پنج راهکار طبیعی برای افزایش هورمونهای شادی در بدن

انجام ورزش بصورت گروهی


Admin Irantop جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳

هورمون‌ها مواد شیمیایی هستند که از طریق غدد مختلفی در بدن تولید می‌شوند؛ آن‌ها از طریق جریان خون جابه‌جا شده و به‌عنوان پیام رسان عمل می‌کنند و همچنین در بسیاری از واکنش‌های بدن نقش دارند. یکی از این عملکردهای مهم، کمک به تنظیم حالت روحی شما است. هورمون‌های خاصی به‌عنوان کمک‌کننده در افزایش احساسات مثبت شناخته می‌شوند که این احساسات شامل شادی و لذت هستند. به همین دلیل به آن‌ها هورمون شادی می‌گوییم.

انواع هورمون شادی که سبب به افزایش حس لذت در بدن می‌شوند شامل دوپامین، سروتونین، اکسی توسین و اندروفین می باشند. دوپامین را به‌عنوان هورمون احساس خوب نیز می‌شناسند. دوپامین نقش مهمی را در سیستم پاداش مغز ایفا می‌کند. دوپامین نه‌تنها با احساس لذت، بلکه با یادگیری، حافظه، عملکرد سیستم محرک و... در ارتباط است. سروتونین نیز به تنظیم احساسات شما کمک می‌کند. بعلاوه سبب تنظیم خواب، اشتها، هضم، توانایی یادگیری و حافظه نیز می‌شود. اکسی توسین را اغلب به‌عنوان هورمون عشق می‌شناسند. این هورمون همچنین برای زایمان، شیردهی و ارتباط قوی بین والدین و فرزند ضروری است و همچنین سبب افزایش احساس اعتماد، همدردی و پیوند در روابط می‌شود. علاوه‌ برآن، سطح اکسی توسین به‌صورت معمول با محبت فیزیکی همچون بوسیدن، بغل کردن و ارتباط جنسی افزایش می‌یابد. اندورفین نیز هورمون شادی است که کاهش دهنده طبیعی درد محسوب می‌شود و بدن شما در پاسخ به استرس و ناراحتی تولید می‌کند. همچنین زمانی که در فعالیت‌هایی شرکت می‌کنید که برای شما پاداش و نتیجه مثبتی به همراه دارد، همچون غذا خوردن، ورزش کردن یا رابطه جنسی داشتن، سطح اندورفین شما تمایل به افزایش دارد. در این مقاله قصد داریم تا از راه‌های افزایش هورمون شادی در بدن به شما بگوییم؛ پس تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

1. انجام ورزش بصورت گروهی

اکثر مردم با این واقعیت آشنا هستند که ورزش باعث ترشح اندورفین می شود. هر نوع حرکتی که ضربان قلب شما را افزایش دهد، احساس مثبتی را در شما ایجاد می کند و یک تمرین شدید و افزایش نبض می تواند باعث سرخوشی ناشی از ورزش شود. اندورفین همچنین با گیرنده های درد در مغز شما تعامل خواهد داشت و در واقع درک شما از درد را کاهش می دهد.

اما آیا شما هم از آن دسته از افرادی هستید که وقتی به تنهایی تمرین می کنید احساس مثبتی ندارید؟ دلیلی برای این مساله وجود دارد و تحقیقات نشان می دهد که درهنگام ورزش بصورت گروهی بیشتر از تمرینات انفرادی اندورفین ترشح می شود.

 

2. مصرف غذاهای خاصی که سبب ترشح هورمون شادی در بدن شما می شوند

وقتی نوبت به هورمون ها می رسد، غذاهایی که مصرف می کنید نیز نقش مهمی دارند. شکلات تلخ در مقادیر کم می تواند احساس شادی بیشتری در شما ایجاد کند، زیرا حاوی فنیل اتیل آمین است. یک مطالعه توسط دانشگاه کالج لندن نشان می دهد افرادی که بصورت مرتب شکلات تلخ مصرف می کنند، کمتر از افراد دیگر علائم افسردگی را داشته اند.

سایر غذاهای بهبود دهنده خلق و خوی شامل ماهی های روغنی به دلیل اسیدهای چرب امگا 3 است. قهوه (در حد اعتدال)؛ غذاهای حاوی تریپتوفان مانند مرغ، تخم مرغ، شیر، آجیل و دانه ها؛ و فلفل قرمز که حاوی کپسایسین است (با وجود اینکه کپسایسین هنگام استفاده روی پوست باعث ایجاد احساس سوزش می شود، در هنگام مصرف خاصیت تسکین درد دارد).

