بهترین مکان‌ها برای عکاسی در اصفهان کجا هستند؟

معرفی سیزده لوکیشن عکاسی در اصفهان


Admin Irantop جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳

عکاسی هم فال است و هم تماشا. اگر لوکیشن‌های مناسب برای عکاسی را بشناسید، می‌دانید هر فضا برای عکاسی در چه زمانی از سال مناسب است و با چه استایلی می‌توانید بهترین عکس‌ها را در فضای مورد نظر بگیرید. بعضی از مکان‌های مناسب برای عکاسی در اصفهان شناخته‌شده هستند. مثلا همه افراد می‌دانند که میدان نقش جهان بخش‌های مختلفی دارد که هرکدام از آن‌ها بک‌گراند مناسبی برای عکاسی در فصل‌های مختلف سال هستند. اما بعضی از لوکیشن‌های عکاسی کم‌تر شناخته شده‌اند. اصفهان هزاررنگ، پر از لوکیشن‌های مناسب با تم‌های متنوع است. برای عکاسی مدرن می‌توانید به کافه‌های اصفهان بروید، برای عکاسی با تم کلاسیک و سنتی می‌توانید خانه‌های تاریخی و آثار باستانی اصفهان را برای عکاسی انتخاب کنید و برای عکاسی پاییزه و بهاره هم می‌توانید به بوستان‌های اصفهان بروید و با زیبایی‌های طبیعی عکس بگیرید. در این مقاله سیزده تا از بهترین فضاهای داخل شهر اصفهان و اطراف آن را که موقعیت‌های مناسبی برای عکاسی هستند، معرفی می‌کنیم.

 

۱. چهارباغ عباسی

چهارباغ عباسی چند سالی است که به پیاده‌رو تبدیل شده و یکی از زیباترین خیابان‌های ایران است. اطراف و میانه چهارباغ پر از درخت‌های بزرگ است؛ امتداد این درخت‌ها تا دوردست، چهارباغ را به یکی از موقعیت‌های مناسب برای عکاسی تبدیل کرده است. فرعی‌های چهارباغ هم فضاهای مناسبی برای عکاسی هستند؛ خیابان‌های عباس‌آباد و اردیبهشت، پارک شهید رجایی، کاخ هشت بهشت و مادی نیاصرم هم پر از درخت‌های کهن هستند و سوژه‌های بسیاری برای عکاسی دارند. 
زیبایی چهارباغ در فصل پاییز بسیاردیدنی است. در این فصل‌،‌ برگ‌های رنگارنگ درختان می‌ریزد و احتمالا وقتی عکس می‌گیرید، پشت سرتان پر از برگ‌های چناری خواهد بود که از درخت جدا شده‌اند و رقصان به سمت زمین می‌آیند. 

 

۲. میدان نقش جهان


تقریبا همه عکاس‌های حرفه‌ای اصفهان، بخشی از نمونه‌کارهایشان را در میدان نقش جهان ثبت کرده‌اند. هر گوشه از این میدان، موقعیت مناسبی برای عکاسی دارد. یکی از ایده‌های جذاب برای عکاسی این است که لباس‌هایی با طرح‌های سنتی بپوشید و با معماری بی‌نظیر مسجد جامع یا مسجد شیخ لطف‌الله عکس بگیرید. 
فضای بازار سنتی هم از دیگر لوکیشن‌های مورد علاقه عکاس‌هاست. بازار قیصریه با مغازه‌هایی که اکثر صنایع دستی و سوغات اصفهان را می‌فروشند، برای عکاسی جذاب هستند. البته برای عکاسی در بازار، بهتر است صبح تا ظهر را انتخاب کنید، زیرا در این زمان هم مغازه‌ها باز هستند و هم نور داخل بازار مناسب‌تر است.

 

۳. سی و سه پل

سی و سه پل و اطراف آن از دیگر جاهای مناسب عکاسی در اصفهان است. اگر با زاویه درست از قسمت پایین پل عکس بگیرید، جلوه بی‌نظیر معماری آن در عکستان خودنمایی می‌کند. اگر هم از روی پل عکس بگیرید، زاینده رود در عکستان می‌درخشد. البته متاسفانه روی بخشی از دیوارهای پل یادگاری نوشته شده و باید بخش‌هایی از پل را انتخاب کنید که این یادگاری‌ها عکس‌هایتان را خراب نکند. 

 

۴. پل خواجو

عکاسی در شب سخت‌تر از عکاسی در روز است. اما پل خواجو، شب‌ها آنقدر زیبا می‌شود که عکاس‌ها سختی آن را به جان می‌خرند و زاویه‌های مختلف را انتخاب می‌کنند تا بتوانند عکس خوبی از آن بگیرند. پایین پل خواجو، در قسمت پایه‌های پل، سکوهایی برای نشستن وجود دارد که فرم قسمت بالایی آن‌ها به شکل طاق ساخته شده است. این طاق‌ها در امتداد یکدیگر قرار دارند و بخاطر پرسپکتیو، نمای بی‌نظیری ایجاد می‌کنند و فضای مناسبی برای عکاسی هستند. 

