۵ مکان اسرارآمیز و ترسناک در ایران


Admin Irantop شنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۳

انسان های ماجراجو همیشه به دنبال کشف‌ چیزهای جدید و مهیج هستند. به همین دلیل سفر به مکان‌های اسرارآمیز و ترسناک قطعا می‌تواند یکی از گزینه‌های سفر برای این دسته از افراد باشد. بسیاری ترجیح می‌دهند به جای سر زدن به مقاصد و جاذبه‌های عادی، به مکان‌هایی بروند که یکی از اصلی‌ترین غرایز ما انسان‌ها یعنی ترس را در وجودشان بیدار می‌کند. اگر از علاقه‌مندان به ژانر وحشت باشید، بی شک بازدید از این مکانهای ترسناک برای شما خالی از لطف نخواهد بود. در مقاله ی زیر به بررسی پنج نقطه از ترسناک ‌ترین مکان‌ های ایران خواهیم پرداخت.


1. تالاب ارواح، مازندران
دریاچه ارواح که نام حقیقی آن «دریاچه ممرز» یا «ملا کلا» است، فضای بسیار مرموزی دارد. درختان و بوته‌های اطراف دریاچه ظاهری کاملا متمایز دارند و زلالی آب آن هم سبب شده که پژواک درختان را درون آب ببینید و منظره‌ا‌ی جادویی به وجود آورده است. ولی آنچه باعث شده دریاچه ارواح حال‌وهوای مخوفی داشته باشد، وجود شمار زیادی از درختان مرده و البته مِه مرموزی است که مدت زمان زیادی از سال، جنگل و دریاچه را فرا می گیرد. 

به همین جهت، دریاچه ظاهری بسیار وهم‌انگیز پیدا کرده و محلی‌ها هم عقیده دارند، این جنگل از دیرباز محل زندگی ارواح مردگان بوده است. ترکیب صدای زوزه‌ باد در میان شاخ و برگ درختان و ادغام آن با صدای حشرات، پرندگان و جانوران دیگر باعث می‌شود کمتر کسی به دنبال گردش شبانه در نزدیکی این دریاچه و حوالی آن باشد!

2. ریگ جن، سمنان 
به جرات می‌توان گفت کویر ریگ جن از شگفت‌انگیزترین و ترسناک‌ترین مکانها در‌ ایران است. این منطقه‌ کویری با تپه‌های شنی گسترده‌اش در جنوب استان سمنان قرار دارد. با وجود گرمای طاقت‌فرسا و همینطور وجود تل‌ماسه‌ها که عبور وسایل نقلیه را تقریبا ناممکن می‌ سازد، کمتر کسی آگاهانه به این کویر بی‌آب و علف می‌رود.
مردم محلی عقیده دارند که ریگ جن، نفرین شده و مأمن ارواح پلید و اجّنه و دیوان و پریان است. وجود باتلاق‌های نمکی که هر جنبده‌ای را می‌بلعد باعث شده به این منطقه‌ کویری لقب «مثلث برموادی ایران» هم داده شود.
با وجود خطرات زیاد و اتفاقات و بلاهای ریز و درشتی که برای بسیاری از مسافران ریگ جن رخ داده، باز هم این کویر مرموز مقصد بسیاری از گردشگران ماجراجو خصوصا علاقه‌مندان به آسمان شب و نجوم است. بسیاری راهی ریگ جن می‌شوند تا در سکوت و شب‌های پرستاره‌ کویر به تماشای آسمان بنشینند.

3. دره کال جنی، طبس
در شمال شهرستان طبس استان خراسان جنوبی، دره‌ای با زیبایی حیرت‌انگیز و البته به شدت مخوف و وهم‌انگیز وجود دارد که در میان مردمان محلی به «دره‌ جن‌ها» نیز مشهور است. کال جنی یا دره جن‌ها با وجود تپه‌ها و صخره‌های فرسایشی خود، با هر متر و معیاری، مکانی خوفناک به حساب می‌آید. به همین دلیل هم از قدیم نام کال جنی را روی آن گذاشته‌اند که به عقیده مردم محلی، اینجا مکان زندگی اجّنه و دیوان بوده است.
این دره‌ی بسیار زیبا دارای نقوش و نگارها و دیواره‌های بلندی است که بر اثر جاری شدن سیلاب‌ها و همچنین بر اثر فرسایش حاصل از وزش باد به وجود آمدند. در میان دیواره‌های این دره ۳۵ کیلومتری، دالان‌ها و حفره‌هایی نیز ساخته شده که زمان احداثشان به دوران ساسانیان باز می‌گردد. این بناهای کهن به همراه ظاهر عجیب و وهمناک دره باعث شده تا کال جنی به مکانی پر رمز و راز بدل شود.

