پنج راه برای کاهش ریسک ابتلا به آلزایمر در سنین کهنسالی

چگونه روش زندگی خود را بگونه ای تغییر دهیم تا از بیماری آلزایمر پیشگیری نماییم!


Admin Irantop پنج‌شنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳

هر ساله نزدیک به 10 میلیون نفر در سراسر جهان به بیماری زوال عقل مبتلا می شوند. در حالی که در حال حاضر هیچ درمانی برای این عارضه وجود ندارد، دانشمندان چندین دهه است که روی این بیماری تحقیق می کنند تا دریابند چرا این بیماری رخ می دهد و بدن با پیشرفت این بیماری چه می کند. انجمن آلزایمر گزارش می دهد که تحقیقات کنونی بر روی عوامل خطر اعم از فشار خون بالا تا عدم ورزش و اینکه سلامت مغز چگونه می تواند از شروع بیماری جلوگیری کند یا آن را به تاخیر بیندازد، متمرکز است.
وقتی نوبت به آخرین تحقیقات روی زوال عقل می رسد، به نظر می رسد دانشمندان در مورد یک چیز توافق دارند: پیشگیری. چند تغییر مثبت در شیوه زندگی، از غذاهایی که می خورید تا روش مقابله با استرس، همگی می تواند به شما در کاهش عوامل خطر کمک کند. در این مقاله از ایران تاپ فایو بهترین راه‌های پیشگیری از بیماری آلزایمر با تنظیم سبک زندگی یا عادات شما آورده شده است. بدانید برای تقویت سلامت شناختی خود هرگز زود یا خیلی دیر نیست.
1. به زبانی دیگر صحبت کنید
یادگیری زبان دوم می تواند در طول سفر بین المللی بعدی به شما کمک کند و نیز به شما کمک کند که احساس قدرت کنید زیرا در حال یادگیری چیز جدیدی هستید. اما یادگیری یک زبان جدید می‌تواند به بهبود مهارت‌های شناختی شما نیز کمک کند که نهایتا به جلوگیری از زوال عقل منجر می گردد. مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم ایالات متحده آمریکا گزارش می دهد که دوزبانه بودن در مادام العمر می تواند از زوال شناختی جلوگیری کند و ممکن است به تاخیر در شروع زوال عقل کمک کند.
اگر در طول عمر خود به زبان دوم صحبت نکرده اید، ناامید نشوید. شما هنوز هم می توانید مزایای قابل توجهی از یادگیری یک زبان جدید در سال های بزرگسالی به دست آورید. کلینیک حافظه گلاسکو بیان می‌کند که افرادی که زبان جدیدی یاد می‌گیرند، بعداً کمتر دچار زوال عقل و مشکلات حافظه می‌شوند. در حالی که این استدلال هنوز بطور قطعی تایید نشده، به نظر می رسد که یادگیری یک زبان جدید می تواند باعث انعطاف پذیری در مغز شود و به کاهش احتمال زوال عقل یا حتی تاخیر در شروع آن کمک کند.
2. استرس خود را کاهش دهید
هر نوع استرس طولانی مدت می تواند به سلامت جسمی و روحی ما آسیب برساند. این مساله به سلامت شناختی ما نیز گسترش می یابد. خوشبختانه، روش‌های خوب پیشگیری از استرس و مکانیسم‌های مقابله‌ای می‌تواند به شما در مدیریت استرس روزانه کمک کند تا تا استرس در شما مزمن و مضر نشود. سعی کنید روزانه نفس عمیق بکشید، دعا کنید یا یادداشت برداری کنید تا استرس را کاهش دهید. همچنین می توانید مدیتیشن را به برنامه منظم روزانه خود اضافه کنید. مجله بیماری آلزایمر گزارش می دهد که استفاده از تکنیک مدیتیشن Kirtan Kriya  می تواند به تقویت حافظه و کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر کمک کند.
3. مثل مدیترانه ای ها غذا بخورید
تحقیقات  انجام شده طی دهه های گذشته، ارتباط محکمی بین زوال عقل و رژیم غذایی نشان می دهد. انجمن آلزایمر گزارش می دهد که رژیم غذایی مناسب به همان اندازه که از قلب محافظت میکند منجر به سلامت مغز شما نیز میگردد. در حال حاضر، دو رژیم غذایی وجود دارد که ممکن است بیشترین سود را برای کاهش خطر زوال عقل داشته باشند: رژیم غذایی DASH و رژیم غذایی مدیترانه ای . رژیم DASH یا رویکردهای غذایی برای توقف فشار خون، بر مصرف بیشتر سبزیجات، غلات کامل، ماهی، مرغ، لوبیا و روغن‌های گیاهی تمرکز دارد. به طور مشابه، رژیم غذایی مدیترانه ای از مصرف گوشت قرمز جلوگیری می کند، در عوض غلات، میوه ها، سبزیجات، ماهی و روغن زیتون بیشتر را تشویق می کند.