 

3. ماساژ درمانی

ماساژ یا هر نوع لمس آرامش‌بخشی می‌تواند ترشح اندورفین را تشویق کند و تولید اکسی توسین را در فرد ماساژ دهنده و ماساژور تحریک کند. این روش در مورد سایر درمان‌های شفابخش (مانند طب سوزنی، کایروپراکتیک و آب درمانی) نیز صدق می‌کند، زیرا آنها بدن را آرام می‌کنند و درد را کاهش می‌دهند.

ماساژ با پایین آوردن ضربان قلب، تقویت آرامش و شبیه‌سازی ترشح هورمون‌های احساس خوب به کاهش استرس کمک می‌کند. گاهی استرس ناشی از فعالیت‌های ورزشی است. ماساژ با کنترل و تسکین احساسات ناشی از استرس قبل و بعد از فعالیت یا مسابقات ورزشی بر سلامت جسمی و روحی شما اثر مثبت می‌گذارد.

 

4. حمام جنگل

حمام جنگل به وقت گذراندن، استراحت کردن و ارتباط برقرار کردن با طبیعت در جنگل اشاره دارد. شما برای دور شدن از زندگی شهری و همه‌ی مشکلاتش به دل طبیعت پناه می‌برید تا استرس و اضطراب را از خود دور کنید و به دنبال آرامش و سلامتی بگردید.

این فعالیت در دهه‌ی ۸۰ میلادی در کشور ژاپن ابداع شد و ژاپنی‌ها از آن برای بهبود سلامت روان کمک می‌گرفتند. نکته‌ی مهمی که حمام جنگل را خاص کرده این است که شما نباید آن را به چشم یک ورزش نگاه کنید. شاید خیلی از مردم گمان می‌کنند این فعالیت به معنای پیاده‌روی و عرق کردن در طبیعت است. در حقیقت اینگونه نیست و شما هنگام انجام حمام جنگل باید با سرعت آرامی حرکت کنید و تلاش کنید از طبیعت لذت ببرید بدون آنکه استرس و فشاری به بدن خود وارد کنید.

 

5. رایحه درمانی

سیستم بویایی مغز را تحریک می کند تا سروتونین و دوپامین را در پاسخ به بوی روغن هایی مانند ترنج، اسطوخودوس و لیمو آزاد کند. به همین دلیل است که رایحه درمانی برای کسانی که استرس، اضطراب، افسردگی و سایر اختلالات خلقی را تجربه می کنند بسیار محبوب است.

برای مثال رایحه وانیل میتواند به افزایش آزاد شدن اندورفین و کاهش اضطراب و نگرانی کمک کند. برای دستیابی به این منظور میتوانیدیک یا دو قطره از عصاره وانیل را در قهوه جوش بریزید، تعدادی شمع با عطر وانیل روشن کنید یا از اسانس وانیل در فضای داخلی خانه استفاده کنید. مطالعات علمی نشان میدهد رایحه شفابخش اسانس روغنی اسطوخودوس توانسته است علائم افسردگی و بیخوابی را کاهش دهد. پیشنهاد میشود مقداری از اسانس اسطوخودوس را روی مچ دست یا شقیقه های خود بمالید یا از این ماده به عنوان خوشبوکننده هوای خانه استفاده کنید.

 

سخن پایانی:

به احتمال بسیار زیاد افزایش هورمون شادی برای شما هم اتفاق افتاده است. اینکه بعد از انجام برخی از فعالیتها چقدر احساس خوبی پیدا میکنید و این حس را دارید که همه دردها و ناراحتیهایتان از بین رفته است. فارغ از حال خوبی که به دست آوردهاید که میتواند در نتیجه انرژیهای مثبت باشد، باید بدانید که این احساس به دلیل آزاد شدن هورمونهای شادی در بدن شما است. این هورمونها به نام مخدر طبیعی بدن و هورمونهای ضد افسردگی نیز شناخته میشوند. در این مقاله به راهکارهایی طبیعی برای افزایش سطح هورمونهای شادی در بدن اشاره نمودیم. با ما همراه باشید تا در مقاله های بعدی بیشتر با شما از راههایی شاد زیستن و زندگی بهتر سخن بگوییم.



شما هم عضو خبرنامه ما شوید

،با ثبت ایمیل خود در خبرنامه ایران تاپ فایو از آخرین مطالب، به محض انتشار مطلع شوید

برای گپ زدن با کاربران، ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید


ایران تاپ فایو را در رسانه های اجتماعی !دنبال کنید

مطالب ما را در رسانه های اجتماعی نیز می توانید !دنبال کنید