5 مورد از خنک‌ترین جاهای تهران برای تفریح

برای گردش تابستانی کجا بریم؟


Admin Irantop جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳

تابستان همیشه به فصل گردش و تفریح شناخته می‌شود، اما گاهی هوا آنقدر گرم است که همه ترجیح می‌دهند در خانه زیر کولر بمانند و جایی نروند. اما اگر جایی برای گردشگری وجود داشته باشد تا افراد بدون نیاز به کولر، خنکای بهاری را احساس کنند، احتمالا آن‌وقت ترجیح می‌دهند از خانه بیرون بزنند و مدتی را در یک تفریحگاه خنک تابستانی سپری کنند. در ادامه با ما در ایران تاپ فایو همراه باشید تا پنج مکان خنک شهر تهران برای سپری کردن اوقات فراغت در تابستان را به شما معرفی  نماییم. تفرجگاههایی که در این مقاله به آنها میپردازیم، همگی در شهر تهران یا حومه این شهر واقع شده اند و برای رسیدن به آن‌ها نیازی نیست از شهر خارج شوید. 

 

۱. توچال
توچالی که در زمستان مملو از برف می‌شود و میزبان اسکی‌بازها و گردشگران زمستانی است،‌ باید در ابتدای لیست جاهای خنک تهران در تابستان قرار داشته باشد! البته این روزها توچال به یک مرکز تفریحی کامل مبدل شده و امکانات بسیاری دارد. علت خنک بودن هوای توچال این است که در میانه رشته‌کوه البرز قرار گرفته و با نام بام تهران هم شناخته می‌شود. اگر به کوهنوردی علاقه مند هستید نیز می‌توانید سری به قله توچال بزنید و آن را فتح کنید. البته یادتان نرود که لباس گرم به همراه داشته باشید، حتی اگر در مرداد ماه برای فتح قله می‌روید!


چناچه از امکانات تفریحی ساده‌ای چون رستوران و کافه بگذریم، به جاذبه‌های تفریحی منحصر به فرد این منطقه می‌رسیم که عبارتند از:

  • مسیر پیاده‌روی و صخره‌نوردی
  • باشگاه تیراندازی و تنیس
  • باشگاه اختصاصی بیلیارد
  • سورتمه
  • زیپ لاین 
  • تله سیژ و تله کابین
  • بانجی جامپینگ و سقوط آزاد

توچال برای طبیعت‌گردها مسیرهای مختلفی دارد. مثلا شما می‌توانید از گلابدره، پارک جمشیدیه یا دربند به پناهگاه کلکچال برسید و به سمت قله توچال بروید. اما بازدید‌کننده‌های عادی می‌توانند از بزرگراه چمران تهران به خیابان ولنجک بروند. مجموعه ورزشی تفریحی توچال در انتهای خیابان ولنجک قرار دارد. اطلاعات بیشتر درباره مجموعه را می‌توانید در وب سایت توچال بدست آورید. 

 

۲. دربند 
دربند و رودخانه پرخروش آن در تابستان  آنقدر خنک است که اگر یک‌بار آن را تجربه کنید، نمک‌گیر می‌شوید و احتمالا تا آخر تابستان چندبار دیگر هم به دربند خواهید رفت. حس و حال دربند گفتنی نیست. دربند برای شکم‌گردی هم انتخاب مناسبی است؛ در مسیر پیاده‌روی، یا دیزی‌های ذغالی توجهتان را جلب می‌کنند تا ناهار بخورید یا لواشک فروشی‌ها نگاهتان را می‌دزدند تا تنقلاتی برای طول مسیر خود بخرید. اما در میدان دربند، ایستگاه اول تله سیژ هم وجود دارد که مسافران را ۶۰۰ متر با خود همراه می‌کند و به ارتفاعات دربند می‌برد. می توانید جهت تهیه بلیط تله سیژ به این لینک مراجعه نمایید.


