پنج کتاب ایرانی که دیدگاه شما به زندگی را تغییر می‌دهند

معرفی تاثیر گذارترین کتابها از نویسندگان ایرانی


Admin Irantop جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳

کتاب بهترین دوست ماست. شما با این جمله موافق هستید یا به طور کلی سراغ خواندن کتاب‌ها نمی‌روید؟ بدون شک حضور در کتاب فروشی‌ها و گشت زدن میان قفسه‌های کتاب و بوی خوش کاغذ، شما را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد و یا شاید تعدادی کتاب خاک خورده در کتابخانه و گوشه منزل و اتاق شما پیدا می‌شود که منتظر خوانده شدن هستند.
اگر روزهایتان تکراری شده و به دنبال اتفاق جدیدی می‌گردید، زمان آن رسیده که به سراغ این کتاب‌های خاک خورده بروید و با دنیای کلمات آشتی کنید. شاید هم به دنبال چند عنوان کتاب می‌گردید که در اسرع وقت خریداری کنید و شبهای پاییزی را زیباتر بگذارنید. در هر صورت این مقاله به شما کمک می‌کند. چرا که قرار است به سراغ معرفی "پنج کتاب فارسی که دیدگاه شما به جهان را تغییر می‌دهند" برویم. 
با ما همراه شوید، تا نویسندگان و کتاب هایی را بشناسیم که قرار است کمک کنند زندگی را از زوایای جدیدی بررسی کنیم. آماده‌اید؟ کاغذ و قلم را بردارید و عناوین زیر را یادداشت کنید. قول می‌دهیم از نخواندن این کتاب‌ها بیشتر پشیمان خواهید شد تا خواندنشان!

 

1. تکه هایی از یک کل منسجم اثر پونه مقیمی 
کتابی روانشناسی اما نه زرد و پر حاشیه!

جالب است بدانید این کتاب ابتدا در اینستاگرام نویسنده آن منتشر شده بود، البته نه به شکل کلی، بلکه تنها تکه‌هایی از آن در صفحه شخصی نویسنده قابل خواندن بود و شاید استقبال مخاطبین از این نوشته ها سبب شد پونه مقیمی تصمیم به انتشار یکی از پرفروش ترین کتاب های مدرن ایران بگیرد! 
لحن نوشتاری خودمانی و ساده است. پس با ادبیات سنگین و غیرقابل فهم سر و کله نخواهید زد. توضیحات جامع و کامل این کتاب درباره تکه‌های گم شده انسان‌ها، احساسات روشن و زیبایی را در شما پدید خواهد آورد. "تکه‌هایی از یک کل منسجم" پیام‌های ارزشمندی از تقویت روحیه، تأمل در زندگی و پذیرش زیبایی در جزئیات را به مخاطبان منتقل می‌کند. این کتاب نشان می‌دهد که حتی در تجربیات روزمره، زیبایی و معنا قابلیت کشف دارند.اگر برای خرید این اثر تردید دارید، شاید دانستن اینکه، این کتاب بیش از سیصد و شصت بار تجدید چاپ داشته است، نشان دهنده میزان محبوبیت نویسنده و زیبایی انتخاب کلمات به شما باشد. امکان خرید نسخه الکترونیک این کتاب از طریق وبسایت ناشر وجود دارد.

2. شوهر آهو خانم اثر علی محمود افغانی
نخستین کتاب نویسنده‌ای ناشناس که غوغا به پا کرد

شاید باورش سخت باشد که نویسنده این اثر ماندگار و البته حجیم و با تعداد صفحات زیاد، پیش از این کتاب، هرگز اثری منتشر نکرده بود. جزئیات داستان به قدری زیبا منتقل می‌شود که گویی یک صحنه فیلم یا تئاتر پیش روی شماست. به راحتی می‌توانید با قلم توانمند نویسنده چهره‌ها، مکان‌های وقوع اتفاقات و سایر ویژگی‌ها را کامل و دقیق تصور کنید. 
برای نسل z که هیچ تصوری از ایران سالهای دور و پر از تبعیض جنسیتی ندارد، این کتاب هم روشنگر و هم تعجب آمیز خواهد بود. چرا که همانطور که از نام اثر پیداست این کتاب در نکوهش و مذمت چند همسری نوشته شده است. خلاصه داستان را در این یک خط می‌توان جستجو کرد: "سید میران در پنجاه سالگی عاشق رقاصه محل هما می‌شود و زندگی خود و خانواده‌اش با این احساس، دگرگون می‌گردد"
علی محمود افغانی این کتاب را با هزینه شخصی خودش چاپ کرد چرا که هیچ نشر و ناشری اعتماد نداشت کتابی با این تعداد صفحات را از یک نویسنده بی نام و نشان چاپ کند! اما همانطور که می‌دانید بعد از گذشت سالها از نخستین چاپ، همچنان این اثر پرطرفدار و دوست داشتنی است. 

