پنج کتاب طنز فارسی که خواندن آنها بدون شک لبخند به لبهای شما می آورد

با برترین کتابهای کمدی فارسی آشنا شوید!


Admin Irantop جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳

دنیا گاهی اوقات می تواند یک مکان تاریک باشد و همه ما به چیزی نیاز داریم تا سرگرم شویم و حواسمان را پرت کند. خوشبختانه، انبوهی از کتاب‌های شوخ‌طبعانه، طنزآمیز و کاملاً خنده‌دار وجود دارد که منتظرند تا لبخند را بروی لبانمان بازگردانند. از رمان‌های طنز و خاطرات گرفته تا مقاله‌ها و شعر، طنز صدها سال است که ادبیات جهان را پر کرده است و همیشه آن را از نظر اجتماعی فراگیرتر و کاملاً سرگرم‌کننده کرده است. آیا شما هم به یک خنده درست و حسابی نیاز دارید؟ در این مقاله از ایران تاپ فایو لیست پنج کتاب طنز فارسی را به شما ارائه می کنیم که بی شک خواندن آنها شما به خنده می آورد.

1. دایی جان ناپلئون؛کتابی برای همه نسل‌ها
کتاب دایی جان ناپلون My Uncle Napoleon رمانی در قالب طنز است که در سال 1349 چاپ شده است. این کتاب به هشت زبان دنیا ترجمه شده است و ژانر کتاب تلفیقی از ژانر اجتماعی، بلوغ و طنز است. رمان دایی‌ جان ناپلئون نتیجه‌ی تلفیق داستان عشق ناکام نویسنده با ماجراهای خانوادگی او است. روایت پسری عاشق پیشه به نام سعید است که عاشق دختر دایی‌اش لیلی می‌شود. خانواده‌ی سعید همراه با خانواده دایی‌ جان و چند خانواده‌ی دیگر در باغی بزرگ و چند عمارتی زندگی می‌کنند. ایرج پزشکزاد نویسنده کتاب می‌گوید باغی که داستان در آن روایت می‌شود الهام گرفته شده از باغی است که پزشکزاد کودکی‌اش را در آن گذرانده است. باغی که ارث مادری‌اش بوده و همراه خاله‌ها و دایی‌هایش در آن زندگی می‌کردند. این کتاب ابتدا در سال 1350 به صورت پاورقی در مجله‌ی فردوسی چاپ شد. پزشکزاد در آن سال‌ها، بخش‌های دایی‌ جان ناپلئون را با نام مستعار «الف. پ. آشنا» چاپ می‌کرد.کتاب دایی جان ناپلئون آن‌قدر محبوب شد که زمان انتشارش در سال 1352 بلافاصله به چاپ سوم رسید. این رمان با قلمی طنز یک داستان عاشقانه را روایت می‌کند و با قلمی نقاد جامعه‌ی ایران را نقد می‌کند. پزشکزاد درون مایه‌ی اصلی کتاب را «رویارویی طبقه‌ی قدیمی و الگوهای ملی جامعه با جوانان تحصیل‌کرده» می‌داند.

2. کتاب نان داغ، کباب داغ؛ روایت های مضحک از دربار سلاطین قاجار
ما «ايرانيان» صرفا آموخته‌ايم با به خاطر سپردن چند سطر توضيح، آن هم توضيحات آب‌دوغ‌خياري و ارائه آن با رسم شكل و نمودار به اساتيد مربوطه، سر و ته قضيه آموزش، تسلط و وقوف بر علم «تاريخ» را هم آوريم كه عملا پس از گذار از مرحله تحصيل، به غير از يادآوري چند اسم، عبارت و عدد چيز زيادي عايدمان نمي‌شود. اشتباه بزرگ ما اين است كه تصوير مي‌كنيم آن‌چه در گذشته به وقوع پيوسته است، تمام شده و ديگر نخواهد توانست حال و آينده‌مان را تحت تاثير قرار دهد؛ غافل از اين‌كه تاريخ زنده است، نمرده و نخواهد مرد! تاريخ را بايد خواند؛ سطر به سطر و واو به واو. تاريخ را بايد جدي گرفت؛ چون كه با هيچ بني‌بشري سر شوخي ندارد و دشنه در دست در كمين جوامع و افراد فراموش‌كار و كم‌توجه نشسته است! نان داغ كباب داغ كه خود دنباله‌اي است بر كتاب آب‌دوغ خيار، تلاشي است ماجراجويانه به منظور ايجاد علاقه و انگيزه در قشر كتاب‌خوان براي پيگيري جدي‌تر تاريخ.
3. کتاب تاریخ روی تردمیل؛ کنسروی از تاریخ
کتاب "تاریخ روی تردمیل" نوشته پدرام ابراهیمی است که توسط نشر "روزنه" منتشر شده است. این کتاب همانگونه که از عنوانش مشخص است سعی دارد در یک چشم برهم زدن تاریخ را به طرز جذابی برای شما روایت کند. یک چکیده ی کنسرو شده و درجه یک که مشابه آن را در هیچ قفسه ای از کتابخانه ها پیدا نمی کنید. این کتاب کنسرو تاریخ است؛ یک جور«حافظه تاریخی همراه» برای آنها که از کوتاهی مدت حافظه تاریخی شان رنج می برند. تقویم دویست رویداد تاریخی است از زادروزها ، مرگ های طبیعی (مثل چیزخور و کاردی شدن) و مرگ های غیر طبیعی (مثل سکته)، جنگ ها، محاکمه ها، سرنگونی ها ، اختراع ها ، عشق ها ،دروغ ها و البته ، رازها ، برای بی حوصله ها ، تاریخ گریزها و فراموشکارها. تاریخ تسمه تقلای بشری که سده ها و هزاره هاست مثل همستر در گردونه می دود.می دود و همچنان می دود.