دربند پر از رنگ‌های سرزنده است؛ از سبز درختان و طبیعت گرفته تا رنگ قالی‌های سنتی جذابی که روی تخت‌های سنتی برای پذیرایی از مسافران افتاده‌اند. جالب است بدانید که تهرانی‌ها از سال‌ها قبل برای سپری کردن اوقات فراغت در روزهای تابستانی به دربند می‌رفتند و این فضا برایشان حس و حال نوستالژیک دارد. برای رسیدن به دربند، باید ابتدا به میدان تجریش بروید و سپس از خیابان دربند، به میدان سربند برسید. مجسمه کوهنورد میدان سربند، ورود شما را به این تفریحگاه خوش‌آمد می‌گوید! 
درکه نیز در نزدیکی دربند قرار دارد و از دیگر مناطقی است که حتی تابستان هم خنک می‌ماند. درکه نیز رستورانها و قهوه‌خانه های بسیاری دارد و برای پیاده‌روی و گردشگری غذایی مناسب است. برای رسیدن به درکه، تنها کافی است بعد از رسیدن به میدان تجریش، وارد درکه شوید.

 

۳. پارک جمشیدیه
بوستان جمشیدیه مسیر رسیدن به قله کلکچال است. این منطقه ۱۰ هزار متری در دامنه کوه‌های شمالی تهران قرار دارد و به همین خاطر خنک است. پارک جمشیدیه هم یک تفریحگاه خنک برای خانواده‌هاست تا در آن به پیک‌نیک بروند و هم برای طبیعت‌گردها و کوهنوردها مناسب است که مسیر کلکچال را در پیش بگیرند و قله‌های شمالی تهران را فتح کنند. 


اگر سرعت قدم‌هایتان را در پارک جمشیدیه پایین بیاورید و با دقت بیشتری به اطرافتان نگاه کنید، احتمالا می‌توانید پرنده‌های منحصر به فرد و جانورانی مثل سنجاب‌ را در این پارک مشاهده کنید. علاوه بر آن، در بخش‌های مختلف پارک جمشیدیه، دیدنی‌هایی نظیر بوستان سنگی، نگارستان، آمفی تئاتر و دریاچه مصنوعی وجود دارد. همچنین نمایشگاه‌هایی به صورت فصلی در این پارک با موضوع‌های مختلف برگزار می‌شود. این نمایشگاه‌ها فضای مناسبی برای خرید و سرگرمی هستند.
برای رسیدن به بوستان جمشیدیه ابتدا باید خود را به شمال تهران و نیاوران برسانید و سپس خیابان نیاوران (شهید باهنر) را تا انتها بالا بروید. خیابان‌های امیدوار و فیضیه به این پارک منتهی می‌شوند. 

 

۴. پارک ملی سرخه حصار
سرخه حصار یکی از جاهای خنک در تابستان است که برای تفریحات خانوادگی و طبیعت‌گردی انتخاب مناسبی محسوب می‌شود. تفاوت سرخه حصار با سایر جاهای خنک تهران این است که تفریحگاه‌های کم‌تری دارد. این منطقه جزو قدیمی‌ترین مناطق حفاظت‌شده در جهان به شمار می‌رود و طبیعتی نسبتا بکر دارد. در سرخه حصار می‌توانید پوشش گیاهی و مسیرهای برای پیاده‌روی در طبیعت پیدا کنید. اگر خوش‌شانس باشید، می‌توانید گونه‌های جانوری این منطقه را هم ببینید. البته باید مراقبشان باشید، به آ‌ن‌ها غذا ندهید، نزدیک نشوید و اگر می‌خواهید تنها از دور از آن‌ها عکس‌برداری کنید. 


