پنج مقصد برتر یخ نوردی در ایران

با جاذبه های گردشگری ایران برای یخ نوردان بیشتر آشنا شویم!


Admin Irantop جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳

یخ نوردی بسیار شبیه صخره نوردی است، در واقع یخ نوردی نوعی از صخره نوردی است که روی یخ انجام میشود و یخ نوردان به جای بالا رفتن از سطوح سنگی، از کرامپون، کلنگ، طناب و سایر تجهیزات برای بالا رفتن از یخ استفاده می کنند. برای سال ها، یخ نوردی تنها بخشی از صخره نوردی و سایر فعالیت های کوهنوردی بود. هر زمان که کوهنوردان به بخش یخی در کوه می رسیدند، برای ادامه مسیر به سمت بالا مجبور بودند از یخ عبور کنند. سرانجام، هیجان و چالش بالا رفتن از یخ سبب شد تا ورزش یخ نوردی متولد شود. امروزه، صعود بر روی یخ به جای اینکه مانعی در راه رسیدن به قله باشد، به خودی خود یک ماجراجویی است. یخ نوردی را می توان به صورت مستقل یا به عنوان بخشی از یک سفر کوهنوردی تمرین کرد. یخچال های طبیعی و آبشارهای یخ زده محبوب ترین مکان های یخ نوردی هستند. در این مقاله از ایران تاپ فایو قصد داریم تا پنج تا از بهترین مقاصد یخ نوردی در ایران را برای علاقه مندان به این رشته پرهیجان ورزشی معرفی کنیم. 

1. یخچال یخار
یخار یکی از بزرگ‌ترین و مرتفع‌ترین یخچال‌های ایران و دماوند است. این یخچال مشهور که با نام دره یخار نیز شناخته می‌شود، دره‌ای عظیم، عمیق و ریزشی در شرق دماوند است و حدفاصل یال شمال شرقی و یال جنوب شرقی آن را پوشش می‌دهد. یخ‌نوردی در دره یخار، در فصول مختلف سال با خطرات زیادی همراه است. ریزش سنگ در بهار و بهمن‌های هولناک در زمستان از عوامل تهدید کننده برای صعود‌کنندگان هستند. با وجود اینکه این یخچال معروف ترین یخچال کشور است، عواملی مانند دوری تا پای کار، سختی مسیر، ریزشی بودن و طول زیاد آن سبب شده است تا افراد کمی از این مسیر به کوه دماوند صعود کنند. 
یخچال یخار با ارتفاع تقریبی 1300 متر بلند‌ترین و با قرار گرفتن دهلیز‌های آن در ارتفاع تقریبی 5200 متری از سطح دریا مرتفع‌ترین یخچال ایران است. این دره عظیم پنج دهلیز بزرگ دارد که بلند‌ترین آن‌ها یخار نام گرفته است.

 
2. یخچال شمالی سبلان
این یخچال بزرگ و مرتفع که دقیقاً در جناح شمالی قله قرارگرفته و از دور دست های هرنقطه از شهرهای مشگین و لاری به وضوح مشخص است، از ارتفاع 4150 مترشروع شده و تا قلل سبلان امتداد دارد. عرض این یخچال زیاد است و باشیب بسیار تندی درپی یک شکاف یخچالی به قله می رسد.
قله سبلان به ارتفاع 4811 متر در استان اردبیل از جمله مرتفع ترین قلل منفرد ایران به شمار می‌رود. منطقه‌ای در غرب کشور و استان اردبیل با زمستان های فوق العاده سرد و برفی که مشخصه این منطقه است. ریزش سنگ دراطراف یخچال وجود دارد و در پاییز ازیخ مستحکم برخوردار می‌شود. از دلایل محبوبیت یخچال شمالی سبلان در میان کوهنوردان می‌توان به قرار گیری در جبهه منتهی به قله سبلان، دسترسی آسان و وجود یخسارهای متعدد برای تمرین و دوره‌های آموزشی اشاره کرد.

3. یخچالهای علم کوه
منطقه علم کوه در رشته کوه البرز با وجود بیش از 45 قله بالای 4000 متر ارتفاع، از محبوب‌ترین مناطق برای کوهنوردان و یخ‌نوردان به شمار می‌رود. قله‌های این منطقه که با نام «تخت سلیمان» مشهور است؛ پس از دماوند در لیست مرتفع‌ترین قله‌های البرز قرار می‌گیرند. علم کوه، بلندترین قله این مجموعه است که از شمال شرق به دیواره‌ای به طول 700 متر و عرض 450 متر منتهی می‌شود؛ دیواره‌ای که به‌عنوان یکی از هشت دیواره سخت گذر جهان شناسایی شده است و شهرت بسیاری در میان کوهنوردان ایرانی و خارجی دارد. در ارتفاعات بالای 4 هزار متری علم کوه رده هایی از یخچال های پراکنده به چشم می خورد که در اثر آب شدن یخ ها، به این مکان ها منتقل شده اند. به این یخچال های پراکنده نیز در اصطلاح زباله های یخچالی گفته می شود.
در مجموعه علم کوه هفت یخچال بزرگ وجود دارد که مهمترینشان یخچال هفت خوان می باشد، این یخچال بین جبهه شمال قله‌های هفت خوان و جبهه غربی قله‌های خرسان واقع شده و بزرگ‌ترین یخچال طبیعی کشور است. علاوه بر این یخچال‌ها در این نواحی برفچال‌هایی نیز به چشم می‌خورند که مهم‌ترین آن‌ها، برفچال تنگ گلو است؛ این برفچال دروازه شمالی فلات حصار چال است و راه مال‌رو کلاردشت طالقان از آن عبور می‌کند. برفچال گردونه کوه در بین دو یخچال خرسان و حصارچال در زیر قله مناره، دیگر برف چال مشهور علم کوه است.


