پنج خیابان از با صفاترین خیابانهای ایران

لیستی از پنج خیابان ایران که راه رفتن در آنها بسیار لذت بخش است!


Admin Irantop جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳

احتمالا برای ما که در قرن بیست و یک زندگی می‌کنیم، باورش دشوار باشد که روزگاری چیزی تحت عنوان خیابان وجود نداشته است! تهران که اکنون پایتخت ایران است تا حدود صد سال پیش از خیابان‌های مدرن محروم بوده است. درحالیکه خیلی پیشتر شهر اصفهان که سال‌ها پایتخت صفویه بوده، خیابان‌های خط کشی شده با جوی روان و درخت داشته است. 
ایران کشوری با قدمتی بیش از ده هزار سال است که مسائل و چالش‌های گوناگونی را از سر گذرانده تا به ظاهر مدرن امروزی دست پیدا کند. یکی از مهم ترین مسائل تاثیرگذار در تاریخ پر پیچ و خم این سرزمین، داستان خیابان کشی و شهرسازی آن است. پس با ما همراه باشید تا در سفری به درازای تاریخ به گوشه گوشه کنار ایران سری بزنیم و داستان قدیمی‌ترین خیابان‌های آن را از نظر بگذرانیم.  مسیرمان را از تهران شلوغ این روزها شروع می‌کنیم، به استان اصفهان سر می‌زنیم، تا شمال ایران استان آذربایجان شرقی می‌رویم و در نهایت به پایتخت فرهنگ و هنر ایران یعنی شیراز سفری خواهیم داشت.

 

1. تهران، خیابان سی تیر
یکی از پر جنب و جوش‌ترین حالات شهر تهران را می‌توان در خیابان سی تیر پیدا کرد، اما قرار نیست ما درباره دکه‌های غذای این خیابان که این روزها پاتوق جوانان شده است، صحبت کنیم. بلکه قرار است به گذشته این خیابان برویم که روزگاری شاهرگ حیاتی شهر محسوب می‌شده و طی قرن ها تکامل یافته است. این خیابان تاریخی پس از انقلاب به نام "سی تیر" نامگذاری شد ولی تا پیش از آن قوام السلطنه خوانده می‌شد. 
بهترین زمان برای لذت بردن از زیبایی‌های این خیابان و البته میدان مشق که در نزدیکی آن واقع شده است، فصل بهار و مخصوصاً روزهای عید نوروز است که موزه‌های واقع شده در آن برنامه‌های مخصوصی را تدارک می بینند.

2. کاشان، خیابان بابا افضل
به هزارتوی مسحورکننده بازار سنتی کاشان واقع در خیابان بابا افضل، قلب بازار پر جنب و جوش کاشان خوش آمدید. شاید کاشان برای شما یادآور امیرکبیر و حمام فین باشد یا شاید با شنیدن نام این شهر تاریخی به  فکر سهراب سپهری شاعر معاصر ایرانی بیفتید. خیابان باباافضل و بازار سنتی این خیابان که به بازار سنتی کاشان معروف است، یک گذرگاه فریبنده در این شهر پر رمز و راز است که در آن ردیفی از مغازه‌ها و غرفه‌های سنتی قرار گرفته و حافظه شما را مملو از رنگ‌ها، عطرها و صداها خواهد کرد. 

همانطور که در کوچه‌های باریک حرکت می‌کنید، حواس شما مجذوب رایحه‌های دل انگیز ادویه‌ها، رنگ‌های دلفریب منسوجات و صحبت‌های تجار و خریداران ‌شود. اعماق هزارتوی بازار را کاوش کنید، گنجینه های پنهان و صنایع دستی منحصر به فرد آن را کشف کنید. به تماشای چوب‌کاری‌ها و خاتم‌کاری‌های جذابی که مغازه‌ها را تزیین می‌کند، بنشینید و با لذت بردن از طرح‌های استادانه فرش‌های ایرانی و ظروف سرامیکی که سنت مشهور سفال‌گری کاشان را به نمایش می‌گذارد، بر این شهر و روح هنری آن درود بفرستید!