در ارتفاعات پایین‌تر، مراکزی مثل دهکده تفریحی ورزشی کاج نیز وجود دارند که امکانات متنوعی مثل سالن‌های غذاخوری و بازی‌هایی چون پینت بال، تنیس و فوتبال دستی را به بازدیدکننده‌ها ارائه می‌دهند. بچه‌ها هم می‌توانند به پارک ترافیک یا فضاهای بازی سرخه حصار بروند و از هوای خنک این منطقه لذت ببرند. جهت دریافت بلیط های مربوط به دهکده تفریحی ورزشی کاج می توانید به این لینک مراجعه فرمایید.
برای رسیدن به بوستان سرخه حصار ابتدا باید به مسیر شرقی اتوبان رسالت بروید و سپس از بزرگراه یاسینی به پارک جنگلی برسید. خروجی سرخه حصار در اوایل اتوبان یاسینی قرار دارد.

 

۵. پارک گلابدره
منطقه گلابدره نیزدر شمال تهران قرار گرفته و همین مسئله نشان از خنکی آن در طول تابستان دارد. پارک گلابدره هم جزو پارک‌های مرتفع تهران محسوب می‌شود و از لحاظ مرتفع بودن بعد از پارک جمشیدیه قرار می‌گیرد. این پارک تا قبل از دهه ۶۰ پر از درخت‌های سیب گلاب بود و به همین خاطر است که با نام گلابدره شناخته می‌شود. البته امروز، جز نام پارک، هیچ اثری از درخت‌های پربار سیب گلاب باقی نمانده است.
گلابدره هم برای پیک‌نیک‌های خانوادگی، طبیعت‌گردی و انجام تفریحات مدرن مناسب است. به عنوان مثال شما در این پارک می‌توانید سافاری وحشت را تجربه کنید، به سینما بروید، سورتمه سواری کنید یا سوار ماشین‌برقی شوید.


یکی از جذاب‌ترین تفریحات پارک گلابدره، رستوران آرامش در آسمان است که به صورت معلق طراحی شده و طعم خوش غذا با هیجان را برای شما به ارمغان می‌آورد. البته این رستوران معلق تنها غذاخوری پارک نیست و در آن چند رستوران، کافی‌شاپ و قهوه خانه هم وجود دارد. جهت رزرو و تهیه بلیط وروردی رستوران آرامش در آسمان می توانید به این لینک مراجعه کنید.
 گلابدره در شمال شرق تهران قرار دارد. برای رسیدن به این منطقه باید از میدان تجریش وارد خیابان دربند شوید. سپس از خیابان طباطبایی‌پور وارد خیابان ارغوان شوید. پارک گلابدره در خیابان ارغوان قرار دارد.

 

سخن پایانی: 
در این مقاله مناطق خنکی را در تهران معرفی کردیم که کم‌تر کسی به آن‌ها فکر می‌کند. این مکان‌ها معمولا از ساعت پنج عصر به بعد کم‌کم خنک می‌شوند و بهترین انتخاب برای شب‌نشینی‌ در شب‌های طولانی تابستان هستند. انتخاب دیگری که می‌توانید برای تفریح در تابستان داشته باشید، مال‌های شهر تهران است. مال‌ها معمولا سیستم‌های خنک‌کننده و تهویه قدرتمندی دارند و در اغلب آن‌ها فودکورت، کافه، رستوران و مراکز بازی وجود دارد. بنابراین اگر نمی‌خواهید به حومه شهر بروید یا به دنبال تفریحاتی به جز طبیعت‌گردی هستید، مراکزی مثل ایران‌مال یا باغ کتاب انتخاب مناسبی برای سپری کردن اوقات فراغت محسوب می‌شوند.
 



شما هم عضو خبرنامه ما شوید

،با ثبت ایمیل خود در خبرنامه ایران تاپ فایو از آخرین مطالب، به محض انتشار مطلع شوید

برای گپ زدن با کاربران، ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید


ایران تاپ فایو را در رسانه های اجتماعی !دنبال کنید

مطالب ما را در رسانه های اجتماعی نیز می توانید !دنبال کنید