پنج حقیقتی که احتمالا در مورد یوگا نمیدانستید


Admin Irantop پنج‌شنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳

یوگا اغلب به‌عنوان مجموعه‌ای از تمرین‌های کششی در نظر گرفته می‌شود که برای یک بیننده معمولی که یوگا را انجام نداده باشد، تقریباً مثل ژیمناستیک به نظر می‌رسد. همچنین یوگا به‌عنوان راهی برای سلامتی و تناسب اندام برای همه در نظر گرفته می‌شود. با این حال، حرکات یوگا تنها بخش کوچکی از فلسفه یوگا است. یوگا تاریخچه‌ای غنی دارد و یک پدیده چندوجهی است که از گذشته با فلسفه، روانشناسی و البته ورزش درهم آمیخته است. یوگا واژه ای سانسکریت و به معنای یگانگی است و یکی از قدیمی ترین سنت ها و عقاید هندوها و بودایی ها برای آرامش روح و جسم است. تمرینات یوگا به نوعی طراحی شده اند که به توسعه و بهبود شخصیت منتهی شوند. ورزش یوگا از هند نشأت گرفته است و یکی از قدیمی ترین رشته های ورزشی موجود است. یوگا بیش از 5000 سال قدمت دارد و در اصل به عنوان یک روش درمانی انجام می شد. یوگا ذهن، جسم و روح را به هم متصل می کند و ترکیبی از حالت های بدن ، تنفس و مدتیشن است. در این مقاله به پنج حقیقتی که احتمالا در مورد یوگا نمی دانستید، خواهیم پرداخت.

1. یوگا فقط انجامحرکات کششی نیست
یوگا فقط تمرین کشش عضلات نیست، بلکه با این ورزش به استقامت عضله‌ها هم کمک می‌کنید. یوگا تمرکز به هر بخش از بدن با توجه و آگاهی نسبت به تنفس و حفظ سلامت و افزایش قدرت بدنی را بدنبال دارد. تمرین جسمی یوگا علاوه بر سرعت حرکت نیاز به تنفس زیاد دارد که کار قلب و سیستم تنفسی را بیشتر می‌کند. یوگا طوری طرح ریزی شده که باعث بهبود سلامت جسمی می‌شود. آسانا یکی از روش‌های یوگا است که با کشش عضلانی و ماساژ اعضا و غدد داخلی و ایجاد هماهنگی بین اعضاء بدن و سیستم اعصاب در ایجاد سلامتی ورفع بیماری‌ها بسیار موثر است و به ورزشکار احساس سلامتی و حال خوب می‌دهد. یوگا به شکل خارق العاده‌ای در تسکین و بهبود بسیاری از بیماریها و حتی بیماریهای غیر قابل علاج مفید است ومی تواند درد را از بین ببرد یا قابل تحمل کند.‏
 در حالی که یوگا انعطاف‌پذیری افراد را به ویژه در صورت انجام منظم آن افزایش می‌دهد، فواید دیگری نیز به همراه دارد، انجام یوگا باعث افزایش قدرت بدنی می‌شود و برای سلامت استخوان و عضلات فوق‌العاده است، انجام حرکات یوگا ایمنی بدن را افزایش می‌دهد، اگر یوگا انجام می‌دهید، انرژی و نشاط شما ارتقا خواهد یافت، انجام این ورزش قدیمی، سلامت قلب و گردش خون را بهبود می‌بخشد و از دیگر فواید یوگا افزایش تمرکز و قدرت تصمیم‌گیری در افراد است.

2. یوگا ساختن اشکال زیبا با بدن نیست
در بسیاری از رسانه‌های اجتماعی و مطبوعات آنچه که یوگا نمایش داده میشود، ژست‌های به ظاهر غیرممکن است که توسط علاقمندان به یوگا انجام می‌شوند. با این حال، وضعیت بدنی (یا آسانا) در واقع تنها بخش کوچکی از یوگا به شمار می‌رود.
مدیتیشن، تکنیک‌های تنفس و زندگی با معنا، بخش کلیدی تمرین یوگا هستند. اغلب مردم به خاطر فواید جسمی و وضعیت بدن به سمت یوگا کشیده می‌شوند و سپس به تدریج عناصر دیگر به آرامی به زندگی روزمره آنها نفوذ می‌کند. به مرور زمان یوگا باعث می‌شود، احساس شادی، سلامت و آرامش بیشتری در بدن و ذهن داشته باشید.

