۵ ورزش تابستانی در ایران


Admin Irantop جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳
 

تابستان اگر با تفریح و سرگرمی سپری شود، یک فصل شاد و مفرح است. اما اگر تمام وقتتان را در خانه بگذرانید، احتمالا به چیزی جز گرمای طافت‌فرسای آن فکر نمی‌کنید و مدام ترجیح می‌دهید، زیر باد کولر بخوابید. جالب است بدانید که این فصل، برای تمام مردم دنیا مرفه است و به ایرانی‌ها محدود نمی‌شود. همه افراد سعی می‌کنند، برای این سه ماه برنامه‌های تفریحی متنوعی، مانند سفر یا انجام ورزش‌‌های تابستانی داشته باشند.
ورزش تابستانی، یکی از بهترین برنامه‌هایی است که می‌توان برای نیمه اول سال داشت. در این نیمه، می‌توانید به جای ورزش در فضاهای گرفته و سرپوشیده، به قلب طبیعت و زمین‌های روباز بروید و از ورزش در این فضاها لذت ببرید. در این مقاله ۵ ورزش جذاب تابستانی برای ایرانی‌ها را معرفی می‌کنیم.

 

۱. والیبال ساحلی
والیبال ورزشی است که تقریبا اکثر افراد به آن علاقه دارند. اگر این ورزش با صدای امواج دریا و دویدن با پای برهنه روی ماسه‌های ساحل ترکیب شود، لذت آن دوچندان خواهد شد. والیبال ساحلی بیشتر برای شهرهای شمالی کشور که هوای مطبوع و سواحل گسترده را در کنار هم دارند، مناسب است. البته در شهرهای مختلف ایران، زمین‌های ماسه‌ای برای والیبال ساحلی ایجاد شده است که حس خوب بازی در کنار دریا را برای شما تداعی می‌کند.

برای انجام این ورزش تابستانی، تنها کافی است به گروه‌های والیبال بپیوندید یا با دوستان خودتان، زمین‌هایی که برای این منظور ایجاد شده را رزرو کنید. حتی اگر در شمال کشور زندگی نمی‌کنید، می‌توانید به بهانه این بازی،‌ برای یک مسافرات دوستانه برنامه‌ریزی کنید و چند روز از تابستان را به تماشای دریا و بازی در ساحل اختصاص بدهید.

۲. صخره و کوهنوردی
بالا رفتن از کوه و صخره از آن دسته ورزش‌های تابستانی است که به عشق و علاقه نیاز دارد! اگر جزو این افراد هستید، احتمالا از دیگران شنیده‌اید که می‌گویند: چرا این‌همه بالای کوه می‌روی و بیهوده پایین می‌آیی؟ چه دستاوردی خواهی داشت؟ شما در جواب آن‌ها لبخند می‌زنید و می‌دانید که دستاوردتان از ورزش کوهنوردی سلامت بدن،‌ حس خوب بعد از فتح قله، استفاده از آرامش ارتفاع و تماشای مناظر کم‌نظیری است که از بالادست دیده می‌شود. کوهنوردی در تابستان، جذابیت‌های بیشتری دارد. زیرا برف‌ها آب شده و از قسمت‌های مختلف کوه، جویبارها روان هستند، دشت پایین کوه‌ها سبز است و بهترین منظره را برایتان به نمایش می‌گذارد. هوا هم بهتر است و دیگر به پوشیدن کاپشن و لباس‌های ضخیم نیازی نیست.
صخره نوردی، کمی از کوهنوردی سخت‌تر است و به مهارت و ابزارهای مخصوص نیاز دارد. برخی اوقات صخره نوردان، از کوه‌ها و صخره‌هایی با زاویه قائمه بالا می‌روند و به مناطق صعب‌العبور دست پیدا می‌کنند. البته، اگر طرفدار هیچکدام از موارد ذکر شده نیستید، می‌توانید عبور از مسیرهای پیاده‌روی موجود در طبیعت یا قدم زدن در پارک‌ها را امتحان کنید. راه رفتن در این مسیرها نه تنها شما را خسته نمی‌کند، بلکه ورزش نیز محسوب می‌شود و انرژی بالای طبیعت در فصل تابستان را به شما منتقل خواهد کرد.

