پنج تا از بهترین چشمه های آب‌گرم طبیعی ایران

خواص درمانی چشمه های آب‌گرم ایران را بهتر بشناسیم


Admin Irantop جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳

آبهایی که از دل زمین می‌جوشند بخاطر املاحی که همراه خود دارند، از قدیم الایام درمانی برای بسیاری از بیماریها بوده اند. ایران نیز از این نعمت خدادادی بی بهره نیست و چشمه‌های آب‌گرم یکی از بهترین جاذبه‌های گردشگری ایران هستند. اگر دوست دارید که تفریح شما علاوه بر طبیعت‌گردی، برایتان خاصیت درمانی هم داشته باشد، یکی از این چشمه های آب‌گرم را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب کنید. وقت‌گذرانی در چشمه های آب‌گرم سبب می‌شود، بدن کالری بسوزاند و گرمای مفیدی در اندام‌ها و رگ‌ها منتشر شود. این گرما عملکرد سلول‌های بدن را در حالت مطلوبی قرار می‌دهد و با افزایش جریان خون، اکسیژن بیشتری به شش‌ها می‌رسد و در نهایت آرامشی دل‎‌چسب در عضله‌های بدنتان احساس خواهید کرد که خستگی را از شما دور می‌کند. در این مقاله از ایران تاپ فایو لیستی از پنج چشمه آب‌گرم طبیعی در ایران را برای شما تهیه کرده‌ایم، چشمه هایی که هر کدام معجزات بسیاری را برای سلامتی شما به ارمغان می‌آورند. پس در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر از خواص درمانی و موقعیت هر یک از این چشمه ها بدانیم.

1. آب‌گرم رینه لاریجان
یکی از چشمه های آب‌گرم ایران که در دامنه‌های بهشتی البرز واقع شده‌‌است، آب‌گرم رینه در منطقه لاریجان است. شما در آب‌گرم رینه ، در نزدیکی قله دماوند، می‌توانید علاوه بر تفریح، از خواص معدنی زمین نیز استفاده کنید. چشمه آب‌گرم لاریجان در جاده هراز مسیر منتهی به آمل واقع شده و فاصله کمی با تهران دارد. بنابراین برای تهرانی‌ها می‌تواند مقصد سفرهای یک روزه باشد. برای رفتن به آب‌گرم لاریجان در استان مازندران و استفاده از خواص معدنی و درمانی چشمه‌های گرم در دل دماوند، باید به روستای خوش‌آب‌وهوا و توریستی رینه بروید. در چشمه آب‌گرم لاریجان می‌توانید در دمایی بین ۶۰ تا ۷۰ درجه  به عضلات خود استراحت دهید و از طبیعت منطقه روستایی نیز لذت ببرید. املاح معدنی بسیاری در چشمه های آب‌گرم این منطقه وجود دارد و چشمه آب آهن و حمام شاه‌عباسی در این روستا مشهور است. در این آب‌گرم املاحی مانند کلسیم، گوگرد و لیتیم وجود دارند. از گوگرد موجود در آب برای درست کردن صابون استفاده می‌شود که برای پوست بدن فواید زیادی دارد. جالب است که بدانید حتی آب آن هم در درمان زخم های پوستی موثر واقع خواهد شد.

2. چشمه های آب‌گرم محلات
چشمه‌های آب‌گرم محلات در 15 کیلومتری شمال شرق شهر محلات در استان مرکزی قرار دارند و از نوع آب‌های گرم عمقی هستند که گرمای آن‌ها متناسب با سرعت بالا آمدن گاهی به ۱۰۰ درجه سانتی‌گراد هم می‌رسد. بهترین زمان استفاده از آب‌گرم محلات در فصل بهار و به‌ويژه تابستان است که استحمام در آن‌ها اثرات شفابخشی زیادی دارد و به سلامتی جسمی و روحی کمک می‌کند. آب این چشمه‌ها از ترکیبات آبهای سولفاته کلسیک و از دسته آبهای هیپوترمال بوده و در درمان بیماری‌های نقرس و همچنین بیماری کبدی، صفراوی-کلیوی، پوستی، روماتیسمی ودستگاه گوارش مصرف دارد. به طور کلی استحمام در این چشمه‌ها اثرات شفا بخشی زیادی داشته و موجب سلامت جسمی و روانی فرد می‌شود. یکی دیگر از مواهب طبیعی موجود در ترکیبات معدنی این آب‌گرم، گاز رادون است که موجب درمان انواع بیماری‌های ریوی می‌شود.

3. چشمه آب‌گرم اهرم در بوشهر
در میان دیدنی ‌های استان بوشهر چشمه‌ های آب‌گرم از شهرت دیرینه ‌ای برخوردار است و این موضوع باعث حضور هر چه بیشتر گردشگران در استان بوشهر است. چشمه های جوشان این استان بخاطر هم جوار بودن با کوههای زاگرس و خلیج فارس از املاح معدنی غنی می‌باشند. بطور کل آب ‌های معدنی این استان شامل آب ‌های کلردار، گوگردی و کلر و سولفاته است که هر کدام دارای خواص درمانی متفاوت و متنوعی هستند. آب‌گرم اهرم بوشهر از جاذبه‌های گردشگری در حوالی شهر اهرم است و هرساله مسافران بسیاری به قصد درمان و تفریح در این چشمه تنی به آب می‌زنند. دهکده نمونه آب‌درمانی اهرم با امکانات رفاهی مناسب پذیرای گردشگران است و این مرکز آب‌درمانی مقصد سفرهای بسیاری از ایرانیان است. به طور کلی آب سرشار از املاح معدنی  این چشمه‌ آب‌گرم برای درمان بیماری ‌های پوستی (مانند جوش و دمل و بیماری پیسی که باعث آسیب دیدن پوست می ‌شود) و تنفسی، تسکین اعصاب و درد مفاصل، بیماری‌ های مفصلی مانند دیسک کمر، نقرس، سیاتیک و آرتروز، سایر مشکلات جسمی مانند کوفتگی ماهیچه، خشکی و سفتی عضلات، تورم موضعی و همچنین کلیه درد مناسب است. در ضمن آب این چشمه می تواند به درمان بیماری‌ های عفونی، انواع خاصی از زخم‌ ها و حتی بیماری ‌های پوستی نیز کمک زیادی کند.

