نوروز ۱۴۰۳ سفر خارجی کجا بریم؟

۷ مقصد جذاب بدون ویزا!


Admin Irantop جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳

ما ایرانی‌ها معمولا برای برنامه‌ریزی سفر، علاوه بر جاذبه‌های فرهنگی و تاریخی یا مراکز خرید، به راحتیِ گرفتنِ ویزا، مقرون‌به‌صرفه‌بودنِ سفر و البته فرهنگِ غذاییِ کشور مقصد هم دقت می‌کنیم. در این مقالهٔ ایران‌تاپ۵ به‌سراغِ هفت مقصد جذاب خارجی در پنج قارهٔ جهان برای نوروز ۱۴۰۳ می‌رویم که دردسرهای معمول برای گرفتن ویزا را ندارند.

 

۱. مالدیو، مقصد سفرهای رمانتیک

  • نوع ویزا: ویزای فرودگاهی
  • تعداد روزهای اقامت با ویزای فرودگاهی: ۳۰ روز
  • قیمت بلیط هواپیمای تهران به ماله در نوروز ۱۴۰۳: از ۳۰میلیون تومان به بالا

از قارهٔ آسیا شروع می‌کنیم، و سراغ مقصدی می‌رویم که خوراکِ سفرهای رمانتیک است! مجمع‌الجزایر مالدیو با سواحل زیبایش که چشم‌های گردشگران را به افقِ بی‌انتهای اقیانوس هند پیوند می‌زند، مقصدی رویایی به حساب می‌آید.
بنابر اعلام خبرگزاری‌ها، دولت‌های ایران و مالدیو از شهریور سال ۱۴۰۲ روابط خودشان را از سر گرفته‌اند. شهروندانِ ایرانی می‌توانند با دریافت ویزای فرودگاهی که در همان بدو ورود به خاک این کشور ارائه می‌شود، تا ۳۰ روز در مالدیو بمانند.
دریافت این ویزا آسان است و هزینهٔ چندانی هم ندارد. اما به‌ازای هر شب اقامت در مالدیو باید مبلغ ۱۵۰ دلار همراه داشته باشید. یعنی اگر قصد اقامتی ۱۰روزه دارید، باید به‌ازای هر نفر ۱۵۰۰ دلار همراهتان باشد. دولت این کشور می‌خواهد مطمئن شود که شما از پسِ هزینه‌هایتان برمی‌آیید.
طبق آخرین آمار موجود که متعلق به سال ۲۰۲۲ است، سالیانه حدود ۱٫۶میلیون نفر از سرتاسر جهان به مالدیو می‌روند تا از زیبایی‌های طبیعی و امکانات مدرن تفریحیِ این کشور آسیایی استفاده کنند.
مالدیو با ریزورت‌ها و هتل‌های لوکس و مدرن، مناظر دریایی و جنگلی بکر، و تفریحات آبیِ هیجان‌انگیزش، اقامتی به‌یادماندنی را برای مسافران رقم می‌زند. اقامتی که حتی اگر یک شب باشد، به‌اندازهٔ یک سال خاطره به جا می‌گذارد.
اگر گذرتان افتاد، حتما سری هم به بازار ماهی ماله (Male Fish Market) بزنید. در این بازار که پُر از ماهی‌های کوچک و بزرگِ اقیانوس هند است، می‌توانید زندگیِ روزمرهٔ مردم این منطقه را از نزدیک ببینید و تجربه کنید.

 

۲. قزاقستان، کشوری با ریشه‌های ایرانی

  • بدون نیاز به ویزا
  • تعداد روزهای اقامت بدون ویزا: ۱۴ روز
  • قیمت بلیط هواپیمای تهران به آستانه در نوروز ۱۴۰۳: از ۲۰میلیون تومان به بالا

بعد از مالدیو به‌سمتِ آسیای میانه حرکت می‌کنیم و سری به قزاقستان می‌زنیم؛ نهمین کشور پهناور دنیا و بزرگ‌ترین کشور محصور در خشکی که ریشه‌های فرهنگی و تاریخیِ مشترکی با ایران دارد.
کوهستان‌های درهم‌تنیده، جنگل‌های سبز، و دشت‌های بی‌انتها، هرساله پای گردشگران زیادی را از سرتاسر دنیا به قزاقستان می‌کشانند. بنابر اعلام ادارهٔ ملی آمار این کشور، فقط طی سه‌ماههٔ نخست سال ۲۰۲۳، بیش از ۱٫۱میلیون گردشگر وارد خاک قزاقستان شده‌اند.
ایرانی‌ها هم می‌توانند بدون دریافت ویزا وارد قزاقستان شده و تا دو هفته بمانند. اگر کسی تصمیم گرفت بیشتر بماند، باید بعد از اتمام این دوره، ویزای گردشگری بگیرد که ۹۰روزه است.
جالب است بدانید آستانه که پایتخت قزاقستان، و بعد از آلماتی بزرگ‌ترین شهر این کشور است، جزو مدرن‌ترین شهرهای دنیا به حساب می‌آید، و مراکز تفریحی، تجاری، رستوران‌ها و کافه‌های زیادی را در خود جای داده است.
پرطرف‌دارترین جاذبهٔ کشور قزاقستان به‌انتخابِ رأی‌دهندگان وب‌سایت تریپ‌ادوایزر، کلیسای معراج (Ascension Cathedral) در آلماتی است که بیش از ۱۰۰ سال قدمت دارد، و علاوه‌بر ارزش‌های دینی و تاریخی، مکان فوق‌العاده‌ای برای گرفتن عکس‌های خاطره‌انگیز است.

