پرشنونده‌ترین شبکه‌های رادیویی ایران

شبکه های رادیویی ایران که مخاطبان میلیونی دارند!


Admin Irantop جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳

موج رادیوهای ایران از سال ۱۳۱۹ تاکنون برقرار است. رادیو اولین رسانه‌ای بود که به صورت گسترده در اختیار عموم جامعه قرار گرفت و نقش مهمی در آگاه‌سازی مردم داشته است. در سال‌های اول، تنها رادیو ایران به مدت ۸ ساعت در طول روز برنامه داشت، اما به مرور زمان شبکه‌های رادیویی دیگری هم راه‌اندازی شدند و در حال حاضر ۱۸ شبکه رادیویی مختلف در ایران برنامه اجرا می‌کنند. رادیو هنوز هم مخاطبان بسیاری دارد و گیرنده خودرو، پرکاربردترین دستگاهی است که برای شنیدن آن مورد استفاده قرار می‌گیرد. این روزها شبکه‌های رادیویی وظیفه سرگرم کردن مردم در ترافیک را برعهده دارند!
در این مقاله به سراغ هفت شبکه رادیویی پر مخاطب ایرانی می‌رویم که بیشترین شنونده را دارند و موضوع‌های مختلفی را در برمی‌گیرند. 

 

۱. رادیو جوان
اولین نکته‌ای که باید بدانید این است که شبکه رادیویی جوان، با رادیو جوانی که به عنوان پلتفرم پخش موسیقی فعالیت دارد، متفاوت است. رادیو جوان از پرشنونده‌ترین شبکه‌های داخل ایران است که برنامه‌هایی در زمینه‌های گوناگون پخش می‌کند. برای گوش دادن به رادیو جوان، گیرنده خود را روی موج FM‌ ردیف ۸۸ مگا‌هرتز تنظیم کنید. اپلیکیشن ایران صدا و لینک پخش آنلاین رادیو جوان هم از دیگر روش‌های موجود برای گوش کردن به این شبکه هستند.

رادیو جوان برنامه‌های متنوعی با موضوع‌های طنز، فرهنگی، خبر و مذهبی دارد که در ادامه به تعدادی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • کافه رادیو در واقع یک جُنگ فرهنگی هنری است که به موضوع‌های مختلف در این زمینه می‌پردازد و معمولا به صورت گفتگو بین مجری و کارشناس پیش می‌رود.
  • نسیما، ماهورا، تسنیم، حس تازه و نوکوک برنامه‌هایی حول محور موسیقی هستند و سبک‌های مختلف موسیقی را پخش می‌کنند.
  • جیک و پیک، راهکار، هفتک و کی کی کجا برنامه‌هایی  با درون‌مایه طنز و سرگرم‌کننده هستند.
  • راهی که رفته‌ایم، شکوه حماسه، قرار و سایه همسایه محتوای مذهبی دارند و بعضی ازآن‌ها به بررسی وقایع و خاطرات دفاع مقدس نیز می‌پردازند.
  • ۱۸ سالگی، چکاره بشم، کتاب‌دوست و خبر نوجوانانه که برای نوجوان‌ها طراحی شده‌اند و محتواهای مناسبی  برای سنین ۱۵ تا ۲۰ سال را ارائه می‌دهند.


۲. رادیو آوا
رادیو آوا محبوب‌ترین شبکه ایرانی است که انواع موسیقی پاپ ایرانی، سنتی و موسیقی‌های محلی اقوام مختلف را پخش می‌کند. این شبکه در ۴ بخش صبحگاهی، نیم‌روزی، عصرگاهی و شامگاهی فعالیت دارد. برای گوش دادن به رادیو آوا باید گیرنده را روی پوشش فرکانی FM ردیف ۹۳.۵ مگاهرتز تنظیم کنید. در لینک پخش زنده رادیو آوا نیز امکان گوش دادن به این شبکه به صورت آنلاین وجود دارد.


این شبکه رادیویی کمپین‌های مختلفی را نیز برای تعامل با کاربران برگزار می‌کند. به عنوان مثال رادیوی نما آوا کمپین عکاسی از ایران را راه‌اندازی کرد و مردم می‌توانستند عکس‌هایی که از جاذبه‌های شهرهای مختلف ایران گرفته بودند را برای این شبکه ارسال کنند. رادیو آوا به بهترین تصاویر جوایزی را اهدا کرد. 

 

3. رادیو پیام
رادیو پیام، انتخاب دو گروه از افراد است. گروه اول افرادی هستند که به اخبار علاقمندند؛ در این رادیو، هر یک ساعت اخبار پخش می‌شود و خبرهای تازه را به گوش شنوندگان می‌رساند. دومین گروه مخاطبان رادیو پیام علاقمندان به موسیقی هستند. پیام هم مانند رادیو آوا، در طول روز انواع موسیقی‌های با‌کلام و بی‌کلام پاپ ایرانی، سنتی و محلی را پخش می‌کند. برای دسترسی به رادیو پیام باید گیرنده خود را روی موج FM ردیف ۱۰۴ مگاهرتز تنظیم کنید. همچنین می‌توانید از طریق اپلیکیشن ایران صدا یا وب سایت رادیو پیام به صورت آنلاین به محتوای این شبکه رادیویی گوش کنید.

 

4. رادیو ایران
شبکه رادیو ایران قدیمی‌ترین شبکه‌ای است که راه‌اندازی شد و هنوز هم مخاطبان بسیاری دارد. یکی از محبوب‌ترین برنامه‌های رادیو ایران، برنامه جمعه ایرانی بود که بعد از ۲۸ سال، پخش آن متوقف شد. در حال حاضر برنامه «صبح جمعه با شما» جایگزین جمعه ایرانی شده که به اندازه سابق محبوب نیست، اما همچنان شونده‌های بسیاری دارد. 