 
3. یکی از مسحور کننده ترین خیابان‌های اصفهان: خیابان هشت بهشت

خیابان هشت بهشت تلفیقی از دنیای مدرن و بافت سنتی شهر اصفهان است. در این خیابان شما شاهد کاخ هشت بهشت خواهید بود و همانطور که از تصویر زیر پیداست حجم زیادی از درختان درهم تنیده و زیبای آن شما راجذب خود خواهند کرد. پس بد نیست در یک عصر خنک پاییزی یا بهاری پیاده به خیابان هشت بهشت بروید از مغازه های سنتی آن دیدن کنید.
طولانی بودن خیابان هشت بهشت سبب شده تا این خیابان به دو بخش غربی و شرقی تقسیم شود. از طرف دیگر خیابان هشت بهشت از راه‌های اصلی غرب شهر اصفهان محسوب می شود. شما کدام خیابان اصفهان را به عنوان زیباترین خیابان این شهر میشناسید؟

4. خیابان تربیت تبریز

خیابان تربیت یکی از معروف‌ترین و پرترددترین خیابان‌های شهر تبریز است. این خیابان در قلب این شهر واقع شده و مردم برای خرید، تفریح و گردش به آن می‌آیند. خیابان تربیت خود به تنهایی به یکی از نقاط تجاری مهم شهر بدل شده و دارای انواع فروشگاه‌ها، رستوران‌ها و مراکز خدماتی مختلف می‌باشد. این خیابان با داشتن فضایی زیبا و تاریخچه‌ای شنیدنی، جذابیت زیادی برای بازدیدکنندگان دارد.
اگر به دنبال خرید سوغاتی برای عزیزانتان راهی خیابان های تبریز شده اید، یکی از مناسب‌ترین مکان‌ها برای شما می‌تواند خیابان تربیت باشد چرا که مغازه‌های این خیابان اغلب قیمت مناسبی دارند. 
سال 1308 بود که خیابان تربیت به دستور محمدعلی خان تربیت ساخته شد. اما اهمیت این خیابان متعلق به یک سده پیش نیست، بسیار قبل‌تر از آن، این خیابان در جاده ابریشم قرار داشته و به همین علت بسیار مهم محسوب می‌شده است، خیابان تربیت میدان ساعت را به بازار اصلی این شهر وصل می‌کند، هنگام گذر از آن، فراموش نکنید که عبور ماشین در این گذر ممنوع است. 

5. خیابان ارم شیراز؛ همجواری دلنشین با باغ ارم
هر ایرانی حتی اگر به شیرازسفر نکرده باشد باز هم به احتمال قوی حداقل یک بار تصویر خیابان ارم را روی کارت پستال‌های آن دیده است! این خیابان قدیمی که محل اتصال آرامگاه حافظ و سعدی نیز هست، یکی از سرسبزترین و زیباترین خیابان‌های استان فارس و حتی کل ایران محسوب می‌شود. 
خیابان ارم با درختان بلوطی که از سالها پیش کاشته شده‌اند و با معماری منحصر به فردش باعث جذب تعداد زیادی از بازدیدکنندگان ایرانی و گردشگران خارجی شده است. البته که زیبایی این بلوار سبب شده تا املاک موجود در این خیابان، قیمتی بسیار گزاف داشته باشند و به عنوان یکی از لوکس ترین خیابان های استان فارس شناخته شود. متاسفانه در اسناد تاریخی اطلاعات قابل استنادی برای تاریخ ساخت این خیابان و همچنین باغ زیبای ارم وجود ندارد. گرچه منابعی نقل میکنند که تاریخ ساخت این خیابان به دهه یازدهم هجری برمی‌گردد. 

سخن پایانی:
امروزه نمی‌توان شهرهای ایران را بدون خیابان تصور کرد. اما دیدگاه ما نسبت به خیابان با گذشتگانمان بسیار متفاوت است. به همین دلیل در مقاله امروز ایران تاپ فایو، به سراغ معرفی جالب‌ترین خیابان‌های  ایران رفتیم که اتفاقا غالب آنها در نوع خود زیباترین خیابان هم محسوب می‌شوند. 
در شهر شما کدام محله یا خیابان از قدمت بیشتری برخوردار است؟ آیا دوست دارید درباره بافت‌های تاریخی کشور و داستان پشت پرده آن بیشتر بدانید؟ البته نباید از یاد برد اکثر شهرهای ایران دارای خیابان‌های خارق العاده‌ای هستند. نظرات خود را در بخش کامنتها با ما به اشتراک بگذارید. ممنونیم که تا پایان این مطلب با ما همراه بودید. 
 



شما هم عضو خبرنامه ما شوید

،با ثبت ایمیل خود در خبرنامه ایران تاپ فایو از آخرین مطالب، به محض انتشار مطلع شوید

برای گپ زدن با کاربران، ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید


ایران تاپ فایو را در رسانه های اجتماعی !دنبال کنید

مطالب ما را در رسانه های اجتماعی نیز می توانید !دنبال کنید