۵ دانشگاه برتر ایران در رشته هنر


Admin Irantop دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳
 
هنر، توانایی و مهارت خلق زیبایی است که علاوه بر استعداد و خلاقیت به دانش هم نیاز دارد. خیلی افراد هستند که در زمان انتخاب رشته برای دانشگاه به دنبال رشته‌های هنر و بهترین دانشگاه‌ها در این زمینه هستند. از مهم‌ترین رشته‌های هنری در ایران می‌توان به هنرهای تجسمی (نقاشی، طراحی، تندیس‌گری، عکاسی و چاپ)، هنرهای نمایشی (تئاتر و رقص)، موسیقی، ادبیات (شعر، داستان)، سینما و معماری اشاره کرد. اگر شما هم جزو افرادی هستید که به این رشته‌های هنری علاقه دارید و می‌خواهید در بهترین دانشگاه هنر تحصیل کنید، لازم است با برترین دانشگاه‌ها در این زمینه آشنا شوید. ما این مسئله را برای شما آسان کرده‌ایم و فهرستی از پنج دانشگاه برتر ایران در حوزه هنر را به شما معرفی کرده‌ایم. پس برای آشنایی با 5 دانشگاه برتر ایران در رشته هنر تا پایان این مقاله همراه ما باشید.
 
