پنج پاک کننده طبیعی پوست و مو در طب سنتی ایران

باید های طب سنتی ایرانی برای مراقبت از پوست و مو


Admin Irantop جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳

این روزها پاک کننده های طبیعی پوست و مو در سراسر جهان به طور فزاینده ای محبوب شده اند، زیرا اغلب مردم به دنبال جایگزین های ملایم تر و پایدارتر بجای پاک کننده های شیمیایی صورت هستند. برخلاف پاک کننده های شیمیایی که اغلب حاوی مواد شیمیایی خشن و عطرهای مصنوعی هستند، پاک کننده های طبیعی معمولاً از مواردی مانند عصاره های گیاهی، روغن های ضروری استفاده می کنند تا به آرامی آلودگیها و ناخالصی ها را از بین ببرند. یکی از تفاوت های کلیدی بین پاک کننده های طبیعی و پاک کننده های دیگر این است که گزینه های طبیعی روی پوست ملایم تر هستند و آن ها را برای افرادی با پوست حساس یا کسانی که مستعد تحریک هستند ایده آل می کنند. علاوه بر این، از آنجایی که پاک کننده های طبیعی اغلب با مواد اولیه پایدار ساخته می شوند، نسبت به پاک کننده های سنتی دوستدار محیط زیست می باشند. به طور کلی، اگر به دنبال روشی طبیعی تر و ملایم تر برای مراقبت از پوست و مو هستید، یک پاک کننده طبیعی ممکن است انتخاب مناسبی برای شما باشد. در این مقاله از ایران تاپ فایو به معرفی پنج پاک کننده طبیعی پوست و مو در طب سنتی ایران و خواص و فوائد آنها می پردازیم.

1. سدر 
سدر یکی از بهترین شوینده های سر در طب سنتی است. این گیاه در طب سنتی دارای خواص بسیاری می باشد و برای درمان بیماری های پوستی نیز به کار میرود. شستشوی سر با پودر این گیاه به ویژه برای افرادی که پوست و موی چرب دارند توصیه می شود،  این ترکیب اثرات ضد عفونی کنندگی و پاک کنندگی قوی دارد. همچنین توجه داشته باشید که سدر ضد التهاب، تقویت کننده و حالت دهنده و همچنین خنک کننده موی سر است از این رو استفاده از آن برای موهای حساس و نازک توصیه میشود.
سدر سرشار از آنتی اکسیدان است و پوست بوسیله آن از تاثیرات رادیکال های آزاد ناشی از عوامل آلودگی و آفت های محیطی محفوظ میماند. از آنجایی که این عوامل می توانند منجر به پیری زودرس و لکه های پوستی شوند، گفته می شود که سدر دارای خاصیت ضد پیری است. سدر دارای اثر مرطوب کنندگی نیز هست و می تواند پوست شما را نرم و لطیف کند. مصرف محصولات پوستی حاوی سدر می تواند باعث احیاء و نرم کنندگی پوست شما شود. عصاره سدر همچنین خواص ضد عفونی کننده و ضد التهابی دارد که می تواند به کاهش التهابات پوستی مانند جوش، آکنه و خارش نیز کمک کند. در اینجا می توانید چند دستور خانگی برای تهیه ماسک سدر را پیدا کنید.
2. گیاه ختمی 
گیاه ختمی یکی از مواد شوینده سنتی است. قسمت های مختلف این گیاه برای شستشو مناسب است این گیاه در کنار آب لعاب ایجاد می کند که باعث رفع خشکی و شکنندگی پوست و مو می گرد و تأثیر پاک کنندگی مناسبی نیز دارد و در بسیاری موارد استفاده از سدر و خطمی کنار هم توصیه شده است. گل ختمی، خشکی مو را برطرف می کند. از خواص گل ختمی برای مو به خاصیت ضد گره و از بین برنده وزی مو می توان اشاره کرد. جوشانده گل ختمی با مرطوب کردن حلقه های خشک موها، آنها را سریعاً نرم می کند. گل ختمی حاوی ویتامین ها و آنتی اکسیدان هایی است که در تقویت پوست و موی سر تاثیر گذار هستند. بهتر است برای اینکه از نحوه مراقبت مو با گل ختمی آشنا شوید، به این وبسایت مراجعه نمایید.
3. سفیداب
سفیداب بهترین لایه بردار طبیعی است که سبب پاکسازی پوست، روشن تر شدن و نرم شدن پوست می شود. در گذشته از سفیدآب یا روشور بیشتر استفاده می شد و پیش ترها در زمان استحمام مقداری از سفیدآب را روی لیف یا کیسه خود می مالیدند و با آن پوست خود را لایه برداری می کردند. سفیداب یکی از مواد شوینده سنتی است که از گذشته تا کنون محبوبیت زیادی در بین افراد داشته است. استفاده از آن به شرط بهداشتی بودن توصیه شده و باعث باز شدن منافذ پوستی و پاک شدن آلودگی می گردد اما نباید بطور مداوم یا برای مناطق ظریفی مثل پوست صورت مورد استفاده قرار گیرد چرا که باعث تحریک و از بین رفتن چربی طبیعی پوست شده و آن را حساس و شکننده می نمایند.
4. خاک رس
خاک رس یکی از ترکیبات طبیعی موجود در زمین است که با توجه به مواد داخل خود می تواند برای پوست صورت مفید باشد. خواص خاک رس برای صورت بسته به نوع خاکی که استفاده می کنید متفاوت خواهد بود. این نکته بسیار اهمیت دارد که شما چه نوع پوستی دارید. برای آنکه بتوانید بهترین نتیجه را از خاک رس برای پوست صورت خود بگیرید، ابتدا باید بدانید چه نوع پوستی دارید و سپس بهترین نوع خاک رس مناسب پوست خود را انتخاب کنید. 
خاک رس یک ترکیب طبیعی است که در سرتاسر این کره خاکی پیدا می شود. در ساخت این ماده، از هیچ گونه ترکیبات شیمیایی و آزمایشگاهی استفاده نشده است. به همین علت، نمی تواند هیچ گونه تاثیرات جانبی مخرب بر روی پوست شما داشته باشد. بنابراین، اگر به دنبال یک ماسک صورت مغذی، لایه بردار و جوان کننده هستید، خاک رس می تواند یک گزینه بسیار خوب برای شما باشد. فقط باید توجه داشته باشید، ابتدا نوع پوست خود را به خوبی شناسایی کرده و سپس خاک رسی را انتخاب کنید که برای پوست شما مناسب است. در این صورت، می توانید حتی از تاثیرگذاری خاک رس برای لک صورت هم مطمئن شوید. جهت معرفی انواع خاک رس و ماسکهایی که میتوان در منزل با استفاده از خاک رس تهیه کرد می توانید به این لینک مراجعه نمائید.

