۵ مدل برتر موتورکراس و تریل در ایران


shud پنج‌شنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳

موتورسواری یک ورزش‌‌های هیجان‌انگیز و پرنشاط بین مردم خصوصاً جوانان است. ورزش‌‌های اکستریم (extreme sports)، که ورزش‌‌های مخاطره‌آمیز و ماجراجویانه نیز نامیده می شوند، برای افرادی که به‌دنبال تجربه حس‌ِ بی‌حد و مرز و صرفِ انرژی زیاد هستند مناسب است. موتورکراس یکی از ورزش‌‌های پر رسیک بوده و متناسب با آن‌ باید مدلِ موتورسیکلت خوبی انتخاب شود. تولید موتورتریل‌‌های باکیفیت در ایران رونقِ بسیاری داشته و مدل‌های مختلفی از آن تولید می‌شوند. اگر به دنبال خرید موتورهای باکیفیت برای تجربه هیجان‌انگیز موتورسواری در پیست‌ها و مناطق کوهستانی هستید، پیشنهاد می‌کنیم، این مقاله را تا انتها بخوانید. در این مقاله 5 موتورکراس و تریل برتر ایرانی را معرفی خواهیم کرد.


موتورکراس (MotoCross) چیست؟ 
موتورکراس نوعی مسابقه یا ورزش با موتورسیکلت است (گاهی اوقات به عنوان مسابقه موتورسواری آفرود نیز نامیده می‌شود)، که در جاده‌های خاکی، گل‌آلود یا چمن‌زار برگزار می‌شود. موتورسیکلت‌های کراس نیز برای استفاده در شرایط خاکی و کوهستانی در پیست‌های آفرود برای سواریِ کوتاه، حداکثر تا 300 کیلومتر مورد استفاده قرار می‌گیرند. 

حجم سیلندر این موتور‌ها 125 سی‌سی تا 720 سی‌سی بوده و اغلب با قدرت 18 تا 90 اسب بخار تولید می‌شوند. وزنِ این نوع موتور‌ها از 105 تا 120 کیلوگرم متغیر هستند و می‌توانند شیب‌های تند 45 تا 50 درجه را به‌خوبی طی کنند. شما می‌توانید با موتورسیکلت‌های کراس تا حداکثر 12 متر پرش کنید و حسِ هیجان‌انگیز و بانشاطی را تجربه کنید.


موتورتریل (MotorTrail) چیست؟ 
اگر به دنبال موتورهای مستحکم و مقاوم برای سواری‌های طولانی، سخت و ناهموار هستید، موتورسیکلت‌های تریل‌ بهترین انتخاب هستند. این نوع موتورسیکلت‌ها در سخت‌ترین شرایط آب‌وهوایی مناطق کوهستانی ‌و خاکی قابل استفاده هستند. حجم سیلندر این نوع از 250 سی‌سی تا 750 سی‌سی متغیر بوده و شرکت هوندا استثناً مدل 650 سی‌سی آن را تولید کرده است. 

موتورسیکلت تریل برخلاف نوع کراس که فاقد چراغ روشنایی عقب و فلاشر خطر است، از قابلیت چراغ جلو، عقب و فلاشر خطر برخوردار می‌باشد. قدرت آن از 16 تا 30 اسب بخار بوده و شیب‌های تند 35 درجه تا 10 متر را به خوبی طی می‌کند. وزن این موتور‌ها سنگین بوده (120 تا 140 کیلوگرم)، و امکان پرش تا 6 متر را دارند.


معرفی 5 موتور کراس و تریل ایرانی
حال که با دونوع محبوب موتورسیکلت‌های مسابقه‌ای و ورزشی آشنا شدید، اجازه دهید تا 5 مدل‌ِ برتر مونتاژ ایران را به شما معرفی کنیم.


موتورتریل فلات 250 سی‌سی
فلات 250 یکی از محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین موتورهای تریلِ ورزشی است. این موتور دارای حجم موتور 250 سی‌سی بوده و به‌عنوان یک موتورسیکلت متوسط، قدرت 14.5 اسب بخار و گشتاور 14.26 نیوتون بر‌ متر را تولید می‌کند. 

 اگر به دنبال یک موتورسیکلت با کارکرد متوسط هستید، فلات 250 با دو مدل falat 250 KTM  و falat 250 tricker موجود در بازار مناسب‌ترین گزینه هستند. اگرچه حداکثر سرعت این موتور را تا 250 کیلومتر برساعت معرفی کرده‌اند، اما بعید است سرعت واقعی آن بیشتر از 130 کیلومتر باشد. مصرف بنزین این موتورسیکلت به ازای هر 100 کیلومتر، 2.5 لیتر بوده و به گفته کارشناسان توانسته استاندارد یورو چهار را به خود اختصاص دهد.

