۵ تالاب زیبا و دیدنی در استان گیلان


Admin Irantop پنج‌شنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳

استان گیلان یکی از زیباترین و بکرترین مقاصد گردشگری ایران است که هیچ‌گاه برای سفر تکراری نمی‌شود، چون جاذبه‌های دیدنی این استان به حدی زیاد و متنوع است که به هیچ وجه شما را خسته نخواهد کرد. از جمله جاهای دیدنی گیلان می‌توان به جاذبه‌های طبیعی، جاذبه‌های تاریخی، روستاهای ییلاقی، موزه‌ها، امامزاده‌ها و... اشاره کرد. در این مقاله قصد داریم به سراغ تالاب‌های گیلان برویم و فهرستی از پنج تالاب زیبا و دیدنی در استان گیلان را به شما معرفی کنیم. پس اگر می‌خواهید با تالاب‌های دیدنی این استان آشنا شوید تا پایان این مقاله همراه ما باشید.


1. تالاب انزلی
تالاب یا مرداب انزلی یکی از دیدنی‌ترین و پرطرفدارترین مقاصد طبیعت‌گردی در ایران به شمار می‌آید و یکی از نخستین تالاب‌های بین‌المللی ثبت شده در ایران است. این تالاب به خاطر موقعیت جغرافیایی خاصی که دارد، از رطوبت بالایی برخوردار بوده و با هیچ یک از تالاب‌های ایران قابل مقایسه نیست. تالاب انزلی را همه افراد با لاله‌های مردابی‌اش می‌شناسند. این لاله زیبا بساطش را در این تالاب پهن کرده و چهره بسیار جذابی به آن بخشیده است. اگر به این نقطه از گیلان سفر کردید می‌توانید در سطح تالاب قایقرانی کنید، پرنده‌ها را در آسمان پاک نظاره کنید، از ماهیگیری در دل تالاب لذت ببرید و در کافه رستوران‌های اطراف تالاب انزلی غذایی محلی میل کرده و به تماشای لاله‌های مردابی بنشینید. علاوه بر این موارد از ویژگی‌های جالب تالاب انزلی باید به این مورد هم اشاره کنیم که این تالاب بر سر راه رودخانه‌هایی که به دریای خزر می ریزند قرار گرفته و نقش یک تصفیه خانه را برای آن‌ها بازی می‌کند.

آدرس: استان گیلان، انزلی، خیابان تکاوران، پل هوایی، تعاونی نیزار
 
2. تالاب سوستان
تالاب معروف بعدی که در استان گیلان قرار دارد، تالاب سوستان می‌باشد که در جنوب شرقی شهر لاهیجان و در روستایی هم نام خودش قرار گرفته است. این تالاب در تمام فصول سال زیبا و تماشاییست. اگر در بهار و تابستان به این نقطه سفر کنید سطح تالاب را پوشیده از گیاهان مردابی به ویژه نیلوفر آبی خواهید دید و اگر در پاییز و زمستان بار سفر به تالاب سوستان را ببندید، می‌بینید که تالاب به خاطر بارش‌های فراوان پر از آب شده و مانند نگینی در طبیعت بکر لاهیجان می‌درخشد. این تالاب به خاطر محیط بکری که دارد، فاقد امکانات رفاهی بوده و مکانی فوق‌العاده برای طبیعت‌گردان و آن‌هایی است که عاشق مناظر طبیعی‌اند.
آدرس: استان گیلان، جنوب شرقی لاهیجان، روستای سوستان
 
3. تالاب چاف
اگر در سفر به گیلان، شهر لنگرود را انتخاب کردید توصیه می‌کنیم حتما از تالاب چاف هم دیدن کنید. این تالاب در ۱۳ کیلومتری شمال شرقی لنگرود واقع شده و وسعت آن به ۸۰۰ هکتار می‌رسد. در اطراف تالاب زیبای چاف، آب و هوا بسیار معتدل و کمی مرطوب است و درختان سرسبز و گیاهان بی‌شماری در اطراف تالاب وجود دارد. اگر در فصل پاییز به این تالاب سفر کنید، مناظر رویایی و رنگ‌های بی‌شمار اطراف این تالاب، هوش از سرتان خواهد برد. در واقع تالاب چاف به خاطر طبیعت بکر و منحصر به فردی که دارد شما را غرق در رویا و لذت خواهد کرد. تالاب چاف در یک منطقه شکار ممنوع واقع شده است و به همین خاطر بسیاری از جانوران، این تالاب را برای زندگی امن خود انتخاب می‌کنند. پس اگر می‌خواهید انواع آبزیان و جانوران را ببینید حتما سفر به تالاب چاف را در برنامه خود قرار دهید.
آدرس: استان گیلان، 13 كیلومتری شمال شرقی شهر لنگرود و ۶۵ كیلومتری شهر رشت
 
4. تالاب استیل
اگر راهی استان گیلان شدید و به شهر مرزی آستارا رسیدید حتما از تالاب بین المللی استیل در کناره جاده رشت به آستارا دیدن کنید. تالاب استیل بسیاری از جانوران در حال انقراض را در خود جای داده و خانه فصلی بسیاری از پرندگان مهاجر است. از زیبایی‌های چشمگیر این تالاب می‌توان به درختان توسکایی اشاره کرد که در تالاب رشد کرده‌اند. علاوه بر این، جنگل‌های سرسبز اطراف بر زیبایی تالاب استیل افزوده و این مکان را به مکان مناسبی برای عکاسی تبدیل کرده است.
آدرس: استان گیلان، ۷ کیلومتری شهر آستارا، حاشیه جاده رشت به آستارا
 
5. تالاب امیرکلایه
اگر به لاهیجان سفر کردید و به دنبال یکی از زیباترین و منحصربه‌فردترین جاذبه‌های گردشگری این شهر هستید، تالاب بین‌المللی امیرکلایه را به شما معرفی می‌کنیم. جالب است بدانید این تالاب با وجود اینکه در یک کیلومتری دریای خزر واقع شده، آبی شیرین دارد و تنها تالاب آب شیرین استان گیلان است. این تالاب به خاطر داشتن گیاهانی مانند پسته دریایی، نیلوفر آبی، لاله تالابی، مریم آبی، عدسک و نیزارهای کوتاه و بلند، از منظره‌ای رویایی و بسیار زیبا برخوردار می‌باشد. از ویژگی‌های خاص تالاب امیرکلایه می‌توان به این مورد اشاره کرد که در فصل‌های سرد سال مکان مناسبی برای دیدن پرنده‌هاست چون این تالاب در سرما پذیرای پرندگان مهاجر کمیابی مانند اردک سرحنایی و سرسفید، پلیکان خاکستری، باکلار ، چنگر و ... می‌باشد.
آدرس: استان گیلان، لاهیجان، جاده رودبنه، جاده ساحلی
 
سخن آخر
در این مقاله با هم گیلان را گشتیم و بهترین تالاب‌های دیدنی‌اش را بررسی کردیم. شما کدام یک از این تالاب‌ها را دیده‌اید؟ به نظرتان کدام یک از تالاب‌ها دیدنی‌تر است و جای چه تالاب دیگری از گیلان در این لیست خالیست؟ لطفا نظرات خود را با ما در میان بگذارید.


شما هم عضو خبرنامه ما شوید

،با ثبت ایمیل خود در خبرنامه ایران تاپ فایو از آخرین مطالب، به محض انتشار مطلع شوید

برای گپ زدن با کاربران، ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید


ایران تاپ فایو را در رسانه های اجتماعی !دنبال کنید

مطالب ما را در رسانه های اجتماعی نیز می توانید !دنبال کنید