 

۵. کاخ چهلستون

کاخ چهلستون اصفهان از آن فضاهای عکاسی است که هم معماری سنتی صفویه و هم طبیعت باغ بزرگ اطراف کاخ را دارد. باغ اطراف کاخ پر از درخت‌های کهن است که حتی بعضی از آن‌ها بخاطر قدیمی بودن به زمین افتاده‌اند. علت جذابیت باغ این است که حتی درخت‌های افتاده هم در همانجا باقی مانده‌اند. مجسمه‌سازهای اصفهان بعضی از تنه‌های خشک را به مجسمه‌های زیبا با طرح‌های مختلف تبدیل کرده‌اند. 
اکثر عکاس‌ها، فضای بیرونی کاخ چهل‌ستون را برای عکاسی انتخاب می‌کنند. ایوان بلند این کاخ جلوه بی‌نظیری در عکس‌ها ایجاد می‌کند. در فضای داخلی موزه، امکان عکاسی از بعضی از آثار تاریخی وجود دارد. اما عکاسی از آثار تاریخی و موزه‌ها، باب سلیقه همه عکاس‌ها نیست و تنها افراد خاص به آن علاقه دارند.

 

۶. خانه انگورستان ملک‌التجار


از دیگر زیبایی‌های اصفهان این است که خانه‌های سنتی بسیاری دارد که در زمان صفویه و قاجار ساخته شده‌اند. برخی از این خانه‌ها خصوصی هستند، برخی دیگر به موزه تبدیل شده‌اند و بعضی هم کاربری تفریحی مثل رستوران و کافی شاپ دارند. انگورستان ملک از آن دسته خانه‌های سنتی است که چیدمانش حفظ شده و برای بازدید عموم در دسترس است. انگورستان ملک هر آنچه از یک خانه سنتی انتظار دارید را دارد، از درب‌های چوبی سنتی گرفته تا پنج‌دری و شیشه‌های رنگی. انگورستان ملک‌التجار در خیابان هشت بهشت غربی، خیابان ملک واقع شده و به میدان نقش جهان هم نزدیک است. 

 

۷. خانه مشروطه

خانه مشروطه از دیگر خانه‌های سنتی اصفهان است که عکاس‌ها از آن استفاده می‌کنند. یکی از جذاب‌ترین ویژگی‌های خانه مشروطه این است که دیوارهایش به آینه‌کاری مزین شده و معماری بی‌نظیر صفوی را به تصویر می‌کشد. ایوان بلند خانه، پنج‌دری‌های دارای شیشه رنگی و حوض پر آب میان حیاط خانه از زیباترین بخش‌های آن برای عکاسی هستند. خانه مشروطه اصفهان در خیابان نشاط، کوچه عندلیب قرار دارد و به انگورستان ملک‌التجار و میدان نقش جهان نزدیک است.

 

۸. باغ گل‌ها

آثار تاریخی اصفهان، تنها لوکیشن‌های مناسب برای عکاسی نیستند. این شهر پر از درخت و گل و بوستان است و جاهای مختلفی برای عکاسی در طبیعت دارد. باغ گل‌های اصفهان از آن لوکیشن‌هایی است که باید حداقل یک بار در بهار از آن بازدید کنید و عکس بگیرید. در این باغ، گل‌ها و درخت‌ها با نظم و ترتیب کاشته شده‌اند و در میان باغ هم یک برکه مصنوعی ساخته شده. باغ گل‌ها در میدان بزرگمهر قرار دارد و یکی از بهترین لوکیشن‌های عکاسی اصفهان برای فصل بهار است. 

 

۹. پارک ناژوان

وقتی صحبت از عکاسی در طبیعت می‌شود، اصفهانی‌ها معمولا اول پارک ناژوان را پیشنهاد می‌دهند. این پارک هم فضایی برای تفریح است و هم لوکیشن مناسبی برای عکاسی در اصفهان. پاییز که می‌شود، عکس‌های پاییز ناژوان روی پروفایل و شبکه‌های اجتماعی دخترها و پسرهای اصفهانی خودنمایی می‌کند! ناژوان هم جاده‌هایی دارد که اطراف آن درخت‌کاری شده و هم فضاهای بدون جاده‌ای که تمام بخش‌های آن را درخت پوشانده است. اگر خوش‌‌شانس باشید و زاینده‌رود آب داشته باشد، زیبایی عکس‌هایتان دوچندان خواهد شد.
در پارک ناژوان، آکواریوم بزرگ اصفهان، باغ پرندگان و باغ پروانه‌ها هم وجود دارد که هرکدام از آن‌ها نیز به تنهایی از جاهای مناسب برای عکاسی در اصفهان هستند. همچنین اگر سوار بر تله‌سیژ از بالای پارک رد شوید، سوژه‌های جدیدی برای عکاسی پیدا می‌کنید!

