۵ جاذبه دیدنی در سفر به جاده هراز


Admin Irantop جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳

جاذبه‌های جاده هراز را می‌شناسید؟ جاده هراز که به جاده ۷۷ ایران معروف است، یکی از زیباترین و تاریخی‌ترین جاده‌های ایران به شمار می¬رود. این جاده اصلی‌ترین شاهراه ارتباطی تهران به مازندران شناخته می‌شود و پس از جاده چالوس، به عنوان زیباترین جاده ایران معرفی شده است.
این جاده با طولی معادل ۱۸۳ کیلومتر از بومهن، رودهن، دماوند، فیروزکوه، آبعلی، گردنه امامزاده هاشم، پلور، آب اسک، رینه و لاریجان می‌گذرد و درنهایت به آمل می‌رسد. بنابراین بسیاری از مناطق گردشگری و شهرهای توریستی نیز در مسیر این جاده قرار گرفته اند.
مسافرت به شمال از مسیر جاده هراز ضمن اینکه می‌تواند متفاوت و خاطره انگیز باشد، اما در گوشه کنار جاده هراز نیز جاذبه‌های گردشگری طبیعی و تاریخی بسیار زیادی وجود دارند. اگر به دنبال لذت بردن از مسیر و جاده هستید و صرفاً به دنبال رسیدن به مقصد مورد نظر در یکی از شهرهای شمالی نیستید؛ جاده هراز و بازدید از جاذبه‌های اطراف آن می‌تواند یک پیشنهاد ایده¬آل برای شما باشد. در این مقاله 5 مقصد تفریحی و گردشگری در جاده هراز را به شما معرفی می‌کنیم.

 

 

  • دشت لار

پارک ملی لار، یکی از پارک¬های بزرگ، دنج و خوش آب و هوای ایران است که قسمتی از آن در استان تهران و بخش دیگری از آن در استان مازندران قرار دارد. گستره‌ای از گل‌های زیبا و چشم¬اندازه‌های بینظیر و همچنین وجود کوه دماوند، مرتفع ترین کوه ایران، این منطقه را به مکانی خاص و جذاب برای گردشگران تبدیل کرده است. وسعت این منطقه سرسبز در حدود 75 هزار هکتار است و از زمان‌های قدیم نیز محل اردوگاه و شکار و تیراندازی پادشاهان بوده است. 
دریاچه لار یکی دیگر از دیدنی‌های دشت لار است. به دلیل شرایط اقلیمی خاص این منطقه، گونه‌های گیاهی و جانوری متنوعی در آن وجود دارند. یکی از گونه‌های نادر آبزی جهان، ماهی قزل آلای خال قرمز است که در این منطقه به وفور یافت می‌شود و ماهی¬گیری یکی از تفریحات پرطرفدار سد و دریاچه لار به شمار می¬رود. افراد علاقه مند به ماهی گیری معمولا از اوایل ماه خرداد تا شهریورماه به این منطقه سفر می¬کنند و به صید ماهی می‌پردازند.

