پنج بازی قدیمی مازندرانی برای شب های بلند پاییز و زمستان

بازیهای مازندرانی که می توانند به شب نشینی‌های شما شادی دوچندان ببخشند


Admin Irantop جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳

بازی‌ها همواره بخشی از فرهنگ یک کشور بوده‌اند. بازی‌های بومی، قبیله‌ای، محلی و سنتی  هر منطقه از ایران علاوه بر بار فرهنگی، از جذابیت و تنوع بالایی نیز برخوردار هستند. در میان مناطق مختلف ایران فرهنگ بومی استان مازندران آنقدر شیرین است که هر کسی با آشنا شدن با آن، مطمئنا به این استان علاقمند می شود و بازی های مازندرانی فقط بخش کوچکی از این فرهنگ غنی می‌باشند! وجود بازیهای محلی متعدد در استان مازندران سبب شده تا مازندران به عنوان یکی از شادترین استان های ایران شناخته شود. اگر چه بسیاری از آداب و رسوم این استان در پیچ وخم زندگی ماشینی به ورطه فراموشی سپرده شده ، اما شبهای طولانی پاییز و زمستان را می توان فرصتی مناسب برای احیای دوباره بخشی از این بازیها  و سنت های آبا و اجدادی دانست. در این مقاله برآنیم تا شما را با بخشی از بازیهای بومی مازندران که از قدیم الایام بین مردم مرسوم بوده‌اند، آشنا کنیم. پس در ادامه با ما همراه باشید تا بتوانید لذت بازی کردن به شیوه ی مازندرانی ها را تجربه کنید.

1. چش‌دوس‌کا 
"چش‌دوس‌کا "یا بازی با چشمان بسته هم از جمله بازی هایی قدیمی خانگی و دورهم نشینی مازندرانی ها است. در این بازی گروهی در یک اتاق جمع شده و چشم یک نفر را به قید قرعه با پارچه می بندند. بقیه افراد داخل اتاق پخش می شوند و هر کدام صداهایی را از خود در می آورند و فرد مورد نظر باید به دنبال این صداها برود و یکی را دستگیر کند. این بازی تا زمانی که یک نفر توسط فردی که چشمش بسته است دستگیر شود ، ادامه می یابد و سپس دستمال بر روی چشم فردی بسته می شود که دستگیر شده است و به همین ترتیب بازی ادامه می یابد.

2. چش‌به‌چش
بازی " چش‌به‌چش " با 2 نفر انجام می شود. در این بازی 2 نفر در مقابل هم می نشینند و هر دو به چشم های همدیگر خیره می شوند. هر کدام زودتر چشم هایش خسته شود و پلک بزند، بازنده است. البته در آغاز این بازی دو نفر با هم قرار می گذارند که بازنده چه جریمه ای را باید تحمل کند. در زمان های قدیم، معمولا کسی که برنده بازی می شود، یک کشیده دوستانه به صورت فرد بازنده می‌زند.

3. جیم‌جیم‌کا
بازی " جیم جیم‌کا " در جمع های بزرگ مانند عروسی ها یا دورهم نشینی فامیلی هم قابل انجام است. در این بازی یک نفر به عنوان " ماره " انتخاب می شود که معمولا واردتر از دیگر بازیکنان است و می گوید " جیم ، جیم ، جیم ، جیم ، هوپ ! " در این لحظه همه باید سکوت کرده و کاری نکنند که غیرعادی به نظر آید . البته مزه بازی به این است که افرادی سعی می کنند بازیکنان را با ادا و شکلک به خنده وادارند. هر بازیکنی که نتواند خودش را کنترل کند و بخندد یا صدای دیگری از دهنش بیرون بدهد، جریمه می شود. تعیین جریمه برای بازنده، سرگرم کننده ترین بخش این بازی است چون ماره به صورت مستقیم نوع جریمه را مشخص نمی کند بلکه داستان خود ساخته ای را روایت می کند و جریمه را لا به لای داستان قرار می دهد. مثلا می گوید : قهرمان داستان شروع کرد به عرعر کردن، با چهار دست و پا راه رفتن و ... و فردی که بازنده شد باید همه این کارها را به عنوان قهرمان داستان جلوی جمع انجام دهد. به عبارتی بازنده باید به فرمان ماره نمایشی را جلوی جمع اجرا کند که ممکن است انجام بخشی از آن برایش سخت باشد.