5. گل سرشور
گل سرشور نیز یکی دیگر از مواد شوینده سنتی است که دارای خواص بیشماری است. برای شستشو و تقویت موهای چرب بکار میرود، ولی نباید مدت طولانی روی سر بماند در زمان شستشو نیز باید به آرامی و بدون کشیده شدن موها و با ریزش آب ملایم شسته شود می توان این گل را با لعاب حاصل از کتیرا یا ختمی همراه کرد. بهترین روش آن است که مقدار مناسب از ترکیب پودر شده را چندین ساعت در آب جوش خیسانده و از آب کاملاً صاف شده آن بجای شامپو استفاده کرد.
از نظر طب سنتی، گل سرشور تقویت کننده، بلند کننده و ترمیم ‌کننده موهاست و با استفاده از این شوینده گیاهی معمولاً چربی‌ها کاملا پاک می‌شوند. البته می‌توان بعد از آن، از شامپو هم استفاده کرد. همچنین شستشو مو با این محصول شکستگی و مو خوره مو شما را درمان خواهد کرد. شست وشوی سر با گل سرشوی علاوه بر آنکه می تواند به تقویت مو و افزایش سرعت رشد تارهای مو کمک کند، اثر ترمیم کنندگی نیز دارد.

سخن پایانی:
پیدا کردن پاک کننده مناسب می تواند کار دشواری باشد، به خصوص زمانی که سعی می کنید محصولی ملایم و موثر بر روی انواع پوست و مو انتخاب کنید. بسیاری از مردم به پاک‌کننده‌های طبیعی صورت روی می‌آورند که عاری از مواد شیمیایی خشن و مواد مصنوعی هستند که منجر به تحریک یا خشکی شوند. خبر خوب این است که پاک کننده های طبیعی صورت را می توان برای انواع پوست از جمله چرب، خشک و حساس استفاده کرد. این نوع پاک‌کننده‌ها معمولاً به آرامی ناخالصی‌ها را پاک کرده و پوست را تغذیه کنند. با این حال، مهم است که به دنبال یک پاک کننده طبیعی صورت باشید که به طور خاص برای نوع پوست شما فرموله شده است و قبل از استفاده از محصولات جدید در سراسر صورت، آن ها را تست کنید. با گنجاندن یک پاک کننده طبیعی صورت در روتین مراقبت از پوست خود، می توانید پوست خود را بدون از بین بردن رطوبت ضروری پاکسازی کنید و به پوست و مویی سالم و درخشان بدون هیچ گونه عوارض جانبی شدید دست پیدا کنید. ما در این مقاله به معرفی پنج پاک کننده طبیعی پوست و مو از نظر طب سنتی ایران و خواص و فوائد آنها پرداختیم. امیدواریم که مطالبی که راجع به آنها صحبت کردیم برای شما هم مفید بوده باشند.
سپاسگزاریم که تا پایان این مقاله با ما همراه بودید، از شما می خواهیم تا با دنبال کردن ایران تاپ فایو در شبکه‌های اجتماعی از جمله اینستاگرام و تلگرام از خواندن آخرین مطالب ما بهره مند شوید و اطلاعات خود را در رابطه با مواردی از جمله لایف استایل، ورزش، گردشگری، آشپزی و… افزایش دهید.
 



شما هم عضو خبرنامه ما شوید

،با ثبت ایمیل خود در خبرنامه ایران تاپ فایو از آخرین مطالب، به محض انتشار مطلع شوید

برای گپ زدن با کاربران، ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید


ایران تاپ فایو را در رسانه های اجتماعی !دنبال کنید

مطالب ما را در رسانه های اجتماعی نیز می توانید !دنبال کنید