 

۱۰. محله سنگ‌تراش‌ها

بیایید دوباره سری به فضاهای تاریخی اصفهان برای عکاسی برویم. محله‌ سنگ‌تراش‌ها در اصفهان که در خیابان حکیم نظامی واقع شده از دیگر فضاهای جذابی است که برای عکاسی انتخاب می‌شود. این محله قدیمی، شبیه به کوچه پس‌کوچه‌هایی است که در فیلم‌ها می‌بینید، خیابان‌های سنگ‌فرش‌شده، مغازه‌های کوچک اطراف خیابان و بافت سنتی شهر در محله سنگ‌تراش‌ها بیشتر از هر جای دیگری خودنمایی می‌کند. تعدادی از خانه‌های سنتی مثل خانه کشیش  اصفهان و دیدنی‌هایی مثل کلیسا وانک نیز در این محله قرار دارد و این بخش‌ها نیز برای عکاسی مناسب هستند.

 

۱۱. شهر کتاب‌های اصفهان

اگر دستی بر عکاسی دارید، احتمالا می‌دانید که عکاسی در فضاهای فرهنگی مانند کتابخانه‌ها به یک ترند تبدیل شده است. اصفهان پر از این فضاهای فرهنگی برای عکاسی است که در آن می‌توانید با قفسه‌های کتاب عکس بگیرید. اگر می‌خواهید عکسی در حال کتاب خواندن داشته باشید، یکی از فضاهای زیر را برای عکاسی انتخاب کنید:

  • خیابان آمادگاه، روبروی هتل عباسی، شهر کتاب آمادگاه.
  • خیابان چهارباغ بالا، جنب ایستگاه مترو شریعتی، شهر کتاب چهارباغ.
  • خیابان اردیبهشت، ابتدای کوچه استاد تاج، شهر کتاب اردیبهشت.
  • سیتی‌سنتر سپاهان شهر، شهر کتاب سیتی‌سنتر.

 

۱۲. پارک‌های کنار رودخانه زاینده رود

یکی از جذابیت‌های اصفهان این است که زاینده‌رود از میانه شهر عبور می‌کند و در تمام بخش‌های کنار رودخانه، پارک وجود دارد. این پارک‌ها نیز لوکیشن‌های مناسبی برای عکاسی هستند. به عنوان مثال اگر در اردیبهشت‌ماه به پل فلزی بروید، روبه‌روی هتل آسمان در پارک، رزهای آبشاری بزرگی وجود دارند که بهترین بک‌گراند عکاسی برای این فصل محسوب می‌شوند.

 

۱۳. باغ صائب تبریزی

باغ صائب تبریزی از دیگر جاهای مناسب برای عکاسی در اصفهان است که کم‌تر به آن توجه می‌شود. این باغ در خیابان صائب قرار دارد و معماری آن به دوره پهلوی برمی‌گردد. معماری باغ صائب تبریزی هم به خانه‌های سنتی اصفهان شباهت دارد و هم به مقبره اندیشمندان و شاعران بزرگ. بهترین بخش این باغ برای عکاسی، ایوان آن است که ستون‌های بلندی دارد و دیوارهای آن مزین به اشعار صائب است. 

 

سخن پایانی؛ اصفهان بهشت عکاس‌های حرفه‌ای است!
در این مقاله تعدادی از موقعیت‌های مناسب برای عکاسی در اصفهان را معرفی کردیم. تعداد خانه‌های تاریخی و کافه‌های اصفهان بیشتر از مواردی است که در این مقاله گفته شد، اما موارد موجود در این لیست، به عنوان بهترین لوکیشن‌های عکاسی در بین عکاس‌های حرفه‌ای شناخته می‌شوند. اصفهان در فصل بهار و پاییز، به خصوص اگر زنده رود آب داشته باشد، بهترین شهر برای عکاسی است. تفاوتی ندارد عکاس پرتره باشید یا عکاسی از منظره را ترجیح بدهید، در هر صورت اصفهان پر از سوژه‌های مناسب برای کار شماست.
 



شما هم عضو خبرنامه ما شوید

،با ثبت ایمیل خود در خبرنامه ایران تاپ فایو از آخرین مطالب، به محض انتشار مطلع شوید

برای گپ زدن با کاربران، ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید


ایران تاپ فایو را در رسانه های اجتماعی !دنبال کنید

مطالب ما را در رسانه های اجتماعی نیز می توانید !دنبال کنید