 

۳. گرجستان، سفر به دو قاره با یک بلیت

  • بدون نیاز به ویزا
  • تعداد روزهای اقامت بدون ویزا: ۴۵ روز
  • قیمت بلیط هواپیمای تهران به تفلیس در نوروز ۱۴۰۳: از ۲۰میلیون تومان به بالا

گرجستان دو قارهٔ آسیا و اروپا را به‌هم پیوند داده است. فرهنگ و رسوم شرقیِ گرجی‌ها در کنارِ جذابیت‌ها و مدرنیتهٔ اروپایی در این کشور، خاطره‌هایی به‌یادماندنی را برایتان خلق می‌کنند.
قدمت روابط ایران و گرجستان به هزار سال می‌رسد و می‌توان گفت مردم این دو کشور، مشترکاتی فرهنگی و تاریخی دارند که ریشه در کهن بودن‌شان دارد. روابط دیپلماتیک دو کشور هم ثبات خوبی دارند. ایرانی‌ها می‌توانند بدون دریافت ویزا، تا ۱٫۵ ماه در گرجستان اقامت کنند.
البته هنگام ورود به خاکِ این کشور باید پاسپورتی با حداقل شش ماه اعتبار، بلیط برگشت، مدرکی برای اثباتِ رزرو هتل، بیمهٔ مسافرتی و پول نقد کافی به همراه داشته باشید. در واقع دولت این کشور باید مطمئن شود که شما بعد از نهایتا ۱٫۵ ماه به ایران برمی‌گردید.
بنابر آمار موجود تعداد کل مسافران ورودی به گرجستان در سال ۲۰۲۲ حدود ۵٫۴میلیون نفر بوده، که از این تعداد حدود ۴٫۷میلیون نفر گردشگران بین‌المللی بوده‌اند. این تعداد گردشگر، نشان‌دهندهٔ جذابیت‌های فراوانی هستند که این کشور در دلِ خود جای داده است.
اگر به تفلیس رفتید، حتما سری به پُلِ صلح (Bridge of Peace) بزنید. این پل پیاده‌رو روی رودِ کورا ساخته شده، و از بالای آن می‌توانید کلیسای جامع تثلیث، کلیسای متخی، محلهٔ ناری‌کالا، مجسمهٔ واختانگ یکم، و کاخ ریاست جمهوریِ گرجستان را تماشا کنید.
علاوه بر این، کوهستان‌های مه‌آلود، دریاچه‌های آبی، و کلیساهایی تاریخی هم از تماشایی‌ترین جاذبه‌های طبیعی و تاریخی گرجستان هستند؛ کشوری که می‌تواند نوروز ۱۴۰۳ را به خاطره‌انگیزترین نوروز عمرتان تبدیل کند.

 

۴. سیرالئون، سفر به آفریقای امن

  • نوع ویزا: ویزای فرودگاهی
  • تعداد روزهای اقامت با ویزای فرودگاهی: ۳۰ روز
  • قیمت بلیط هواپیمای تهران به فری‌تاون در نوروز ۱۴۰۳: از ۷۰میلیون تومان به بالا