4. ان دالو من دالو یا گل و پوچ 
بازی " ان دالو من دالو " با حضور 2 یا چند نفر به وسیله حبه قند و یا سنگ کوچک در محیطی بسته برگزار می شود. در این بازی یک نفر یک حبه قند یا ریگ داخل دست خود می گذارد و شعر "ان دالو من دالو ، پشت تیر کمون دالو، بازار وطن گشتم، پول داشتم و خرج کردم، هم همه چند تا ؟" را می خواند و فرد دوم باید جواب دهد که چه چیزی داخل دست فرد اول است و یا در کدام دست او قرار دارد. اگر فرد دوم جواب را درست بگوید، فرد اول می سوزد و فرد دوم جای فرد اول را گرفته و از دیگران می‌پرسد. ولی اگر جوابش اشتباه باشد از بازی خارج شده و فرد اول به همین ترتیب از افراد دیگر سئوال می کند.

5. بره‌کا ، بربازی یا پارسنگ‌کا
یکی از بازی های سنتی دیگر مازندران که جوانان از اعم پسر و دختر اقبال خوبی به آن دارند و در تمامی نقاط استان مرسوم است، بازی " بره‌کا " یا " پارسنگ‌کا " است که در بعضی مناطق به آن " بربازی " هم می گویند. در بازی بره کا دو تا چند نفر با پنج سنگ کوچک در داخل اتاق با یکدیگر به بازی می پردازند. در این بازی کف دست ، پشت دست و انگشتان نقش اساسی دارند چون سنگ ها را که از آنها با نام " بار " یاد می شود باید به صورت تکی یا چند تایی جا به جا کنند. شروع این بازی با قرعه کشی است و قرعه کشی هم با همان بار صورت می گیرد به این صورت که افراد سنگ ها را کف دستشان می چینند و باید با یک ضربه چرخاندن دست ، سنگ ها را به پشت دستشان منتقل کنند. فردی که بتواند بیشترین سنگ را پشت دستش انتقال داده و نگه دارد ، شروع کننده بازی خواهد بود.

سخن پایانی:
دورهمی‌های خانوادگی همیشه یکی از لذت‌بخش‌ترین لحظات زندگی است و این امکان را به ما می‌دهد تا برای مدت کوتاهی از روزمرگی‌های خود دور شویم. دور‌همی‌ها، تنها برای دید و بازدید نیست و می‌تواند با کمی ذوق و نشاط تبدیل به یکی از خاطره‌انگیزترین روزهای زندگی‌مان شود. کافی‌ست برای چند ساعت به دوران خوش کودکی سفر کنیم و با انجام بازی‌های دسته‌جمعی جذاب، اوقات خوشی را برای خود و دیگران رقم بزنیم. به‌همین منظور در این مقاله از ایران تاپ فایو فهرستی از پرطرفدارترین بازی‌های دسته جمعی بومی مازندران را به شما معرفی کردیم تا به راحتی بتوانیم دورهمی‌هایمان را برای خود و خانواده‌‌یمان ماندگار کنیم. شما فکر می‌کنید جای کدام بازی در این لیست خالی است؟ انتخاب شما کدام یکی از این بازیها برای دورهمی های خانوادگی است؟ خوشحال می‌شویم تا خواننده نظرات شما در بخش کامنتها باشیم.
سپاسگزاریم که تا پایان این مقاله با ما همراه بودید، با دنبال کردن ایران تاپ فایو در شبکه‌های اجتماعی از جمله اینستاگرام و تلگرام از خواندن آخرین مطالب ما بهره مند شوید و اطلاعات خود را در رابطه با مواردی از  جمله لایف استایل، ورزش، گردشگری، آشپزی و … افزایش دهید.



شما هم عضو خبرنامه ما شوید

،با ثبت ایمیل خود در خبرنامه ایران تاپ فایو از آخرین مطالب، به محض انتشار مطلع شوید

برای گپ زدن با کاربران، ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید


ایران تاپ فایو را در رسانه های اجتماعی !دنبال کنید

مطالب ما را در رسانه های اجتماعی نیز می توانید !دنبال کنید