۳. موج‌سواری
مگر می‌شود صحبت از ورزش تابستانی به میان آید و درباره ورزش‌های آبی حرفی نزد؟ ورزش‌های آبی تنوع بسیاری دارند و همه آن‌ها برای فصل تابستان مناسب هستند. حتی اگر روزی به طبیعت‌گردی رفتید و رودخانه امنی در حوالی محل تفریح خود دیدید، تنی به آب بزنید و کمی شنا کنید. همین کار ساده‌، انرژیتان را دوچندان می‌کند.
ورزش‌هایی مثل موج‌سواری،‌ واترپلو و غواصی جزء ورزش‌های حرفه‌ای‌تر محسوب می‌شوند که به پیش‌زمینه قبلی و آموزش نیاز دارند. این دسته از تفریحات در بعضی از شهرهای شمال ایران و جزیره‌های کیش و قشم در جنوب کشور در دسترس هستند. اگر ساکن این مناطق باشید، می‌توانید موج‌سواری را به عنوان یک ورزش حرفه‌ای دنبال کنید. اما اگر برای مسافرت به کنار دریا رفته‌اید، می‌توانید به عنوان تفریح، یک بار امتحانش کنید.

۴. تنیس
تنیس از دیگر ورزش‌هایی است که در فضای باز نیز انجام شود،  انجام این ورزش در فضای باز بهنگام تابستان جذابیتهای خاص خود را بهمراه دارد. امروزه در اکثر شهرهای ایران، زمین تنیس خاکی وجود دارد. البته سالن‌های سرپوشیده ای برای تنیس نیز وجود دارد که برخی افراد،‌ آن‌ها را ترجیح می‌دهند.
انجام ورزش تنیس به صورت حرفه‌ای، کار ساده ای نیست. زمین تنیس بسیار بزرگ است و بسیاری از افراد، در بار اول حتی نمی‌توانند توپ را با ضربه راکت به سمت دیگر زمین برسانند. اما اگر به این رشته علاقه دارید، کمی صبور باشید، تمرین کنید و تا زمان یادگیری کامل ادامه بدهید. بعد از آن، با هر ضربه‌ای که به توپ وارد می‌کنید، احساس قدرت خواهید کرد و احساس‌های ناخوشایند از بدنتان خارج می‌شود.

۵. چوگان
چوگان یک ورزش اصیل ایرانی است. در گذشته تنها پادشاهان و اشراف‌زاده‌ها این بازی را انجام می‌دادند، به همین دلیل به عنوان «شاهان» هم شناخته می‌شود. البته چوگان امروز به یک بازی جهانی تبدیل شده و حتی مسابقات مختلفی برای این ورزش زیبا در سطح جهانی برگزار می‌شود.

چوگان یک ورزش تابستانی برای افرادی است که به سوارکاری علاقمند هستند. این ورزش ساده نیست و برای یادگیری آن، ابتدا باید به یک سوارکار حرفه‌ای تبدیل شوید. اسب‌های بازی چوگان از نژادهای مختلف هستند، اما نژاد اصیلی که برای این بازی مورد استفاده قرار می‌گیرد، اسبچه خزر است که اصالتی ایرانی دارد. برای یادگیری چوگان، نیازی نیست صاحب یک اسب باشید. مراکز آموزشی، اسب‌های تربیت شده برای این بازی را در اختیار هنرجویان قرار می‌دهند تا این بازی را یاد بگیرند و بازی کنند.

 

کلام آخر؛ تابستان فصل خوش‌گذرانی و فعالیت است
تفاوتی ندارد در چه رشته ورزشی فعالیت می‌کنید، در تابستان از فضاهای سرپوشیده بیرون بروید و در طبیعت مشغول ورزش شوید. در این مقاله، پرهیجان‌ترین ورزش‌های تابستانی در ایران را توضیح دادیم. اگر به این بازی‌ها علاقه مندید اما تاکنون یادشان نگرفته‌اید، تابستان امسال بهترین فرصت برای شروع یادگیری است. خوشبختانه این روزها، برای همه چیز آموزش وجود دارد و علاقمندان می‌توانند با تکرار و تمرین، در ورزش مورد نظرشان حرفه‌ای شوند.
برای ورزش در تابستان، می‌توانید انتخاب‌های ساده‌تری هم داشته باشید. مثلا در مسیرهای مختلف پیاده‌روی کنید، به تورهای طبیعت‌گردی و کمپینگ بروید یا زمانتان را در پارک آبی بگذرانید. تفریحات تابستانی تنوع بسیاری دارند و هرکس با هر سلیقه‌ای، می‌تواند تفریح مناسب خود را پیدا کند.



شما هم عضو خبرنامه ما شوید

،با ثبت ایمیل خود در خبرنامه ایران تاپ فایو از آخرین مطالب، به محض انتشار مطلع شوید

برای گپ زدن با کاربران، ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید


ایران تاپ فایو را در رسانه های اجتماعی !دنبال کنید

مطالب ما را در رسانه های اجتماعی نیز می توانید !دنبال کنید