4. کتاب آبنبات نارگیلی؛ مجموعه‌ای از داستانهای خنده‌دار و در عین حال پر مغز
این کتاب لحن و زبانی بسیار ساده و گیرا دارد و یکی از مهم‌ترین خاصیت‌های آن این است که کنار گذاشتنش بسیار سخت است. این کتاب برای تمام گروه‌های سنی و جنسیت‌ها بسیار خواندنی است. این کتاب را انتشارات سوره مهر منتشر کرده است و نسخه الکترونیک آن هم موجود است. راوی در کتاب آبنبات نارگیلی پسری به نام محسن است که در نیمه‌ی دوم دهه ۷۰ حدود ۲۰ سال دارد و اتفاقات بامزه‌ای که برایش می‌افتد را توضیح می‌دهد. فضای داستان کاملاً نوستالژیک است و از برخوردهای طبقه متوسط رو به پایین جامعه با چیزهای جدید سخن می‌گوید. برای مثال در جایی از داستان پسرک برای مادر و مادربزرگش کیوی می‌برد و آن‌‌ها نسبت به آن مقاومت نشان می‌دهد. این کتاب مجموعه‌ای از داستان‌هاست که هرکدام ماجرای خنده‌دار و در عین حال پر مغزی را روایت می‌کند.

5. کتاب طنز و شوخ طبعی ملانصرالدین؛ مجموعه‌ای از لطایف و داستانهای جذاب 
ملانصرالدین چند چهره دارد. او هم به صورت یک عاقل عمل می کند و هم به صورت یک سفیه. در نقش اول، هوشیاری و تدبیر، حاضر جوابی و تأثیر سخن نیک را تبلیغ کرده و در نقش دوم سفاهت را به آتش طنز می گیرد و عوام فریبی، ساده لوحی و موهومات، خرافات، تنبلی و زودباوری را به باد انتقاد می گیرد. این کتاب به دوبخش تقسیم شده و هر بخش به چند فصل. در بخش اول ماجرای ملا و من، ملا و محققان، ملا و طراحان و ملا و راویان را می‌خوانید و می‌بینید. در بخش دوم هم لطیفه‌های ملا را می‌خوانید، به این صورت: ملا و خودش، ملا و زنش، ملا و دخترش، ملا و پسرش، ملا و مادرش، ملا و پدرش، ملا و خرش، ملاو... خواهید خواند. ملا با خرش تمام جهان اسلام را گشته، به زبان های عربی، فارسی و ترکی حرف زده و حالا پایش به اروپا و آمریکا و جاهای دیگر هم باز شده و به زبان های اروپایی و جاهای دیگر هم حرف می زند. پس ملا ممکن است یک روز در قم باشد، یک روز در رم. یک روز در پاریس، یک روز در پاریز! یک روز در اسپانیا، یک روز در اصفهان. بهتر است بگذاریم ملا همچنان زنده بنماند و به همه جا سر بزند و به هر سوراخ سنبه ای سرک بکشد. ملا در لطیفه های خود حتی مرگ را هم دست انداخته است.

سخن پایانی:
نمیتوان جهان را بدون سرگرمی تصور کرد. جامعه ای که در آن مزاح و خنده وجود نداشته باشد، بیمار خواهد شد و مردم آن جامعه به انواع بیماریهای روحی و افسردگی مبتلا می شوند و این قضیه کم کم آنها را به زوال و نابودی می کشاند. بنابراین طنز نیازی بسیار ضروری است و می تواند راه فراری از هرج و مرج جهان، فرصتی برای خندیدن به مشکلات و آرامش بخش باشد. در حقیقت طنز یک تاکتیک بقا است و به ما کمک می کند تا شرایط سخت را پشت سر بگذاریم. طنز ارتباط ایجاد می کند؛ زیرا خندیدن انسان ها را با هم پیوند می دهد و آنها را به هم نزدیک می کند و به تعامل انسانی منجر میگردد. در این مقاله از ایران تاپ فایو لیست پنج کتاب طنز فارسی را به شما ارائه کردیم که هر خواننده ای را به خنده می آورد. آیا شما هم اهل خواندن کتابهای طنز و کمدی هستید؟! کتابی را به خاطر دارید که خواندن آن شما را حقیقتاً به خنده وادار کرده باشد؟! خوشحال میشویم تا در قسمت کامنتها نظراتتان را پیرامون این موضوع بخوانیم.
از شما سپاسگزاریم که تا پایان این مقاله همراه ما بودید، دعوت می‌کنیم تا با دنبال کردن ایران تاپ فایو در شبکه‌های اجتماعی از جمله اینستاگرام و تلگرام، از خواندن آخرین مطالب ما بهره مند شوید و اطلاعات خود را در رابطه با مواردی همچون لایف استایل، ورزش، گردشگری، آشپزی و… افزایش دهید.
 



شما هم عضو خبرنامه ما شوید

،با ثبت ایمیل خود در خبرنامه ایران تاپ فایو از آخرین مطالب، به محض انتشار مطلع شوید

برای گپ زدن با کاربران، ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید


ایران تاپ فایو را در رسانه های اجتماعی !دنبال کنید

مطالب ما را در رسانه های اجتماعی نیز می توانید !دنبال کنید