موتورتریل روان 200 سی‌سی
موتورسیکلت تریل روان 200 سی‌سی یکی از انواع قدیمی موتورسیکلت تریل و ورزشی محسوب می‌شود و از دهه 80 تا به امروز محبوبیت و فروشِ قابل توجهی را داشته است. قدرت بالا و طراحی زیبا یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این موتور محسوب می‌شوند. 
حجم موتور این موتورسیکلت، 19 اسب بخار بوده و به سرعت 110 کیلومتر بر ساعت می رسد. برای روان 200 و برای کارکرد بهتر آن، یک سیستم خنک‌کننده روغنی تعبیه شده و به‌همراه ترمز دیسک عقب و جلو 128 کیلوگرم وزن دارد. یکی از ویژگی‌هایی که شاید برای برخی افراد عیب محسوب شود، ارتفاع کم این موتور برخلاف سایر مدل‌ها است. به گفته کارشناسان موتور این موتورسیکلت، تحت لیسانس شرکت سوزوکی طراحی و عرضه می‌شود.

موتورکراس کویر کی تی ام
تنها تولیدکننده و مونتاژ‌کننده موتورسیکلت کراس در ایران، شرکت کویر موتور با برند کی‌تی‌ام اتریش است. این موتور از محبوبیت بالایی برخوردار بوده و به دلیل اینکه تنها موتورکراس تولید شده در ایران است، طرفداران زیادی دارد.
 

کویر کی تی‌ام نسبت به مدل‌های خارجی از قدرت بالایی برخوردار نیست، اما اگر به دنبال یک موتورکراس با قدرت متوسط و قیمت مقرون به صرفه هستید، موتورکراس کویر KTM بهترین انتخاب خواهد بود.


موتورتریل پیشرو ۲۵۰ گُلد
موتور سیکلت پیشرو محصولِ شرکت پیشرو گستر فارس است و توسط این شرکت مونتاژ و عرضه می‌شود. باتوجه به تغییراتی که طی سال‌های اخیر داشته، حجم موتور این موتورسیکلت نسبت به رقبای خود ارتقاء یافته و با 250 سی‌سی دارای قدرت 16.5 اسب بخار است.

 این موتور از مشخصات خوبی برخودار است، اما قدرت بالای آن سوخت بالایی را نیز مصرف می کند. در حالی‌که موتورسیکلت پیشرو 250 گُلد از سیستم سوخت‌رسانی انژکتوری برخوردار است، اما مصرف سوخت بالایی دارد و به ازای هر 100 کیلومتر، 4.1 لیتر بنزین مصرف می‌کند. باتوجه به مشخصات گفته شده، این موتور برای پیست‌های آفرود معمولی مناسب بوده و حداکثر سرعت آن 120 کیلومتر بر ساعت است.

موتورتریل هوندا 250 سی‌سی CRF
شرکت هوندا در ایران محصولات آفرود خود را با کد CRF عرضه می‌کند. این موتور 3 قابلیت تردد درون شهری، برون شهری و آفرود را دارا بوده و شرکت هوندا آن را با شعار «بهترین دوست تو در جاده» معرفی کرده است. موتورسیکلت 250 سی‌سی هوندا سی‌بی‌آر به بدنه محکم و شاسی قوی خود معروف است. 
 

این موتور با وزن 144 کیلوگرم، حرکات مختلفِ پرشی را برای شما مهیا می‌کند و کنترل محور، مهار و تک چرخ زدن با آن بسیار هیجان‌انگیز است. حجم انجین موتور هوندا 250 سی سی بوده و با 24.5 اسب بخار از قدرت بالایی برخوردار است. انجین این موتور به صورت تک سیلندر شش دنده طراحی شده و می‌تواند ۲۲.۶ نیوتن‌متر گشتاور در ۶۷۵۰ دور در دقیقه را برای شما فراهم سازد. حداکثر سرعت هوندا سی‌بی‌آر 140 کیلومتر در ساعت بوده و با استاندارد آلایندگی یورو ۴ تولید می‌شود.


جمع بندی
انتخاب موتورسیکلت برای مسابقات ورزشی و تفریحات سالم و پرانرژی از اهمیت بالایی برخودار است. جایی‌که محصولات خارجی با هزینه‌های بالای خود جَو قیمتی سنگینی را برای خرید ایجاد کرده‌اند، اما شما با انتخاب بهترین موتورکراس و موتورتریل برندهای ایرانی و براساس نیاز خود می‌توانید قیمت مناسبی را برای آن‌ها پرداخت کنید. ما در این مقاله سعی کردیم 5 موتورکراس و تریل برتر ایرانی را معرفی کنیم.



شما هم عضو خبرنامه ما شوید

،با ثبت ایمیل خود در خبرنامه ایران تاپ فایو از آخرین مطالب، به محض انتشار مطلع شوید

برای گپ زدن با کاربران، ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید


ایران تاپ فایو را در رسانه های اجتماعی !دنبال کنید

مطالب ما را در رسانه های اجتماعی نیز می توانید !دنبال کنید