پنج نکته ایمنی که باید هنگام ورزش های زمستانی رعایت کنید

نکاتی که علاقه مندان به تفریح در فضای باز زمستانها باید در نظر بگیرند!


Admin Irantop جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳

با شروع فصل سرما، بسیاری از ما به لذت‌ ورزش‌های زمستانی فکر می‌کنیم، پایین آمدن از دامنه های شیب‌دار، قدم زدن در میان جنگل‌های ساکت و پوشیده از برف و سر خوردن روی دریاچه های یخی بسیار هیجان انگیز هستند. اما این فعالیت‌ها و سختی‌های ذاتی محیط زمستانی با خطراتی همراه هستند و مهم است که ایمنی تفریحات زمستانی را در کنار همه لذتهای آن در نظر بگیریم. نمی خواهیم ذهن شما را منفی کنیم، اما نگاهی به آمار ورزش های زمستانی این مساله را نشان می دهد که هر ساله تعداد زیادی مصدوم به مراکز درمانی بخاطر مصدومیتهای ناشی از این فعالیت ها مراجعه می کنند که بسیاری از آن‌ها کودکان، نوجوانان و بزرگسالان جوان می باشند. در این مقاله ، نکات ایمنی اولیه را برای برخی از محبوب‌ترین فعالیت‌های فضای باز در فصل زمستان بیان می‌کنیم. 

1. از وسایل محفاظتی مناسب استفاده کنید و تجهیزات ورزشی را از قبل بررسی کنید
مانند هر فعالیت ورزشی یا تفریحی، پوشیدن لباس مناسب برای پیشگیری از آسیب های ورزشی زمستانی بسیار مهم است. این تجهیزات از کفش‌های مناسب این ورزشها که برای گرم، خشک ماندن و آماده بودن برای شرایط آب و هوایی متغیر لازم است - تا کلاه ایمنی و محافظ‌های ساق پا، بازو و مچ که توسط بهنگام اسنوبورد سواری استفاده می‌شود، متنوع می باشند. اطمینان حاصل کنید که کلاه ایمنی، عینک و سایر تجهیزات ایمنی با استانداردهای مناسب استفاده کنید و حتماً قبل از استفاده از تجهیزات ورزشی زمستانی خود، اعم از پابند اسکی، اسکیت روی یخ خود که ماهها حتی به آن نگاه نکرده اید. یک ارزیابی کامل انجام دهید. اگر آسیب دیده، فرسوده شده است یا به طور کلی نامرغوب به نظر می رسد، باید آن را تعمیر یا تعویض کنید و این نکته مهم را فراموش نکنید که تجهیزات ورزشی ایمن لازمه یک ورزش زمستانی ایمن است.

2. کرم ضد آفتاب را فراموش نکنید
 این که بخاطر آفتاب گرفتن به سواحل تابستانی نمی روید به این معنی نیست که نیازی به نگرانی در مورد آفتاب سوختگی و اشعه ماوراء بنفش ندارید. در واقع، فعالیت‌های زمستانی در فضای باز می‌تواند شما را در معرض تشعشعات شدید خورشیدی به ‌دلیل تأثیر تشعشع پوشش برف ایجاد می‌شود، قرار می دهد. کرم ضدآفتابی با SPF 30 یا بالاتر بزنید، 15 تا 20 دقیقه قبل از اینکه به سراشیبی بروید، ضد آفتاب مناسب را روی تمامی قسمتهایی از سطوح پوست که در معرض نور خورشید هستند، بمالید و هر دو ساعت یک بار ضد آفتاب خود را تجدید کنید.
3. مقدار زیادی آب در حین ورزش زمستانی بنوشید و خوردن مواد غذایی با کالری مناسب قبل از انجام ورزش زمستانی را فراموش نکنید
مانند محافظت در برابر نور خورشید، برخی از ما در طول فعالیت های زمستانی در فضای باز از نوشیدن آب کافی صرف نظر می کنیم. اما تحرک و جنب و جوش زیاد در فعالیتهای زمستانی به این معنی است که شما در حال عرق کردن هستید و کم آبی می تواند در زمستان به اندازه زمان اوج گرما در تابستان یک مشکل جدی باشد. از طرفی حفظ هیدراتاسیون مناسب آسیب پذیری شما را در برابر شرایط دیگر مانند سرمازدگی را کاهش می دهد.
بعلاوه یادتان نرود که قبل از انجام فعالیت زمستانی یک وعده غذایی با حجم کم و کالری مناسب میل کنید. غذا خوردن قبل از ورزش زمستانی می تواند کالری بدن شما را افزایش دهد و هنگام ورزش از افت قند خون جلوگیری کند.