بیایید از مرز آسیا و اروپا به غربِ آفریقا برویم. جالب است بدانید بسیاری از کشورهای آفریقایی، از ایرانی‌ها ویزا نمی‌خواهند، یا به راحتی ویزا می‌دهند. اما بعضی از آن‌ها امنیت چندانی ندارند، و چه‌بسا اگر کل سفر رایگان باشد هم به ریسکش نمی‌ارزد!
ما برای یافتن امن‌ترین مقصد در قارهٔ آفریقا، که دردسر ویزاگرفتن هم نداشته باشد، سراغ شاخص جهانی صلح (Global Peace Index) رفتیم. بنابر آمار این شاخص در سال ۲۰۲۲، سیرالئون سومین کشورِ باثبات و امن آفریقا بوده است.
به همین خاطر این کشور از پرگردشگرترین مقاصد در آفریقا هم به حساب می‌آید. بنابر آمارهای موجود، طی سال ۲۰۲۲ بیش از ۳٫۵میلیون نفر برای تماشای طبیعت، تفریح و استراحت به سیرالئون سفر کرده‌اند.
هواپیمای مستقیمی از تهران به مقصدِ فری‌تاون وجود ندارد، چون مسافران زیادی بین این دو کشور رفت‌وآمد نمی‌کنند. اما اگر قصد سفر به این کشور را دارید، می‌توانید سراغ پروازهای الاتحاد، ترکیش ایرلاینز، و آلیتالیا بروید، که معمولا بعد از دو توقف در مسیر، به‌سوی سیرالئون حرکت می‌کنند.
در سفر به سیرالئون می‌توانید انتظار سواحل و جنگل‌های بکر و تماشایی، استراحتگاه‌های مدرن و کلبه‌های سنتی در جوار دریا و جنگل، تفریحات هیجان‌انگیزِ آبی و مردمی مهربان و خونگرم را داشته باشید.
یکی از جاذبه‌های طبیعی و پرطرف‌دار این کشور، پناهگاه شامپانزه‌های تاکوگاما (Tacugama Chimpanzee Sanctuary) است. این پناهگاه، بالای تپه‌های منطقه‌ای حفاظت‌شده، فقط ۴۰ دقیقه با فری‌تاون فاصله دارد، و بهشت کسانی است که به تماشای زندگیِ شامپانزه‌ها از نزدیک علاقه دارند.

 

۵. سیشل، کوچک‌ترین کشورِ آفریقایی

  • ثبت‌نام توریستی
  • تعداد روزهای اقامت با ثبت‌نام توریستی: ۹۰ روز
  • قیمت بلیط هواپیمای تهران به ویکتوریا در نوروز ۱۴۰۳: از ۵۰میلیون تومان به بالا

سیشل با ۱۰۰هزار نفر جمعیت، یکی از کم‌جمعیت‌ترین و کوچک‌ترین کشورهای قارهٔ آفریقاست. این کشور هم در فهرست‌های منتشرشده، جزو امن‌ترین و باثبات‌ترین کشورهای این قاره به حساب می‌آید.
گردشگری سیشل در سال ۲۰۲۲ رونق دوباره‌ای گرفت و بنابر اعلام خبرگزاری رسمیِ این کشور، نزدیک به ۳۳۵هزار گردشگر به این کشور سفر کردند.
بین تهران و ویکتوریا، پایتخت سیشل هم پرواز مستقیمی نداریم. اما شرکت‌های هواپیمایی امارات ایرلاینز و الاتحاد پروازهایی از تهران و مشهد دارند که بعد از توقف در امارات، به‌سوی سیشل می‌روند.
ایرانی‌ها برای رفتن به سیشل نیازی به ویزا ندارند، و کافی است به‌صورت آنلاین به‌عنوان گردشگر ثبت‌نام کنند. با این ثبت‌نام آنلاین، می‌توانید به‌مدت سه ماه در این مجمع‌الجزایر تماشایی بمانید و لذت ببرید.
اگرچه وجب‌به‌وجبِ طبیعت بکر و بهشتیِ سیشل زیباست، اما به‌گفتهٔ گردشگران بین‌المللی که در سواحل این کشور گشت‌وگذار کرده‌اند، آنسه لازیو (Anse Lazio) یکی از نفس‌گیرترین و چشم‌نوازترین سواحل دنیاست که در سفر به سیشل نباید آن را از دست بدهید.
دمای هوا در این کشور در همهٔ ماه‌های سال حدود ۲۸ سانتی‌گراد است، ولی ماه‌های فروردین و اردیبهشت، به‌خاطر بارندگی کمتر، بهترین زمان سفر به سیشل هستند. پس می‌توانید برنامهٔ فوق‌العاده‌ای برای یک سفر نوروزی به قلب اقیانوس هند بکشید.

 

۶. بولیوی، تجربهٔ زندگی در میان بومیان آمریکا

  • نوع ویزا: ویزای فرودگاهی و ویزای الکترونیک
  • تعداد روزهای اقامت با این ویزاها: ۹۰ روز
  • قیمت بلیط هواپیمای تهران به لاپاز در نوروز ۱۴۰۳: از ۷۰میلیون تومان به بالا