دانشگاه هنر اصفهان
اگر به رشته هنر علاقه زیادی دارید و به دنبال درجه یکترین دانشگاه هنر در ایران هستید باید بگوییم دانشگاه هنر اصفهان یکی از بهترین گزینه‌ها برای شماست. دانشگاه هنر اصفهان یک دانشگاه‌ سراسری و دولتی می‌باشد که در استان هنرمند پرور و خطه هنرخیز اصفهان واقع شده و در حال حاضر برترین دانشگاه کشور در زمینه رشته‌های تخصصی هنر است. این دانشگاه در سال 1355 با نام «دانشکده پردیس اصفهان» به عنوان محور آموزش عالی رشته‌های هنری و با هدف تربیت نیروهای متخصص در زمینه حفظ و نگهداری آثار و ابنیه تاریخی تأسیس شد. جالب است بدانید که این دانشگاه اولین دانشگاه در ایران بوده که فارغ التحصیلان دوره‌های کارشناسی باستان شناسی، نقاشی، معماری داخلی، ساختمان، شیمی و نساجی را در مقطع کارشناسی ارشد مرمت ابنیه و کارشناسی ارشد مرمت آثار تاریخی پذیرش نمود. از دیگر نکات خاص و بارز این دانشگاه می‌توان به این نکته اشاره کرد که دانشگاه هنر اصفهان به خاطر ساختمان‌های ارزشمند تاریخی که دارد یکی از غنی‌ترین دانشگاه‌های ایران به شمار می‌آید و از فضای ایده آل هنری برخوردار است. در حال حاضر دانشگاه هنر اصفهان حدود سه هزار نفر دانشجو دارد و دانشکده‌هایی که در این دانشگاه در حال فعالیت هستند به شرح زیر می‌باشند:
  • دانشکده پژوهش‌های عالی هنر و کارآفرینی
  • دانشکده حفاظت و مرمت
  • دانشکده صنایع دستی، معماری و شهرسازی
  • دانشکده هنرهای تجسمی
دانشگاه هنر تهران
می‌توان گفت بزرگ‌ترین مرکز آموزش عالی رشته‌های هنری در ایران دانشگاه هنر تهران است. این دانشگاه در سال ۱۳۵۸ از ادغام چند موسسه آموزش عالی هنر به نام‌های دانشگاه فارابی، دانشکده هنرهای تزئینی، دانشکده هنرهای دراماتیک، هنرستان عالی موسیقی و هنرکده موسیقی ملی تشکیل شد. این دانشگاه در حال حاضر دارای هفت دانشکده است که این دانشکده‌ها در شهرهای تهران و کرج واقع شده‌اند و عبارتند از:
  • دانشکده علوم نظری و مطالعات عالی هنر تهران پردیس باغ ملی
  • دانشکده هنرهای تجسمی تهران پردیس باغ ملی
  • دانشکده سینما و تئاتر تهران - پردیس باغ ملی
  • دانشکده هنرهای کاربردی تهران پردیس ولیعصر
  • دانشکده معماری و شهرسازی در کرج پردیس بین‌المللی فارابی و در تهران پردیس باغ ملی
  • دانشکده موسیقی در کرج پردیس بین‌المللی فارابی
  • دانشکده حفاظت و مرمت
دانشگاه هنر تبریز
یکی دیگر از بهترین دانشگاه‌های هنر ایران، دانشگاه هنر اسلامی تبریز می‌باشد که در مرکز استان آذربایجان شرقی واقع شده است. شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید این دانشگاه اولین دانشگاه تخصصی ایران در حوزه هنرهای اسلامی می‌باشد. دانشگاه هنر تبریز در مهرماه سال ۱۳۷۸در رشته‌های طراحی صنعتی، فرش و معماری دانشجو پذیرفت و در راستای رفع نیازهای تخصصی، کاربردی و مهارتی دانشجویان، کارگاه‌های تخصصی و مجهزی در دانشکده‌های مختلف راه اندازی نمود. در حال حاضر این دانشگاه در یک رشته تحصیلی در مقطع کاردانی، دوازده رشته تحصیلی در مقطع کارشناسی، دوازده رشته تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد و سه رشته تحصیلی در مقطع دکتری دانشجو می‌پذیرد. از جمله نکات جالب توجه در رابطه با دانشگاه هنر اسلامی تبریز آن است که اغلب رشته‌های این دانشگاه برای اولین بار در کشور راه اندازی شده و اقدام به جذب دانشجو کرده‌اند. در حال حاضر این دانشگاه حدود 2500 دانشجو و بیش از 1700 دانش آموخته  دارد. 
دانشگاه هنر سوره
دانشگاه سوره یکی دیگر از بهترین‌های دانشگاه هنر در ایران است که در بهمن ماه سال ۱۳۷۲ توسط حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی در تهران تاسیس شد. ابتدا به مدت دو سال دانشجویان را بصورت آزاد پذیرش نمود و بعد از آن از سال 1374 از طریق سازمان سنجش آموزش کشور، جذب دانشجو را در ۱۱ رشته آغاز کرد. این موسسه در حال حاضر در رشته‌های صنایع دستی، موسیقی، معماری، مجسمه‌سازی، گرافیک و نقاشی، روابط عمومی، روزنامه نگاری، مدیریت فرهنگی هنری، هنر اسلامی، کتابت و نگارگری، نمایش (تئاتر) و سینما در حال فعالیت می‌باشد. جالب است بدانید که دانشکده هنر دانشگاه سوره، یکی از قوی ترین دانشکده‌های هنر، در زمینه سینما و گرافیک است.
دانشگاه هنر شیراز
آخرین مرکز آموزش عالی رشته‌های هنری که در این مقاله می‌خواهیم به شما معرفی کنیم، دانشگاه هنر شیراز است که می‌توان این دانشگاه را اولین دانشگاه هنر در جنوب کشور دانست. تاسیس دانشگاه هنر شیراز به سال 1387 برمی‌گردد. راه اندازی این دانشگاه یکی از طرح‌های مصوب آیت الله خامنه‌ای بود که در سفر به استان فارس تصویب شد و به اجرا در آمد. دانشگاه هنر شیراز به طور رسمی از مهر ماه سال ۱۳۹۲ دانشجو پذیرفت و در سه رشته کارشناسی مرمت، فرش و موزه داری شروع به فعالیت نمود. در حال حاضر گروه‌های آموزشی که در این دانشگاه فعالیت دارند عبارتند از:
  • ارتباط تصویری
  • باستان شناسی
  • فرش
  • معماری داخلی
  • مرمت بناهای تاریخی
  • موزه
  • نقاشی
  • ادبیات نمایشی
  • گروه عمومی و معارف اسلامی
سخن آخر
در این مقاله به معرفی بهترین دانشگاه‌های هنر در ایران پرداختیم و دیدیم که رتبه‌بندی دانشگاه‌های برتر رشته "هنر" در کشور حاکی از آن است که تنوع جغرافیایی زیادی در این میان وجود دارد و برترین دانشگاه‌های این رشته هنرمند پرور فقط به پایتخت محدود نشده است.


شما هم عضو خبرنامه ما شوید

،با ثبت ایمیل خود در خبرنامه ایران تاپ فایو از آخرین مطالب، به محض انتشار مطلع شوید

برای گپ زدن با کاربران، ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید



ایران تاپ فایو را در رسانه های اجتماعی !دنبال کنید

مطالب ما را در رسانه های اجتماعی نیز می توانید !دنبال کنید