4. مراقب سرمازدگی و هیپوترمی باشید
وقتی صحبت از سرمازدگی می شود، هر فعالیت زمستانی در فضای باز می تواند شما را در معرض خطر این بیماری شایع و کاملا جدی قرار دهد. یخ زدن رگ‌های خونی و بافت‌ها می‌تواند منجر به آسیب دائمی آنها شود و درمان سرمازدگی، به‌ویژه در مناطق دورافتاده می‌تواند کاری دشوار باشد. این امر اهمیت انتخاب دقیق نوع لباس عایق مناسب را برای ورزش خاص و شرایط آب و هوایی که با آن سروکار دارید، نشان می دهد. یکی از اشتباهات رایج پوشیدن دستکش های نازک و ناکافی یا حتی نادیده گرفتن محافظ دست است. مراقب علائم یخ زدگی (پوست بی حس و قرمز) باشید و فوراً ناحیه آسیب دیده را گرم کنید.

5. گرم کردن قبل از ورزش زمستانی را فراموش نکنید
انجام ورزشهای زمستانی با «عضلات سرد» خطر آسیب دیدگی شما را افزایش می دهد و علاوه بر این، برودت هوا منجر به سفت شدن عضلات ، انقباض رگ های خونی و در نتیجه افزایش احتمال گرفتگی در بدن و مشکلات دیگر می شود. ﺣﺮﮐﺎت ﮐﺸﺸﯽ ﯾﮑﯽ از ﺑﻬﺘﺮﯾﻦ راه ﻫﺎ ﺑﺮای ﭘﯿﺸﮕﯿﺮی و اﺟﺘﻨﺎب از ﮐﻮﻓﺘﮕﯽ ﻋﻀﻼﻧﯽ، ﮔﺮﻓﺘﮕﯽ و آﺳﯿﺐ ﻫﺎی ﻋﻀﻼﻧﯽ اﺳﺖ. کشش ﻣﻨﻈﻢ ﺑﻪ اﻓﺰاﯾﺶ اﻧﻌﻄﺎف ﭘﺬﯾﺮی ﮐﻤﮏ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ و ﺣﺘﯽ ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﺪ داﻣﻨﻪ ﺣﺮﮐﺘﯽ ﻣﻔﺎﺻﻞ ﻓﺮد را ﻧﯿﺰ اﻓﺰاﯾﺶ دﻫﺪ. چند دقیقه قبل از فعالیت، حرکات کششی انجام دهید و تمرینات‌کلیدی مانند چرخش پا یا گرم کردن دست و حرکاتی مثل پلانک و موارد مشابه را انجام دهید.

سخن پایانی:
رعایت نکات ایمنی در ورزش باعث می شود تا ورزشکار از یک تجربه ورزشی سرگرم کننده ، نشاط آور و ایمن برخوردار شود. با این حال مزایای سلامتی یک ورزش خوب ممکن است با آسیب هایی که حین انجام فعالیت های فیزیکی رخ دهد، کاهش یابند. به همین دلیل ضروری است که ورزشکاران از خطراتی که در ورزش وجود دارد، آگاه باشند و با انجام نکات ایمنی و بهداشتی در حین ورزش این خطرات و آسیب ها را به حداقل برسانند. در این مقاله از ایران تاپ فایو ، نکات ایمنی اولیه را برای برخی از محبوب‌ترین فعالیت‌های فضای باز در فصل زمستان بیان کردیم. خوشحال می‌شویم تا در قسمت نظرات ما را از تجربیات خود در این زمینه آگاه نمائید. 
سپاسگزاریم که تا پایان این مقاله همراه ما بودید، دعوت می‌کنیم تا با دنبال کردن ایران تاپ فایو در شبکه‌های اجتماعی از جمله اینستاگرام و تلگرام، از خواندن آخرین مطالب ما بهره مند شوید و اطلاعات خود را در رابطه با مواردی از جمله لایف استایل، ورزش، گردشگری، آشپزی و… افزایش دهید.
 



شما هم عضو خبرنامه ما شوید

،با ثبت ایمیل خود در خبرنامه ایران تاپ فایو از آخرین مطالب، به محض انتشار مطلع شوید

برای گپ زدن با کاربران، ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید


ایران تاپ فایو را در رسانه های اجتماعی !دنبال کنید

مطالب ما را در رسانه های اجتماعی نیز می توانید !دنبال کنید