پنج نوشیدنی اصیل ایرانی مناسب فصل گرما


Admin Irantop جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳

فرهنگ غذای ایران بسیار اصیل و غنی است، در کنار غذاهای متنوع ما ایرانیها دارای نوشیدنیهای بسیار متنوعی نیز هستیم. بگونه ای که شمامی توانید متناسب با هر فصل و بر اساس ذائقه خود‌، نوشیدنی‌های مورد علاقه‌تان را انتخاب کنید و از آنها لذت ببرید. یکی از مهمترین دلایل شهرت نوشیدنی‌های ایرانی این است که از طب چندهزارساله سنتی ایرانی در تهیه آنها استفاده می‌شود. بسیاری از انواع شربت‌های اصیل ایرانی، علاوه بر رفع عطش و افزایش انرژی، در بهبود سوءهاضمه، دل‌درد، سردرد و همچنین در بهبود علائم سرماخوردگی موثر هستند. در این مقاله قصد داریم تا پنج نوشیدنی‌های اصیل ایرانی مناسب فصل گرما را به شما معرفی نماییم و از خواص آنها بگوییم.

1. شربت خاکشیر و آلو
خاکشیر یکی از گیاهان دارویی و خوراکی است که مصرف بالایی دارد. این گیاه در طب سنتی نیز توصیه شده است. شربت خاکشیر یک نوشیدنی سم زدای گیاهی است که کبد را پاکسازی می‌کند و آن را به‌عنوان قاتل کبد چرب می‌شناسند. از خواص آلو نیز رفع عطش، گرگرفتگی و عوارض صفرا و گرمازدگی است. شربت خاکشیر و آلو باعث میشود تا کمتراحساس تشنگی کنید. از این رو برای احساس عطش در روزهای گرم تابستان بسیار مناسب می باشد.
برای تهیه این شربت کافی است که خاکشیر را بشورید و چند ساعت در آب بخیسانید.آلو بخارا و یا آلوچه را نیز در آب بخوابانید تا به اصطلاح لعاب بیندازد. شربت خاکشیر بهمراه آلو در زیبایی پوست و سلامت کبد نقش موثری دارد. یکی از مهمترین فواید این شربت کمک به هضم غذا و رفع مشکلات گوارشی است.

2. شربت تخم شربتی و ترنجبین
تخم شربتی در واقع دانه‌های گیاه ریحان است. لعاب این دانه‌ها پس از جذب آب به صورت ژله‌ای درمی‌آید، که می‌تواند برای رفع عطش مورد استفاده قرار گیرد. از خواص دیگر آن بر اساس تحقیقات انجام شده، میتوان پیشگیری از دیابت نوع دو، جلوگیری از انواع سرطان و خاصیت ضد باکتریایی برای این گیاه را نام برد. از طرفی ترنجبین نیز خاصیت ضدعفونی کنندگی خوبی دارد و میکروب ها را از بین می برد، به همین دلیل برای درمان بیماری های عفونی مفید است.
برای تهیه شربت تخم شربتی بهراه ترنجبین، بایستی اول ترنجبین را پاک کنید و با آب بشویید. سپس آن را در یک لیوان آب جوش بریزید و اجازه دهید برای ۵ دقیقه خیس بخورد. پس از این مدت مخلوط را از صافی رد کنید. اجازه دهید شربت خنک شود و در صورت لزوم یک بار دیگر آن را از صافی رد کنید. ترنجبین را با تخم شربتی خیس خورده مخلوط کنید. می‌توانید بسته به میل خود کمی گلاب یا آب لیمو به شربت خود اضافه و آن را نوش جان کنید.

3. شربت کاسنی و سکنجبین
سکنجبین ترکیبی از سرکه و انگبین (عسل) است. این واژه از دوکلمه «سِک» به معنای سرکه و «انگبین» به معنای شهد یا عسل ترکیب شده است. شربت سکنجبین یکی از بهترین نوشیدنی‌ها است که دافع صفرا است و صفرای اضافی بدن را خارج می‌کند. شربت سکنجبین التهاب ناشی از گرما را می‌کاهد و در نهایت سموم بدن را به همراه ادرار یا عرق بیرون می‌آورد ومی‌تواند ملین و مسهلی مفید باشد. از جمله خواص کاسنی نیزباید به این موضوع اشاره کنیم که از آن برای کاهش اشتها، ناراحتی معده، یبوست، اختلالات کبد و کیسه صفرا، سرطان و تپش قلب استفاده می‌کنند.
برای درست کردن این شربت به یک واحد عسل و چهار واحد آب احتیاج دارید. با جوشاندن این دو ترکیب و تبخیر شدن نیمی از آب باید نیم واحد سرکه به این ترکیب اضافه کرد.سپس با جوشیدن و مخلوط شدن سرکه با عسل، این شربت آماده است. در ادامه باید عرق کاسنی را به آن اضافه کرد و شربت را با آب میل نمود. برخی از افراد ممکن است در تهیه این شربت به جای عسل طبیعی از شکر نیز استفاده کنند. استفاده از شکر ممکن است فواید این شربت را کاهش دهد بنابراین توصیه می‌شود که حتما از سکنجبین عسلی استفاده کنید.