4. آبشار یخی نوا
بسیاری از یخ‌نوردان ترجیح می‌دهند به‌جای یخ‌نوردی در یخچال های طبیعی، در زمستان روی آبشار‌های منجمد شده به این فعالیت بپردازند. آبشار یخی نوا در منطقه‌ای یخ‌زده قرار دارد و از نظر ارتفاع از سطح دریا مرتفع‌ترین آبشار خاورمیانه به شمار می‌آید. آبشار نوا در ارتفاع حدود 5100 متر بالاتر از سطح دریا در نزدیکی روستای نوا در دل یخچال‌های جبهه جنوبی دماوند واقع شده است و بازدید از آن به کوهنوردان و یخ‌نوردانی توصیه می‌شود که تجهیزات کامل و تجربه کافی دارند. به‌علاوه بهتر است بدانید که در سمت چپ این آبشار تپه‌های گوگردی وجود دارند که گاز متصاعد شده از آن‌ها صعود از این آبشار را مشکل می‌کند.
آبشار یخی نوا در طول سال کاملا یخ‌زده است و تنها در تابستان، برای مدت کوتاهی باریکه‌ی آبی از کنار آن جاری می‌شود. این آبشار از جاذبه های گردشگری منطقه لاریجان به شمار می‌رود و ارتفاع آن در منابع بین هفت تا ۱۲ متر ذکر شده است و سطح یخ در این آبشار، مانند دیگر آبشارهای یخی صاف و یک‌دست نیست؛ بلکه به‌صورت قندیل‌‌هایی است که روی یکدیگر قرار گرفته‌اند.


5. آبشار یخی آبنیک
آبنیک یکی دیگر از آبشار‌های مورد توجه یخ‌نوردان در طبیعت ایران است؛ آبشاری که در یک کیلومتری روستایی با همین نام در انتهای دره‌ آبنیک قرار دارد. روستای آبنیک در ۱۲ کیلومتری شمال شرقی فشم، پس از لالون و قبل از گرمابدر قرار دارد و دارای ارتفاع 2400 متر از سطح دریا است. این روستا آب و هوای سرد و ییلاقی دارد و به همین علت جنس یخ آبشار آن، برای یخ‌نوردی در فصل زمستان، بسیار مرغوب و مناسب است. آبشار یخی آبنیک از رودی با همین نام جاری می‌شود. این رود با هفت کیلومتر طول، از کوه‌های جانسون و خرسنگ سرچشمه می‌گیرد و همچنین یکی از سرشاخه‌های جاجرود است. آبشار آبنیک هر سال در فصل سرما منجمد می‌شود و در سایر فصول جاری است. 
برای اینکه به این آبشار یخی برسید باید از روستا حدود سه ساعت کوهنوردی کنید. آبشار یخی آبنیک در انتهای دره آبنیک، در کنار یک تنگه زیبا قرار دارد. در مسیر کوهپیمایی پس از دو ساعت به دشتی می‌رسید که دارای چندین چشمه و یک سرچشمه بزرگ دائمی است.آبشار یخی آبنیک هشت متر ارتفاع دارد و برای صعود به آن، به تجهیزاتی کامل و افرادی با تجربه نیاز دارید. وسایل و مواد غذایی مورد نیاز خود را می‌توانید از روستا تهیه کنید. در اطراف این آبشار یخی امکان بیتوته و کمپ وجود دارد.

سخن پایانی:
در ایران نزدیک به نیم قرن است که ورزش یخ نوردی به صورت حرفه ای و آماتور انجام می شود. کوهستان ها و یخچال های مناسبی هم برای یخ نوردان در ایران وجود دارد. از این رو قهرمان و رکورد داران مطرحی نیز از کشور ایران در مسابقات بین المللی شرکت می کنند. در این مقاله از ایران تاپ فایو پنج مقصد برتر یخ نوردی در ایران را معرفی کردیم. که صعود از هر کدام با چالشها و جاذبه های متفاوتی همراه است. آیا شما هم به ورزش یخ نوردی علاقه مندید؟! شما تا کنون تجربه صعود از یخچالهای طبیعی را داشته اید؟! خوشحال خواهیم شد تا در قسمت نظرات تجربیات و علاقه مندی هایتان را با ما به اشتراک بگذارید.
سپاسگزاریم که تا پایان این مقاله همراه ما بودید، دعوت می‌کنیم تا با دنبال کردن ایران تاپ فایو در شبکه‌های اجتماعی از جمله اینستاگرام و تلگرام، از خواندن آخرین مطالب ما بهره مند شوید و اطلاعات خود را در رابطه با مواردی از جمله لایف استایل، ورزش، گردشگری، آشپزی و… افزایش دهید.
 



شما هم عضو خبرنامه ما شوید

،با ثبت ایمیل خود در خبرنامه ایران تاپ فایو از آخرین مطالب، به محض انتشار مطلع شوید

برای گپ زدن با کاربران، ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید


ایران تاپ فایو را در رسانه های اجتماعی !دنبال کنید

مطالب ما را در رسانه های اجتماعی نیز می توانید !دنبال کنید