از آفریقا به آمریکای جنوبی می‌رویم و سری به بولیوی می‌زنیم؛ کشوری که بیشتر مردمش از تبار سرخ‌پوست‌ها یا بومیان آمریکا هستند و هنوز هم فرهنگ و رسوم نیاکان خود را به‌خوبی حفظ کرده‌اند.
روابط ایران و بولیوی قدمت چندانی ندارند، اما طی قریب به بیست سال گذشته، از ثبات خوبی برخوردار بوده‌اند. در حال حاضر شهروندان ایرانی می‌توانند به‌محض ورود به خاک بولیوی، ویزای فرودگاهی بگیرند. گزینهٔ دیگر ویزای الکترونیک (e-visa) است که به‌راحتی و از طریق آنلاین ارائه می‌شود.
تعداد گردشگران بین‌المللیِ بولیوی در سال ۲۰۲۲ به حدود ۹۰۰هزار نفر افزایش پیدا کرد. البته این کشور تا قبل از همه‌گیری کرونا، حدود ۱٫۵میلیون نفر در سال گردشگر را پذیرا بود.
سفر به بولیوی برای آن گردشگرهایی که ماجراجویی را دوست دارند، تجربه‌ای فراموش‌نشدنی است. طبیعت بکر و شکوهمند، تجربه‌های فرهنگیِ بی‌نظیر و البته هتل‌های مدرن و تفریح‌های چالش‌برانگیز، مجموعه‌ای درجه‌یک پیش روی مسافران به این کشور قرار می‌دهند.
یکی از پرطرف‌دارترین جاذبه‌های بولیوی، بازار جادوگران (The Witches' Market) در لاپاز است. در سرتاسرِ این محلهٔ قدیمی، مغازه‌هایی هستند که انواع طلسم، سنگ‌های شانس، استخوان حیوانات، انواع گیاهان و مجسمه‌های سرامیکی و کلی لوازم عجیب‌غریب می‌فروشند.
بولیویایی‌ها آئین‌ها و مراسم دینی کهنی دارند که به‌شدت به آن‌ها پایبند هستند. بیشتر این لوازم در همان مراسم و برای بزرگداشت ارواح نیاکان، کسب سلامتی، طول عمر و ثروت به کار می‌روند.

 

۷. میکرونزی، سفر به قارهٔ اقیانوسیه

  • بدون نیاز به ویزا
  • تعداد روزهای اقامت بدون ویزا: ۳۰ روز
  • قیمت بلیط هواپیمای تهران به کوسرائی در نوروز ۱۴۰۳: از ۷۰میلیون تومان به بالا

این سفرِ ایران‌تاپ۵ را در قارهٔ اقیانوسیه به پایان می‌رسانیم و سری به میکرونزی می‌زنیم؛ مجمع‌الجزایری که صدها جزیرهٔ کوچک و شگفت‌انگیز را در دل خود جای داده است.
برای میکرونزی هم پرواز مستقیمی از تهران نداریم. اگر قصد سفر کردید، به شرکت‌های هواپیمایی ترکیش ایرلاینز، چاینا ساترن ایرلاینز، و یونایتد ایرلاینز سری بزنید. این هواپیماها معمولا بعد از دو یا سه توقف، به‌سوی میکرونزی حرکت می‌کنند.
خطوط هوایی کم برای این مجمع‌الجزایر، در کنار زیرساخت‌های محدود جاده‌ای، آب‌رسانی، برق‌رسانی، و البته انزوای جغرافیایی باعث شده تعداد گردشگران آن حدود ۲۱هزار نفر در سال باشد که عدد بسیار کمی است.
البته این تعداد کمِ گردشگر، چیزی از جذابیت سواحل چشم‌نواز و جزایر مرجانیِ میکرونزی کم نمی‌کند. تفریحات و ورزش‌های آبی، ماهیگیری و قایق‌سواری در اقیانوس آرام، از جاذبه‌های این کشور کوچک هستند و در کنارِ همهٔ این‌ها، معماری خاص و بناهای تاریخی‌اش هم از ارزش بالایی برخوردارند.
یکی از پرطرف‌دارترین جاذبه‌های میکرونزی، شهر باستانی نان مدال (Nan Madol) در جزیرهٔ تمون است که جزو میراث جهانی یونسکو هم ثبت شده است.

 

حالا نوبت شماست!
در این مقالهٔ ایران‌تاپ۵ سراغ هفت مقصد جذاب در پنج قاره رفتیم تا ایده‌هایی برای برنامه‌ریزیِ سفر خارجی در نوروز ۱۴۰۳ در اختیارتان بگذاریم. حالا دوست داریم نظر شما را هم بدانیم. اگر قرار باشد سفر به یکی از این کشورها را هدیه بگیرید، کدام را انتخاب می‌کنید؟
 



شما هم عضو خبرنامه ما شوید

،با ثبت ایمیل خود در خبرنامه ایران تاپ فایو از آخرین مطالب، به محض انتشار مطلع شوید

برای گپ زدن با کاربران، ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید


ایران تاپ فایو را در رسانه های اجتماعی !دنبال کنید

مطالب ما را در رسانه های اجتماعی نیز می توانید !دنبال کنید