3. کتاب بوف کور اثر صادق هدایت
نخستین رمان مدرن فارسی

بوف کور یکی از بزرگ ترین آثار ادبی ایران است که هیچ شخصی با هیچ عقیده‌ای نمی‌تواند این مهم را نقض کند. در دنیایی پر از معما و تاریکی، داستان بوف کور به تصویر کشیده می‌شود. شاید برایتان جالب باشد بدانید بوف کور نخستین بار در بمبئی چاپ شد نه ایران! هدایت در این سفر مشکلات اقتصادی زیادی را متحمل گشت که از قضا روی فضای سیاه این رمان کوتاه تاثیر گذار بوده است. 
فضای این داستان سبب شده از آن با عنوان نخستین رمان مدرن ایران یاد شود. همچنین هامون داریوش مهرجویی نیز از روی این رمان ساخته شده است. تاثیر بوف کور در زمان خودش و حتی اکنون با گذشت بیش از پنج دهه از انتشارش، روی اندیشمندان و روشنفکران غیرقابل انکار است. 
این کتاب شامل دو بخش کلی است. بخش نخست که به روایت اتفاقات زمان حال می‌پردازد و بخش دوم که چندین دهه پیش تر را از زبان راوی بیان می‌کند. صادق هدایت آثار ماندگار زیادی در طی زندگی پربار خود تهیه کرده است، اما بوف کور را می‌توان گل سرسبد این آثار تکرار ناپذیر دانست. شما تجربه خوانش این اثر ماندگار را دارید؟ از طریق این لینک می‌توانید نسخه رایگان بوف کور را تهیه کنید.

4. "جای خالی سلوچ" اثر محمود دولت آبادی
یکی از پر اهمیت ترین کتاب‌های زبان فارسی 

احتمالا ما خوانندگان عادی باور نکنیم که نگارش رمان پرکشش و جذاب "جای خالی سلوچ" تنها 70 روز زمان برده است. محمود دولت آبادی که بیشتر برای نگارش رمان طولانی کلیدر شناخته می‌شود، در فاصله انتشار بین جلد دوم و سوم این اثر ماندگار، جای خالی سلوچ نگارش را منتشر کرد. 
در این کتاب تاکید روی شناخت خانواده سلوچ است. اما به طور کلی نحوه زندگی مردم میانه ایران در دهه 30 را به تصویر می‌کشد. شاید نام این کتاب با سلوچ پیوند خورده باشد، اما خیلی بیشتر از آنکه ما سلوچ را در متن کتاب ببینیم و بشناسیم، همسر او یعنی مرگان را می‌شناسیم که در تلاش است در نبود همسرش، از کانون خانواده دفاع کند و همه مشکلات را با سختی و حتی گریه و اشک و آه، پشت سر بگذارد. 
در این کتاب هم مانند نمونه دوم این لیست، حضور یک خانم قوی که برخاسته از یک خانواده سنتی ایرانی است، به شدت حس می‌شود. این رمان جذاب بالغ بر بیش از 400 صفحه می‌شود، پس زمان متنابهی برای خواندن آن کنار بگذارید و یک قلم به دست بگیرید تا زیر جملات زیبا و تکرار نشدنی آن خط بکشید. 

5. "چراغ ها را من خاموش می‌کنم" اثر زویا پیرزاد 
بیش از صد و هفتاد تجدید چاپ از زندگی روزمره یک زن ایرانی 

چراغ ها را من خاموش می‌کنم، قرار نیست حال و هوای شما را عوض کند. روایت زندگی معمولی زنی خانه دار که در بحبوحه جنگ در یکی از پرتنش ترین مناطق ایران زندگی میکند و مذهبی غیر از اسلام دارد، شاید تنها برای زنان و خانمها جذابیت داشته باشد. اما پیشنهاد می‌کنیم تمامی افراد فارغ از جنسیت و سن و سال این رمان جذاب که بیش از 170 بار تجدید چاپ داشته است را مطالعه کنند. 
حتما روایت جذاب زویا پیرزاد سبب شده این اثر برنده 3 جایزه اساسی مانند جایزه گلشیری و شب یلدا شود. همچنین این اثر به زبان انگلیسی و فرانسوی نیز ترجمه گشته است. پس بد نیست بخشی از کتاب چراغ ها را من خاموش می کنم را با هم بخوانیم:
نه با کسی بحث کن، نه از کسی انتقاد کن. هرکی هرچی گفت بگو حق با شماست و خودت را خلاص کن. آدم ها عقیده ات را که می پرسند، نظرت را نمی خواهند. می خواهند با عقیده ی خودشان موافقت کنی. بحث کردن با آدم ها بی فایده ست.

سخن پایانی 

در مقاله امروز به سراغ معرفی پنج کتاب فارسی رفتیم که خواندن آنها نظر و دیدگاه شما به زندگی را برای همیشه تغییر خواهد داد. از زویا پیرزاد تا صادق هدایت، نویسندگان بزرگ مدرن را بررسی کردیم. این کتاب ها را می‌توانید از طریق لینک‌هایی که در مقاله قرار دادیم به شکل صوتی یا فیزیکی خریداری کنید و از خواندن یا گوش دادن به آنها کمال لذت را ببرید. 
به نظر شما جای چه عنوانی در این لیست خالیست؟ شما چند عنوان از این لیست را پیش‌تر مطالعه کرده بودید؟ خوشحال می‌شویم، در قسمت نظرات آنها را با ما در میان بگذارید.
سپاسگزاریم که تا پایان این مقاله با ما همراه بودید، از شما می خواهیم تا با دنبال کردن ایران تاپ فایو در شبکه‌های اجتماعی از جمله اینستاگرام و تلگرام از خواندن آخرین مطالب ما بهره مند شوید و اطلاعات خود را در رابطه با مواردی از جمله لایف استایل، ورزش، گردشگری، آشپزی و… افزایش دهید.



شما هم عضو خبرنامه ما شوید

،با ثبت ایمیل خود در خبرنامه ایران تاپ فایو از آخرین مطالب، به محض انتشار مطلع شوید

برای گپ زدن با کاربران، ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید


ایران تاپ فایو را در رسانه های اجتماعی !دنبال کنید

مطالب ما را در رسانه های اجتماعی نیز می توانید !دنبال کنید