3. یوگا یک مد زودگذر نیست
تاریخچه یوگا به ۵ هزار سال قبل و آغاز تمدن های انسانی بر می گردد. نوشته هایی در مورد یوگا در سنگ نوشته های تاریخی ساراواتی که بزرگ ترین تمدن شناخته شده هند در ۳ هزار سال قبل از میلاد مسیح است، یافت شده است. در این سنگ نوشته ها، مجموعه ای سروده ها یافت شد که به یک قدرت بزرگ اشاره داشتند. راه رسیدن به این قدرت بزرگ، یوگا بود. قدیمی ترین آموزش های یوگا در این سنگ نوشته ها موجود است.
با گذشت زمان، يوگا ابتدا در هند و سپس در دیگر مکاتب شرقی گسترش یافت. اساتید یوگای باستان در جهت استاندارد کردن یوگا، گام برداشتند و سبک های کلاسیک یوگا در هند بوجود آمد که این سبک ها، از همان دوران در تمدن های شرقی تمرین می شد ولی تا قرن نوزدهم میلادی به کشورهای غربی نرسید. از قرن بیستم به بعد، یوگا گسترش چشمگیری در تمام جهان یافت به طوری که، هم اکنون در تمام کشورهای دنیا اساتید یوگا، مدارسی را برای تعلیم علاقمندان بوجود آورده اند. بنابراین یوگا مدی نیست که مربوط به این روزها باشد بلکه جادویی در این تمرینات وجود دارد که هزاران سال علاقه مندان یوگا را به سمت خود کشانده است.

4. یوگا یک چالش است
برخی فکر می‌کنند که یوگا به اندازه کافی چالش‌برانگیز نیست. در حالی که بعد از شصت دقیقه غرق عرق می‌شوید و درد را در عضلات خود احساس خواهید کرد. کلاس یوگا می‌تواند شما را بسیار بیشتر از آنچه تصور می‌کنید به چالش بکشد. حرکات یوگا به تنفس مرتبط می‌شوند، قدرتمند هستند و روی تعادل تمرکز دارند.

کلاس وینیاسا (Vinyasa) یوگا می‌تواند قدرت و استقامت شما را به چالش بکشد، در حالی که یک کلاس یین (yin) می‌تواند توانایی شما را در ثابت ماندن و آرام کردن «مانکی مایند» به چالش بکشد. ذهن میمونی (Monkey Mind) اصطلاحی است که برای اشاره به درگیری بین نگرانی‌ها، ترس و تردیدهایی که با آنها سر و کار داریم، به کار گرفته می‌شود.

 

5. در یوگا بیشتر از ورزشهای دیگر به ارتباط خود با زمین پی می برید
هدف از ارتباط با زمین این است که بدن خود را در تماس فیزیکی با زمین قرار دهید. هر وقت می‌توانید پابرهنه راه بروید. روی چمن، روی شن یا خاک، این کار انرژی اضافی ایجاد شده در بدن را به زمین تخلیه می‌کند. یوگا بخاطر وضیتهای خاصی که در آن لحاظ شده است می تواند ارتباط حداکثری شما را با مادر زمین حفظ نماید.

به عنوان مثال در سوخاسانا ما در حالت نشسته هستیم و این باعث می‌شود که با زمین ارتباط داشته باشیم. در ستو باندهاناسانا یا وضعیت پل، پاها با زمین در تماس هستند، در حالی که ستون فقرات انرژی اضافی را آزاد می‌کند. ویرابادراسانای یک و ویرابادراسانا دو از وضعیت‌های یوگای چاکرای ریشه‌ای هستند که با تخلیه انرژی اضافی از بدن به زمین می‌توانند باعث اتصال به زمین شوند. تریکوناسانا یکی دیگر از چاکراهای ریشه‌ای است که اثر تثبیت کننده‌ای روی بدن دارد. وضعیت کوه یا همان تاداسانا باعث می‌شود که با زمین ارتباط برقرار کنیم و تأثیر آرامش بخشی بر بدن دارد.حرکت سجده یوگا نیز که از بهترین حرکت برای شروع کشیدن ستون فقرات و باز کردن لگن است به ارتباط حداکثری شما با زمین کمک خواهد کرد.

سخن پایانی:
روزبه‌روز فواید یوگا بیشتر از قبل، دوست‌دارانش را شیفته خود می‌کند. فواید ورزش یوگا آنقدر فوق‌العاده است که با انجام تمریناتش، یوگا جزء جدانشدنی زندگی‌تان خواهد شد.این ورزش هزاران سال است که وجود دارد و امروزه در جهان فراگیر شده و طرفداران زیادی دارد به طوری‌که می‌تواند پدیده قرن ما باشد. در این مقاله به پنج حقیقت که احتمالا در مورد یوگا نمیدانستید، پرداختیم. حقایقی که اغلب افرادی که یوگا نکرده اند یا از آنها اطلاعی ندارد و یا اینکه دچار برداشت اشتباه از ورزش یوگا شده اند. با ما همراه باشید تا در مقاله های بعدی حقایق بیشتری در مورد این ورزش و فواید آن را با شما به اشتراک بگذاریم.


شما هم عضو خبرنامه ما شوید

،با ثبت ایمیل خود در خبرنامه ایران تاپ فایو از آخرین مطالب، به محض انتشار مطلع شوید

برای گپ زدن با کاربران، ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید


ایران تاپ فایو را در رسانه های اجتماعی !دنبال کنید

مطالب ما را در رسانه های اجتماعی نیز می توانید !دنبال کنید