پنج انیمیشن برتر ایرانی

پرمخاطب‌ ترین و جذابترین انیمشنهای ایرانی که باید آنها را تماشا کنید!


Admin Irantop جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳

ایرانیان یکی از پیشگامان پویانمایی در جهان هستند. در میان یافته‌های کوچک و بزرگ باستان‌شناسان در منطقه ۱۵۱ هکتاری شهر سوخته، سفالینه‌ای با نقش بز پیدا شده که در پنج حرکت به سمت درختی حرکت می‌کند و برگ‌های آن را می‌بلعد. گروهی از مورخان باور دارند این سفالینه در حقیقت نخستین انیمیشن یا پویانمایی جهان است که در ایران ساخته شده و قدمت این حرفه جذاب به قرن‌ها پیش در سرزمین پارسی بازمی‌گردد. صنعت انیمیشن در ایران از بدو تولد تا به امروز علیرغم فراز و نشیب‌های فراوان، همیشه به عنوان بخش جدایی ناپذیری از سینمای ایران مطرح بوده است که توانسته افراد توانمندی را در این حوزه به جهان معرفی کند. استودیوهای انیمیشن‌سازی ایران در سال‌های اخیر پیشرفت‌های قابل توجهی کرده‌اند و به همین دلیل امروزه انیمیشن‌های ایرانی متعددی وجود دارند که با حضور در جشنواره‌های جهانی موفق شده‌اند جوایز متعددی را تصاحب نمایند. در ادامه پنج تا از بهترین انیمیشن‌های ایرانی که نبایستی آنها را از دست دهید، به شما معرفی می‌نماییم. با ما همراه باشید تا با هم در این دنیای پر از رنگ حال و هوایی عوض کنیم.

1. انیمیشن بچه زرنگ 
انیمیشن «بچه زرنگ» تولید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است که برای اولین بار در جشنواره چهل‌ویکم فیلم فجر به نمایش گذاشته شد،‌ داستان انیمیشن در مورد پسری است که توانایی صحبت با حیوانات را دارد. این پسر با وسایلی(که معلوم نیست از کجا آورده) یک ابرقهرمان خود خوانده محسوب می‌شود. او با یک ببر در جنگل مواجه می‌شود و عملیاتی برای نجات او از شکارچیان طراحی می‌کند. در ادامه داستان پیچیده‌تر می‌شود و مشخص می‌شود قدرتی مخفی در جنگل وجود دارد که می‌تواند درمان مرگ باشد و دست یافتن به آن جاودانگی را به همراه خواهد داشت. این ببر که بعدتر می‌فهمیم همان ببر معروفِ مازنداران است، یکی از شخصیت‌های داستان است که قهرمان جنگل به حساب می‌آید، محسن با پناه دادن به ببر در پشت صندوق عقب ماشین پدرش، بردن ببر به شهر و بعد تلاش برای بازگرداندن ببر به جنگل، تمام تلاش خود را برای کمک کردن به ببر می‌کند، اما تلاش او هر بار منجر به دردسر و ماجراهایی تازه می‌شود.


2. انیمیشن پسر دلفینی
«پسر دلفینی» نامی است که این روزها زیاد شنیده می‌شود، انیمیشنی که در سال ۱۳۹۹ به کارگردانی و نویسندگی محمد خیراندیش و تهیه‌کنندگی محمدامین همدانی تولید شد و به تازگی اولین اکران خود را در روسیه و آسیای میانه تجربه کرد؛ تجربه‌‌ای موفق برای فیلمی که طی دو هفته سقف فروش یک و هفت دهم میلیون دلار را کسب کرده است.
در خلاصه داستان «پسر دلفینی» آمده است: «هواپیمایی در دریا سقوط می‌کند. یک دلفین (سفید) به همراه مادرش (نانا) نوزاد انسانی (پسر دلفینی) را در دریا یافته و از او نگهداری می‌کنند. پسر دلفینی بزرگ شده و پس از اینکه متوجه می‌شود او یک انسان است به دنبال پیدا کردن مادرش از دریا خارج شده و راهی جزیره می‌شود. او توسط ناخدا مروارید و دخترش شیرین نگهداری می‌شود. پسر دلفینی در مسابقه جمع‌آوری مروارید شرکت می‌کند. توسط دزدان دریایی که برای بی‌بی زار کار می‌کنند، دزدیده می‌شود و…»

3. انیمیشن لپتو
انیمیشن سینمایی «لوپتو» به کارگردانی عباس عسکری و تهیه‌کنندگی محمدحسین صادقی نخستین محصول سینمایی مرکز انیمیشن سازمان سینمایی سوره است که با تکنیک سه بعدی در استودیو فراسوی ابعاد، توسط هنرمندان کرمانی تولید شده است. این انیمیشن توانسته جایزه‌ ویژه‌ دبیر در جشنواره‌ بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان و پروانه‌ی زرین برای بهترین دستاورد فنی و هنری بخش بین‌الملل را بدست آورد و به دهمین جشنواره‌ یونیورسال کیدز استانبول نیز راه یابد.
داستان«لوپتو» درباره آسایشگاهی است که در آن دکتر سعید کمالی بیماران روانی را با متد «اسباب‌بازی‌سازی‌درمانی» درمان می‌کند یعنی بیماران را به جای استفاده از قرص و دارو با ساختن اسباب‌بازی، درمان می‌کند. این اتفاقات با حضور یک «فرشته» که در دکتر حس امید ایجاد می‌کند پیش می‌رود. بعد از موفقیت اسباب بازی‌های لوپتو فردی تازه وارد بعنوان بیمار به خرابکاری در کارگاه می‌پردازد و منجر به پلمپ آن می‌شود. علی_ پسر آقای کمالی_ با کمک فرشته به دنبال راه حلی برای این مشکل می‌گردد و در انتها موفق نیز می‌شود.


