‌هاى گذشته به صورت پناهگاه از آن استفاده مى‌شده است. در اطراف این غار آثاری از سنگ چین و دیوارهای سنگی و در جنوب آن، گورستان قدیمی کوچکی وجود دارد که مسکونی بودن غار را به اثبات می‌رساند. غار کافر قلعه در ارتفاع 50 متری سطح دره در 5 کیلومتری جنوب باختری روستای گلیان در قسمت راست دره وسیعی که راه برزلی از آن می‌گذرد واقع است و دهانه غار عمومی به سمت زمین و به صورت شکافی سنگی است که پس از 3 متر به کف غار و به منطقه تقریباً وسیعی به ابعاد 6 × 8 متر با ارتفاع 5/1 متر که انسان ناچار است خمیده راه برود.
سابق بر این در قسمت مسدود شده چاهی به عمق 4 متر وجود داشته که به سمت خاور منتهی می‌شد و دارای سالن‌ها وفضاهای وسیعی بود و حتی اجناس عتیقه و کتاب‌های خطی نیز از این غار به دست آمده است. نکته جالب توجه این که در مدت بازدید از این غار یک جمجمه انسان و یک تکه سنگ سیاه تراشیده شده به دست آمد.

5. غار پشوم (دوسر) یزد
یکی دیگر از غارهای ایران که اسرارآمیز نیز است، غار دوسر یزد است. این غار بزرگ‌ترین تالار زیرزمینی ایران به شمار می‌آید. علت نام‌گذاری این غار به غار دوسر هنوز به طور دقیق مشخص نشده است، اما گفته شده یکی از ادله این نام‌گذاری قرارگرفتن این غار در بین دو قله یا قرارداشتن دو سنگ بزرگ در بالای دهانه غار است. در این غار جانورانی از جمله کبوتر، خفاش و شاپرک‌های زیبایی زندگی می‌کنند. در کف غار سنگ‌های ریز و درشتی وجود دارد که بیانگر ریزش قسمت‌هایی از این غار در گذر زمان است.
با آنکه میلیون‌ها سال از پدید آمدن غار «دوسر» می‌گذشت، سالیان طولانی نامی و نشانی از آن نبود و کسی گمان نمی‌بُرد که در گستره‌ی «کالمند» شهرستان مهریز و در دامنه‌ی کوه «تنگ چنار»، راهی به ژرفای زمین باشد. اما به ناگاه در بهمن‌ماه سال 1391 خورشیدی، پرده از رازی گشوده شد که زمین میلیون‌ها سال در دل خود نهفته بود. آن راز، غاری بود که با همه‌ی غارهایی که تاکنون در ایران شناخته شده است، تفاوت دارد. این غار با 81500 متر گستره، تالاری دارد که 10 برابر یک زمین فوتبال است! درازای آن تالار بیضی شکل، به 385 متر و پهنای آن به 265 متر می‌رسد.

سخن پایانی:
غارهای ایران یکی از زیباترین و هیجان انگیزترین مناطق دیدنی آن هستند. ایران یکی از سرزمین‌هایی است که غارهای زیادی دارد که هر کدام از آنها شگفتی خاص خود را دارد. با واردشدن در این غارها می‌توانید دنیایی از عجایب جهان را با چشم خود ببینید و از دیدن این همه زیبایی لذت ببرید. دنیای مرموز و اسرارآمیزی در میان غارها پنهان شده است و با واردشدن به آنجا صداهای عجیب و ناآشنایی حتماً توجه شما را جلب می‌کند. صداهایی که شبیه آن را در جایی نشنیده‌اید. در ایران حدود ۲۵۰۰ غار وجود دارد و همین تنوع در تعداد غارها در ایران سبب شده که این کشور پهناور تبدیل به بهشتی جاودان برای غارنوردان شود. در این مقاله از ایران تاپ فایو پنج غار دیدنی از ایران را معرفی نمودیم. غارهایی که بازدید از آنها برای شما حتماً خالی از لطف نخواهد بود. شما تجربه دیدن کدام غار را داشته اید؟ خوشحال میشویم تا در قسمت نظرات نجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید. 
 از شما سپاسگزاریم که تا پایان این مقاله همراه ما بودید، دعوت می‌کنیم تا با دنبال کردن ایران تاپ فایو در شبکه‌های اجتماعی از جمله اینستاگرام و تلگرام، از خواندن آخرین مطالب ما بهره مند شوید و اطلاعات خود را در رابطه با مواردی از جمله لایف استایل، ورزش، گردشگری، آشپزی و… افزایش دهید.
 

 



شما هم عضو خبرنامه ما شوید

،با ثبت ایمیل خود در خبرنامه ایران تاپ فایو از آخرین مطالب، به محض انتشار مطلع شوید

برای گپ زدن با کاربران، ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید


ایران تاپ فایو را در رسانه های اجتماعی !دنبال کنید

مطالب ما را در رسانه های اجتماعی نیز می توانید !دنبال کنید