پنج نکته برای سالم و قوی ماندن در روزهای آلودگی هوا

راهنماییهای برای ادامه زندگی روزانه در هوایی که نفس کشیدن را دشوار می کند!


Admin Irantop جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳

آلودگی هوا معضل جدیدی نیست اما قدمت کم آن از شدت آزاردهنده بودنش کم نمی کند! متاسفانه در کلان شهرهایی مانند تهران و اصفهان که یک شهر صنعتی محسوب میشود، شاخص آلودگی هوا در فصول سرد به طرز عجیبی افزایش پیدا میکند و اغلب روزها هوا به اندازه ای سیاه رنگ و مه آلود است که عبور و مرور برای گروه های سنی سالمندان و همچنین خردسالان ممنوع می‌شود. 
در چنین شرایطی اگر امکان دور شدن از فضای آلوده شهر و یا استراجت کردن در منزل را نداریم، چه باید بکنیم تا گرفتار انواع بیماری ها نشویم و بدنی قوی و سالم بسازیم تا برای ادامه فعالیتهای روزانه ما را یاری دهد؟ در این مقاله به بررسی همین موضوع می پردازیم. پس ما با ما همراه باشید تا مواردی را مطالعه کنید که در هیچ وبسایت و یا پیج اینستاگرامی ندیده اید. اینجا خبری از حرف های تکراری نیست! پیش از اینکه به سراغ معرفی لیست برویم، از شما دعوت میکنیم تا با مطالعه سایر مقالات ما در زمینه حفظ سلامت در هوای آلوده، با ذهنی بازتر به سراغ خواندن این لیست بروید. در نظر داشته باشید این روزها استفاده از یک ماسک در حیابان‌ها و مناطق شلوغ یک الزام است. همچنین بد نیست تمامی این موارد را باهم انجام دهید تا سریعتر و بهتر نتیجه بگیرید.

 
1. بهره بردن از تغذیه کامل سرشار از سبزیجات - نسخه ای کلیشه ای اما کاربردی!
از تغذیه سالم کم نگفته اند و تمامی شما خوانندگان عزیز به خوبی میدانید که باید مصرف لبنیات خصوصا شیر را در تغذیه روزانه خود بگنجانبد. اما اینجا نسخه ای ساده و عملی برای شما آماده کرده ایم تا راحت تر سبزیجات و لبنیات را در لیست مواد مصرفی روزانه خود بگنجانید. 
صبح را با یک لیوان شیر کم چرب و یک لقمه پنیر و خرما آغاز کنید. برای طی روز حتما مقادیری میوه تازه مانند هویج و کرفس خرد شده و یا سیب به همراه داشته باشید. برای وعده ناهار از سبزیجات برگی مثل کاهو پیچ یا کلم قرمز استفاده کنید و یک سالاد رنگارنگ درست کنید که با استفاده از آب لیمو فراوان مزه دار شده است. 
تمامی موارد ذکر شده از آنتی اکسیدان ها برخوردار هستند که تاثیر آلودگی روی بدن شما را به حداقل برسانند. برای باقی روز هم بهتر است از پروتئین هایی مانند گوشت ماهی و تخم مرغ استفاده کنید. گل کلم که اتفاقا در این فصل به وفور یافت میشود، منبع خوبی برای سلامت شما میتواند باشد، پس از آن غافل نشوید. 

2. نوشیدن آب فراوان را فراموش نکنید
هر بزرگسال به طور میانگین باید 8 لیوان آب در طول روز بنوشد تا سلامت ارگان های حیاتی خود را حفظ کند. اما این تعداد برای روزهای آلوده کفایت نخواهد کرد. روی میز کار خود یک پارچ آب بگذارید و هر زمان خواستید از درس و کار کمی فاصله بگیرید این استراحت را با نوشیدن یک لیوان آب آغاز کنید. 
در نظر داشته باشید بخش زیادی از سلامت ریه شما با نوشیدن آب قابل کنترل است. چنانچه طعم آب به تنهایی شما را آزار میدهد با استفاده از موارد معرفی شده در بخش یک برای خود دتاکس واتر درست کنید و یا کمی زردچوبه و آب لیمو درون یک لیوان آب گرم بریزید و یک دمنوش سلامتی مخصوص به خود ایجاد کنید. 