4. انیمیشن ببعی و ببعو
انیمیشن ببعی و ببعو یک مجموعه پویانمایی تلویزیونی ایرانی به کارگردانی حسین صفارزادگان و تهیه‌کنندگی محمدمهدی مشکوری است. این مجموعه انیمیشنی با تکنیک کات اوت و برای گروه سنی خردسال تولید شده است. این انیمیشن در فضای فانتزی برای مخاطب خردسال ساخته‌شده است. ببعی و ببعو دو خواهر گوسفند هستند که در کنار پدر و مادرشان مسائل مختلفی را یاد می‌گیرند. به‌عنوان‌مثال روزی ببعی مریض می‌شود و پدر و مادر با ترفندی به او یاد می‌دهند که باید داروهایش را سر موقع بخورد تا خوب شود. همچنین ببعی و ببعو یاد می‌گیرند که باید در دوران کرونا در صورت لزوم بیرون بروند و حتماً دوستانشان که شامل ماسک و دستکش و ژل هست را با خود به همراه ببرند. این انیمیشن در مورد بدغذایی و شیطنت و آداب معاشرت و… هم راه‌کارهای عملی هم به پدر و مادر وهم به بچه‌ها می‌دهد.


5. انیمیشن فیلشاه
فیلشاه یک فیلم پویانمایی ایرانی است که در سال ۱۳۹۶ منتشر شد. این فیلم محصول گروه هنر پویا است که کارگردانی آن بر عهده هادی محمدیان و تهیه‌کنندگی آن بر عهده حامد جعفری بوده‌است. داستان فیلشاه در جنگلی در آفریقا رقم می‌خورد. رئیس گله فیل‌ها صاحب فرزندی می‌شود که همه انتظار دارند جانشین رئیس گله باشد، اما برخلاف تصور همه «فیل شاه» بسیار دست و پا چلفتی است و هیکل گنده‌اش همیشه سبب تخریب و خرابکاری می‌شود. این انیمیشن در اصل دربارهٔ اصحاب فیل و حمله ابرهه به خانه کعبه است که در نهایت به تولد محمد ختم می‌شود. این انیمیشن در اکران نوروزی ۱۳۹۷ موفق شد پس از ۷ هفته نمایش، رکورد فروش تاریخ پویانمایی ایران را بشکند و به پرفروش‌ترین پویانمایی سینمای ایران تبدیل شود. فیلشاه در مجموع فروش بیش از ۷ میلیاردی در گیشه سینماها رسید.
سخن پایانی
انیمیشن‌های جذاب ما را غرق دنیای رویایی خود می‌کنند. در گذشته بیشتر مردم تصور می‌کردند مخاطب انیمیشن‌ها فقط کودکان و نوجوانان هستند، اما امروزه بسیاری از بزرگسالان نیز به این ژانر فیلم و سریال علاقه‌مند شدند و پیگیر آثار جذاب و جدیدش هستند. از سویی دیگر برای همه‌ی کسانی که علاقه‌مند به انیمیشن هستند این آرزو وجود دارد که روزی شهرها و مسیرهایی که در آن حضور داشته‌اند را در شمایل انیمیشنی با کیفیت و داستانی ملموس، تماشاگر باشند. دیدن پنجره‌های ارسی، درخت‌های پرشکوفه بهارنارنج و داستان‌های اساطیری ایرانی با جلوه‌های انیمیشنی نیز ایده‌آل هر ایرانی علاقه‌مند به کارتون است. در این مطلب با لیستی از انیمیشن‌های ایرانی آشنا شدید که بعضی از آن‌ها به‌یادماندنی و بعضی دیگر همچنان جای رشد و بهبود دارند. اگر از علاقه‌مندان انیمیشن های ایرانی هستید، پیشنهاد می‌کنیم این کارتون‌ های ایرانی پرطرفدار و جذاب را در لیست بعدی خود قرار دهید.
ممنونیم که تا پایان این مقاله با ما همراه بودید، با دنبال کردن ایران تاپ فایو در شبکه‌های اجتماعی از جمله اینستاگرام و تلگرام از خواندن آخرین مطالب ما بهره مند شوید و اطلاعات خود را در رابطه با مواردی از  جمله لایف استایل، ورزش، گردشگری، آشپزی و … افزایش دهید.
 



شما هم عضو خبرنامه ما شوید

،با ثبت ایمیل خود در خبرنامه ایران تاپ فایو از آخرین مطالب، به محض انتشار مطلع شوید

برای گپ زدن با کاربران، ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید


ایران تاپ فایو را در رسانه های اجتماعی !دنبال کنید

مطالب ما را در رسانه های اجتماعی نیز می توانید !دنبال کنید