  • روستای شاهاندشت
این روستای زیبا که دارای قدمت تاریخی حدود 3500 ساله است، در فاصله 73 کیلومتری شهرستان آمل قرار دارد و از توابع بخش لاریجان می¬باشد. این روستا از لحاظ گردشگری یکی از مناطق گردشگری شمال ایران محسوب می‌شود و دارای 4 اثر تاریخی و ثبت شده در آثار ملی بوده و سالانه گردشگران زیادی را به این روستا جذب می‌کند. 
از معروفترین آثار دیدنی و طبیعی این روستا می‌توان به آبشار شاهاندشت اشاره نمود که بلندترین آبشار در استان مازندران نیز هست. این آبشار در روستای شاهاندشت واقع در کیلومتر ۹۶ جاده هراز(در ۶۵ کیلومتری شهر آمل) قرار دارد. این آبشار پرآب، دائمی و عظیم، در جانب جنوبی جاده و رودخانه هراز، با شکوهی وصف‌ ناپذیر خودنمائی می‌کند. این آبشار که دارای سه آبشار متعدد است در مجموع  ۱۸۰ متر ارتفاع دارد.
  • روستای فیلبند
روستای فیلبند از زیباترین و مرتفع¬ترین روستاهای استان مازندران به شمار می¬رود. این روستا به‌دلیل موقعیت جغرافیایی ویژه و قرار گرفتن در ارتفاع کوهپایه‌ای، چشم‌اندازی زیبا به مراتع و روستاهای اطراف دارد. روستای فیلبند با ارتفاعی در حدود ۲,۳۰۰ متر از سطح دریا، بلندترین روستای قسمت شرقی استان مازندران است و به همین دلیل با نام «بام شرقی مازندران» نیز شناخته می‌شود. 
روستای فیلبند با طبیعت بکر و زیبایش در نیمی از سال با ابرها احاطه می‌شود و به همین دلیل، گردشگران و طبیعت دوستان زیادی به این منطقه خوش آب و هوا سفر می‌کنند. دریای ابر فیلبند، در بیشتر روزهای سال تشکیل می‌شود و تماشای حرکت ابرها و احاطه شدن در توده‌های ابر، لحظات به‌یادماندنی برای گردشگران خلق می‌کند. همچنین طلوع و غروب زیبای خورشید در این روستا از زیباترین مناظر این ییلاق است. از سوی دیگر و به‌دلیل فاصله نزدیک تا پایتخت، این روستا برای ساکنان تهران و اطراف آن محبوبیت زیادی دارد. 
  • روستای نمارستاق
نمارستاق منطقه‌ایی کوهستانی است که در کوهپایه دماوند قرار گرفته و در بخش لاریجان از توابع شهرستان آمل واقع شده است. این منطقه به دلیل برخورداری از آب و هوای خنک در فصل تابستان به یکی از جاذبه‌¬های گردشگری جاده هراز تبدیل شده است. طبیعتی کوهستانی همراه با رودخانه‌ای پرآب و خروشان، باغ‌های بسیار زیبا و سرسبز، همگی طبیعتی زیبا برای این منطقه فراهم کرده است. رودخانه‌، این منطقه را به دو نیمه شمالی و جنوبی تقسیم‌بندی کرده است. 
دشت و آبشار دریوک از دیگر جاذبه‌های اطراف منطقه نمارستاق به شمار می¬روند. آبشار دریوک از بلندترین آبشارهای زمینی ایران محسوب می¬گردد. زیبایی‌های دشت دریوک به همراه سنگلاخ‌های سخت آبشار با صدای وهم انگیز آن منظره‌ایی وصف نشدنی، آرامش و انرژی‌ فوق¬العاده¬ای را برای گردشگران فراهم می¬سازد. 
از جاذبه‌های طبیعی و زیبای این منطقه چشمه‌های آب معدنی (چهل چشمه و چشمه لهرا) و دشت های خوش منظره (دشت سفید و دشت بالایی) این منطقه را نیز می¬توان نام برد که بازدید از آنها خالی از لطف نیست. 
  • روستای ناندل
ناندل روستایی زیبا با ارتفاع ۲۳۰۰ متر از سطح دریا و از روستاهای لاریجان از توابع شهرستان آمل در استان مازندران است که در جاده هراز قرار دارد. ناندل به دلیل مجاورت با کوه دماوند یکی از مسیرهای خوب و اصلی برای صعود به قله دماوند است و کوهنوردان برای صعود به دماوند از جبهه شمال شرقی یا شمالی آن به روستای ناندل می‌آیند. 
این روستا نقطه شروع کوهنوردانی است که می‌خواهند از جبهه شمالی یا شمال شرقی به قله دماوند صعود کنند و در واقع یکی از خوش‌مسیرترین و زیباترین راه‌ها برای کوهنوردان محسوب می¬گردد. شمال شرقی‌ دماوند طبیعت بسیار زیبایی دارد و همچنین دارای منابع آبی غنی و پوشش گیاهی انبوه است. 
سخن پایانی
در این مقاله 5 مقصد تفریحی و گردشگری یک روزه در اطراف جاده هراز را به شما معرفی کردیم. هر چند که زیباییهای چشم نواز این منطقه محدود به موارد ذکر شده نیستند و اگر شما یکی از علاقمندان به سفر و دیدن مناظر بکر در نزدیکی تهران باشید، با سفر به روستاهای اطراف جاده هراز، از مقاصد گردشگری و مناظر شگفت انگیز آن لذت ببرید.    
قطعا نظرات شما در نوشتن مقالات بعدی به ما کمک خواهد کرد، پس با ما همراه باشید.


شما هم عضو خبرنامه ما شوید

،با ثبت ایمیل خود در خبرنامه ایران تاپ فایو از آخرین مطالب، به محض انتشار مطلع شوید

برای گپ زدن با کاربران، ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید


ایران تاپ فایو را در رسانه های اجتماعی !دنبال کنید

مطالب ما را در رسانه های اجتماعی نیز می توانید !دنبال کنید