4. چشمه های آب‌گرم دهلران در ایلام
یکی از جاذبه های منحصر به فرد استان ایلام که در 3 کیلومتری شهر دهلران و در دامنه کوه سیاه کوه قرار دارد چشمه های آب‌گرم دهلران است. چشمه‌های آب‌گرم دهلران شامل چشمه‎های آب‌گرم و استخرهای لجن است و یکی از مقاصد گردشگری سلامت در استان ایلام به شمار می‎آید. این چشمه ها که از دل زمین بیرون می آید دمای 50 درجه سانتی گراد دارد و  اگرچه دمای بسیار بالایی است ولی برای درمان بیماری هایی از جمله رماتیسم، زخم، شکستگی استخوان، حساسیت، دمل، کوفتگی کار آمد است این آب ها مملو از گوگرد محلول در آب است به همین دلیل در زیر نور خورشید به هفت رنگ در می آید و گاها نیز بوی گوگرد در هوا پر می شود که برای افراد که مشکلات قلبی و تنفسی دارند مضر است. آب این چشمه‌های آب‌گرم به صورت رودخانه در پایین دشت سرد شده و به نام سرگرو یا سرگراب برای مصارف کشاورزی و گوسفندان استفاده می‌شود. بیشتر اوقات به ویژه در هوای معتدل بوی گوگردی این چشمه‌ها فضای شهر را در بر می‌گیرد و جریان این آب در جنوب غربی دهلران منطقه شوره زاری را به وجود آورده که پوشیده شده از گیاهان گز است.


5. چشمه آب‌گرم شهرستان دلفان در استان لرستان
چشمه آب‌گرم دلفان در۶۰ کیلومتری غرب شهر نورآباد و در بین دو رشته کوه گله و سفید کوه در زاگرس و در محل تلاقی سه رودخانه گاماسیاب، گیزه رود و سیمره، واقع شده است. این چشمه در بخش غربی شهرستان دلفان بخش کاکاوند، دهستان کاکاوند غربی حاشیه رودخانه «سیمره» و محل تلاقی آن با «گیزه» رود قرار دارد. چشمه آب‌گرم (گرمابه) دلفان یکی از جاذبه های مهم گردشگری سلامت در غرب کشور است. این چشمه آب‌گرم همچون الماسی درخشان در دامنه های رشته کوه زاگرس می درخشد. چشمه آب‌گرم دلفان با دمای ۶۰ درجه سانتی گراد از دامنه کوه گله از اعماق زمین می جوشد. در چشمه آب‌گرم دلفان توسط اهالی منطقه یک حوضچه کوچک سیمانی برای استفاده احداث شده است. در حال حاضر طرح توسعه استخر، سکوی نشیمن و نمازخانه توسط پیمانکار در دست اجرا می باشد. چشمه آب‌گرم دلفان با غلظتی بیش از ۷۰۰ میلیگرم در لیتر و ترکیبات سولفات کلسیم، گوگرد، سولفور، وجود دی کربنات منیزیم در درمان بیماریهای مفصلی، عفونی و امراض جلدی موثر است.
سخن پایانی
یکی از جاذبه های گردشگری کشور عزیزمان ایران چشمه های آب‌گرم درمانی است که در برخی از شهرهای کشور قرار دارند و با توجه به املاح و شرایطی که دارا هستند، سبب درمان بسیار از بیماری های پوستی، دردهای عضلانی و همینطور میکروب زدایی در بدن می شوند. به همین منظور در این مقاله از ایران تاپ فایو به بررسی پنج مورد از چشمه های آب‌گرم طبیعی در ایران پرداختیم و از خواص درمانی آنها گفتیم. آیا شما تا بحال به این چشمه های آب‌گرم رفته اید. چنانچه تجربه ای در این خصوص دارید خوشحال میشویم تا در قسمت نظرات ما را در تجربه‌ی خود سهیم نمایید.
سپاسگزاریم که تا پایان این مقاله با ما همراه بودید، از شما می خواهیم تا با دنبال کردن ایران تاپ فایو در شبکه‌های اجتماعی از جمله اینستاگرام و تلگرام از خواندن آخرین مطالب ما بهره مند شوید و اطلاعات خود را در رابطه با مواردی از جمله لایف استایل، ورزش، گردشگری، آشپزی و… افزایش دهید.
 



شما هم عضو خبرنامه ما شوید

،با ثبت ایمیل خود در خبرنامه ایران تاپ فایو از آخرین مطالب، به محض انتشار مطلع شوید

برای گپ زدن با کاربران، ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید


ایران تاپ فایو را در رسانه های اجتماعی !دنبال کنید

مطالب ما را در رسانه های اجتماعی نیز می توانید !دنبال کنید