3. نگاهی به طب سنتی داشته باشید!
طب سنتی ایرانی بر این باور است که به طور کلی 4 نوع مزاج وجود دارد و شما با هر حالت بدنی در یکی از این 4 دسته جا میگیرد. فارغ از اینکه شما طرفدار این علم هستید یا نه بد نیست در این روزها تست های رایگان مزاج را بدهید و یک رژیم غذایی و سبک زندگی متناسب با مزاج خود پیدا کنید. 
به طور مثال طب سنتی پیشنهاد میکند در روزهایی که بدن در معرض خطرات بیرونی قرار دارد از گیاه ریحان و همچنین ادویه فلفل به وفور استفاده شود و یا در این روزها حجامت را پیشنهاد میکند تا خون کثیف بدن که در اثر استنشاق هوای آلوده سیاه شده، به بیرون ریخته شود.. در انتخاب پزشک طب سنتی خود کمال دقت را به خرج بدهید.

4. استفاده از ویتامین ها و کلسیم - سری به کشوی قرص های مکمل خود بزنید
حتما در خانه شما تعداد زیادی مکمل غذایی پیدا میشود که به دست فراموشی سپرده شده اند و منتظر روزی مناسب برای استفاده از آنها بوده اید. روزهای آلوده بهترین زمان برای شروع دوره ای سالم با مصرف صحیح مکمل هاست. کافیست با مشورت پزشک خود مصرف مواردی مانند قرص کلسیم و امگا 3 را آغاز کنید. 
در طول روز و خصوصا پس از وعده ناهار یک قرص جوشان ویتامین سی مصرف کنید و شبها پیش از خواب یک زینک بخورید. البته که یک رژیم غذایی کامل و سالم شما را از استفاده از مکمل ها بی نیاز میکند. بنابراین پیش از اقدام به انجام این مورد حتما با پزشک متخصص خود مشورت های لازم را انجام دهید. 

5. حواستان به سلامت روحتان بیشتر از قبل باشد
با در نظر گرفتن اینکه اکثر اوقات آلودگی های منجر به تعطیلات پشت هم در فصول سرد سال پیش می‌آیند، امکان افسردگی را افزایش میدهند. باید بدانیم که روح و جسم دو مقوله جدا از هم نیستند و چنانچه روحیه ای قوی داشته باشیم، ایمنی بدنمان نیز افزایش پیدا میکند. بنابراین در این روزها بیش از پیش مراقبه کنید. یوگای سبک و مناسب جهت انجام در محیط داخل خانه را در برنامه روزانه خود بگنجانید. پیش از خواب به صداهای آرامش بخشی همچون صدای باران یا دریا گوش دهید و سعی کنید با تماشای ویدیوهای انگیزشی روحیه خود را قوی نگه دارید.

سخن پایانی:
آلودگی هوا و معضلات آن سالهاست گریبانگیر ایرانیان شده است. در این روزها هر نسخه‌ای برای قوی تر ماندن بدن و افزایش سلامت و سیستم ایمنی را باید امتحان کرد تا در طولانی مدت دچار انواع امراض نشویم. در این مقاله پنج نمونه از نکاتی را باهم بررسی کردیم که به شما کمک میکند در این روزها سالم و قوی بمانید. ممنونیم که تا پایان با ما همراه بودید. با دنبال کردن ایران تاپ فایو در شبکه های اجتماعی به بزرگ تر شدن این خانواده کمک کنید. 
 



شما هم عضو خبرنامه ما شوید

،با ثبت ایمیل خود در خبرنامه ایران تاپ فایو از آخرین مطالب، به محض انتشار مطلع شوید

برای گپ زدن با کاربران، ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید


ایران تاپ فایو را در رسانه های اجتماعی !دنبال کنید

مطالب ما را در رسانه های اجتماعی نیز می توانید !دنبال کنید