رادیو ایران روی موج FM ردیف ۹۰ مگاهرتز قرار دارد. برای گوش دادن به این شبکه به صورت آنلاین می‌توانید از سایت یا اپلیکیشن ایران صدا استفاده کنید. برای پخش زنده رادیو ایران روی لینک موجود کلیک کنید.
رادیو ایران، شبکه‌ ملی رادیویی کشور است و در موضوع‌های مختلفی فعالیت می‌کند که در ادامه به تعدادی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • بررسی تاریخ ایران و جهان
  • تحلیل و بررسی‌های اقتصادی
  • موضوعات ادبی مانند شعرخوانی، شاهنامه‌خوانی و داستان‌سرایی
  • اخبار
  • مذهبی
  • بررسی رویدادهای هفتگی و روزانه
  • گفتگو با کارآفرین‌های برتر، شخصیت‌های موفق و مسئولان مختلف

 

۵. رادیو تهران
رادیو تهران فقط برای شهروندان پایتخت در دسترس است و روی موج FM ردیف ۹۴ مگاهرتز قرار دارد. این رادیو نیز یکی از پرشنونده‌ترین شبکه‌های ایران محسوب می‌شود و برنامه‌هایی در حوزه‌های مختلف پخش می‌کند. مهم‌ترین برنامه رادیو تهران، بررسی چالش‌ها و مشکلات موجود در پایتخت و رساندن صدای مردم به گوش مسئولان است. البته این شبکه برنامه‌های آموزشی و فرهنگی، سرگرمی، مسابقه و موسیقی را نیز تولید می‌کند. در وب‌سایت رادیو تهران نیز محتواهایی افزون بر آنچه در شبکه رادیویی وجود دارد، ارائه می‌شود. 

 

6. رادیو نمایش
وقتی به رادیو نمایش گوش می‌کنید، متوجه می‌شوید گوش دادن به نمایشنامه‌ها هم می‌تواند به اندازه تماشای تئاتر و فیلم جذاب باشد؛ به خصوص که هیچ محتوای بصری وجود ندارد و تمام احساسات و حالات موجود در نمایشنامه به وسیله صدا به مخاطب منتقل می‌شود. رادیو نمایش به خوبی جذابیت‌های هنر صدابازیگری را به شما نشان می‌دهد! 

رادیو نمایش روی موج موج FM ردیف ۵/ ۱۰۷ مگاهرتز قرار دارد و پخش زنده آن نیز در سایت رادیو نمایش در دسترس است. در این شبکه، گاهی اوقات صدای بازیگرهای معروف را هم می‌شنوید که داستانی را برای شما روایت می‌کنند. نمایشنامه‌های صوتی این شبکه در موضوع‌های بسیار مختلفی وجود دارند و بعضی از آن‌ها به صورت سریالی پخش می‌شوند. 

 

7. رادیو ورزش
ردیف ۹۲ مگاهرتز موج FM به رادیو ورزش و ورزش‌دوستان اختصاص دارد. وقتی به این رادیو گوش می‌کنید، متوجه می‌شوید که ورزش چه دنیای گسترده‌ای دارد و تا چه اندازه می‌تواند جذاب باشد. موضوع‌هایی که در رادیو ورزش به آن می‌پردازند، عبارت است از:

  • اخبار ورزشی
  • گفتگو و مصاحبه با ورزشکاران مطرح کشور
  • بررسی زندگینامه ورزشکارهای بزرگ ایران و جهان
  • توصیه‌های ورزشی برای گروه‌های مختلف از جمله بانوان، سالمندان و...

جالب است بدانید که در این شبکه رادیویی برنامه‌هایی وجود دارد که ارتباط ورزش را با تاریخ و ادبیات ایران مورد بررسی قرار می‌دهد. گوش کردن به این برنامه برای علاقمندان به گذشته ایران بسیار جذاب خواهد بود. اگر گیرنده رادیویی در دسترس ندارید، می‌توانید از طریق اپلیکیشن ایران صدا یا سایت رادیو ورزش به برنامه‌های این شبکه محبوب ایرانی گوش کنید.

 

سخن پایانی
در این مقاله بهترین شبکه‌های رادیویی ایران را معرفی کردیم. برای گوش دادن به این رادیوها می‌توانید از گیرنده‌های مختلفی چون ضبط ماشین، موبایل‌های دارای گیرنده، اپلیکیشن ایران‌صدا و تلویزیون استفاده کنید. بعضی از رادیوها برای گیرنده‌های تصویری چون تلویزیون، رادیونما ارائه می‌دهند، یعنی در کنار محتوای صوتی که تولید و پخش می‌کنند، عکس‌های متناسب را نیز در نمایشگر به مخاطبان نشان می‌دهند. اگر جزو افرادی هستید که روزانه زمان زیادی را در ماشین سپری می‌کنید، گوش کردن به بهترین شبکه‌های رادیویی ایرانی برایتان سرگرم‌کننده خواهد بود. 



شما هم عضو خبرنامه ما شوید

،با ثبت ایمیل خود در خبرنامه ایران تاپ فایو از آخرین مطالب، به محض انتشار مطلع شوید

برای گپ زدن با کاربران، ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید


ایران تاپ فایو را در رسانه های اجتماعی !دنبال کنید

مطالب ما را در رسانه های اجتماعی نیز می توانید !دنبال کنید