4. شربت بهارنارنج
منظور از بهار نارنج شکوفه یا گل درخت نارنج است که در بهار به بازار می‌آید. شربت بهار نارنج، شربتی گوارا، معطر و پر خاصیت است. طبع بهار نارنج خشک و گرم است وبسیار نشاط آور و دشمن اضطراب و اشتها آور می باشد. شربت بهارنارنج بهترین نوشیدنی خواب آور است و برای تقویت اعصاب موثر بوده و درمان کننده تپش قلب و تقویت معده است.
برای تهیه شربت بهار نارنج ابتدا شکر، آب و عرق بهار نارنج را در قابلمه‌ای مناسب بریزید و روی شعله متوسط گاز قرار دهید قرار دهید تا شکر کاملا حل شود. پس از غلیظ شدن شربت، حدود ۱۰ دقیقه قبل از اینکه به قوام مورد نظر برسد، آبلیمو را به آن اضافه کنید و حدود ده دقیقه نیز با آبلیمو، شربت را بجوشانید. وقتی شربت به غلظت مورد نظر شما رسید آن را از روی حرارت بردارید و پس از خنک شدن در یک شیشه دربسته بریزید و در یخچال نگهداری کنید.

5. شربت گلاب و زعفران
شربت گلاب و زعفران در نسخه های قدیمی طب سنتی با عنوان شربت جلاب شناخته می شود و یکی از موثر ترین دارو ها برای درمان افسردگی و استرس، در اصلاح طب سنتی سودای مغز نامیده میشود .این شربت بسیار نشاط آور است و مقوی اعصاب و قلب و کبد میباشد.
برای تهیه این شربت ابتدا آب را درون قابلمه ریخته و روی حرارت قرار می‌دهیم تا به جوش بیاید. سپس زعفران ساییده‌شده را به آن اضافه کرده و شعله را کم می‌کنیم. اجازه می دهیم تا زعفرانبا حرارت کم به‌ آرامی دم بکشد. پس از آن شکر، گلاب و هل را اضافه می‌کنیم. حالا باید اجازه دهید تا شربت کاملاً قوام پیدا کند. پس از این‌که شربت کاملاً غلیظ شد، ‌آن را از روی حرارتبرداشته و هل را از آن خارج کنید. اجازه دهید شربت در محیط بیرون مقداری خنک شود. سپس آن را درون یخچال قرار دهید.

سخن پایانی:
از مواردی که باید در فصل گرم سال به آن توجه کنید نوشیدن کافی مایعات است، زیرا در غیر این صورت احتمال بروز بیماری‌های کلیوی، گرمازدگی، خستگی و همچنین کم آبی در بدن افزایش می‌یابد. بسیاری از انواع شربت‌های اصیل ایرانی، علاوه بر رفع عطش و افزایش انرژی، در بهبود سوءهاضمه، دل‌درد، سردرد و بهبود سرماخوردگی نیز موثر هستند. از دیرباز در کشور ما، پذیرایی از میهمانان، با تدارک انواع چای، شربت و دمنوش انجام می‌شد. به همین دلیل است که انواع شربت هنوز در فرهنگ غذایی امروز ما جای دارند و خواص و طعم فوق‌العاده‌ی این نوشیدنی‌ها، همگان را به سمت خود جذب کرده است. در این مقاله پنج نوشیدنیاصیل ایرانی مناسب فصل گرما را با یکدیگر مرور کردیم و از خواص بی نظیر آنها سخن گفتیم. از شما می خواهیم در مقاله های بعدی ایران تاپ فایو ما را همراهی کنید تا بیشتر از قبل با فرهنگ غنی ایران در حوزه های مختلف آشنا شویم.


شما هم عضو خبرنامه ما شوید

،با ثبت ایمیل خود در خبرنامه ایران تاپ فایو از آخرین مطالب، به محض انتشار مطلع شوید

برای گپ زدن با کاربران، ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید


ایران تاپ فایو را در رسانه های اجتماعی !دنبال کنید

مطالب ما را در رسانه های اجتماعی نیز می توانید !دنبال کنید