4. گورستان شهریئری، اردبیل
گورستان شهریئری، یکی از کهن‌ترین محوطه‌های باستانی کشور است که در شهرستان مشگین‌شهر استان اردبیل قرار دارد. محوطه باستانی شهریئری دارای ۳ بخش جداگانه دژ، نیایشگاه و قوشا تپه است. قدمت قلعه و نیایشگاه به میانه‌‌ هزار دوم پیش از میلاد و قدمت قوشا تپه هم به هزاره هفتم پیش از میلاد باز می‌گردد.
ولی آنچه باعث شده یئری در میان ترسناک ‌ترین مکان‌ های ایران قرار بگیرد، گورهای باستانی است که در آن کشف شدند. اولین بررسی‌های جامع از این محوطه را چارلز بِرنی، باستان‌شناس بریتانیایی در سال ۱۳۵۶ انجام داد. بِرنی قدمت اکثر گورها که مشتمل بر ۴۵۰ گور می‌شدند را هزاره سوم قبل از میلاد دانست. بعدا باستان‌شناسان ایرانی در سال ۱۳۸۲ به سرپرستی دکتر نوبری حفاری‌هایی را در محوطه انجام دادند و بر درستی نظریه‌ي برنی صحه گذاشتند.
با توجه به قلعه و نیایشگاه و آثار دیگری که در این محوطه کشف شده، این منطقه دست‌کم از هزاره‌ ششم پیش از میلاد دارای سکنه بوده است. روی اکثر سنگ‌ قبرهای گورستان یئری نقوش مختلفی حّکاکی شدند، ولی روی برخی از سنگ قبرها هم نقوشی از چهره‌های انسان حّکاکی شدند که اصلا دهان ندارند. نقوش و سنگ‌قبرهای مرموزی که گویی رازی از تمدن گمشده‌ باستانی را در خود دارند.

5. دخمه زرتشتیان، یزد
دخمه که به آن «برج خاموشان» و «برج سکوت» نیز گفته می‌شود، گورستان زرتشتیان بوده که تا حدود ۴۰۰ سال قبل از آن استفاده می‌شده است. زرتشتیان از دیرباز اموات خود را بر اساس آداب و سنن مذهبی خود در دخمه‌ها می‌گذاشتند تا طعمه لاشخورها و کرکس‌ها شوند.
این دخمه‌ها در خارج از شهرها و روستاها ساخته می‌شدند تا وزش باد آلودگی‌ها را به شهر نبرد. در وسط دخمه هم چاهی وجود داشته که به آن «استودان» گفته می‌شد و استخوان‌های باقیمانده از اجساد را داخل آن می‌ریختند. محوطه دخمه مرتبا طی مراسم خاصی جارو و ضدعفونی می‌شد تا برای استفاده‌های بعدی آماده شود.
به باور زرتشتیان مرگ سلاحی برای مبارزه با اهریمن است. بنابراین اجساد نیز باید در جایی قرار بگیرند که در آن اهریمن نیز حضور دارد. طی سده‌های اخیر دخمه‌ها دیگر مورد استفاده قرار نگرفتند و منسوخ شدند. ولی گذشته‌ی پررمز و رازشان، هاله‌ای مخوف و مبهوت‌کننده به این گورستان‌ها داده که بازدید از آن خصوصاً بعد از غروب آفتاب و تاریکی هوا خالی از لطف نیست!

سخن پایانی
در این مقاله 5 مقصد گردشگری مخوف در شهرهای مختلف ایران را به شما معرفی کردیم. هر چند که نقاط پر رمز و راز ایران محدود به موارد ذکر شده نیستند. اگر شما یکی از علاقمندان به گردشگری وحشت باشید، میتوانید با سفر به این مناطق، از این مقاصد گردشگری عجیب و وهم انگیز لذت ببرید.
قطعا نظرات شما در نوشتن مقالات بعدی به ما کمک خواهد کرد، پس با ما همراه باشید.


شما هم عضو خبرنامه ما شوید

،با ثبت ایمیل خود در خبرنامه ایران تاپ فایو از آخرین مطالب، به محض انتشار مطلع شوید

برای گپ زدن با کاربران، ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید


ایران تاپ فایو را در رسانه های اجتماعی !دنبال کنید

مطالب ما را در رسانه های اجتماعی نیز می توانید !دنبال کنید