کدام را باید انتخاب کنید؟ موسسه ملی بهداشت گزارش می دهد که استفاده از یک رژیم غذایی مدیترانه ای می تواند خطر ابتلا به زوال عقل مرتبط با افزایش سن را کاهش دهد، اما رژیم غذایی DASH نیز نتایج امیدوارکننده ای را در مطالعات تحقیقاتی نشان می دهد. شما میتوانید در مورد اینکه کدام یک برای شما بهتر است با پزشک خود صحبت کنید.
4. حرکت کنید
بیماری آلزایمر و سایر انواع زوال عقل با سایر شرایط سلامتی مانند فشار خون بالا مرتبط است. بهترین راه برای کاهش فشار خون، کاهش خطر ابتلا به آلزایمر، زوال عقل عروقی و سایر عوارض آن تحرک و ورزش است.
برای مشاهده فواید، نیازی به ایجاد یک برنامه ورزشی دقیق ندارید. در واقع، فقط بستن بند کفش‌ها و پیاده‌روی سریع در محله می‌تواند برای افزایش جریان خون و اکسیژن رسانی بیشتر به مغز کافی باشد. در اینجا درباره تمرینات کامل هوازی کم فشار یا Low Impac بیشتر بدانید.
5. عمیق بخوابید
در طول خواب عمیق، به نظر می رسد که مغز مواد زائد را که خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را افزایش می دهند، دفع می کند. مجموعه ای از مطالعات تحقیقاتی جدید نشان می دهد که این مرحله از خواب - زمانی که رویا می بینید و مغز ضربان آرام و ثابتی را دنبال می کند - می تواند به کاهش سطح بتا آمیلوئید و تاو، دو علامت بارز بیماری، کمک کند. متیو واکر، استاد علوم اعصاب و روانشناسی در دانشگاه کالیفرنیا، برکلی، می گوید: "چیزی در خواب عمیق وجود دارد که به محافظت از شما کمک می کند." خواب ضعیف را با مشکلات طولانی‌مدت حافظه و تفکر ارتباط دارد و بین خواب و زوال عقل، به ویژه بیماری آلزایمر، رابطه معناداری وجود دارد.
سخن پایانی:
بیماری آلزایمر یکی از بزرگترین نگرانی های بسیاری از ما با افزایش سن است. فکر ابتلا به آلزایمر یا هر نوع دیگری از زوال عقل می تواند یک چشم انداز ترسناک باشد، به خصوص اگر شاهد ابتلای یکی از عزیزان خود به این بیماری باشید. در حالی که ممکن است به شما گفته شده باشد که تنها کاری که می توانید انجام دهید این است که به بهترین ها امیدوار باشید و منتظر یک درمان دارویی باشید، تحقیقات امیدوارکننده نشان می‌دهد که اقداماتی وجود دارد که می‌توانید برای کاهش خطر ابتلا به علائم بیماری آلزایمر و سایر زوال عقل‌ها یا کاهش روند وخامت آن در صورتی که قبلاً تشخیص داده شده‌اید، انجام دهید.
با ایجاد تغییرات ساده اما موثر در شیوه زندگی، می توانید شانس خود را برای سلامت مادام العمر مغز به حداکثر برسانید و توانایی های شناختی خود را برای مدت طولانی تری حفظ کنید. آلزایمر یک بیماری پیچیده است که با عوامل متعددی در ارتباط است. برخی از این عوامل مانند سن و ژنتیک شما، خارج از کنترل شما هستند. با این حال، ارکانی برای یک سبک زندگی سالم مغز وجود دارند که در کنترل شما هستند و می توانید با رعایت آنها از ریسک ابتلا به این بیماری را در سنین کهنسالی کاهش دهید. در این مقاله از ایران تاپ فایو بهترین راه‌های پیشگیری از بیماری آلزایمر با تنظیم سبک زندگی را ارائه کردیم.
از شما سپاسگزاریم که تا پایان این مقاله همراه ما بودید، دعوت می‌کنیم تا با دنبال کردن ایران تاپ فایو در شبکه‌های اجتماعی از جمله اینستاگرام و تلگرام، از خواندن آخرین مطالب ما بهره مند شوید و اطلاعات خود را در رابطه با مواردی همچون لایف استایل، ورزش، گردشگری، آشپزی و… افزایش دهید.
 



شما هم عضو خبرنامه ما شوید

،با ثبت ایمیل خود در خبرنامه ایران تاپ فایو از آخرین مطالب، به محض انتشار مطلع شوید

برای گپ زدن با کاربران، ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید


ایران تاپ فایو را در رسانه های اجتماعی !دنبال کنید

مطالب ما را در رسانه های اجتماعی نیز می توانید !دنبال کنید